REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obliczanie współczynnika urlopowego za 2009 r.

Katarzyna Piecyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowy rok kalendarzowy niesie ze sobą obowiązek ustalenia nowego współczynnika do obliczania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

W celu ustalenia wysokości należnego pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy potrzebna jest znajomość współczynnika urlopowego. Wyraża on przeciętną liczbę dni przypadających do przepracowania w każdym miesiącu danego roku kalendarzowego. Ustala się go odrębnie dla każdego roku, ponieważ jego wysokość uzależniona jest od zmiennej w każdym roku liczby niedziel, świąt (nieprzypadających w niedziele) oraz dni wolnych od pracy wynikających z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, które przypadają na dany rok kalendarzowy.

Autopromocja

Sposób obliczenia współczynnika urlopowego jest następujący:

• od liczby dni w danym roku kalendarzowym odejmuje się łączną liczbę przypadających w tym roku niedziel i świąt oraz dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy;

• otrzymany wynik dzieli się przez 12.

Obliczanie współczynnika

Ustalając współczynnik urlopowy na 2009 r., pewne trudności może sprawić ustalenie liczby dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Powodem trudności jest fakt, że liczba tych dni nie jest uregulowana wprost w przepisach prawa pracy, co wymaga ustalenia jej w drodze interpretacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2009 r. mamy 365 dni, w tym 52 niedziele, 8 świąt przypadających w inne dni niż niedziele oraz 253 dni pracy. Oznacza to, że 52 dni [365 - (52 + 8 + 253) = 52] to dni wolne wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Współczynnik urlopowy w 2009 r. wynosi zatem: (365 - 52 - 8 - 52 dni) : 12 = 253 : 12 = 21,08.

WaŻne!

Niezależnie od tego, za jakie lata przysługują niewykorzystane urlopy wypoczynkowe, współczynnik do ustalenia należnego pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop przyjmuje się wyłącznie za ten rok kalendarzowy, w którym pracownik nabył prawo do ekwiwalentu.

Jeśli zatem pracownik nie wykorzystał 5 dni urlopu za 2006 r., 7 dni urlopu za 2007 r. i 3 dni urlopu za 2008 rok, a prawo do ekwiwalentu powstało w 2008 r., to do jego obliczenia przyjmuje się współczynnik ustalony na ten rok.

Przykład

W związku z wygaśnięciem mandatu przed upływem kadencji 30 listopada 2008 r. wójtowi przysługuje ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w wymiarze: 12 dni za 2007 r. i 22 dni za 2008 rok. W jaki sposób obliczyć ekwiwalent za 2007 r. Czy przyjąć podstawę wynagrodzenia z 2007 r. i współczynnik obowiązujący w 2007 r.?

Niezależnie od tego, za jakie lata przysługują niewykorzystane urlopy wypoczynkowe, współczynnik do ustalenia należnego pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop przyjmuje się wyłącznie za ten rok kalendarzowy, w którym pracownik nabył prawo do ekwiwalentu. Jeśli zatem pracownik nie wykorzystał 12 dni urlopu za 2007 r. i 22 dni urlopu za 2008 r., a prawo do ekwiwalentu powstało w listopadzie 2008 r. (w dniu wygaśnięcia mandatu), to do jego obliczenia przyjmuje się współczynnik ustalony na ten rok (2008), czyli 21.

Współczynnik urlopowy dla niepełnoetatowców

Obliczanie ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, w tym ustalanie współczynnika, jest oparte na założeniu, że pracownik zatrudniony jest w pełnym wymiarze czasu pracy, co wyraża się w ustaleniu liczby dni pracy po 8 godzin. Natomiast pracownik zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy ma do przepracowania odpowiednio mniejszą liczbę dni pracy po 8 godzin lub taką samą, ale z mniejszą liczbą godzin pracy, czego nie uwzględniają przepisy. Przyjmując za podstawę wynagrodzenia pracownika niepełnoetatowego i stosując do niej sposób obliczania ekwiwalentu dostosowanego do wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy, doprowadzilibyśmy do zaniżenia wysokości ekwiwalentu urlopowego pracowników niepełnoetatowych. W celu uniknięcia takiej sytuacji należy przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy pracownika zatrudnionego na niepełny etat przyjąć, że przeciętna liczba dni roboczych w miesiącu, czyli wartość współczynnika, powinna być ustalona w proporcji do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę. Przy takim założeniu wartość dnia roboczego 8-godzinnej pracy będzie taka sama, niezależnie od tego, czy pracownik jest zatrudniony w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy.

W konkretnym zatem przypadku dla pracownika zatrudnionego na 1/2 lub 1/4 etatu należy przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy określić, że współczynnik wynosi 1/2 lub 1/4 współczynnika przyjętego dla pełnego wymiaru czasu pracy. Takie stanowisko wynika z pisma Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Gospodarki i Pracy z maja 2004 r. (pismo nr PP III/79-338/JR/04): „Przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy można by przyjąć założenie, że przeciętna liczba dni roboczych w miesiącu, czyli wartość współczynnika, powinna być ustalana proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę”.

W 2009 r. współczynnik urlopowy dla osoby zatrudnionej w niepełnym wymiarze czasu pracy wyniesie np.:

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/2 etatu - 10,54 (21,08 x 1/2),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 3/4 etatu - 15,81 (21,08 x 3/4),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/3 etatu - 7,03 (21,08 x 1/3),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/4 etatu - 5,27 (21,08 x 1/4),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/5 etatu - 4,22 (21,08 x 1/5),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/8 etatu - 2,64 (21,08 x 1/8).

Przykład

Umowa o pracę została rozwiązana 15 listopada 2008 r. Pracownik zatrudniony na 1/2 etatu otrzymywał: pensję zasadniczą 1200 zł, dodatek funkcyjny 150 zł, regulaminową premię (w ostatnich 3 miesiącach: 300 zł, 200 zł i 250 zł). Do dnia rozwiązania umowy pracownik nie wykorzystał 56 godzin urlopu wypoczynkowego.

Przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu pieniężnego tego pracownika należy uwzględnić: wynagrodzenie zasadnicze 1200 zł, dodatek funkcyjny 150 zł, przeciętną premię miesięczną z okresu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę (300 zł + 200 zł + 250 zł) : 3 = 250 zł. Ekwiwalent za jeden dzień urlopu wynosi (1200 zł + 150 zł + 250 zł) : 10,50 = 152,38 zł, natomiast za jedną godzinę pracy - 152,38 zł : 8 = 19,05 zł. Pracownik nie wykorzystał 56 godzin urlopu. A zatem przysługujący mu ekwiwalent za urlop wynosi - 56 godz. x 19,05 zł = 1066,80 zł.

Podstawa prawna:

• § 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

REKLAMA