REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie od 2015 r. uregulowania zobowiązania w naturze - jakie będą skutki dla przedsiębiorców

Monika Ławnicka
doradca podatkowy
menedżer w Accreo
Opodatkowanie od 2015 r. uregulowania zobowiązania w naturze – jakie będą skutki dla przedsiębiorców
Opodatkowanie od 2015 r. uregulowania zobowiązania w naturze – jakie będą skutki dla przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie obecnego brzmienia ustawy o CIT, kwestia regulowania zobowiązań w formie przekazania rzeczy lub praw majątkowych budzi wątpliwości i jest przyczyną sporów pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami.

Autopromocja

Organy podatkowe – a za nimi również część sądów administracyjnych – wskazują, że przeniesienie własności rzeczy lub praw w celu uregulowania zobowiązania (np. z tytułu dywidendy, umorzenia udziałów, uregulowania pożyczki itp.) powinno być traktowane jako odpłatne zbycie. Z drugiej jednak strony, podatnicy – i niektóre sądy administracyjne – argumentują, że przekazanie takie powinno być traktowane jako neutralne podatkowo. Po stronie wypłacającej spółki, nie powstaje bowiem jakiekolwiek przysporzenie majątkowe. Dodatkowo, utożsamianie rzeczowego regulowania zobowiązań z „odpłatnym zbyciem” oznaczałoby nieuzasadnione różnicowanie skutków podatkowych w zależności od formy wypłaty świadczenia.

Z praktycznego punktu widzenia, regulowanie zobowiązań w naturze jest często dogodne dla podatnika, zwłaszcza, gdy nie posiada on płynnych środków pieniężnych ani nie ma możliwości szybkiego upłynnienia własnych aktywów. Może być też wykorzystywane w ramach operacji restrukturyzacyjnych – przykładowo, uregulowanie zobowiązania wobec udziałowca poprzez przekazanie akcji lub udziałów spółek będących własnością dłużnika pozwala na proste i szybkie „spłaszczenie” struktury udziałowej. Mając jednak na uwadze powyższe kontrowersje, podatnik rozważający dokonanie takiej operacji (do końca 2014 r.) powinien uprzednio wystąpić o interpretację indywidualną, a jeśli będzie ona negatywna – zaskarżyć ją do sądu administracyjnego.

Możliwości bezpodatkowego uregulowania zobowiązania w naturze mają jednak zniknąć po 1 stycznia 2015 r. Ministerstwo Finansów zawarło bowiem w rządowym projekcie nowelizacji ustaw o CIT i o PIT propozycje zapisów, zmierzających do wyraźnego potraktowania omawianej operacji jako odpłatnego zbycia przekazywanych aktywów. Ministerstwo uznaje przy tym, że nowelizacja ma mieć charakter „doprecyzowujący” istniejące regulacje.

Zmiany w zakresie opodatkowania spółek kontrolowanych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Po wejściu w życie nowelizacji, w przypadku uregulowania w formie niepieniężnej zobowiązania (np. z tytułu pożyczki, kredytu, dywidendy, umorzenia albo zbycia w celu umorzenia udziałów lub akcji), przychodem dłużnika będzie wysokość zobowiązania uregulowanego przez niego w następstwie takiego świadczenia. Jeśli jednak wartość rynkowa przekazywanego świadczenia niepieniężnego okaże się wyższa, wówczas przychód będzie określany w tej wyższej wysokości. „Odpowiednio” będą również stosowane przepisy dotyczące możliwości określenia przychodu przez organ podatkowy w drodze doszacowania.

Po stronie wierzyciela, otrzymującego świadczenie niepieniężne, podstawą do określenia kosztów uzyskania przychodu (z tytułu zbycia przedmiotu świadczenia czy też za pośrednictwem odpisów amortyzacyjnych) ma być wartość należności uregulowanej w naturze przez dłużnika. Jeśli więc dłużnik w ramach uregulowania zobowiązania przeniesie rzecz lub prawo o wyższej wartości, dojść może do podwójnego opodatkowania nadwyżki wartości rynkowej świadczenia nad wartością zobowiązania. Jak dotąd, projektodawca nie odniósł się do tego zagadnienia.

Podatnicy rozważający regulowanie w naturze swoich zobowiązań powinni więc przeprowadzić taką operację do końca 2014 r. – rekomendowane jest przy tym rozważenie wszczęcia procedury interpretacyjnej w celu uzyskania korzystnego rozstrzygnięcia na poziomie sądu administracyjnego.

Uproszczone sprawozdania finansowe jednostek mikro od 2015 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Monika Ławnicka, doradca podatkowy, menedżer w Accreo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA