Jak rozliczyć dywidendy otrzymane z Holandii

Krzysztof Rustecki
rozwiń więcej
Spółka z o.o. otrzymała dywidendę z Holandii od spółki, w której posiada 16% udziałów. Ponadto spółka otrzymała dywidendę od innej spółki holenderskiej, w której posiada 9% udziałów. Czy dywidendy te należy zaliczać do przychodów w momencie ich otrzymania?

RADA

Nie. W 2007 r. dywidendy otrzymane z zagranicy nie są zaliczane do przychodów osób prawnych w momencie ich otrzymania. Będą rozliczane dopiero w zeznaniu rocznym. Część dywidend otrzymanych od spółek mających siedzibę w innych państwach Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o ile zostaną spełnione warunki określone w ustawie.

UZASADNIENIE

Dywidenda uzyskana od spółki w Holandii, w której spółka z o.o. posiada 16% udziałów, będzie w Polsce zwolniona od podatku. Nie należy jej zatem łączyć z przychodami uzyskanymi w Polsce. Muszą być jednak spełnione łącznie następujące warunki:
1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3) spółka w Polsce posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki w Holandii (do 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15% na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533).
A zatem dywidenda otrzymana przez spółkę z o.o. od spółki holenderskiej, w której spółka ta posiada 16% udziałów, będzie w Polsce zwolniona od podatku. Spółka z o.o. nie będzie łączyła dochodów z tej dywidendy z innymi przychodami osiąganymi na terytorium Polski.
Zwolnienie to jednak ma zastosowanie w przypadku, gdy polska spółka posiada udziały (akcje) spółki w Holandii w wysokości nie mniejszej niż 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat (do 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15%. Od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2006 r. - w wysokości nie mniejszej niż 20% - ww. ustawa z 18 listopada 2004 r.).
Zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w określonej przepisami wysokości upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji) nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, która skorzystała ze zwolnienia, jest zobowiązana do złożenia korekty zeznania rocznego za lata podatkowe, w których korzystała ze zwolnienia.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Posiadanie przez polską spółkę udziałów w spółce z siedzibą w państwie członkowskim UE bądź innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego w określonej ustawowo wysokości nieprzerwanie przez wymagany przepisami okres skutkuje zwolnieniem z opodatkowania otrzymanej przez nią dywidendy z zagranicy.

Natomiast dywidenda otrzymana przez spółkę z o.o. od spółki w Holandii, w której polska spółka posiada 9% udziałów, nie będzie w Polsce korzystała ze zwolnienia, gdyż spółka ta posiada w spółce w Holandii mniej niż 15% udziałów.
Kwestie opodatkowania dywidendy wypłacanej ze spółki w Holandii należy rozpatrywać w oparciu o postanowienia zawarte w konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Na podstawie art. 10 ust. 2 lit. b) tej konwencji podatek pobierany w Holandii wynosi 15%. W tym przypadku dochody z tej dywidendy łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w Holandii. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Holandii. Rozliczenie to będzie jednak dokonywane dopiero w zeznaniu rocznym. Na podstawie bowiem art. 20 ust. 1 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., jeżeli podatnicy mający siedzibę w Polsce osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Polski i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności uprawniające do zwolnienia, to w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączą z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Polski.

Przykład
Spółka z o.o. osiągnęła dochód brutto za 2007 r. w wysokości 700 000 zł. Jednocześnie otrzymała w czerwcu 2007 r. dywidendę od spółki w Holandii, w której posiada 9% udziałów.
Dywidenda wynosiła brutto, po przeliczeniu na walutę polską, 300 000 zł. W Holandii pobrano podatek od dywidendy według stawki 15% w wysokości 45 000 zł.
Dochód spółki z o.o. wyniósł zatem 700 000 zł + 300 000 zł = 1 000 000 zł.
Podatek według stawki 19% × 1 000 000 zł = 190 000 zł.
Odliczenie podatku pobranego od dywidendy w Holandii 190 000 zł - 45 000 zł = 145 000 zł.
Spółka z o.o. mogła podatek pobrany w Holandii odliczyć w pełnej wysokości, bowiem podatek przypadający na dochód uzyskany w Holandii w postaci tej dywidendy wynosił 300 000 zł × 19% = 57 000 zł, a zatem był wyższy od podatku pobranego od dywidendy w Holandii o 12 000 zł (57 000 zł - 45 000 zł). Powyższego rozliczenia spółka z o.o. dokona dopiero w zeznaniu rocznym za 2007 r., a nie w momencie otrzymania dywidendy w trakcie roku podatkowego. Dywidenda ta nie będzie zatem uwzględniana przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy.
 

Podstawa prawna:
- art. 10 ust. 2 lit. b) konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - Dz.U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120
- art. 20 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Krzysztof Rustecki
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli
20 lis 2025

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów
20 lis 2025

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin
19 lis 2025

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia
19 lis 2025

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania
20 lis 2025

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?
17 lis 2025

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany
17 lis 2025

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)
17 lis 2025

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026
17 lis 2025

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.
17 lis 2025

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...