REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na olej opałowy i gaz płynny

REKLAMA

Rekompensatę z tytułu podwyżek akcyzy na lekki olej opałowy i gaz płynny propan-butan do ogrzewania powinno się otrzymywać już przy zakupie. Powinien to być system jak najbardziej uproszczony - uważają eksperci.

Jak informowaliśmy, premier Marek Belka polecił wstrzymać prace nad rozporządzeniem, które miałoby zrównać stawkę akcyzy na olej napędowy i lekki olej opałowy oraz objąć tym podatkiem gaz płynny propan-butan do ogrzewania.

Autopromocja

Premier stwierdził, że takie zmiany nie mogą być wprowadzone, dopóki nie zostanie opracowany program osłonowy, który zrekompensowałby wyższe koszty ogrzewania ponoszone przez odbiorców, jakie byłyby skutkiem wzrostu cen na te nośniki energii (patrz „GP” z 11 kwietnia br.).

– Decyzja o wstrzymaniu prac nad rozporządzeniem, choć nie rozwiązuje problemu, to jednak jest bardzo ważna. Daje nadzieję, że zostaną opracowane racjonalne rozwiązania, które będą do zaakceptowania zarówno przez konsumentów, jak i firmy sprzedające lekki olej opałowy oraz gaz płynny propan-butan do ogrzewania – powiedziała „GP” Aurelia Kuran-Puszkarska, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych. Jak poinformowała, Izba – zgodnie z wcześniej upowszechnionym stanowiskiem w tej sprawie – w piśmie do premiera zadeklarowala współudział w opracowaniu systemowo spójnych rozwiązań w ustawie o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem pozycji wszystkich uczestników rynku oraz budżetu państwa. Poinformowano również o tym ministra finansów Mirosława Gronickiego.

– Mamy nadzieję, że wkrótce zostanie powołany przy ministrze finansów zespół dla opracowania kompleksowego systemu, w którym będą przedstawiciele Polskiej Izby Paliw Płynnych – podkreśliła prezes Aurelia Kuran-Puszkarska. Jej zdaniem, rekompensatę z tytułu podwyżek akcyzy na lekki olej opałowy i gaz płynny propan-butan do ogrzewania powinno się otrzymywać już przy zakupie.

– Powinien to być system jak najbardziej uproszczony. Nie powinno się wprowadzać zasad polegających np. na konieczności zbierania faktur, przedstawiania ich w urzędzie skarbowym i dopiero po jakimś czasie odbierania pieniędzy. Nie należy wprowadzać zbyt zawiłych, pracochłonnych i czasochłonnych procedur. Rekompensatę powinien otrzymywać ten, kto kupuje i to możliwie szybko. Chcę podkreślić, że Czesi wprowadzili skomplikowany system rekompensat, lecz się on nie sprawdził – podkreśliła prezes Aurelia Kuran-Puszkarska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podano w komunikacie rzecznika rządu, premier przyjął do wiadomości informacje ministra finansów wskazujące na to, że celem dotychczasowych prac nad rozporządzeniem MF nie był cel fiskalny (gdyż wpływy w skali całego budżetu byłyby niewielkie), lecz zamiar wyeliminowania szarej strefy i strat wynikających z nieuczciwych praktyk wykorzystywania oleju opałowego o niższej akcyzie do celów, jakim powinien służyć olej napędowy. Premier wskazał, że konieczne wyeliminowanie patologii w obrocie tymi nośnikami energii nie może się jednak odbyć bez równoczesnego zabezpieczenia licznych grup społecznych przed wzrostem kosztów utrzymania.

– W celu zwalczenia patologii należy m.in. wzmóc kontrole paliwa wykorzystywanego przez samochody ciężarowe, aby się przekonać, czy nie korzystają z oleju objętego niższą akcyzą. Trzeba też rozważyć możliwość zwiększenia kar za nieuczciwe praktyki wykorzystywania oleju opałowego o niższej akcyzie do celów, jakim powinien służyć olej napędowy. Nie można natomiast po prostu podwyższać akcyzy na lekki olej opałowy oraz objąć tym podatkiem gaz płynny propan-butan do ogrzewania, gdyż w ten sposób za to, że ktoś oszukuje, zostaliby ukarani uczciwi odbiorcy.

Co planowano zmienić

Jak już informowaliśmy („GP” z 1 kwietnia br.), przygotowywany w Ministerstwie Finansów projekt zmiany rozporządzenia przewidywał zrównanie stawek akcyzy na olej opałowy (tzw. lekki) do poziomu stawki dla oleju napędowego z 233 zł za 1000 l do 1028 zł za 1000 l. Zamierzano również podnieść stawkę akcyzy na gaz płynny sprzedawany luzem przeznaczony na cele opałowe, jak i gaz w butlach do poziomu akcyzy dla gazu płynnego stosowanego do napędu pojazdów samochodowych. Stawka akcyzy miałaby wynieść 695 zł za 1000 kg.

Krzysztof Tomaszewski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA