REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF: członkostwo Polski w strefie euro nie jest aktualnie priorytetem

MF: członkostwo Polski w strefie euro nie jest aktualnie priorytetem
MF: członkostwo Polski w strefie euro nie jest aktualnie priorytetem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Ministra Finansów priorytetem polskiej polityki gospodarczej jest obecnie zwiększenie potencjału i konkurencyjności gospodarki, a wejście Polski do strefy euro mogłoby stanowić źródło zaburzeń w gospodarce. Poza tym zdaniem Ministra sytuacja w strefie euro jest aktualnie niestabilna a struktura instytucjonalna tej strefy wciąż pozostaje niekompletna

Na pytania dotyczące działań i stanowiska Ministra Finansów odnośnie przyjęcia przez Polskę waluty euro, zgłoszone w interpelacji poselskiej (nr 19938), odpowiedział 13 marca 2018 r. w imieniu Ministra Finansów Leszek Skiba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Autopromocja

Minister Finansów  mając na uwadze obecny stopnień podobieństwa gospodarki Polski i strefy euro – w szczególności w zakresie poziomu rozwoju (mierzonego np. poprzez wspomniany wskaźnik PKB per capita) – uważa, że członkostwo Polski w strefie euro mogłoby stanowić źródło zaburzeń w gospodarce.

Zdaniem MF obserwowane dotychczas różnice w strukturze gospodarek oraz – w mniejszym stopniu – w przebiegu cykli koniunkturalnych pomiędzy krajami rozwiniętymi a Polską są istotne, lecz charakterystyczne dla procesu doganiania. W dłuższej perspektywie (w ocenie MF) powinno dojść do zwiększania stopnia podobieństwa w stosunku do państw członkowskich strefy euro. Rozwój gospodarczy Polski odbywa się obecnie w warunkach braku nadmiernych nierównowag, identyfikowanych przez Komisję Europejską w ramach tzw. procedury nierównowag makroekonomicznych (macroeconomic imbalance procedure, MIP)

Resort finansów na bieżąco analizuje sytuację w strefie euro i ocenia, że ustabilizowanie sytuacji w strefie euro – stanowiące niezbędny warunek dla ewentualnej akcesji Polski do obszaru wspólnej waluty – stanowi odległą, wciąż niejasną perspektywę.

Co więcej, zdaniem MF, mimo szerokiego zakresu reform, istnieje nadal przekonanie, że struktura instytucjonalna strefy euro wciąż pozostaje niekompletna. Proces reform instytucjonalnych w Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW), które w długim okresie powinny zwiększyć stabilność strefy euro, w krótkim okresie wprowadza dużą niepewność co do jej przyszłego kształtu. Stąd dokonanie pełnej oceny wprowadzonych zmian jest jeszcze przedwczesne – skuteczność wielu spośród wprowadzanych reform musi bowiem zostać dowiedziona w praktyce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższych względów priorytetem polskiej polityki gospodarczej (jak deklaruje MF) jest obecnie zwiększenie potencjału i konkurencyjności gospodarki, co znajduje odzwierciedlenie w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz aktywne uczestnictwo w procesie reform UGW i UE.

W Ministerstwie Finansów prowadzone są analizy w zakresie konwergencji i konkurencyjności polskiej gospodarki. Wnioski z tych analiz publikowane są m.in. w Monitorze Konwergencji z Unią Gospodarczą i Walutową (UGW), który jest coroczną publikacją, mającą na celu ocenę 2 stopnia podobieństwa polskiej gospodarki do państw UGW.

Zgodnie z ostatnim Monitorem (opublikowanym w lipcu 2017 r.) działania na rzecz wzmacniania konkurencyjności i elastyczności polskiej gospodarki, wdrażane są w szczególności w ramach realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz powinny docelowo prowadzić do zwiększenia stopnia podobieństwa polskiej gospodarki do strefy euro.


Jako najważniejszy zakładany rezultat przyjęto w Strategii zwiększenie przeciętnego dochodu gospodarstw domowych z 69% w 2015 r. do blisko 80% średniej UE do roku 2020 oraz osiągnięcie poziomu tejże średniej do 2030 r.

Na rzecz zwiększenia tempa konwergencji realnej powinny również oddziaływać działania mające na celu wzmocnienie skali i zaawansowania technologicznego polskiej gospodarki, w tym eksportu, oraz działania wspierające jej konkurencyjność i poprawiające efektywność mechanizmów dostosowawczych.

W publikacji odnotowano również systematyczny wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki, co jest regularnie przedstawiane w raportach organizacji międzynarodowych. Instytucje te wskazują m.in. na poprawę jakości infrastruktury i nieznaczny wzrost innowacyjności.

Zmiany w poziomie podobieństwa między gospodarką polską i strefą euro – monitorowane w publikacji Ministerstwa Finansów – będą w najbliższych latach w istotnej mierze stanowiły konsekwencję realizacji działań zaplanowanych w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. Równocześnie zakłada się, że Strategia będzie realizowana w sposób umożliwiający ciągłe wypełnianie fiskalnego kryterium konwergencji nominalnej, w przypadku którego kluczowe jest utrzymywanie poziomu deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej poziomu odpowiednio 3% i 60% PKB.

Tak jak to miało miejsce dotychczas, Polska, w tym również przedstawiciele Ministra Finansów, aktywnie uczestniczą w procesie umacniania Unii Europejskiej i stabilizacji strefy euro, uznając te działania za korzystne per se dla naszego kraju.

W trakcie tych prac, w szczególności kładziony jest nacisk na podejmowanie działań na rzecz otwartości wypracowanych rozwiązań na państwa spoza strefy euro, w celu zminimalizowania ryzyka pogłębiania się podziałów i materializacji scenariusza unii dwóch prędkości. Skala i siła powiązań politycznych i gospodarczych między Polską a państwami obszaru wspólnej waluty sprawiają bowiem, że kondycja strefy euro istotnie wpływa również na procesy zachodzące w naszym państwie.

Źródło: sejm.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sejm RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA