REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o administracji podatkowej 2015/2016

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej
Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i usprawnia internetową administrację podatkową. Załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym czy osobisty asystent startującego mikroprzedsiębiorcy to najważniejsze zmiany jakie wprowadza rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Przepisy w zakresie obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Liczba składanych przez internet zeznań podatkowych szybko rośnie. W 2010 r. tę drogę rozliczenia się z fiskusem wybrało zaledwie 2% podatników, ale w 2013 r. przez internet napłynęło 25% zeznań, w 2014 r. - 37% , a w tym roku było to już 46% wszystkich złożonych deklaracji.

Autopromocja

Zgodnie z raportem, liczba zeznań rocznych złożonych drogą elektroniczną wynosiła w 2010 r. 324 192. Liczba internetowych PIT-ów w 2015 r. sięgnęła 7 089 746, bijąc tym samym wynik z zeszłego roku o ponad 2 mln.

Czemu e-deklaracje nie przekonały jeszcze wszystkich? Jak wynika z raportu Ministerstwa Finansów (opracowanego z PwC), dotyczącego preferencji podatników w zakresie zeznań podatkowych, 35,9% spośród tych, którzy rocznego PIT-a składali w okienku urzędu skarbowego, przyznało, że przyzwyczaiło się do tej tradycyjnej metody, 11,8% nie wierzy w bezpieczeństwo składania dokumentów przez internet, a 41,1% w ogóle nie „męczyło się” z zeznaniem rocznym, bo nie składało go osobiście.

Czy zostanie wprowadzony podatek od hipermarketów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wypełnienie rocznej deklaracji podatkowej jest nadal trudne? Niemalże połowa podatników (48,5%) na wypełnienie zeznania rocznego potrzebowała jedynie od 9 do 30 min, tylko 8,1% musiało poświęcić na to od pół godziny do ponad godziny. Reszta to ci, którzy zlecili rozliczenie PIT-a komuś innemu. Korzystający z e-deklaracji aż w 77,4% oceniają jej funkcjonalność jako przejrzystą, a w 20,7% jako akceptowalną. Za największą zaletę elektronicznego kontaktu z fiskusem natomiast wskazali oszczędność czasu i wygodę.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Użytkownicy systemu e-deklaracje w 99% deklarują, że skorzystają z tej formy za rok. Przy składaniu internetowego PIT-a za 2014 r. największy problem mieli z koniecznością podawania kwoty przychodu z rok ubiegłego (23,5% użytkowników) oraz wymagania sprzętowe (11,9%).

Czas na kolejne kroki

Wydaje się, że system e-deklaracje zaczyna utrwalać się w świadomości podatnika jako łatwiejszy i szybszy sposób wywiązywania się z obowiązków wobec państwa. Następne kampanie rządowe mają skupić się na wyeliminowaniu wszelkich wątpliwości użytkowników e-deklaracji (np. związanych z bezpieczeństwem przesyłanych elektronicznie danych). Ale na tym nie koniec. W najbliższej przyszłości nacisk położony zostanie też na kampanie zachęcające do korzystania ze wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR) oraz na budowanie przyjaznego systemu ogólnej obsługi i wsparcia podatnika.

Będzie jak Belgii czy Holandii?

Sejm 27 maja br. uchwalił marcowy rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Ma ona wzmocnić rolę usługową administracji podatkowej, wyeliminować niewydolność administracji i umożliwić jej świadczenie usług najwyższej jakości, a także zmaksymalizować orientację na potrzeby podatnika dzięki nowatorskiej interakcji podatnik-fiskus. Rozwiązania mają zbliżyć polską administrację do nowoczesnych rozwiązań wykorzystywanych na Zachodzie (m.in. w Belgii czy Holandii). Ustawa o administracji podatkowej z 27 maja 2015 r. wprowadza regulacje prawne w zakresie:

  • określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej,
  • wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika,
  • regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej,
  • zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej.

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej - przebieg procedury legislacyjnej

Nowości: centra obsługi i asystent podatnika

Budowa systemu wsparcia i obsługa podatnika ma rozpocząć się od stworzenia centrów obsługi oraz stanowiska asystenta podatnika. W takim centrum obsługi Kowalski, niezależnie od tego, pod który urząd skarbowy podlega, będzie mógł złożyć podanie, deklarację podatkową, otrzymać zaświadczenie, a nawet wyjaśnienie w zakresie przepisów podatkowych (art. 17 ww. ustawy). Z pewnością ułatwi to życie rozliczającym podatek akcyzowy czy płatnikom składek ZUS-owskich, którzy dokumenty (np. zgłoszeniowe i rozliczeniowe) będą mogli składać w dowolnym urzędzie skarbowym. Z kolei asystent będzie do dyspozycji osób zakładających własną firmę oraz świeżo upieczonych przedsiębiorców – przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania NIP-u, asystent będzie udzielał informacji, jak wypełniać zeznania i deklaracje i jak korzystać z dostępnych ulg, jaką formę opodatkowania wybrać, z którym sprawami należy się zwrócić np. do ZUS-u oraz będzie przypominał o terminach podatkowych.

Kapica: Do końca 2018 r. większość rozliczeń podatkowych przez internet

Po drugie, powstanie też Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, które będzie specjalizowało się w zapewnianiu i powszechnym udostępnianiu informacji podatkowej, a także w wydawaniu interpretacji podatkowych oraz szkoleniu kadry urzędniczej. Ma też ono edukować samego podatnika, m.in. poprzez prowadzoną elektronicznie Bazę Wiedzy Administracji Podatkowej (art. 9 ww. ustawy).

Przepisy dotyczące obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA