REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Praca w Anglii po brexicie
Praca w Anglii po brexicie

REKLAMA

REKLAMA

Praca w UK po Brexicie. Pobrexitowe realia, z jakimi zetkną się nasi rodacy pracujący lub zamierzający dopiero rozpocząć pracę w Wielkiej Brytanii zmuszą ich do dostosowania się do nowych zasad, jakie brytyjskie prawo wprowadzi w stosunku do osób ubiegających się o zatrudnienie na Wyspach. Jakie obowiązki czekają zatem na wszystkich chętnych do pracy w Zjednoczonym Królestwie?

Praca w UK po Brexicie. Nowe wymogi

Kroki, jakie będą musieli przedsięwziąć cudzoziemcy – w tym Polacy – chcący pracować na terenie Wielkiej Brytanii, zależą od tego, czy zamieszkiwali na Wyspach przed 31 grudnia 2020 roku, czy dopiero zamierzają się tam przeprowadzić i rozpocząć pracę.

Autopromocja

Osoby, które przebywają w UK od czasów „prebrexitowych”, będą musiały zalegalizować swój pobyt. Osoby, które dopiero przyjadą do tego kraju, swoją pracę i możliwość przebywania w nim będą musiały oprzeć o odpowiednią wizę.

Legalizacja pobytu w Wielkiej Brytanii

Pierwsza metoda legalizująca pobyt i prace w UK, to uzyskanie tzw.  Settled status, czyli statusu osoby osiedlonej. Ma on dwie formy: status właściwy, możliwy do otrzymania przez osoby przebywające w Wielkiej Brytanii dłużej niż 5 lat, oraz  tymczasowy status osoby osiedlonej, właściwy dla wszystkich tych, którzy w Zjednoczonym Królestwie przebywali krócej niż 5 lat. Co ważne, ten proces należy przeprowadzić do 31 czerwca 2021 roku.

Wniosek o nadanie Settled status należy składać internetowo za pośrednictwem strony: https://apply-to-visit-or-stay-in-the-uk.homeoffice.gov.uk/ a wymagane dokumenty niezbędne do pozytywnego rozpatrzenia sprawy to paszport ewentualnie dowód osobisty, dokument potwierdzający legalność pobytu w UK, np. numer NIN oraz zdjęcie twarzy (cyfrowe).

Złożenie wniosku jest darmowe, a osoby posiadające już Settled status, po 12 miesiącach mogą starać się się o nadanie brytyjskiego obywatelstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metoda druga, to właśnie uzyskanie obywatelstwa Wielkiej Brytanii. Jednakże aby pobyt na Wyspach zalegalizować w ten właśnie sposób, konieczne będzie spełnienie pewnych warunków; wyglądają one następująco:

- trzeba być rezydentem UK, a ponadto legitymować się prawem do stałego pobytu oraz mieć status osoby osiedlonej od min. 12 miesięcy

- należy przedstawić historię zatrudnienia w UK

- niezbędne też będzie przedstawienie referencji wystawionych przez co najmniej dwóch obywateli brytyjskich, znających zainteresowanego uzyskaniem obywatelstwa UK minimum 3 lata

- wymagane będzie potwierdzenie znajomość języka angielskiego oraz zaliczenie testu na obywatelstwo brytyjskie

- procedurę zakończy okazanie zaświadczenie o niekaralności

W przeciwieństwie do procedury nadającej status osoby osiedlonej, nadanie obywatelstwa jest płatne, i to dosyć wysoko, ponieważ koszt wyniesie 1460 GBP.

Wizy do UK

Jak wspomniano wyżej, o wizy będą musieli ubiegać się ci, którzy dopiero zamierzają wyjechać do UK do pracy. Wizy podzielone zostaną na kilka kategorii, zależnych od kwalifikacji i umiejętności pracownika. Najpowszechniejsza z nich dotyczyć będzie pracowników wykwalifikowanych, osiągających rocznie 25 600 GBP dochodu. Ta kategoria obejmuje kilkaset zawodów. Dodatkowo, zawód i kwalifikacje osoby starającej się o ten typ wizy musi zostać potwierdzony przez potencjalnego pracodawcę.  Cudzoziemcy zamierzający podjąć pracę w administracji publicznej, związkach wyznaniowych oraz sporcie, uzyskają inne rodzaje wiz.

Warunkiem, umożliwiającym otrzymanie wizy, jest też zdanie egzaminu z języka angielskiego, oraz przejście przez specyficzny wywiad z urzędnikiem brytyjskim, który może np. zapytać o plany sprowadzenia rodziny do UK lub czy zainteresowany posiada już ofertę pracy w Zjednoczonym Królestwie.

Jak otrzymać wizę?

Wniosek o wydanie wizy należy złożyć na stronie internetowej gov.uk. Trzeba będzie także posiadać następujące dokumenty:

- certificate of sponsorship, czyli dokument potwierdzający chęć zatrudnienia osoby ubiegającej się o wizę przez brytyjskiego przedsiębiorcę

- dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego

- paszport biometryczny lub paszport z miejscem na wizę

Oczywistym jest, że osoba zainteresowana wizą musi posiadać działający adres mailowy.

O wizę można starać już na 3 miesiące przed planowanym wyjazdem, a odpowiedź zajmie brytyjskim urzędnikom 3 tygodnie.

Na podstawie wizy będzie można przebywać w Wielkiej Brytanii do 5 lat, po którym to czasie realne stanie się uzyskanie prawa do stałego osiedlenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA