REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa - zmiany w zakresie prawa podatkowego

COVID-19, koronawirus. Tarcza antykryzysowa - zmiany w zakresie prawa podatkowego
COVID-19, koronawirus. Tarcza antykryzysowa - zmiany w zakresie prawa podatkowego
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego z powodu koronawirusa przygotowana została tzw. tarcza antykryzysowa, która ma zapewnić płynność finansową przedsiębiorców i bezpieczeństwo zatrudnionych tam pracowników. Jakie zmiany w zakresie prawa podatkowego proponuje rząd?

Ustawa zaprezentowana została w piątek 20 marca. Ponadto w sobotę został upubliczniony projekt zmian do ww. ustawy wskazujący kolejne propozycje, które mają ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie działalności (projekt został rozesłany do konsultacji). Rada Ministrów prawdopodobnie głosować będzie nad ostateczną wersją ustawy we wtorek 24 marca.

Autopromocja

Oprócz szeregu postulatów, dotyczących bezpośredniego wsparcia finansowego, takich jak: (i) współfinansowanie pensji pracowników, czy (ii) świadczenia dla osób zatrudnionych na umowach cywilno-prawnych, zaprezentowane zostały także zmiany w zakresie prawa podatkowego:

  • wprowadzone mają zostać wyjątkowe zasady, dotyczące rozliczenia straty. Przedsiębiorcy, którzy w 2020 r. zanotują spadek przychodów o min. 50% w stosunku do 2019 r., będą mogli obniżyć dochód do opodatkowania o wysokość straty w 2020 r. poprzez korektę CIT za 2019 r. do limitu 5 mln zł;
  • odroczony zostanie termin składania nowego JPK_VAT z deklaracją. Duże przedsiębiorstwa były zobligowane do przesyłania nowego JPK za okresy od 1 kwietnia 2020 r, ale dzięki zapowiadanym zmianom obowiązek ten przedłużony zostanie do 1 lipca 2020 r.;
  • przesunięciu ulegnie także termin zgłaszania danych do Centralnego Rejestru Beneficjenta Rzeczywistego z 13 kwietnia do 13 lipca 2020 r.;
  • przedłużeniu ulegnie także termin do zapłacenia podatku minimalnego od nieruchomości komercyjnych za okres marzec – maj 2020 r. do 20 lipca 2020 r. przy spełnieniu odpowiednich warunków;
  • zmiany objąć mają także ulgę na złe długi. W podatkach dochodowych z regulacji zostaną wyłączeni dłużnicy, którzy musieliby uwzględnić niezapłacone zobowiązania przy zaliczkach na podatek dochodowy. Podobnie jak, przy podatku minimalnym od nieruchomości, konieczne będzie spełnienie określonych warunków;
  • wójt (burmistrz, prezydent miasta) będzie mógł przedłużyć wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do 30 września 2020 r.;
  • zwolnione z PCC będą umowy pożyczki zawierane do dnia 31 sierpnia 2020 r., jeżeli biorącym pożyczkę jest przedsiębiorca, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu;
  • wydłużony będzie termin na złożenie zawiadomienia o zapłacie należności na rachunek inny niż z białej listy do 14 dni od dnia zlecenia przelewu;
  • wydłużony zostanie termin na wydanie interpretacji indywidualnej o 3 miesiące;
  • terminy dot. schematów podatkowych (innych niż transgraniczne) nie będą się rozpoczynać a rozpoczęte będą podlegać zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca do dnia 30 czerwca 2020 r.

W komunikacie z 11 marca MF zapowiedziało także możliwość wystąpienia z wnioskiem o przyznanie ulgi lub umorzenia zaległości w przypadku przedsiębiorców, którzy w z związku z występowaniem koronawirusa będą mieć problemy z terminową zapłatą należności podatkowych. Wnioski składane przez przedsiębiorców w trybie art. 67a i art. nast. Ordynacji podatkowej będą rozpatrywane w pierwszej kolejności. Decyzja ustalająca taką ulgę nie będzie określać tzw. opłaty prolongacyjnej.

Wprowadzone zostaną także specjalne rozwiązania dla małych podatników. Będą mogli oni zrezygnować w 2020 r. z uproszczonych zaliczek i obliczać je od bieżących dochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa ponadto daje organom podatkowym możliwość zawieszenia z urzędu albo na wniosek postępowań lub kontroli podatkowych i kontroli celno-skarbowych.   
Ulgi dla przedsiębiorców przewidział także ZUS. Przedsiębiorcy, którzy mają problemy z zapłatą bieżących składek lub należności, które wynikają z zawartej umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenia terminu płatności, mogą skorzystać z uproszczonych form pomocy – odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r. albo zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy. Tutaj opłata prolongacyjna również nie będzie naliczana. Do skorzystania z ulgi konieczne jest złożenie odpowiednio wniosku. Do ZUS można je przesłać za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS.

Accreo

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzut na taśmę rządu: Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

REKLAMA