REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieważne decyzje nadal są w obrocie prawnym

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Podatnicy, którym w 2004 roku tzw. duże urzędy skarbowe nielegalnie wydały decyzje, nie śpieszą się z wnioskami o stwierdzenie nieważności.

Przepisy dotyczące tzw. dużych urzędów skarbowych wywołały wiele zamieszania. Okazało się, że w wyniku źle skonstruowanego przepisu bezpodstawnie działały przez rok. Po skargach podatników, którzy kwestionowali ich właściwość, NSA przyznał im rację. W świetle utrwalonej już linii orzeczniczej sądów administracyjnych decyzje tzw. dużych urzędów skarbowych wydane przed 1 stycznia 2005 r. skażone są kwalifikowaną wadą, która powoduje konieczność wyeliminowania ich z obrotu prawnego.

Autopromocja

Prawo dla podatników

Podatnicy uprawnieni są do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie ich nieważności, ale okazuje się, że wcale się z tym nie śpieszą.

- Większość podatników wstrzymuje się z wszczęciem procedury stwierdzenia nieważności decyzji - mówi Agnieszka Telakowska-Harasiewicz, prawnik z zespołu podatkowego Kancelarii Wardyński i Wspólnicy.

W opinii eksperta główny powód to obawa przed tym, że organ po zakończeniu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji, a następnie po dokonaniu zwrotu podatku wraz z należnymi odsetkami, wyda nową, niewadliwą decyzję w tej samej sprawie. Taka sytuacja zaistnieje, jeżeli nie upłynął pięcioletni termin przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Podkreślenia wymaga również fakt, że decyzje dużych urzędów skarbowych dotyczyły różnych rozstrzygnięć, m.in. stwierdzenia nadpłaty podatku - mówi ekspert.

Dlatego też wciąż istnieje ryzyko, że organy przystąpią z urzę- du do zmiany decyzji korzystnych dla podatników.

- Nie odnotowaliśmy znacznego zainteresowania podatników możliwością występowania o stwierdzenie nieważności decyzji ze względu na niewłaściwość dużych urzędów skarbowych w 2004 roku - mówi Tomasz Rolewicz, doradca podatkowy z PricewaterhouseCoopers.

Zdaniem Tomasza Rolewicza nie należy się spodziewać, aby spośród wszystkich wydanych przez te urzędy decyzji dużą część stanowiły decyzje nakładające zna-czne kwoty zaległości podatkowych albo decyzje opierające się na agresywnej, korzystnej dla fiskusa interpretacji prawa, co skłaniałoby podatników do podejmowania prób ich uchylenia.

Wzruszanie korzystnych decyzji

Ponadto część z tych decyzji może być tylko decyzjami względnie korzystnymi dla podatników.

- W takim przypadku zrozumiałe jest, że podatnicy nie są zainteresowani wszczynaniem długotrwałej procedury zmierzającej do stwierdzenia nieważności takich decyzji - podkreśla Tomasz Rolewicz.

Podobne nastawienie może towarzyszyć podatnikom także w odniesieniu do decyzji negatywnych, które są konsekwencją oczywistych błędów popełnionych przez podatników, lub w odniesieniu do decyzji, które nie powodują znacznego uszczerbku finansowego.

Niechęć podatników do masowego składania wniosków o stwierdzenie nieważności zdaniem eksperta może tłumaczyć także okoliczność, że podatnicy objęci właściwością tzw. dużych urzędów skarbowych to podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Dla nich podstawową sprawą jest efektywne prowadzenie działalności gospodarczej, a nie koncentrowanie się na prowadzeniu sporów z fiskusem.

- Z kolei organy podatkowe zapewne stoją na stanowisku, że duże urzędy skarbowe miały prawo działać już od 2004 roku - podkreśla Tomasz Rolewicz.

Z tego względu organy nie uznają za zasadne, aby działając z urzędu, stwierdzać nieważność decyzji wydanych przez duże urzędy skarbowe, nawet tych korzystnych dla podatników.

12 miesięcy przez ten okres duże urzędy skarbowe wydawały decyzje, które nie mają mocy prawnej

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA