REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Centra Usług Wspólnych w jednostkach samorządu terytorialnego

CUWy od kilku już lat prężnie rozwijają się zarówno w Polsce, jak i na świecie. Zalety centralizacji procesów w przedsiębiorstwach są znaczne, dlatego to rozwiązanie z powodzeniem jest wprowadzane i polecane jednostkom samorządowym. Dlaczego centra usług wspólnych są szansą na uzyskanie nadwyżek finansowych w JST?

Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych

Na początku kwietnia 2016 r. rusza program Rodzina 500+. To nie tylko wyzwanie organizacyjne dla organów samorządowych, ale także kwestia, nad którą muszą się poważnie pochylić służby finansowo-księgowe urzędów. Środki z programu Rodzina 500+ są środkami publicznymi i organ odpowiedzialny za ich rozdystrybuowanie musi zadbać o właściwe ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniach budżetowych. Zasada ta dotyczy też środków, które będą przeznaczone na obsługę organizacyjną (administracyjną) programu Rodzina 500+.

Jak ująć w księgach rachunkowych odprawę emerytalną

Pracownik samorządowej jednostki budżetowej złożył wypowiedzenie umowy w związku z przejściem na emeryturę. Pracownikowi wypłacono odprawę emerytalną. Jak wypłata tej odprawy powinna zostać ujęta w księgach rachunkowych jednostki i do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej powinna zostać zaklasyfikowana?

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

REKLAMA

Terminy przekazania sprawozdań budżetowych za miesiąc styczeń

Ministerstwo Finansów poinformowało o nowych terminach przekazywania sprawozdań budżetowych w TREZOR 3.0.

Dotacja otrzymana przez instytucję kultury w sprawozdaniu finansowym

Jakie są zasady prezentacji w sprawozdaniu finansowym (rachunku zysków i strat) dotacji podmiotowej otrzymanej przez instytucję kultury od jej organizatora na finansowanie działalności bieżącej?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej

Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Trzynastka dla pracowników jednostek sfery budżetowej – krok po kroku

Katalog osób uprawnionych do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki) wynika z ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Przepisy tej ustawy dotyczą jedynie pracowników świadczących pracę w ramach stosunku pracy.

REKLAMA

Ewidencja księgowa bezpłatnie otrzymanych przez szkołę podręczników

Rok szkolny 2014/2015 to pierwszy rok, w którym uczniowie pierwszych klas otrzymali od Ministerstwa Edukacji Narodowej bezpłatne podręczniki. Zgodnie z wytycznymi MEN, podręczniki i materiały ćwiczeniowe należy przyjąć na stan biblioteki. Podręczniki, które mają być wykorzystane przez 3 lata, MEN wycenił na kwotę 4,34 zł. W niniejszym tekście odpowiemy na kilka podstawowych pytań, związanych z ewidencją księgową otrzymanych podręczników.

Stanowisko głównego księgowego w jednostce budżetowej - wymagania

Jakie wymogi musi spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko głównego księgowego w jednostce budżetowej? Jakie wykształcenie musi posiadać oraz jaki wymiar praktyki zawodowej jest konieczny?

Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji

Przepisy dotyczące inwentaryzacji są dostępne w rozdziale 3 ustawy o rachunkowości. Jednak w ustawie o rachunkowości nie są doprecyzowane kwestie techniczne i organizacyjne dotyczące przeprowadzenia inwentaryzacji. Tak więc podczas przeprowadzenia inwentaryzacji niezwykle istotne jest ujęcie w polityce rachunkowej zasad, które umożliwią prawidłową jej realizację.

Ministerstwo Finansów komentuje wyroki WSA w sprawie tzw. janosikowego

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 29 września 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił 4 decyzje Ministra Finansów określające wysokość zobowiązania Województwa Mazowieckiego z tytułu wpłat do budżetu państwa na część regionalną subwencji ogólnej (tzw. janosikowe) na 2013 r. za miesiące: wrzesień, październik, listopad i grudzień.

Asystenci nauczyciela – nowa kategoria pracowników w szkołach

Asystenci nauczyciela mogą pracować w klasach I–III szkół podstawowych (dotyczy to również szkół specjalnych i integracyjnych) oraz świetlicach. Mają oni za zadanie wspierać pedagogów prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze lub świetlicowe. Asystenci nauczyciela podlegają przepisom Kodeksu pracy, a nie Karty Nauczyciela.

Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza

Inwentaryzacja składników majątku i źródeł ich pochodzenia, która jest sporządzana w określonym dniu umożliwia ustalenie różnic wynikających ze sprawdzenia stanu środków ze stanem obecnym w ewidencji księgowej.

Finanse publiczne - konsolidacja bez hamowania wzrostu

Walka z kryzysem doprowadziła do szeregu pozytywnych reform w zakresie zarządzania finansami publicznymi. Wciąż jednak resorty finansów borykają się z ważnymi wyzwaniami, jak między innymi zmiana struktury przychodów, lepsze wykorzystanie informacji, zatrudnienie i zatrzymanie odpowiednich specjalistów, czy w końcu skuteczna polityka informacyjna wobec obywateli.

Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych

Za prowadzenie rachunkowości jednostki sektora finansów publicznych, wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych odpowiada główny księgowy jednostek sektora finansów publicznych, któremu kierownik jednostki powierza zadania w wyżej wskazanym zakresie.

Sprawozdanie finansowe agencji wykonawczej - nadwyżka środków

Agencja wykonawcza, która uzyskała na koniec roku nadwyżkę finansową zobowiązana jest odprowadzić ją do budżetu państwa. Jakie są zasady prezentacji nadwyżki środków finansowych w przypadku sprawozdania finansowego agencji wykonawczej?

Zmiany w sprawozdawczości budżetowej w zakresie budżetu państwa

Rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej) wprowadzono zmiany sposobu sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetu państwa.

Rozliczenia i ewidencja księgowa VAT w jednostkach budżetowych

Rozliczenia VAT i ewidencja księgowa tych operacji w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oraz w samorządowych zakładach budżetowych są skomplikowane. Dotychczas podmiotowość prawno-podatkowa wymienionych jednostek organizacyjnych nie była kwestionowana. Sytuacja w tym zakresie zmieniła się w 2013 r. w związku z sentencją uchwały NSA z czerwca 2013 r. stanowiącej, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT.

Amortyzacja środków trwałych w jednostkach budżetowych

Zasady amortyzacji środków trwałych w samorządowych zakładach budżetowych wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych.

Komisja rewizyjna rozpatrzy sprawozdanie finansowe

Komisja rewizyjna rozpatruje sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z opinią regionalnej izby obrachunkowej o tym sprawozdaniu oraz informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego.

Jakie są zasady ewidencji środków europejskich

Do ewidencji w zakresie przepływu środków europejskich wprowadzone zostały odrębne konta księgowe. Służą one do ewidencji rozliczenia wydatków budżetu środków europejskich, płatności, planu i zaangażowania wydatków środków europejskich.

Jak wprowadzić do ksiąg rachunkowych majątek przekazany z operatem szacunkowym

Nastąpiła likwidacja placówki szkolnej. Pozostający po niej budynek i działkę przejęła jednostka budżetowa. Majątek przekazano protokołem zdawczo-odbiorczym, w którym ujęto wartości zakupu wraz z umorzeniem majątku. Nieruchomość oddana została w trwały zarząd łącznie z operatem szacunkowym majątku. Czy jednostka przejmująca, wprowadzając do ksiąg rachunkowych ten majątek, powinna przyjąć wartości z protokołu przekazania czy może z operatu szacunkowego?

Jak ująć w księgach rachunkowych operacje związane z funduszem alimentacyjnym

Jakie zasady obowiązują w przypadku ewidencji operacji dotyczących funduszu alimentacyjnego w księgach rachunkowych samorządowej jednostki budżetowej i organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego?

Jak dokonać ewidencji odszkodowania od ubezpieczyciela

Jak zaewidencjonować wpływ w 2012 r. odszkodowania od ubezpieczyciela za uszkodzenie słupa oświetleniowego na skutek dewastacji, które wpłynęło na konto wydzielonego rachunku dochodów szkoły? W uchwale znajduje się zapis o możliwości przyjęcia odszkodowania. Czy należy użyć zapisu: Wn 132 i Ma 770 czy Wn 132 i Ma 760? Są różne interpretacje w tym zakresie.

Ewidencja i kontrola zużycia arkuszy spisu z natury

Jednostka budżetowa opracowuje nową kompleksową instrukcję gospodarowania środkami trwałymi przy wykorzystaniu wzorów takich instrukcji zamieszczonych w Internecie. W niektórych z tych instrukcji jest zawarty zapis, że arkusze spisu z natury są drukami ścisłego zarachowania, a w innych – że są drukami objętymi kontrolą zużycia. Czym różnią się te rozwiązania i jak prawidłowo powinna być zorganizowana ewidencja i kontrola ilości arkuszy spisu z natury?

Kto odpowiada za dane w sprawozdaniu niezgodne z ewidencją księgową

Odpowiedzialność za wykazanie w zbiorczym sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z ewidencją księgową.

Jak dokonać likwidacji sprzętu komputerowego

W jaki sposób prawidłowo przeprowadzić likwidację przestarzałego sprzętu komputerowego samorządowych jednostek organizacyjnych?

Kto ponosi odpowiedzialność za wpisy do arkuszy spisowych?

Inwentaryzacja metodą spisu z natury. Wpisy do arkuszy spisowych i znaczenie podpisów składanych na nich przez osoby odpowiedzialne.

Odmowa podpisania dokumentu przez głównego księgowego

Kierownik wydziału merytorycznego nie zgadza się z odmową podpisania przez głównego księgowego faktury za roboty budowlane, ponieważ uważa, że dokument został prawidłowo opisany pod względem merytorycznym przez jego pracownika i nie wymaga już żadnych uzupełnień. Jak można odwołać się od decyzji głównego księgowego?

Zatrudnienie członków rodziny przez dyrektora zakładu budżetowego

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym miasta. Czy nasz dyrektor może zatrudnić swoją żonę i syna na podstawie umowy cywilnoprawnej? Czy może zatrudnić syna na podstawie umowy o pracę na stanowisku ratownika lub kasjera?

Klasyfikacja abonamentu za korzystanie z programu komputerowego

Jednostka budżetowa korzysta z programu komputerowego i w związku z tym co roku płaci abonament za możliwość korzystania z niego. Z jakiego paragrafu należy dokonać zapłaty za ten abonament? Audyt ze starostwa w innej jednostce nakazał ujmować tego typu wydatek w § 4430.

Okres roszczenia rozliczanych przez jednostkę budżetową mediów

Czy kontrahent może odesłać fakturę, która znalazła się w obrocie, i jak należy postąpić, aby wyegzekwować należności z tytułu świadczonych usług najmu lokali użytkowych i dostaw mediów?

Zaliczki na drobne zakupy pracownikom samorządowych jednostek organizacyjnych

O ile w państwowych jednostkach budżetowych zaliczki mogą być udzielane wyłącznie w zakresie określonym w odrębnych przepisach, o tyle dla jednostek samorządu terytorialnego takiego ograniczenia przepisy nie zawierają. W praktyce kwestia ta budzi jednak wiele wątpliwości. Prezentujemy stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w tej sprawie.

Ewidencja gwarancji ubezpieczeniowych

Jak zaewidencjonować gwarancje ubezpieczeniowe? Czy właściwe będzie zastosowanie pozabilansowego konta 910?

Jak powinna wyglądać prawidłowa analityka do konta 800

Prawidłowa analityka do konta 800 „Fundusz jednostki” powinna zapewnić możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.

Zasady funkcjonowania konta 720

Jakie operacje należy ujmować na koncie 720 „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”, które zostało wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów?

Zasady umarzania środków dydaktycznych

Razem z organem prowadzącym realizujemy projekt unijny. W jego ramach na podstawie protokołu przekazania otrzymaliśmy zakupioną przez organ prowadzący licencję na oprogramowanie służące do wykorzystywania na zajęciach lekcyjnych przez nauczycieli o wartości 5500,00 zł. Jak prawidłowo ująć tę licencję w księgach? Czy można ująć ją tylko na koncie 020 i 072, umarzając jednorazowo?

Realizacja projektu przez gminę

Czy gmina ma możliwość odliczenia VAT w ramach realizowanego projektu?

Rachunek pomocniczy MF

Od 1 maja tego roku obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 20 kwietnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach (Dz.U. Nr 87, poz. 485).

Zasady ewidencji na kontach pozabilansowych 998 i 980

Jak często należy dokonywać ewidencji na stronie Wn na koncie 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”? Z opisu do konta wynika, że na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych w danym roku budżetowym wydatków. Czy należy ewidencję na stronie Wn prowadzić dla każdego wydatku, czy wydatki te można ewidencjonować raz w miesiącu, raz na kwartał, a sprawa ta powinna być uregulowana w zakładowym planie kont przez kierownika jednostki? Takie samo pytanie pojawia się przy prowadzeniu ewidencji na stronie Ma na koncie 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych” w zakresie zrealizowanych wydatków.

Przygotowanie bilansu - inwentaryzacja metodą weryfikacji sald

W wielu jednostkach nadal trwają procesy związane z przygotowaniem bilansu. Jednym z najważniejszych elementów tych procesów jest weryfikacja sald.

Terminy składania sprawozdań budżetowych

Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) skierował do Ministerstwa Finansów pytania dotyczące interpretacji przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczące m.in. terminowego sporządzania sprawozdań.

Nowy termin podjęcia uchwały budżetowej na 2011 r.

Jedna ze zmian wprowadzonych przez ustawę z 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej dotyczy przesunięcia terminu podjęcia uchwały budżetowej na 2011 r.

Odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji w sądzie

Który organ sądu rejonowego – prezes czy kierownik finansowy – jest kierownikiem jednostki, w myśl ustawy o rachunkowości, odpowiedzialnym za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury

Ewidencja księgowa i inwentaryzacja obcych składników majątkowych

Na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia od urzędu gminy obejmującej lata 2004–2014, dotyczącej gruntu zabudowanego budynkiem kotłowni, nasza jednostka korzysta z tego budynku oraz znajdującego się w nim pieca.

Nowe plany kont w rachunkowości budżetowej

Minister Finansów w drodze rozporządzenia określił nowe zasady rachunkowości oraz plany kont dla jednostek sfery budżetowej mających siedzibę poza granicami państwa.

Udokumentowanie i ewidencja sprzedaży węgla

Po wymianie pieców z węglowych na gazowe zakład budżetowy na prośbę pracownika sprzedał mu po cenie zakupu już niepotrzebny, a pozostający w magazynie węgiel. Czy należy wystawić rachunek dla tego pracownika, czy wystarczy na podstawie wspomnianej prośby i pisemnej zgody dyrektora wystawić dowód PK?

Ewidencja i dokumentacja zakupu prenumeraty

W grudniu 2009 r. opłaciliśmy na podstawie faktury pro forma prenumeratę czasopisma na 2010 r. Ustaliliśmy, że pieniądze wpłynęły do wydawnictwa 23 grudnia 2009 r. Niestety, fakturę wystawiono nam dopiero z datą 6 stycznia 2010 r. Jak zaksięgować tę fakturę? W polityce rachunkowości mamy zapis, że prenumeratę czasopism na rok następny księgujemy od razu w koszty (zrezygnowaliśmy z rozliczeń międzyokresowych)?

Rachunek za zastępstwo procesowe

Komornik sądowy przysłał do naszej jednostki rozliczenie z zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego dłużnika.

REKLAMA