REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie pracy w 2017 r.

 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Zmiany w prawie pracy w 2017 r. /shutterstock.com
Zmiany w prawie pracy w 2017 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 roku zmieniły się nie tylko akty prawne związane z prawem pracy, ale także takie, które w sposób ogólny odnoszą się do sfery zatrudniania pracowników oraz innych osób. Niewielkie modyfikacje czekają na pracodawców również w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz prawa podatkowego.

Zmiana wysokości i zasad ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

1 stycznia 2017 r. w życie weszło rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1456), które określi wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikom na kwotę 2000 złotych brutto.

Autopromocja

Wprowadzone zostały również nowe zasady ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 stycznia 2017 roku nie wlicza się już do minimalnego wynagrodzenia dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej. Natomiast wynagrodzenie, które wypłacane będzie pracownikowi w pierwszym roku jego pracy nie będzie mogło zostać już obniżone do 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę, tak jak jest to dopuszczalne obecnie.

Rewolucja w umowach zlecenia oraz umowach o świadczenie usług

Kolejna, dawno zapowiadana nowelizacja, która weszła w życie od 1 stycznia 2017 r. dotyczy zmian w zakresie umów zlecenia oraz umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu [Ustawa z dnia 23 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1265)]. W pierwszej kolejności należy więc zaznaczyć, że wprowadzona zostanie minimalna stawka godzinowa wynagrodzenia dla zleceniodawcy. W efekcie wysokość stawki godzinowej wykonywania zlecenia w 2017 r. została określona na 13 złotych brutto.

Wynagrodzenie wypłacane zleceniobiorcom zostało również objęte ochroną podobną do ochrony, jaka obecnie przysługuje wynagrodzeniu za pracę. Zleceniobiorca nie będzie mógł bowiem zrzec się prawa do niej, ani przenieść go na inną osobę. Zleceniodawca zostanie natomiast obłożony sankcją w postaci grzywny od 1000 zł do 30000 zł, za niewypłacanie wynagrodzenia w wysokości odpowiadającego minimalnej stawce godzinowej. Jeśli więc zleceniobiorca w umowie zlecenia będzie miał określoną niższą stawkę niż wynikająca z przepisów prawa, będzie się mu należało wynagrodzenie wynikające z minimalnej stawki godzinowej. Nowe uprawnienia w zakresie kontroli tego zagadnienia otrzyma także Państwowa Inspekcja Pracy.

Wynagrodzenie zleceniobiorcy w części odpowiadające stawce minimalnej będzie musiało zostać wypłacone w pieniądzu, zaś gdy umowa zostanie zawarta na okres dłuższy niż miesiąc, jego wypłata musi być dokonywana co miesiąc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, na zleceniodawców nałożony został obowiązek potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia, który powinien zostać określony w umowie zlecenia, zaś w przypadku braku takich postanowień zleceniobiorca będzie przedstawiał zleceniodawcy do potwierdzenia liczbę godzin wykonania zlecenia. Dokumentacja dotycząca tej kwestii będzie musiała być natomiast przechowywana przez okres co najmniej 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.
Nowelizacja nie dotyczy osób wykonujących pracę w oparciu o umowę o dzieło, umowę agencyjną, otrzymującym wynagrodzenie prowizyjne, czy też świadczącym szeroko określone w ustawie usługi opiekuńcze przez okres dłuższy niż 1 doba, a także osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które podzlecają wykonanie prac innym osobom.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Zobacz także: Kadry


Ułatwienia dla przedsiębiorców (tzw. „100 zmian dla firm”)

Od początku nowego roku zaczęły obowiązywać także zmiany wprowadzone ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców.

Wydłużony zostanie okres na odwołanie się pracownika do sądu pracy od wypowiedzenia umowy o pracę, oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę z pracownikiem bez zachowania okresu wypowiedzenia oraz z żądaniem nawiązania umowy o pracę do 21 dni od dnia doręczenia odpowiedniego pisma pracownikowi w tym zakresie. Zasada ta dotyczyła będzie również tych pracowników, których terminy na odwołanie się do sądu pracy nie upłynęły przed dniem wejścia w życie ustawy.

Podwyższone zostanie również kryterium liczbowe, od którego zależeć będzie obowiązek wprowadzenia w zakładzie pracy regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania lub zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W związku z tym pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników będą mieli obowiązek stworzenia tych dokumentów, zaś Ci, którzy nie przekroczą tego limitu będą mieli jedynie uprawnienie do podjęcia takiej czynności. W przypadku natomiast zatrudniania co najmniej 20, ale mniej niż 50 pracowników, obowiązek powyższy powstanie wyłącznie w razie żądania związków zawodowych w tym przedmiocie.

Nowelizacja wprowadzi również formę pisemną pod rygorem nieważności dla umów o współodpowiedzialności materialnej pracowników, przy czym zmiany te dotyczyły będą wyłącznie umów zawieranych od dnia 1 stycznia 2017 r., zaś w zakresie wydawania świadectw pracy wprowadzone zostaną zasady zgodnie z którymi: (1) w razie ponownego zatrudnienia pracownika świadectwo pracy wydane zostanie wyłącznie na wniosek pracownika złożony w terminie 7 dni, (2) natomiast w przypadku zakończenia umowy o pracę pracodawca będzie miał obowiązek wydać świadectwo pracy za wszystkie okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa, w terminie 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Pakiet „100 zmian dla firm” wprowadzi również zasadę, zgodnie z którą ZUS będzie mógł podwyższać wysokość składki wypadkowej do 150% prawidłowo obliczonej składki w razie, gdy płatnik składek pomimo wezwania uchyla się od złożenia prawidłowo ustalonych informacji ZUS IWA lub korygujących dokumenty rozliczeniowe. Dotyczyć to będzie jednak wyłącznie postępowań wszczętych po dniu wejścia w życie ustawy.

Podsumowanie

Podsumowując należy zauważyć, że zmiany, którą wejdą w życie od 1 stycznia 2017 r., zakładają wprowadzenie wielu modyfikacji istniejących obecnie zasad – tak więc przedsiębiorcy muszą się więc przygotować m.in. na konieczność zmian treści umów prawa cywilnego zawartych w zakładzie pracy, a także szerokie kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, które ze względu na nowe uprawnienia tego podmiotu mogą przybrać wzmożony charakter.

Zmiany w prawie pracy w 2017 roku – cz. I

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA