Jak rozliczyć dywidendy otrzymane z Holandii

Krzysztof Rustecki
rozwiń więcej
Spółka z o.o. otrzymała dywidendę z Holandii od spółki, w której posiada 16% udziałów. Ponadto spółka otrzymała dywidendę od innej spółki holenderskiej, w której posiada 9% udziałów. Czy dywidendy te należy zaliczać do przychodów w momencie ich otrzymania?

RADA

Nie. W 2007 r. dywidendy otrzymane z zagranicy nie są zaliczane do przychodów osób prawnych w momencie ich otrzymania. Będą rozliczane dopiero w zeznaniu rocznym. Część dywidend otrzymanych od spółek mających siedzibę w innych państwach Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o ile zostaną spełnione warunki określone w ustawie.

UZASADNIENIE

Dywidenda uzyskana od spółki w Holandii, w której spółka z o.o. posiada 16% udziałów, będzie w Polsce zwolniona od podatku. Nie należy jej zatem łączyć z przychodami uzyskanymi w Polsce. Muszą być jednak spełnione łącznie następujące warunki:
1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3) spółka w Polsce posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki w Holandii (do 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15% na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533).
A zatem dywidenda otrzymana przez spółkę z o.o. od spółki holenderskiej, w której spółka ta posiada 16% udziałów, będzie w Polsce zwolniona od podatku. Spółka z o.o. nie będzie łączyła dochodów z tej dywidendy z innymi przychodami osiąganymi na terytorium Polski.
Zwolnienie to jednak ma zastosowanie w przypadku, gdy polska spółka posiada udziały (akcje) spółki w Holandii w wysokości nie mniejszej niż 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat (do 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15%. Od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2006 r. - w wysokości nie mniejszej niż 20% - ww. ustawa z 18 listopada 2004 r.).
Zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w określonej przepisami wysokości upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji) nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, która skorzystała ze zwolnienia, jest zobowiązana do złożenia korekty zeznania rocznego za lata podatkowe, w których korzystała ze zwolnienia.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Posiadanie przez polską spółkę udziałów w spółce z siedzibą w państwie członkowskim UE bądź innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego w określonej ustawowo wysokości nieprzerwanie przez wymagany przepisami okres skutkuje zwolnieniem z opodatkowania otrzymanej przez nią dywidendy z zagranicy.

Natomiast dywidenda otrzymana przez spółkę z o.o. od spółki w Holandii, w której polska spółka posiada 9% udziałów, nie będzie w Polsce korzystała ze zwolnienia, gdyż spółka ta posiada w spółce w Holandii mniej niż 15% udziałów.
Kwestie opodatkowania dywidendy wypłacanej ze spółki w Holandii należy rozpatrywać w oparciu o postanowienia zawarte w konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Na podstawie art. 10 ust. 2 lit. b) tej konwencji podatek pobierany w Holandii wynosi 15%. W tym przypadku dochody z tej dywidendy łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w Holandii. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Holandii. Rozliczenie to będzie jednak dokonywane dopiero w zeznaniu rocznym. Na podstawie bowiem art. 20 ust. 1 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., jeżeli podatnicy mający siedzibę w Polsce osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Polski i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności uprawniające do zwolnienia, to w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączą z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Polski.

Przykład
Spółka z o.o. osiągnęła dochód brutto za 2007 r. w wysokości 700 000 zł. Jednocześnie otrzymała w czerwcu 2007 r. dywidendę od spółki w Holandii, w której posiada 9% udziałów.
Dywidenda wynosiła brutto, po przeliczeniu na walutę polską, 300 000 zł. W Holandii pobrano podatek od dywidendy według stawki 15% w wysokości 45 000 zł.
Dochód spółki z o.o. wyniósł zatem 700 000 zł + 300 000 zł = 1 000 000 zł.
Podatek według stawki 19% × 1 000 000 zł = 190 000 zł.
Odliczenie podatku pobranego od dywidendy w Holandii 190 000 zł - 45 000 zł = 145 000 zł.
Spółka z o.o. mogła podatek pobrany w Holandii odliczyć w pełnej wysokości, bowiem podatek przypadający na dochód uzyskany w Holandii w postaci tej dywidendy wynosił 300 000 zł × 19% = 57 000 zł, a zatem był wyższy od podatku pobranego od dywidendy w Holandii o 12 000 zł (57 000 zł - 45 000 zł). Powyższego rozliczenia spółka z o.o. dokona dopiero w zeznaniu rocznym za 2007 r., a nie w momencie otrzymania dywidendy w trakcie roku podatkowego. Dywidenda ta nie będzie zatem uwzględniana przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy.
 

Podstawa prawna:
- art. 10 ust. 2 lit. b) konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - Dz.U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120
- art. 20 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Krzysztof Rustecki
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych
04 gru 2025

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”
04 gru 2025

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?
04 gru 2025

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców
04 gru 2025

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy
04 gru 2025

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur
04 gru 2025

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT
04 gru 2025

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego
04 gru 2025

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?
04 gru 2025

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem
04 gru 2025

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

pokaż więcej
Proszę czekać...