Zmiany w VAT obowiązujące od 1 stycznia - plusy i minusy

Ewa Sławińska
rozwiń więcej
inforCMS
Od 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb VAT należy stosować PKWiU z 2008 r. Zmiany objęły też m.in. stawki podatku, zasady przesyłania faktur drogą elektroniczną, limit zwolnienia podmiotowego, zasady odliczania VAT z tytułu wydatków na samochody i paliwo. Które ze zmian są korzystne dla podatników, a które - nie? Przedstawiamy podsumowanie zmian w VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

Nowy VAT. Bądź na bieżąco ze zmianami w VAT

Autopromocja

 

Czasopisma specjalistyczne (-)

 

Od 1 stycznia 2011 r. została podwyższona stawka na czasopisma specjalistyczne z 0% na 5%. Niewątpliwie zmianę tę należy ocenić jako niekorzystną dla podatników. Podwyżka stawek VAT stanowi bowiem element cenotwórczy. Ze względu na koszt podwyżki VAT sprzedawcy mogą być zmuszeni do podwyższania cen.

 

Z kolei niektórzy nabywcy (np. osoby fizyczne niebędące podatnikami VAT oraz podatnicy VAT, którzy nie mają prawa do odliczania VAT od zakupów) poniosą wyższy koszt zakupu takiego czasopisma. Do 28 lutego 2011 r. dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu czasopism specjalistycznych podatnicy mogą jeszcze stosować stawkę 0% na podstawie § 36 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, pod warunkiem dystrybucja tych czasopism rozpoczęła się w 2010 r. (art. 2 pkt 27f)

 

Dostawa książek, gazet, czasopism i magazynów (+)

 

Od 1 stycznia 2011 r. szczególny moment powstania obowiązku podatkowego ma zastosowanie m.in. do dostawy drukowanych książek adresowych i telefonicznych oraz nut. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 obowiązek podatkowy w przypadku książek drukowanych w  tym książek wymienionych powyżej powstaje z chwilą wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu dostawy, nie później jednak niż 60. dnia, licząc od dnia wydania tych towarów; jeżeli umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni, licząc od pierwszego dnia wydania tych wydawnictw.

 

 Jako pozytywną zmianę należy ocenić zapisanie wprost w ustawie, że wspomniany termin powstania obowiązku podatkowego dotyczy wyłącznie książek, gazet, czasopism i magazynów drukowanych. Obecnie bowiem wydawcy oferują klientom również tego rodzaju produkty w formie elektronicznej. Przy tego rodzaju produktach nie ma „faktycznych dostaw” ani też „rozliczania zwrotów wydawnictw”. Nie było też uzasadnienia do stosowania szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego. Były natomiast wątpliwości, czy przy tego rodzaju produktach w formie elektronicznej obowiązuje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

 

Dostawy dla armatorów morskich (+)

 

Od 1 stycznia 2011 r. stawkę 0% można stosować tylko do dostaw określonych jednostek pływających dla armatorów morskich, przy czym dodano, że stawkę 0% można stosować tylko do dostaw jednostek pełnomorskich. Usuwa to wątpliwości co do możliwości stosowania stawki 0%. Podatnicy dokonujący dostaw dla armatorów morskich oraz świadczący usługi remontu, przebudowy i konserwacji jednostek należących do tych armatorów powinni zapoznać że z nową treścią regulacji art. 83 ust. 1 pkt 1, pkt 14 i 15, aby upewnić się co do prawa stosowania stawki 0% na swoje dostawy i usługi.

 

Faktury elektroniczne (+)

 

Podatnicy zyskują większą swobodę w zakresie wystawiania, przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie może znacząco obniżyć koszty podatników związanych z dokumentowaniem transakcji oraz rozliczaniem zakupów.

 

Pełne podsumowanie zmian w VAT znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Plusy i minusy zmian w VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

 

Ewa Sławińska

 

Księgowość
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy
22 sty 2025

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca
21 sty 2025

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja
22 sty 2025

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)
20 sty 2025

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika
20 sty 2025

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP
20 sty 2025

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich
19 sty 2025

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 roku. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę
22 sty 2025

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?
17 sty 2025

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie
20 sty 2025

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

pokaż więcej