Kiedy można odliczyć VAT z faktury zaliczkowej wystawionej przed terminem

Otrzymałem dwie faktury zaliczkowe z datą wystawienia i sprzedaży 31 sierpnia 2005 r. oraz terminem płatności 2 września 2005 r. Faktycznie zapłaciłem zaliczki częściowo w terminie 2 września 2005 r., resztę w trakcie września. Jedna faktura dotyczy usług budowlanych, druga dostawy surowca - kamienia. Czy sprzedawca prawidłowo wystawił faktury zaliczkowe przed terminem otrzymania moich przelewów (z terminem płatności)? Jeżeli takie faktury są prawidłowe, to czy mogę odliczyć w sierpniu wynikający z nich podatek naliczony?
RADA
Faktury zostały wystawione nieprawidłowo. Sprzedawca nie powinien był wystawiać faktury przed otrzymaniem zaliczki, gdyż takie faktury nie dokumentują żadnej czynności. VAT należy odliczyć we wrześniu, kiedy została zapłacona zaliczka i powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy.

UZASADNIENIE
W obowiązującym stanie prawnym otrzymanie przez podatnika każdej kwoty zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania.
Fakt otrzymania zaliczki powinien zostać udokumentowany za pomocą faktury, którą należy wystawić nie później niż 7 dnia, licząc od dnia, w którym otrzymano część należności od nabywcy (§ 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur).
ZAPAMIĘTAJ
Fakturę zaliczkową wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym ją otrzymano.
Z powyższego wynika, że fakturę za otrzymaną kwotę zaliczki wystawia się nie później niż 7 dnia od jej otrzymania, zaś w przypadku, gdy data otrzymania zaliczki jest inna niż data wystawienia faktury (faktura nie jest wystawiana w tym samym dniu co dzień otrzymania części należności), należy na fakturze podać datę otrzymania tej zaliczki.
W opisanym przez Państwa przypadku mamy do czynienia z sytuacją odwrotną. Faktury zaliczkowe zostały wystawione 31 sierpnia br. wraz ze wskazanym na nich terminem płatności, przypadającym na 2 września br., zaś kwoty wskazane na tych fakturach zostały uregulowane przez Państwa dopiero 2 września oraz w terminie późniejszym. Oznacza to, że postępowanie Państwa kontrahenta było nieprawidłowe. Faktura została wystawiona za wcześnie.
Prawidłowo, u kontrahenta obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek powstał dopiero 2 września oraz w terminie późniejszym, w którym uregulowali Państwo pozostałą kwotę zaliczki. Dopiero wtedy nabył on prawo do wystawienia faktury za otrzymane kwoty. Tak więc, odnośnie do płatności dokonanej 2 września, faktura powinna zostać wystawiona najpóźniej 9 września, a w odniesieniu do pozostałej kwoty (nie podają Państwo dokładnej daty zapłaty) – nie później niż 7 dnia, licząc od dnia wpłynięcia pieniędzy na rachunek kontrahenta.
W opisanej sytuacji należy przyjąć, że mimo iż Państwa kontrahent wystawił fakturę wcześniej niż powinien, to obowiązek podatkowy powstanie u niego nie w momencie wystawienia tych faktur, ale dopiero w momencie otrzymania zaliczek.
Dla Państwa ma to bardzo istotne znaczenie z punktu przysługiwania prawa do odliczenia z takich faktur. Aby określić moment, w którym nabyli Państwo to prawo, należy odwołać się do zasady wyrażonej w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, który odnosi się również do zaliczek. Tak więc, prawo do odliczenia VAT z takich faktur powstaje w rozliczeniu za miesiąc ich otrzymania. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia w rozliczeniu za ten miesiąc, może to zrobić w deklaracji za następny okres rozliczeniowy. Jednak faktura wystawiona w sierpniu nie dokumentuje żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu. To oznacza, że w miesiącu jej wystawienia nie daje podstaw do odliczenia z niej VAT.
Ponieważ w opisanym przypadku faktura zaliczkowa została wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego u sprzedawcy, należy przyjąć, że niewłaściwe byłoby rozliczenie tej faktury w deklaracji za sierpień. Mogli to Państwo zrobić dopiero w deklaracji za wrzesień, czyli za miesiąc, w którym dokonaliście zapłaty zaliczek, a tym samym – u kontrahenta powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu (podatek należny stał się u niego wymagalny).

• art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Magdalena Piwowarska
specjalista w zakresie VAT


Księgowość
Ulga podatkowa B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Dlaczego więc tak mało firm z niej korzysta?
04 gru 2024

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że aż 89 proc. polskich przedsiębiorstw zna ten instrument. Pomimo to tylko 23 proc. firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?
03 gru 2024

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M
03 gru 2024

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy
03 gru 2024

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2
03 gru 2024

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.
03 gru 2024

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców
02 gru 2024

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe
03 gru 2024

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości
02 gru 2024

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?
02 gru 2024

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

pokaż więcej
Proszę czekać...