| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Umowy zlecenia > Umowa zlecenia 2018 – podatki i składki ZUS

Umowa zlecenia 2018 – podatki i składki ZUS

Większość osób pracujących zna prawa i przywileje wynikające z umowy o pracę i umowy zlecenia. Jednak często te dwie umowy są mylone, a podstawy ich funkcjonowania nie są znane. Również problematyczne w praktyce, okazuje się odróżnienie umowy zlecenia od umowy o dzieło. Należy tymczasem jasno wytyczyć granicę w rodzajach współpracy, ponieważ wpływają one bezpośrednio na obowiązki przedsiębiorstwa – zarówno w zakresie podatkowym jak i składkowym. Z pomocą przychodzi więc znajomość uregulowań prawnych, interpretacji podatkowo – prawnych, doktryny i orzecznictwa.

Wielość umów zlecenia

W przypadku zbiegu kilku umów zlecenia, należy porównać podstawę wymiaru składek w danym miesiącu do obowiązującej kwoty minimalnego wynagrodzenia. Tutaj z zasady jeżeli podstawa wymiaru składek danego zleceniobiorcy, jest niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia podlega on obowiązkowo ubezpieczeniom. Ustalenia łącznej podstawy wymiaru składek w celu rozstrzygnięcia należy dokonywać dla każdego miesiąca odrębnie. W określeniu tytułu do obowiązkowego ubezpieczenia rozstrzyga kolejność powstawania stosunków prawnych. Ubezpieczony może jednak zmienić tytuł obowiązkowych ubezpieczeń, pod warunkiem zachowania kryteriów ustawy.

Przykład:

Pan Jan Kowalski wykonuje pracę na podstawie umów zlecenia. Dla trzech przedsiębiorców:

  1. z firmą PIERWSZY od dnia 1 stycznia 2017 roku – przychód 1500 zł;
  2. z firmą DRUGI od 5 stycznia 2017 roku – przychód 3300 zł;
  3. z firmą TRZECI od 20 stycznia 2017 roku – przychód zł 12 000;

W danej zgodnie z kolejnością rozpoczęcia wykonywanej pracy, łączna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe osiągnęła minimalne wynagrodzenie już na podstawie umów z firmami PIERWSZY i DRUGI. Dlatego wyłącznie one będą rodziły obowiązek ubezpieczeniowy w miesiącu styczniu 2017. Umowa i przychód z umowy z firmą TRZECI nie rodzi obowiązku ubezpieczeń i emerytalnego.

Umowa zlecenie i działalność gospodarcza

W przypadku zbiegu umowy zlecenia z wykonywaniem przez osobę pozarolniczej działalności należy wskazać, że poniższe odnosi się do przypadku jeżeli przedmiot umowy zlecenia nie pokrywa się z przedmiotem tej działalności. Jeżeli umowa zlecenia zostaje zawarta zgodnie z przedmiotem prowadzonej działalności osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą podlega ubezpieczeniom społecznym tylko z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W innych wypadkach, z zasady zleceniobiorca prowadzący jednocześnie pozarolniczą działalność również polega obowiązkowo ubezpieczeniom z tytułu tej działalności, jeżeli z tytułu umowy zlecenia podstawa wymiaru składek jest niższa od najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność, określoną w art. 18 ust 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Na dobrowolny wniosek, może być ona jednak objęta ubezpieczeniom również z tytułu wykonywania umowy zlecenia. Będzie ona obowiązkowo podlegać z tytułu pozarolniczej działalności, jeżeli podstawa wymiaru składek z tytułu umowy zlecenia będzie niższa od najniższej podstawy z działalności określonej wyżej. W przypadku jeżeli będzie wynosiła co najmniej tyle, podmiotowi przysługuje wybór tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń.

Przykład:

Maria Malinowska wykonuje pracę na podstawie umowy zlecenia z firmą CZWARTA od 1 kwietnia 2017 roku z przychodem miesięcznym 1500 zł. Od 1 maja 2017 roku Pani Maria stała się wspólnikiem spółki jawnej i zadeklarowała podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w wysokości 2 557,80 zł.

W miesiącu kwietniu Pani Maria będzie podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom z tytułu umowy zlecenia (brak zbiegu). Od miesiąca maja podlegać będzie natomiast obowiązkowym ubezpieczeniom z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności.

Podsumowując, w celu prawidłowego wskazania obowiązkowych składek oraz zobowiązań wobec organów należy nie tylko znać ogólne zasady dotyczące ubezpieczeń w Polsce, ale przede wszystkim określić indywidualną sytuację danego podmiotu. Po pierwsze analizując podstawę prawną – czyli rodzaj umowy wynikający nie tylko z jej treści, ale również charakteru. Następnie biorąc pod uwagę ewentualne zbiegi różnych postaw oskładkowania. Na końcu nie zapominając o weryfikacji aktualnych stawek należności.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł partnerski

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Impel Facility Services spółka z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »