REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny rejestr faktur - dopiero w 2019 roku?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Centralny rejestr faktur - dopiero w 2019 roku?
Centralny rejestr faktur - dopiero w 2019 roku?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie ma jeszcze gotowej koncepcji centralnego rejestru faktur ale cały czas nad nią pracuje. Zdaniem MF centralny rejestr faktur jest przez niektóre państwa postrzegane jako naturalny etap rozwoju systemów opartych na filozofii JPK. Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna (powołując się na biuro prasowe MF) czas na przygotowanie i wdrożenie takiego rejestru to co najmniej 1-1,5 roku.

Ministerstwo Finansów szacuje, że wyłudzenia VAT są przyczyną sięgającej od 10 do 15 mld zł rocznie luki w kasie państwa. Nowa ekipa przy ul. Świętokrzyskiej od początku mocno postawiła na analitykę i rozwój narzędzi IT, które mają przyspieszyć proces wyłapywania podatkowych oszustów i odsiać ich od uczciwych podatników. Fiskus liczy, że w tym i przyszłym roku uszczelnienie systemu podatkowego zwiększy wpływy w sumie o 20 mld zł.

Autopromocja

Instrumentem, w którym nadzieje pokładał Paweł Szałamacha, poprzedni minister finansów, był centralny rejestr faktur VAT (CRF). Pomysł wciąż pozostaje jednak na papierze, chociaż wicepremier Mateusz Morawiecki umieścił go na liście priorytetów MF na 2017 r. Poślizg jest duży, bo do końca czerwca miała zostać wdrożona pilotażowa wersja rejestru, a w ministerstwie nie ma jeszcze nawet pomysłu, jak ma on wyglądać.

– Po zakończeniu prac koncepcyjnych zamówienie na wykonanie bazy faktur powinna dostać nasza spółka Aplikacje Krytyczne. Czas pracy nad narzędziem – gdyby prace wystartowały dzisiaj – to co najmniej 1-1,5 roku – twierdzi nasz rozmówca z MF.

Fiskus oficjalnie zapewnia, że z wprowadzenia rejestru faktur nie zrezygnował i że trwają nad nim prace wewnętrzne. „Staramy się znaleźć kompromis między szybkością wdrożenia zmian, szczelnością systemu i jego kosztami. Chodzi o to, aby utworzenie bazy miało jak najmniejsze negatywne konsekwencje dla przedsiębiorców i całej gospodarki, aby jak najmniej ingerować w procesy fakturowe firm, a efekt uszczelniający i zwiększenie bezpieczeństwa obrotu zostały zmaksymalizowane” – informuje nas biuro prasowe MF.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O centralnym rejestrze faktur myślał już w 2015 r. Mateusz Szczurek. Były minister finansów tuż przed wyborami ogłosił nawet, że nad pomysłem rozpoczęły się prace i potrwają rok. Po zmianie władzy sprawy miały przyspieszyć, ale lista priorytetów się zmieniła. Najpierw rozwijano kolejne funkcjonalności jednolitego pliku kontrolnego (JPK), a wraz z objęciem stanowiska wiceministra finansów przez Pawła Gruzę ruszyły prace nad modelem podzielonej płatności w VAT (split payment) i STIR, czyli mechanizmem pozwalającym sprawdzać rachunki bankowe podatników.

– Aplikacje Krytyczne pracują obecnie nad instrumentem pozwalającym krzyżować dane z czterech różnych baz, w tym JPK, które posłużą do wskazywania podmiotów podwyższonego ryzyka pod kątem oszustw. To będzie analiza big data – mówi nasz informator zbliżony do spółki.

MF twierdzi, że przyjdzie czas również na centralny rejestr faktur. – Rozwiązanie to jest przez niektóre państwa postrzegane jako naturalny etap rozwoju systemów opartych na filozofii JPK – informuje biuro prasowe.

Zdaniem ekspertów powiększenie sieci analitycznej, którą fiskus zarzuca obecnie na podatników, to krok w dobrym kierunku i szansa na stworzenie systemu wczesnego reagowania z JPK, split payment i STIR.

– Rola każdego z tych rozwiązań jest inna i nie wyklucza potrzeby wprowadzenia centralnego rejestru faktur – mówi Przemysław Antas, radca prawny w Antas Kancelaria Radców Prawnych i Doradców Podatkowych. Przypomina też, że JPK ma dawać dane, które posłużą typowaniu firm do kontroli. STIR – monitorować przepływy pieniężne i w razie konieczności je blokować. Split payment z kolei zabezpieczyć zapłatę podatku. Rejestr faktur pozwoli zaś w czasie rzeczywistym kontrolować proces ich wystawiania. – Musimy pamiętać o tym, że duża część pieniędzy wypływa z systemu podatkowego przez wystawianie pustych faktur. Dzięki CRF będzie łatwiej szybko wyłapać takie sytuacje i np. wstrzymać zwrot podatku tam, gdzie ryzyko oszustwa jest podwyższone – podkreśla Przemysław Antas i zwraca uwagę, że największym wyzwaniem będzie stworzenie interfejsu do bieżącego zasilania rejestru, a sam JPK może się do tego okazać niewystarczający.


Na problemy, jakie niesie stworzenie bazy faktur, zwracali też uwagę eksperci firmy doradczej Grant Thornton. Przykład Portugalczyków, pionierów tego rozwiązania w UE, którzy skarbówkę wyposażyli w to narzędzie w 2013 r., pokazuje, że system będzie musiał przerabiać potężną ilość danych. W 2014 r. do rejestru trafiło 4,2 mld faktur, a populacja Portugalii to zaledwie 10,3 mln osób. Grant Thornton szacuje, że w Polsce takich faktur będzie co najmniej 10 mld rocznie.

Dlatego część ekspertów zastanawia się, czy gra jest warta świeczki, a obecnie planowane rozwiązania analityczne nie wystarczą. – Wydaje się, że wprowadzanie CFR to tylko dublowanie tego, co już jest. Biorąc pod uwagę, że tworzenie oprogramowania dla CFR zajmie ok. 12–18 miesięcy, lepiej byłoby ten czas wykorzystać na stworzenie aplikacji dla analizy np. danych o cenach transferowych. Już wkrótce wejdzie w życie obowiązek składania deklaracji CIT-TP, która jest tak skomplikowana, że – co przyznają przedstawiciele MF – na razie nie ma mocy na jej analizy – zwraca uwagę Radosław Piekarz, doradca podatkowy w kancelarii A&RT. ⒸⓅ

Dzięki rejestrowi znacznie łatwiej będzie wyłapywać puste faktury

Bartek Godusławski

bartek.godusławski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA