Od 2016 r. niektóre jednostki non profit mogą zrezygnować z pełnej rachunkowości
Aktualizacja: 05.01.2016
Od 2016 roku przewidziano kolejne uproszczenia dla jednostek nieprowadzących działalności, określanych jako jednostki mikro non profit. Obecnie niektóre jednostki mogą zrezygnować z pełnej rachunkowości. W zamian jednak zobowiązano je do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Jest ona zbliżona do PKPiR. »
OPP wyodrębnią w ewidencji księgowej środki pochodzące z 1 proc.
Aktualizacja: 26.02.2016
W wyniku zmian o ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o fundacjach, która zacznie obowiązywać od 9 listopada 2015 r., organizacje pożytku publicznego (OPP) będą musiały wyodrębniać w ewidencji księgowej środki pochodzące z 1 proc., w tym wysokość środków wydatkowanych na promocję 1 proc. PIT. »
Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych
Aktualizacja: 07.08.2015
Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r. »
Likwidacja środków trwałych w księgach organizacji non-profit
Aktualizacja: 27.02.2012
Środków trwałych używa się w każdym rodzaju działalności. Oczywiście największe znaczenie mają one w tych organizacjach, które prowadzą działalność wytwórczą. Kiedy środek trwały całkowicie traci swoją wartość użytkową, powinna zostać przeprowadzona jego likwidacja. »
Amortyzacja nieużywanych środków trwałych
Aktualizacja: 06.12.2011
Może się zdarzyć, że posiadane przez organizację środki trwałe z różnych powodów nie są już używane. Pojawia się pytanie, jaki ma to wpływ na amortyzację takiego składnika majątku. Można wówczas rozważyć likwidację nieużywanego środka trwałego, która może przybrać kilka różnych form. »
Szybsze koszty uzyskania niż przychody dla wspólnoty
Aktualizacja: 25.11.2011
Czy wspólnota mieszkaniowa może wykazywać przychody z zaliczek na poczet kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej dopiero w momencie ich otrzymania, a koszty już w momencie ich zaksięgowania? »
Ewidencja zakupu praw przez stowarzyszenie
Aktualizacja: 15.06.2011
Nasze stowarzyszenie w czerwcu 2011 r. zakupiło prawo do wydania książki w 2012 r. Wartość prawa to 50 000 zł. Zakupiono również oprogramowanie komputerowe (program finansowo-księgowy) o wartości początkowej 20 000 zł. Jak zaksięgować te operacje? »
Ewidencja księgowa środka trwałego o przedłużonym okresie używania
Aktualizacja: 15.04.2011
Organizacja non profit nabyła środek trwały, który miał być wykorzystywany do celów statutowych przez około 10 miesięcy. Po upływie tego czasu środek ten miał zostać sprzedany, w związku z tym podjęto decyzję, że wartość tego środka trwałego (przemysłowa maszyna do szycia) zostanie zaliczona bezpośrednio do kosztów. Po upływie roku okazało się, że maszyna ta nadal będzie użytkowana przez organizację. Jak należy w tej sytuacji postąpić, jeśli chodzi o rozliczenia rachunkowe i podatkowe? »
Zwolnienie dotyczące stypendiów w 2011 r.
Aktualizacja: 08.02.2011
Od 1 stycznia 2011 r. zmienił się charakter limitu zwolnienia podatkowego stypendiów – z miesięcznego na roczny. Nie trzeba opodatkowywać tak uzyskanego przychodu, jeśli w skali roku kwota wypłaconego jednej osobie stypendium nie przekroczy 3800 zł. »
Ewidencja przekazania darów rzeczowych
Aktualizacja: 02.11.2010
Podstawowym celem wielu organizacji non profit jest pomoc osobom w trudnej sytuacji materialnej – m.in. poprzez przekazywanie im darów rzeczowych pozyskanych przez organizację od darczyńców, sponsorów itp. Prawidłowe przechowywanie, ewidencja oraz przejrzyste zasady wydawania darów poprawiają wizerunek organizacji i uwiarygodniają ją w oczach darczyńców. Może to znacznie ułatwić pozyskiwanie tego typu darowizn. »
Jak wprowadzić dodatkowe konto do planu kont organizacji
Aktualizacja: 27.07.2010
Ostatnio przeprowadzona kontrola w naszym stowarzyszeniu wykazała, że plan kont jednostki nie jest dostosowany do rozmiarów działalności. Brakuje kont związanych z dostawą i sprzedażą towarów. Otrzymaliśmy polecenie uzupełnienia planu kont. Kto w jednostce jest za to odpowiedzialny? »
Jak ewidencjonować różne formy zbycia samochodu należącego do organizacji
Aktualizacja: 06.05.2010
Zasady księgowania zbycia samochodu w wyniku sprzedaży, likwidacji oraz nieodpłatnego przekazania w ramach działalności organizacji non profit. »
Ulepszenie środków trwałych w organizacji pozarządowej
Aktualizacja: 08.02.2010
Jestem główną księgową w dużej fundacji prowadzącej działalność gospodarczą. Jak poprawnie zaewidencjonować nakłady na ulepszenie w środku trwałym, który był używany dotychczas na podstawie leasingu operacyjnego, a teraz został wykupiony? Jak potraktować modernizację środka trwałego, który sfinansowany został w 50% ze środków unijnych? »
Jak ewidencjonować zaliczki w księgach jednostki non profit
Aktualizacja: 10.11.2009
Jednostka non profit może być zarówno dostawcą, jak i odbiorcą towarów lub usług. Z zaliczką na dostawę towarów lub usług mamy do czynienia wówczas, gdy zawarta z dostawcą umowa dotycząca dostawy towarów bądź usług posiada klauzulę o dokonaniu wpłaty zaliczki (przedpłaty). »
Ewidencja wynajmu budynku przez organizację non profit
Aktualizacja: 19.08.2009
Z praktyki wynika, że na potrzeby urządzenia swojej siedziby i w celu prowadzenia działalności statutowej (lub gospodarczej) organizacje pozarządowe najczęściej wynajmują budynki lub lokale. Są wówczas ich najemcami. Organizacje wynajmują lub podnajmują też budynki, lokale lub ich części innym podmiotom – występują wtedy w roli wynajmującego. W każdym przypadku najem musi zostać udokumentowany odpowiednio zawartą umową. W dużym stopniu od umowy będzie też zależał sposób kwalifikacji i ewidencji najmu w księgach rachunkowych organizacji. »
Korekta w nowym JPK_V7 – jak to zrobić?