Jak rozliczyć podatkowo spłatę przedawnionej należności

W roku 2001 firma wystawiła fakturę dokumentującą usługę, z której nabywca według umowy potrącił 2000 zł tytułem gwarancji na okres dwóch lat. Ponadto wymieniona faktura nie została w całości uregulowana na kwotę 1000 zł. Faktura zwiększyła przychód podatkowy. W roku 2003 utworzono odpis aktualizacyjny niestanowiący kosztu uzyskania przychodu, a w roku 2005 podpisano umowę ugody, w której powołano się na potwierdzenie salda z 31 grudnia 2004 r. na kwotę 3000 zł i nastąpiło umorzenie w 40%. Czy należność uległa przedawnieniu? Czy kwota spłaty 1200 zł stanowi przychód podatkowy, mimo że odpisanie nie było kosztem uzyskania przychodu? Jak podatkowo rozliczyć te operacje?
Roszczenie z tytułu przedmiotowej należności uległo przedawnieniu w 2004 r., a jej częściowa spłata nie stanowi Państwa przychodu.
Termin przedawnienia dla roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynosi trzy lata. Bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne (art. 118 Kodeksu cywilnego).
Z treści pytania nie wynika, kiedy roszczenie z tytułu zapłaty stało się wymagalne (kiedy upłynął termin płatności) za przedmiotową usługę. Wiadomo jedynie, że faktura dokumentująca tę usługę została wystawiona w 2001 r. Należy jednak podejrzewać, że roszczenie stało się wymagalne również w tym roku, a więc bieg przedawnienia rozpoczął się w 2001 r. Oznacza to, że roszczenie to przedawniło się w 2004 r. (z treści pytania nie wynika, aby bieg przedawnienia uległ zawieszeniu lub przerwaniu). Wierzytelności te nie mogą zatem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 20 updop).
Jednocześnie częściowa spłata wierzytelności nie stanowi Państwa przychodu. Przychód z tytułu wierzytelności (w wysokości 3000 zł) powstał bowiem w 2001 r., a jednocześnie nie znajdzie zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 4 updop, który przewiduje, iż przychodem jest wartość zwróconych wierzytelności, które zostały uprzednio odpisane jako nieściągalne lub umorzone i zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (jak wynika z pytania – tak się nie stało).
Na marginesie należy zauważyć, iż nawet gdyby odpis aktualizacyjny z tego tytułu został zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, przychód nie powstałby na mocy art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy. Przychód ten powstałby bowiem wcześniej (z momentem przedawnienia) na mocy art. 12 ust. 1 pkt 4d ustawy, który to przepis stanowi, że przychodem jest wartość należności umorzonych, przedawnionych lub odpisanych jako nieściągalne w tej części, od której dokonane odpisy aktualizacyjne zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
• art. 118 i 120 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 48, poz. 462
• art. 12 ust. 1 pkt 4, art. 12 ust. 1 pkt 4d oraz art. 16 ust. 1 pkt 20 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 78, poz. 684
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Księgowość
Ulga podatkowa B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Dlaczego więc tak mało firm z niej korzysta?
04 gru 2024

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że aż 89 proc. polskich przedsiębiorstw zna ten instrument. Pomimo to tylko 23 proc. firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?
03 gru 2024

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M
03 gru 2024

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy
03 gru 2024

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2
03 gru 2024

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.
03 gru 2024

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców
02 gru 2024

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe
03 gru 2024

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości
02 gru 2024

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?
02 gru 2024

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

pokaż więcej
Proszę czekać...