REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest decyzja Senatu. Tarcza antykryzysowa do poprawy

Biuro rachunkowe AGbiuro Adam Giedrojć
Nowoczesne biuro rachunkowe z profesjonalną obsługą małych i dużych firm
Jest decyzja Senatu. Tarcza antykryzysowa do poprawy
Jest decyzja Senatu. Tarcza antykryzysowa do poprawy

REKLAMA

REKLAMA

Senat zdecydował o tym, że nie zatwierdzi tzw. tarczy antykryzysowej w formie zaproponowanej przez Sejm. Parlamentarzyści z wyższej izby wnieśli do projektu Sejmu 81 poprawek.

Do najważniejszych poprawek należą m.in. zmiana w dodatkowym zasiłku opiekuńczym, zwiększenie dopłat do wynagrodzeń, stworzenie funduszu celowego na walkę z COVID-19 w wysokości 20 mld zł, stworzenie Funduszu Płynności, zmiana w zasadach zwolnienia z opłacania składek ZUS, padła też propozycja zawieszenia płatności zaliczek na podatki dochodowe. Senat wycofał też zmiany w kodeksie wyborczym.

Autopromocja

Dopłaty do wynagrodzeń

Wśród poprawek naniesionych do dotyczącej zapobiegania negatywnych skutków ekonomicznych koronawirusa znajduje się zwiększenie udziału państwa w wynagrodzeniach pracowników firm dotkniętych negatywnymi skutkami pandemii.

Senat chce, aby dopłata z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pokrywała 75 % dotychczasowego wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 75 % przeciętnego wynagrodzenia. Pozostałe 25 % miałby finansować pracodawca. Przypomnijmy, że wcześniej projekt ustawy przewidywał dopłatę ze strony państwa w wysokości 40 %, minimum kolejne 40 % miał pokrywać pracodawca, a pozostałej części wynagrodzenia pracownik mógłby nie otrzymać.

Aby otrzymać świadczenie proponowane przez Senat przedsiębiorca musi wykazać spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym bądź wartościowym wynoszący:

  •  nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 lutego 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego; lub
  • nie mniej niż o 25% obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po dniu 1 lutego 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku.

Dodatkowo przedsiębiorca wnioskujący o taką dopłatę do wynagrodzeń pracowników nie mógł zalegać ze składkami należnymi ZUS do końca trzeciego kwartału 2019 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie poboru zaliczek na podatki

Innym ważnym postulatem Senatu jest zaniesienie zaliczek na podatek dochodowy na czas zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii bądź stanu nadzwyczajnego. Miałoby to objąć przedsiębiorców zarówno będących płatnikami PIT jak i CIT. Zaliczki miałyby jednak zostać wpłacone na 90 dni od zakończenia wcześniej wymienionych stanów.

Aby skorzystać z tego zwolnienia przedsiębiorca musiałby spełnić jeden z dwu warunków:

  • nie prowadzi działalności gospodarczej z powodu SARS-CoV-2, bądź
  • prowadzi działalność gospodarczą w ograniczonym stopniu ze względu na zakazy wprowadzone w związku wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii oraz nastąpił spadek przychodów w wysokości co najmniej 20% w porównaniu do średniomiesięcznego przychodu osiągniętego w 2019 r.

Co ważne od zawieszonych zaliczek nie trzeba będzie płacić odsetek.

Składki ZUS

Po pracach senatorów rozszerzeniu uległa liczba przedsiębiorców objętych zwolnieniem z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Zwolnienie ma objąć mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy nie prowadzą działalności albo odnotowali spadek przychodów w wysokości co najmniej 20% w porównaniu do średniomiesięcznego przychodu osiągniętego w 2019 r. na skutek oraz w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii spowodowanego rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2

Zmiany w dodatkowym zasiłku opiekuńczym

Senatorowie głosowali również za poszerzeniem zasiłku opiekuńczego o rodziców dzieci do 12 roku życia oraz rodziców dzieci do 18 lat. Obecnie zasiłkiem tym objęci są tylko rodzice dzieci do 8 lat.

Fundusz celowy

Wyższa izba parlamentu dodała do ustawy zapis o utworzeniu funduszu celowego w wysokości 20 mld zł ze środków pochodzących z programu Unii Europejskiej - Coronavirus Response Investment Initiative. Środki z tego funduszu mają być przeznaczone na wsparcie systemu opieki zdrowotnej w walce z koronawirusem, a w szczególności na:

  • zakup testów mających na celu stwierdzenie obecności wirusa SARS-CoV-2 u osób podejrzanych o zakażenie;
  • zakup wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, w szczególności środków ochrony indywidualnej dla pracowników ochrony zdrowia, którzy uczestniczą w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej osobom chorym na COVID-19 lub z podejrzeniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2;
  • zakup sprzętu medycznego, w tym wyposażenia stanowisk intensywnej terapii oraz mobilnych punktów badawczych, wykonujących testy stwierdzające obecność wirusa SARS-CoV-2;
  • dodatki do wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia biorących udział w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej osobom chorym na COVID-19 lub z podejrzeniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

Fundusz Płynności

Senat przyjął również poprawkę tworzącą Fundusz Płynności. Miałby on na celu wsparcie utrzymania płynności przez przedsiębiorców. Środkami nowego Funduszu zarządzałby zarząd BGK. Przychody pochodziłyby ze środków pozyskanych przez BGK z emisji "obligacji COVID-19". Środki z tego funduszu miałyby zostać przeznaczone przede wszystkim na udzielanie przez Bank pożyczek i linii kredytowych przeznaczonych na finansowanie następujących zobowiązań:

  • czynszów najmu lokali, w których prowadzona jest działalność objęta skutkami epidemii;
  • płatności dla dostawców towarów lub usług zamówionych przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego w zakresie COVID-19;
  • płatności wynikających z innych zobowiązań o charakterze ciągłym, których czasowe zawieszenie lub odroczenie nie jest możliwe;
  • płatności z tytułu dostawy usług i towarów, zamówionych po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego w zakresie COVID-19, których pozyskanie przez przedsiębiorcę jest niezbędne dla utrzymania działalności objętej skutkami epidemii, lub dla wznowienia tej działalności po zakończeniu epidemii.

Spłata zobowiązania przedsiębiorcy względem BGK następować będzie w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia epidemii. Do tego czasu beneficjent zwolniony będzie z oprocentowania. Na wniosek przedsiębiorcy, BGK rozłoży spłatę zobowiązania na 12 równych miesięcznych rat.

Zwiększona kwota pożyczki

Projekt przedłożony przez Sejm zakładał pożyczkę w wysokości 5 tys. zł z możliwością umorzenia. Senat zwiększył kwotę pożyczki do 40 tys. zł. Jeśli zapis ten nie ulegnie zmianom po głosowaniu Sejmu, pożyczkę będzie można przeznaczyć na finansowanie kosztów stałych takich jak:

  • zapłata za dostarczanie paliw gazowych lub energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne;
  • zapłata za świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych;
  • zapłata za zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków;
  • czynsz;
  • rata leasingu i składka z tytułu ubezpieczenia rzeczy od jej utraty w czasie trwania leasingu.

Dłuższy termin ważności badań lekarskich pracowników

Wydłużeniu miały by ulec orzeczenia lekarskie upływające po 7 marca 2020 r. Ich ważność miałaby wydłużyć się na czas zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii i na 60 dni od odwołania tych stanów.

Bez zmian w kodeksie wyborczym

Na posiedzeniu Senat odrzucił proponowane w projekcie zmiany kodeksu wyborczego umożliwiające głosowanie korespondencyjne osobom powyżej 60 roku życia oraz osobom przebywającym na kwarantannie.

Co dalej z ustawą?

W związku z wniesieniem poprawek przez Senat, procedowanie ustawy powraca do Sejmu. Sejm może przyjąć poprawki bądź odrzucić je bezwzględną większością głosów (liczba głosów „za” jest większa niż suma „przeciw” i „wstrzymujących się”). W obu przypadkach w kolejnym etapie ustawa trafi do podpisania przez Prezydenta, po czym trafi do Dziennika Ustaw i stanie się obowiązującymi przepisami.

Adam Giedrojć
AGbiuro

Zobacz także: Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA