REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Komitecie Standardów Rachunkowości

Zmiany w Komitecie Standardów Rachunkowości
Zmiany w Komitecie Standardów Rachunkowości

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu działania i sposobu organizacji Komitetu Standardów Rachunkowości. Najważniejsze zmiany to zmniejszenie liczby członków Komitetu (z 18 do 16), zwiększenie liczby przedstawicieli ministra finansów (z 5 do 7) oraz zmniejszenie liczby przedstawicieli Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (z 5 do 3) oraz Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (z 5 do 3). Kadencja Komitetu trwać ma 3 lata (obecnie 2 lata). Nowe rozporządzenie ma wejść w życie jeszcze w 2018 r. z 14-dniowym vacatio legis.

Komitet Standardów Rachunkowości

Komitet Standardów Rachunkowości (dalej: Komitet) działa przy Ministrze Finansów na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2001 r. w sprawie zakresu działania i sposobu organizacji Komitetu Standardów Rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 749). Do zakresu działania Komitetu należy w szczególności wydawanie krajowych standardów rachunkowości oraz stanowisk w problematycznych kwestiach z zakresu rachunkowości.

Autopromocja

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości, w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości.

Członków Komitetu desygnuje minister właściwy do spraw finansów publicznych. W skład Komitetu wchodzą przedstawiciele ministra właściwego do spraw finansów publicznych, ministra właściwego do spraw gospodarki (aktualnie Minister Przedsiębiorczości i Technologii), Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego oraz największych organizacji zawodowych z zakresu rachunkowości – Stowarzyszenia Księgowych w Polsce i Polskiej Izby Biegłych Rewidentów.

Komitet ma być mniej liczny z większym udziałem przedstawicieli Ministra Finansów

Zdaniem Ministra Finansów, przede wszystkim z uwagi na fakt, że Komitet działa przy Ministrze Finansów oraz jest finansowany ze środków publicznych, celowym jest dokonanie zmian, które zwiększają udział przedstawicieli ministra właściwego do spraw finansów publicznych w procesie wydawania standardów i stanowisk zapewniając jednocześnie ciągłość działania Komitetu.

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) podmioty uprawnione do zgłoszenia Ministrowi Finansów kandydatów na członków Komitetu zgłaszają łącznie 18 osób na członków Komitetu na dwuletnią kadencję;

2) liczba zgłaszanych kandydatów jest równa liczbie członków Komitetu;

3) przewodniczącego Komitetu wyznacza Minister właściwy do spraw finansów publicznych spośród członków Komitetu;

4) w ramach Komitetu nie występuje funkcja zastępcy przewodniczącego Komitetu;

5) przepisy nie określają terminu dla podmiotów zgłaszających swoich kandydatów do Komitetu, w przypadku odwołania członka (wygaśnięcia członkostwa);

6) przepisy określają, iż wynagrodzenie dla członków Komitetu oraz sekretarza za udział w posiedzeniach nie może przekroczyć 1,5-krotności najniższego wynagrodzenia pracowników za pracę.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Minister Finansów w omawianym projekcie rozporządzenia proponuje:

1) zmniejszenie liczby członków Komitetu z 18 na 16,

2) zwiększenie liczby przedstawicieli ministra właściwego do spraw finansów publicznych z 5 do 7 (w tym co najmniej 3 będących pracownikami Ministerstwa Finansów),

3) zmniejszenie liczby przedstawicieli Stowarzyszenia Księgowych w Polsce z 5 do 3 (w tym co najmniej 2 z tytułem naukowym),

3) zmniejszenie liczby przedstawicieli Polskiej Izby Biegłych Rewidentów z 5 do 3 (będących biegłymi rewidentami wykonującymi zawód).

Liczba przedstawicieli ministra właściwego do spraw gospodarki, Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, a także Prezesa Narodowego Banku Polskiego – pozostaje bez zmian.

Nie ulega zmianie katalog podmiotów uprawnionych do zgłoszenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych kandydatów na członków Komitetu, natomiast zwiększa się liczba rekomendowanych kandydatów na członków Komitetu.

Proponuje się, aby minister właściwy do spraw gospodarki, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, Prezes Narodowego Banku Polskiego, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz Polskiej Izby Biegłych Rewidentów rekomendowali (nie później niż 60 dni przed upływem kadencji Komitetu) dwukrotnie większą liczbę kandydatów.

2 kandydatów – ma być rekomendowanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki;

2 kandydatów – ma być rekomendowanych przez Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego; 

2 kandydatów – ma być rekomendowanych przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego;

6 kandydatów, w tym co najmniej 4 z tytułem naukowym – ma być rekomendowanych przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce;

6 kandydatów będących biegłymi rewidentami wykonującymi zawód – ma być rekomendowanych przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów.

Następnie Minister Finansów będzie dokonywał wyboru spośród rekomendowanych kandydatów, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia odpowiedniego, merytorycznego oraz zróżnicowanego składu Komisji dającego gwarancję i rękojmię właściwej realizacji jej zadań.

Określone będzie wprost, że wysokość wynagrodzenia członka Komitetu odpowiada wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. 650).

Zgodnie z proponowanymi w omawianym projekcie przepisami przejściowymi Komitet oraz sekretarz, powołani na podstawie przepisów dotychczasowych, działają do czasu powołania Komitetu w oparciu o znowelizowane rozporządzenie.

Osoby wchodzące w skład IX kadencji Komitetu (powołanego na podstawie przepisów dotychczasowych) mają zachować funkcje do czasu powołania nowego składu Komitetu.

Minister Finansów powoła nowy Komitet, w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie zmienionych przepisów rozporządzenia, podmioty uprawnione dokonują rekomendacji swoich kandydatów w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zmienionych przepisów rozporządzenia.

Nowe rozporządzenie ma wejść w życie jeszcze w 2018 roku z 14-dniowym vacatio legis.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA