Jak rozliczyć dywidendy otrzymane z Holandii

Krzysztof Rustecki
rozwiń więcej
Spółka z o.o. otrzymała dywidendę z Holandii od spółki, w której posiada 16% udziałów. Ponadto spółka otrzymała dywidendę od innej spółki holenderskiej, w której posiada 9% udziałów. Czy dywidendy te należy zaliczać do przychodów w momencie ich otrzymania?

RADA

Nie. W 2007 r. dywidendy otrzymane z zagranicy nie są zaliczane do przychodów osób prawnych w momencie ich otrzymania. Będą rozliczane dopiero w zeznaniu rocznym. Część dywidend otrzymanych od spółek mających siedzibę w innych państwach Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o ile zostaną spełnione warunki określone w ustawie.

UZASADNIENIE

Dywidenda uzyskana od spółki w Holandii, w której spółka z o.o. posiada 16% udziałów, będzie w Polsce zwolniona od podatku. Nie należy jej zatem łączyć z przychodami uzyskanymi w Polsce. Muszą być jednak spełnione łącznie następujące warunki:
1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3) spółka w Polsce posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki w Holandii (do 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15% na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533).
A zatem dywidenda otrzymana przez spółkę z o.o. od spółki holenderskiej, w której spółka ta posiada 16% udziałów, będzie w Polsce zwolniona od podatku. Spółka z o.o. nie będzie łączyła dochodów z tej dywidendy z innymi przychodami osiąganymi na terytorium Polski.
Zwolnienie to jednak ma zastosowanie w przypadku, gdy polska spółka posiada udziały (akcje) spółki w Holandii w wysokości nie mniejszej niż 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat (do 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15%. Od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2006 r. - w wysokości nie mniejszej niż 20% - ww. ustawa z 18 listopada 2004 r.).
Zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w określonej przepisami wysokości upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji) nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, która skorzystała ze zwolnienia, jest zobowiązana do złożenia korekty zeznania rocznego za lata podatkowe, w których korzystała ze zwolnienia.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Posiadanie przez polską spółkę udziałów w spółce z siedzibą w państwie członkowskim UE bądź innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego w określonej ustawowo wysokości nieprzerwanie przez wymagany przepisami okres skutkuje zwolnieniem z opodatkowania otrzymanej przez nią dywidendy z zagranicy.

Natomiast dywidenda otrzymana przez spółkę z o.o. od spółki w Holandii, w której polska spółka posiada 9% udziałów, nie będzie w Polsce korzystała ze zwolnienia, gdyż spółka ta posiada w spółce w Holandii mniej niż 15% udziałów.
Kwestie opodatkowania dywidendy wypłacanej ze spółki w Holandii należy rozpatrywać w oparciu o postanowienia zawarte w konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Na podstawie art. 10 ust. 2 lit. b) tej konwencji podatek pobierany w Holandii wynosi 15%. W tym przypadku dochody z tej dywidendy łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w Holandii. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Holandii. Rozliczenie to będzie jednak dokonywane dopiero w zeznaniu rocznym. Na podstawie bowiem art. 20 ust. 1 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., jeżeli podatnicy mający siedzibę w Polsce osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Polski i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności uprawniające do zwolnienia, to w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączą z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Polski.

Przykład
Spółka z o.o. osiągnęła dochód brutto za 2007 r. w wysokości 700 000 zł. Jednocześnie otrzymała w czerwcu 2007 r. dywidendę od spółki w Holandii, w której posiada 9% udziałów.
Dywidenda wynosiła brutto, po przeliczeniu na walutę polską, 300 000 zł. W Holandii pobrano podatek od dywidendy według stawki 15% w wysokości 45 000 zł.
Dochód spółki z o.o. wyniósł zatem 700 000 zł + 300 000 zł = 1 000 000 zł.
Podatek według stawki 19% × 1 000 000 zł = 190 000 zł.
Odliczenie podatku pobranego od dywidendy w Holandii 190 000 zł - 45 000 zł = 145 000 zł.
Spółka z o.o. mogła podatek pobrany w Holandii odliczyć w pełnej wysokości, bowiem podatek przypadający na dochód uzyskany w Holandii w postaci tej dywidendy wynosił 300 000 zł × 19% = 57 000 zł, a zatem był wyższy od podatku pobranego od dywidendy w Holandii o 12 000 zł (57 000 zł - 45 000 zł). Powyższego rozliczenia spółka z o.o. dokona dopiero w zeznaniu rocznym za 2007 r., a nie w momencie otrzymania dywidendy w trakcie roku podatkowego. Dywidenda ta nie będzie zatem uwzględniana przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy.
 

Podstawa prawna:
- art. 10 ust. 2 lit. b) konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - Dz.U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120
- art. 20 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Krzysztof Rustecki
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?
17 lis 2025

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany
17 lis 2025

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)
17 lis 2025

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026
17 lis 2025

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.
17 lis 2025

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione
15 lis 2025

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?
15 lis 2025

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]
15 lis 2025

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników
14 lis 2025

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie
16 lis 2025

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

pokaż więcej
Proszę czekać...