REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Czym jest recharakteryzacja

W ustawie o podatku dochodowym (zarówno od osób prawnych, jak i fizycznych) od 1.01.2019 r. obowiązuje regulacja, zgodnie z którą organ podatkowy w pewnych okolicznościach może stwierdzić, że transakcja jest inną transakcją niż prezentują to strony transakcji (podatnicy). W praktyce oznacza to, że w pierwszej kolejności organ podatkowy stwierdzi, że dane rozliczenie między stronami wynika z zupełnie innego rodzaju transakcji, a w drugim kroku, ze względu na to, że rozliczenie jest dokonywane między podmiotami powiązanymi organ zastosuje metodę ustalania cen transferowych odpowiednią dla transakcji, która została określona właśnie przez organ podatkowy. Takie postępowanie organu powszechnie nazywamy właśnie recharakteryzacją transakcji.

Przepisy dają organom podatkowym jeszcze jedno narzędzie, gdyż w pewnych okolicznościach organ może całkowicie pominąć transakcję zawartą między podmiotami powiązanymi, czyli stwierdzić, że do danej transakcji w ogóle nie doszło.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy fiskus zastosuje recharakteryzację

Wydaje się, że wprowadzone od początku 2019 r. narzędzia dają organom podatkowym pole do bardzo dużej ingerencji w relacje gospodarcze, jednocześnie mocno naruszając swobodę kształtowania stosunków gospodarczych między przedsiębiorcami. Należy jednak pamiętać, że regulacje te dotyczą wyłącznie transakcji między podmiotami powiązanymi, które są „pod lupą” fiskusa. Powstaje pytanie jak bardzo organy będą ingerować w transakcje między podmiotami powiązanymi i jaki poziom ingerencji zaakceptują sądy administracyjne. Linia orzecznicza w odniesieniu do przepisów o recharakteryzacji dotychczas nie jest ukształtowana, gdyż przepisy obowiązują dopiero kilka lat, więc spory dotyczące stosowania tych przepisów są najczęściej w toku.

Przesłanki stosowania przepisów o recharakteryzacji sformułowane zostały nieostro. Z przepisów wynika, że recharakteryzacja lub pominięcie transakcji może mieć miejsce, jeśli organ „uzna, że podmioty niepowiązane kierujące się racjonalnością ekonomiczną” inaczej ukształtowałyby daną transakcję lub dokonałyby innej czynności. Nie można zatem wykluczyć nadużywania tych przepisów, co byłoby jednak w sprzeczności z wykładnią systemową ustaw podatkowych.

Analizując całokształt przepisów regulujących „zasadę ceny rynkowej” można wyprowadzić wniosek, że przepisy podatkowe przewidują określone sytuacje, w których mogą mieć zastosowanie regulacje o recharakteryzacji lub pominięciu transakcji. Jeśli w ocenie organu podatkowego w transakcji między podmiotami powiązanymi zastosowane zostały warunki, których podmioty rynkowe by nie zastosowały skutkiem czego przychód z transakcji jest zawyżony (koszt zaniżony), to w pierwszej kolejności organ może określić wynik na transakcji bez uwzględnienia tych nierynkowych warunków transakcji. Zatem pierwszym krokiem organu podatkowego powinno być zakwestionowanie ceny transakcyjnej. Jednocześnie kwestionując cenę transakcyjną organ zgodnie z brzmieniem przepisów ustaw podatkowych powinien uwzględnić faktyczny przebieg i okoliczności transakcji, zatem na tym etapie bezpodstawne jest podejmowanie próby recharakteryzacij lub pominięcia transakcji. Dopiero w kolejnym przepisie ustawodawca dopuścił możliwość pominięcia transakcji lub jej recharakteryzacji.

Słusznie zatem przyjmuje się w doktrynie, że regulacje w zakresie recharakteryzacji lub pominięcia transakcji powinny być stosowane przez organy podatkowe w ostateczności, dopiero w sytuacji gdy nie jest możliwe podważenie samej ceny transakcyjnej, a okoliczności zawarcia transakcji między podmiotami powiązanymi wskazują, że podmioty niepowiązane transakcji w danym kształcie, by nie zawarły.

Ważne

Przepisy wyłączyły możliwość stosowania recharakteryzacji oraz pominięcia transakcji w dwóch sytuacjach. Powodem zastosowania tych narzędzi nie może być ani wyłącznie trudność w weryfikacji ceny transferowej ani wyłącznie brak porównywalnej transakcji.

Polecamy: Komplet podatki 2025

REKLAMA

Wytyczne OECD

Przepisy o recharakteryzacii lub pominięciu transakcji dalekie są od precyzji. Wiele pytań może budzić fakt, jak organ podatkowy będzie badać czy podmioty niepowiązane, kierujące się racjonalnością ekonomiczną zawarłyby daną transakcję. W tym zakresie pomocne może być odniesienie do regulacji zawartych w Wytycznych OECD w sprawie cen transferowych, które wprost wskazują, że recharakteryzacji lub pominięcia transakcji można dokonać tylko dla prawidłowo ustalonej substancji transakcji. W regulacjach OECD określono w poszczególnych punktach na czym powinna polegać analiza substancji transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy polskich ustaw o podatkach dochodowych nie referują się do Wytycznych OECD, a zatem organy podatkowe nie są w żaden sposób związane Wytycznymi, nie można zatem wykluczyć, iż przy stosowaniu regulacji o recharakteryzji lub pominięciu transakcji często będziemy mieli do czynienia z uznaniowością organów podatkowych.

Od kiedy przepisy obowiązują

Końcowo warto zaznaczyć, że przepisy o recharakteryzacji oraz pominięciu transakcji mogą być stosowane począwszy od transakcji realizowanych w 2019 r. Mimo, że w projekcie ustawy wprowadzającej te przepisy pojawiło się stwierdzenie, że dodane przepisy mają charakter doprecyzowujący, to nie sposób się zgodzić z tą tezą. Również w najnowszych orzeczeniach wojewódzkich sądów administracyjnych (patrz wyrok WSA z Poznania z 25.04.2024, sygn. I SA/Po 19/4 i wyrok WSA w Rzeszowie z 4.04.2024, sygn. I SA/Rz 9/23 ) wyrażony został pogląd, że przepisy o recharakteryzacji lub pominięciu transakcji są w polskim porządku prawnym nowością normatywną, gdyż pojęcia i przesłanki zastosowane w tych przepisach nie dają się wywieść z przepisów obowiązujących przed 1.01.2019 r.

autor: Anita Olbrych, doradca podatkowy w Business Tax Professionals sp. z o. o. sp. k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA