REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specjalna ustawa ma ujednolicić procedurę zwrotu akcyzy

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Sejm rozpoczyna prace nad ustawą o zwrocie nadpłaconej akcyzy na samochody osobowe. Dla ustalenia kwoty zwrotu istotna będzie wartość podobnego auta na rynku krajowym. Projekt określa zasady liczenia odsetek przysługujących podatnikowi od nadpłaconego podatku.

W Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy regulującej zasady zwrotu nadpłaty akcyzy na sprowadzone z zagranicy samochody osobowe. Ustawa reguluje procedurę zwrotu części podatku akcyzowego zapłaconego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego. Projekt zakłada, że zwrot nadpłaty dotyczy aut sprowadzonych z zagranicy w okresie od 1 maja 2004 r. do 30 listopada 2006 r., które w chwili nabycia były starsze niż dwa lata.

Autopromocja

- Takie rozwiązanie wynika z faktu, że jedynie we wskazanym okresie, w stosunku do samochodów starszych niż dwa lata, obowiązywały stawki akcyzy rosnące w zależności od wieku pojazdu, których stosowanie zakwestionował ETS w orzeczeniu C 313/05 w sprawie Maciej Brzeziński przeciwko dyrektorowi Izby Celnej w Warszawie - wyjaśnia Jakub Matusiak, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

- Jak wskazuje dr Krzysztof Biernacki, ekspert podatkowy z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, proponowana ustawa precyzuje przesłanki ubiegania się o zwrot nadpłaconego podatku akcyzowego oraz określa okres, za jaki naliczane są odsetki od nadpłaconego podatku.

Zgodnie z ustawą, aby odzyskać nadpłacony podatek, podatnik będzie musiał sam obliczyć kwotę wnioskowanego zwrotu, posługując się w tym celu specjalnym wzorem.

Kwota nadpłaty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wysokość nadpłaty podlegającej zwrotowi zgodnie z projektem byłaby ustalana jako różnica pomiędzy akcyzą zapłaconą przez podatnika a podatkiem zawartym w cenie podobnego samochodu zarejestrowanego na terytorium kraju, z uwzględnieniem wartości rynkowej pojazdu - wyjaśnia ekspert.

Jak wskazuje Piotr Liss, doradca podatkowy w KZWS Spółka Doradztwa Podatkowego, powyższe rozwiązanie powoduje, że na zwrot akcyzy liczyć mogą wyłącznie osoby, które w deklaracji akcyzowej podały wartość samochodu zbliżoną do rynkowej.

- W przypadku zaniżenia wartości samochodu zapłacona akcyza nie przekroczy akcyzy rezydualnej i podatnikowi nie będzie przysługiwał zwrot - podkreśla nasz rozmówca.

Szymon Parulski, menedżer w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst & Young, zwraca natomiast uwagę, że podstawowy element niezbędny do wyliczenia zwrotu, tj. określenie wartości rynkowej podobnego samochodu na rynku krajowym, pozostawiono ocenie naczelnika urzędu skarbowego.

- Z jednej strony, pozwala to na elastyczne określanie ceny rynkowej w przypadku samochodów uszkodzonych, z drugiej jednak, stanowić może pole do sporów. Wątpliwości w tym zakresie wyjaśniono w uzasadnieniu, w którym twórcy ustawy wskazują zasady wyliczania wartości rynkowej, m.in. poprzez odwołanie do tabel Eurotax - tłumaczy ekspert.

Zwrot wraz z odsetkami

Jak wyjaśnia Piotr Liss zgodnie z projektem ustawy podatnicy otrzymają zwrot akcyzy powiększony o odsetki, przy czym ich wysokość będzie zależała od chwili złożenia wniosku o zwrot nadpłaty. W przypadku wniosków złożonych do 30 dnia od dnia wejścia w życie ustawy odsetki naliczone będą od dnia zapłaty akcyzy do dnia zwrotu, zaś w przypadku złożenia wniosku po tej dacie - od dnia zapłaty akcyzy do 30 dnia od wejścia w życie ustawy.

- Podatnik powinien zatem złożyć wniosek w terminie do 30 dni od wejścia w życie ustawy, tak by móc domagać się pełnych odsetek aż do dnia dokonania zwrotu - radzi Piotr Liss.

Również Krzysztof Biernacki podkreśla, że ustawa preferuje tych podatników, którzy złożą wnioski w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

Ustawa wprowadza także korzystną regulację dla osób, którym fiskus zwrócił część podatku przed jej wejściem w życie. Zgodnie z założeniami projektu, podatnicy, którzy otrzymali zwrot nadpłaty w kwocie niższej niż wynikałaby z obliczeń według nowych zasad, przysługuje zwrot powstałej różnicy. Na ten aspekt zwrócił uwagę Jakub Matusiak.

- Niewątpliwą zaletą projektu jest propozycja, aby podatnicy, którzy otrzymali zwrot nadpłaty przed dniem wejścia w życie projektowanych przepisów w wysokości niższej niż obliczona w sposób przewidziany przez ustawę, mogli ubiegać się o zwrot tej różnicy na podstawie projektowanych regulacji - mówi ekspert PricewaterhouseCoopers.

Walka z nadużyciami

Ustawa wprowadza ponadto istotną zmianę w ustawie o podatku akcyzowym, która daje organom podatkowym możliwość weryfikacji, czy wartość określona przez podatnika sprowadzającego samochód odpowiada cenie rynkowej.

- Organ, mając wątpliwości w tym zakresie, będzie mógł wezwać podatnika do skorygowania tej ceny, a w przypadku odmowy - powołać biegłego. Jeżeli cena pojazdu oszacowana przez biegłego będzie odbiegała o więcej niż 33 proc. od wartości określonej przez podatnika, wówczas to podatnik poniesie koszty jej sporządzenia - wyjaśnia Krzysztof Biernacki.

Zdaniem Szymona Parulskiego, mechanizm weryfikacji ceny nabycia samochodu będącej podstawą do wyliczenia akcyzy będzie bronią w ręku organów podatkowych w walce z podatnikami, którzy zaniżają wartość przywożonych pojazdów.

- Miejmy nadzieję, że ten instrument nie będzie nadużywany, ponieważ w przypadku istotnej różnicy pomiędzy ceną zadeklarowaną a określoną przez biegłego koszty opinii będzie ponosił podatnik. Należy jednak pamiętać, że weryfikacji ceny nabycia nie będzie można dokonywać w stosunku do zapłaconej już akcyzy - podsumowuje Szymon Parulski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Auta z UE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Procedura - jak ubiegać się o zwrot

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA