Porozumienie podpisane przez Podsekretarza Stanu MSWiA Witolda Drożdża i Członka Zarządu ZUS ds. Informatyki Piotra Starzyka jest kolejnym krokiem mającym na celu ułatwienie obywatelom załatwiania spraw urzędowych przy wykorzystaniu platformy ePUAP.
Porozumienie umożliwia osobom posiadającym certyfikat kwalifikowany złożenie w ZUS za pośrednictwem ePUAP następujących dokumentów:
• Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek (ZUS-EWN),
• Wniosek płatnika składek o zwrot nadpłaconych składek (ZUS-EZS),
• Zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej (ZUS-ERU),
• Wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego (ZUS-EWZ),
• Wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30-krotność) (ZUS-EPW).
Dostępne na platformie ePUAP formularze posiadają mechanizmy ułatwiające wypełnianie wniosków oraz pozwalające zweryfikować wprowadzane informacje. Dzięki takim usprawnieniom wypełnienie oraz wysłanie poprawnego dokumentu elektronicznego jest znacznie łatwiejsze i szybsze niż dokumentu papierowego. ZUS udzieli obywatelowi odpowiedzi w formie wybranej przez wnioskodawcę: elektronicznej lub papierowej do odbioru osobistego lub za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Elektroniczne przesyłanie dokumentów pomiędzy wnioskodawcą a ZUS-em odbywa się sprawnie i szybko. Nie trzeba tracić zatem czasu na wizytę w urzędzie i stanie w kolejkach. Obywatel nie ponosi także opłat komunikacyjnych i pocztowych. Przekazanie wniosków jest dokumentowane urzędowymi poświadczeniami przedłożenia i doręczenia.
Powyższe usługi są dostępne w Internecie także na stronie ZUS (http://eup.zus.pl). W przyszłości lista wniosków, które można składać za pośrednictwem ePUAP, zostanie rozszerzona.
Więcej na ten temat na stronie: www.zus.pl