REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik nie powinien płacić za opieszałość fiskusa

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Prowadzenie postępowania przez kilka lat uzasadnia umorzenie odsetek za zwłokę. NSA: w takim przypadku istnieje przesłanka ważnego interesu podatnika. Podatnik nie powinien ponosić skutków czynności, na które nie miał wpływ.

Przeciągające się, kilkuletnie postępowania wymiarowe nie należą do wyjątków. Niestety, pomimo piętnowania takich sytuacji oraz poprawiania regulacji dotyczących czasu trwania postępowań kontrolnych i podatkowych nie udaje się ich wyeliminować. W jednym z ostatnich orzeczeń Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok z 3 czerwca 2008 r., sygn. akt II FSK 389/07, niepublikowany) przyznał rację podatnikowi, który domagał się umorzenia odsetek naliczonych za czas postępowania wymiarowego. Sąd uznał, że podatnik nie powinien płacić za kilkuletnie postępowanie, skoro nie miał wpływu na tę sytuację.

Autopromocja

Eksperci pozytywnie oceniają takie stanowisko.

NSA: ważny interes

Według Rafała Dębowskiego, adwokata, wspólnika w kancelarii Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy sąd potwierdził, że kontrola sprawowana w postępowaniu administracyjno-sądowym rozciąga się na decyzje uznaniowe. Kontrola taka powinna polegać między innymi na ocenie, czy organ podatkowy dokładnie wyjaśnił stan faktyczny sprawy.

- Jakkolwiek wyrok odnosi się do uchylonego art. 67 par. 1 Ordynacji podatkowej, to jednak zachowuje swoją aktualność, chociażby wobec treści przepisu art. 67a Ordynacji - mówi Rafał Dębowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jego ocenie NSA słusznie podkreślił, że w przypadku, gdy przedmiotem wniosku o umorzenie są jedynie odsetki za zwłokę powstałe w okresie prowadzenia przewlekłej w czasie kontroli, na których powstanie podatnik nie miał wpływu, po stronie podatnika zachodzi ważny interes w wydaniu decyzji umorzeniowej.

Michał Bernat, doradca podatkowy z kancelarii Wardyński i Wspólnicy, potwierdza, że przedłużające się kontrole oraz rozciągające się na kilka lat, wielokrotnie przedłużane postępowania podatkowe nie należą wcale do rzadkości.

- Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku podatników uczestniczących w obrocie zagranicznym, jeżeli organy podatkowe zdecydują się na wszczęcie procedury wymiany informacji z zagranicznymi organami podatkowymi - mówi ekspert.

Naliczanie odsetek

Treść obowiązującego art. 54 par. 1 pkt 6 oraz pkt 7 Ordynacji podatkowej przewiduje zakaz naliczania odsetek za zwłokę, jeżeli postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa przedłuża się nadmiernie, ponad trzy miesiące, z winy organu podatkowego.

- Niestety, zdaniem organów podatkowych przepisu tego nie stosuje się w stosunku do postępowań kontrolnych prowadzonych na mocy ustawy o kontroli skarbowej - zauważa Adrian Jonca, doradca podatkowy z kancelarii Beiten Burkhardt.

Ekspert dodaje, że obecnie trwają prace parlamentarne nad zmianą ustawy o kontroli skarbowej, tak aby ta zasada stosowana była także do odsetek za zwłokę powstałych ze względu na nieuzasadnioną przewlekłość postępowania kontrolnego prowadzonego przez urzędy kontroli skarbowej. Również Michał Bernat wskazuje na obowiązujące przepisy Ordynacji podatkowej, które częściowo wyłączają możliwość naliczania odsetek od zaległości podatkowych za okres postępowania podatkowego.

Odsetki są bowiem naliczane za cały okres kontroli, chyba że wynikające z niej postępowanie podatkowe nie zostanie wszczęte w terminie trzech miesięcy od dnia zakończenia kontroli. I choć organy podatkowe zazwyczaj dążą jednak do dochowania tego terminu, to podatnik nadal ponosi ryzyko nadmiernie przedłużającej się kontroli podatkowej. Będzie on bowiem zobowiązany do zapłaty odsetek za cały okres jej trwania.

Niedoskonałość przepisów jest powodem tego, że podatnicy występują do organów podatkowych o umorzenie odsetek za zwłokę powstałych wskutek długotrwałych postępowań kontrolnych.

- Jednakże umorzenie takie poddane jest restrykcjom zawartym w art. 67a par. 1 Ordynacji podatkowej, tj. musi być uzasadnione ważnym interesem podatnika lub społecznym - podkreśla Adrian Jonca.

Zmiana przepisów

Spełnienie przesłanki ważnego interesu podatnika nie powoduje po stronie organu obowiązku umorzenia należności. Organ może, ale nie musi przyznać ulgi. Ocena, czy w konkretnej sytuacji występują okoliczności uzasadniające umorzenie zaległości, pozostawiona więc została uznaniu organów podatkowych, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności mających wpływ na tę ocenę.

Jak wyjaśnia Adrian Jonca, niemożność jednoznacznego zdefiniowania przesłanek ważnego interesu podatnika i interesu publicznego powoduje, że w każdym indywidualnym przypadku ich znaczenie może uwzględniać różne aspekty wskazanych wyżej wartości. W ocenie Adriana Joncy możliwe jest, by fiskus uznał, że w sprawie zaistniały okoliczności mieszczące się w pojęciu interesu publicznego, gdyż w interesie publicznym jest to, aby podatnik (który nie przyczynił się do powstania odsetek, gdyż przyczynę stanowiła przedłużająca się nadmiernie kontrola skarbowa) odsetek tych nie płacił.

- Ponieważ umorzenie odsetek pozostawia organom podatkowym pewną swobodę uznaniowości, stąd najwłaściwszym rozwiązaniem byłoby ustawowe zrównanie sytuacji podatników kontrolowanych przez urzędy skarbowe z sytuacją podatników kontrolowanych przez urzędy kontroli skarbowej, poprzez odpowiednią zmianę ustawy o kontroli skarbowej - uważa Adrian Jonca.

15 proc. wynoszą obecnie odsetki podatkowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak zmieniała się stawka odsetek

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA