Rozliczenia i ewidencja księgowa VAT w jednostkach budżetowych
REKLAMA
W związku z uchwałą NSA z 2013 r. (I FSP 1/13), z listy podmiotów z sektora finansów publicznych będących podatnikami VAT mogą ubyć gminne jednostki budżetowe. Podatnikami VAT pozostaną natomiast:
REKLAMA
- państwowe jednostki budżetowe,
- jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty i województwa samorządowe),
- samorządowe zakłady budżetowe.
Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2015 + płyta CD
Niejasna jest sytuacja w odniesieniu do powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych. Uchwała NSA z 2013 r. odnosi się wyłącznie do gminnych jednostek budżetowych bez zaznaczenia, że rozwiązania przyjęte w sentencji uchwały i w jej uzasadnieniu odnoszą się również do powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych. W uzasadnieniu sentencji uchwały Naczelny Sąd Administracyjny ustosunkował się do kwestii podmiotowości prawno-podatkowej samorządowych zakładów budżetowych, uznając je za podatników VAT. Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził również w uzasadnieniu uchwały, że nie można do państwowych jednostek budżetowych odnosić wprost stanowiska dotyczącego gminnych jednostek budżetowych działających w imieniu i na rachunek publicznej osoby prawnej - gminy.
Jakie są zasady ewidencji środków europejskich
Należy zaznaczyć, że w związku z omawianą uchwałą Ministerstwo Finansów zadeklarowało, że do końca 2013 r. przedstawi koncepcję rozliczania VAT w jednostkach budżetowych gmin. Resort zapewnia, że dołoży starań, aby skutki uchwały NSA z 2013 r. były jak najmniej uciążliwe. Termin przedstawienia koncepcji rozliczania VAT został przesunięty w czasie z uwagi na pytanie prejudycjalne, skierowane przez Naczelny Sąd Administracyjny 10 grudnia 2013 r. do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który ma na celu rozstrzygnięcie, czy jednostka organizacyjna gminy może być uznana za podatnika VAT w sytuacji, gdy wykonuje czynności o charakterze innym niż organy władzy publicznej w rozumieniu art. 19 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, mimo że nie spełnia warunku samodzielności (niezależności) przewidzianego w art. 9 ust. 1 tej dyrektywy. Resort zapewnił, że do czasu przedstawienia koncepcji organy podatkowe nie będą kwestionowały dotychczasowych praktyk - zarówno jeśli chodzi o rozliczenia jednostek budżetowych, jak i jednostek samorządu terytorialnego (patrz: odpowiedź MF na pytanie redakcji „Rachunkowości Budżetowej” w RB 2/2014).
Platforma Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy INFORRB poleca artykuł: Rozliczenia i ewidencja księgowa VAT
Artykuł przedstawia sposób ewidencji księgowej w gminie rozliczeń z tytułu VAT, wynikających z czynności opodatkowanych VAT, realizowanych przez gminne jednostki budżetowe.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- jak konstruować zapisy na koncie 241,
- kiedy jednostka będzie miała obowiązek składania deklaracji VAT-7, a kiedy miesięcznych informacji w zakresie podatku należnego, podatku podlegającego odliczeniu oraz podatku odprowadzonego na rachunek urzędu skarbowego,
- jak prowadzić ewidencję VAT na podstawie informacji miesięcznych.
Amortyzacja środków trwałych w jednostkach budżetowych
Zapraszamy do dyskusji na forum Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat