REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obrót paliwami - najpierw uszczelnienie VAT, teraz kontrole

Obrót paliwami - najpierw uszczelnienie VAT, teraz kontrole
Obrót paliwami - najpierw uszczelnienie VAT, teraz kontrole
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujący od sierpnia tego roku "pakiet paliwowy" zmienił zasady rozliczania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw. Pobór podatku następuje w momencie dokonania transportu paliwa, co powoduje, że potencjalne oszustwo w postaci złożenia nierzetelnej deklaracji miesięcznej jest mniej prawdopodobne. Teraz najważniejszym elementem walki z mafią paliwową mają być kontrole.

Ewa Szymańska z PiS pytała w czwartek (15 grudnia) w Sejmie o ocenę skuteczności wprowadzonego w sierpniu "pakietu paliwowego", którego celem było uszczelnienie poboru VAT w obrocie paliwami ciekłymi z zagranicą. Szymańska zauważyła, że przestępcy szybko dostosowują się do nowych przepisów, w związku z czym pytała, jak resort koordynuje dalsze uszczelnianie podatkowe.

Autopromocja

Jasiński powiedział, że obecnie grupy przestępcze przemycają paliwo pod pozorem importu olejów smarowych, antykorozyjnych, rzepakowych i innych. Zaznaczył, że ministerstwo zdecydowało się na bardzo intensywne kontrole autocystern.

Poinformował ponadto, że kończą się prace nad ustawą o monitorowaniu transportu drogowego towarów, która przewiduje wprowadzenie systemu elektronicznego nadzoru przemieszczanych towarów zwłaszcza paliw. "Najważniejszym elementem będą oczywiście czynności kontrolne" - mówił. "Zdecydowanie najlepszym narzędziem ograniczania przestępczości w branży paliwowej są koordynowane działania ludzkie. Najważniejsze jest działanie określonych służb, które są powołane po to, aby te przestępczość ograniczać" - mówił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapowiedział też kontrole tzw. zarejestrowanych odbiorców i składów podatkowych. Wskazał też na niezwykle istotną współpracę w zakresie tworzenia prawa z innymi resortami; w tej chwili resort finansów pracuje np. z Ministerstwem Energii nad zmianami w prawie energetycznym.

"Jesteśmy przygotowani, przygotowujemy się na ciągle zmieniającą się przestępczość w branży paliwowej" - podsumował.

Jasiński przypomniał, że od 2011 r. ceny paliw zaczęły gwałtownie rosnąć, a konsumpcja oleju napędowego osiągnęła rekordową ilość prawie 16 mln metrów sześciennych. Jednak w następnych latach oficjalna konsumpcja spadała, mimo że tzw. wewnątrzwspólnotowe nabycie paliw (import z innych krajów UE) rosło. "Płynie z tego taki oto wniosek, że był to właśnie ten moment, kiedy grupy przestępcze zidentyfikowały olbrzymią opłacalność nielegalnego interesu polegającego na dostarczaniu tańszego, bo nieopodatkowanego paliwa" - powiedział.

Zarzucił poprzedniej ekipie, że nie podjęła w tym zakresie żadnych skutecznych działań. Poinformował, że obowiązujący od sierpnia br. pakiet przewidział zmianę zasad rozliczania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw. Pobór podatku następuje w momencie dokonania transportu paliwa, zasadniczo za pośrednictwem płatnika, co powoduje, że potencjalne oszustwo w postaci złożenia nierzetelnej deklaracji miesięcznej jest mniej prawdopodobne lub zostanie szybciej wykryte.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

"Z tytułu tej zmiany do budżetu państwa wpłynęło w sierpniu 98 mln zł, we wrześniu - 107 mln zł, w październiku - 177 mln zł, a w listopadzie - 186 mln zł, łącznie blisko 600 mln zł" - powiedział.

Dodał, że nastąpiło uregulowanie systemu nabyć wewnątrzwspólnotowego paliw na rzecz innego podmiotu oraz uregulowanie odpraw akcyzowych. Odprawa może być dokonana wyłącznie na rzecz polskiego podatnika VAT będącego właścicielem paliwa i posiadającego koncesję. Zdaniem Jasińskiego to istotnie ograniczyło liczbę podmiotów, które potencjalnie mogły dokonywać oszustw.

"Obecnie tylko 30 podmiotów, w tym sześć o statusie podmiotu zagranicznego, spełnia te warunki, podczas gdy w 2015 r. samych tylko podmiotów zagranicznych sprowadzających paliwa było 65" - wyjaśnił wiceminister.

Poinformował, że pakiet paliwowy spowodował gwałtowny wzrost sprzedaży legalnej paliw - dane mówią o 29-proc. wzroście w sierpniu, 26-proc. we wrześniu i 17-proc. w październiku w porównaniu do roku ubiegłego. Zaznaczył, że październik br. był trzecim najlepszym pod względem sprzedaży paliw od 2011 r.

Nowelizacja ustawy o VAT z podpisem prezydenta - zmiany już od 1 stycznia 2017 r.

Znacznie spadł też import paliw z innych krajów UE za pośrednictwem tzw. zarejestrowanych odbiorców. W okresie sierpień-październik 2015 r. do sierpień-październik 2016 nastąpił spadek nabyć o 63 proc. dla oleju napędowego oraz 51 proc. dla benzyn. "Odnotowujemy wzrost nabyć realizowanych przez składy podatkowe tzw. koncernowe w ramach oficjalnego importu" - poinformował. Wskazał, że dane mówią o 374 mln litrach w okresie sierpień październik 1015 r. i 569 mln litrach w analogicznym czasie br., co podyktowane jest większym zapotrzebowaniem na legalne paliwa.

Poza tym znacznie spadł eksport oleju napędowego producentów krajowych. Dotychczas rósł on w tempie nawet 300 proc. rocznie, ponieważ nie byli oni w stanie sprzedać całości produkcji w kraju. "Każdy litr paliwa niewyeksportowanego, lecz sprzedanego w kraju to 1,17 zł akcyzy i 80 gr VAT i 28 gr opłaty paliwowej" - podsumował wiceminister. (PAP)

mmu/ amac

Zobacz także: Ustawa o VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł. MF podało dane za I kwartał 2024 roku

    Dochody podatkowe budżetu państwa w I kwartale 2024 roku wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania z ubiegłego roku o około 22,2 mld zł (tj. 20,3%) - informuje Ministerstwo Finansów.

    Rodzice tracą prawo do ulgi na dziecko po podwyżkach. Ich pensje przebijają limit dochodów z … 2013 r.

    PIT za 2023 rok: Rodzice po podwyżkach zarabiają za dużo. I wypadają z ulgi na dziecko.  

    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku. "Pracujemy nad projektem Rady Fiskalnej. Premier Donald Tusk mówił o tym w expose" - poinformował minister finansów Andrzej Domański

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku, a projekt jej funkcjonowania zostanie przedstawiony w bieżącym roku - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Nowa instytucja rządowa ma składać się z neutralnych członków, którzy będą opiniowali wydatki budżetu państwa.

    Największy jednorazowy przelew z UE. Wpłynęło 27 mld zł płatności z KPO

    Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że płatność z pierwszego wniosku, złożonego w grudniu ub.r., dotyczącego środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w wysokości 27 mld zł trafiła dziś do Polski.

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do kwestii "tantiem od internetu"

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do artykułu "Tantiemy od internetu - nadchodzi nowy parapodatek! Przedsiębiorcy są zaniepokojeni", wskazując m.in., że "nazywanie tantiem z internetu dla twórców filmowych nowym parapodatkiem jest zabiegiem absolutnie nieuprawnionym".

    Podatek od nieruchomości od mieszkania na wynajem. Jaka stawka? 33,10 zł czy 1,15 zł za 1 m2?

    Właściciele mieszkań przeznaczonych na wynajem nie mają pewności, ile powinien wynosić podatek od nieruchomości od takiego mieszkania. To bardzo ważna kwestia, bo mówimy o dwóch stawkach, które mogą mieć zastosowanie. W większości gmin, pierwsza taka stawka wynosi obecnie 33,10 zł za 1 metr kwadratowy, a druga - 1,15 zł za 1 metr kwadratowy. Różnica jest zatem ogromna. Dlaczego podatek od nieruchomości w kontekście wynajmu mieszkań jest problematyczny?

    KSeF od 2025 roku? Będzie można wystawić normalną fakturę i dopiero potem wysłać do KSeF. prof. Modzelewski: podstawowy błąd naprawiony, reszta absurdów pozostała

    Autorzy projektu nowelizacji przepisów, które miały z dniem 1 lipca br. narzucić podatnikom VAT obowiązek wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych w KSeF, nieco przejrzeli na oczy i dostrzegli podstawowy błąd swojej koncepcji – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. 

    REKLAMA