REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość organizacji non-profit

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Od 2016 r. niektóre jednostki non profit mogą zrezygnować z pełnej rachunkowości

Od 2016 roku przewidziano kolejne uproszczenia dla jednostek nieprowadzących działalności, określanych jako jednostki mikro non profit. Obecnie niektóre jednostki mogą zrezygnować z pełnej rachunkowości. W zamian jednak zobowiązano je do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Jest ona zbliżona do PKPiR.

OPP wyodrębnią w ewidencji księgowej środki pochodzące z 1 proc.

W wyniku zmian o ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o fundacjach, która zacznie obowiązywać od 9 listopada 2015 r., organizacje pożytku publicznego (OPP) będą musiały wyodrębniać w ewidencji księgowej środki pochodzące z 1 proc., w tym wysokość środków wydatkowanych na promocję 1 proc. PIT.

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Likwidacja środków trwałych w księgach organizacji non-profit

Środków trwałych używa się w każdym rodzaju działalności. Oczywiście największe znaczenie mają one w tych organizacjach, które prowadzą działalność wytwórczą. Kiedy środek trwały całkowicie traci swoją wartość użytkową, powinna zostać przeprowadzona jego likwidacja.

Amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Może się zdarzyć, że posiadane przez organizację środki trwałe z różnych powodów nie są już używane. Pojawia się pytanie, jaki ma to wpływ na amortyzację takiego składnika majątku. Można wówczas rozważyć likwidację nieużywanego środka trwałego, która może przybrać kilka różnych form.

Szybsze koszty uzyskania niż przychody dla wspólnoty

Czy wspólnota mieszkaniowa może wykazywać przychody z zaliczek na poczet kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej dopiero w momencie ich otrzymania, a koszty już w momencie ich zaksięgowania?

Ewidencja zakupu praw przez stowarzyszenie

Nasze stowarzyszenie w czerwcu 2011 r. zakupiło prawo do wydania książki w 2012 r. Wartość prawa to 50 000 zł. Zakupiono również oprogramowanie komputerowe (program finansowo-księgowy) o wartości początkowej 20 000 zł. Jak zaksięgować te operacje?

Ewidencja księgowa środka trwałego o przedłużonym okresie używania

Organizacja non profit nabyła środek trwały, który miał być wykorzystywany do celów statutowych przez około 10 miesięcy. Po upływie tego czasu środek ten miał zostać sprzedany, w związku z tym podjęto decyzję, że wartość tego środka trwałego (przemysłowa maszyna do szycia) zostanie zaliczona bezpośrednio do kosztów. Po upływie roku okazało się, że maszyna ta nadal będzie użytkowana przez organizację. Jak należy w tej sytuacji postąpić, jeśli chodzi o rozliczenia rachunkowe i podatkowe?

Zwolnienie dotyczące stypendiów w 2011 r.

Od 1 stycznia 2011 r. zmienił się charakter limitu zwolnienia podatkowego stypendiów – z miesięcznego na roczny. Nie trzeba opodatkowywać tak uzyskanego przychodu, jeśli w skali roku kwota wypłaconego jednej osobie stypendium nie przekroczy 3800 zł.

Ewidencja przekazania darów rzeczowych

Podstawowym celem wielu organizacji non profit jest pomoc osobom w trudnej sytuacji materialnej – m.in. poprzez przekazywanie im darów rzeczowych pozyskanych przez organizację od darczyńców, sponsorów itp. Prawidłowe przechowywanie, ewidencja oraz przejrzyste zasady wydawania darów poprawiają wizerunek organizacji i uwiarygodniają ją w oczach darczyńców. Może to znacznie ułatwić pozyskiwanie tego typu darowizn.

Jak wprowadzić dodatkowe konto do planu kont organizacji

Ostatnio przeprowadzona kontrola w naszym stowarzyszeniu wykazała, że plan kont jednostki nie jest dostosowany do rozmiarów działalności. Brakuje kont związanych z dostawą i sprzedażą towarów. Otrzymaliśmy polecenie uzupełnienia planu kont. Kto w jednostce jest za to odpowiedzialny?

Jak ewidencjonować różne formy zbycia samochodu należącego do organizacji

Zasady księgowania zbycia samochodu w wyniku sprzedaży, likwidacji oraz nieodpłatnego przekazania w ramach działalności organizacji non profit.

Ulepszenie środków trwałych w organizacji pozarządowej

Jestem główną księgową w dużej fundacji prowadzącej działalność gospodarczą. Jak poprawnie zaewidencjonować nakłady na ulepszenie w środku trwałym, który był używany dotychczas na podstawie leasingu operacyjnego, a teraz został wykupiony? Jak potraktować modernizację środka trwałego, który sfinansowany został w 50% ze środków unijnych?

Jak ewidencjonować zaliczki w księgach jednostki non profit

Jednostka non profit może być zarówno dostawcą, jak i odbiorcą towarów lub usług. Z zaliczką na dostawę towarów lub usług mamy do czynienia wówczas, gdy zawarta z dostawcą umowa dotycząca dostawy towarów bądź usług posiada klauzulę o dokonaniu wpłaty zaliczki (przedpłaty).

Ewidencja wynajmu budynku przez organizację non profit

Z praktyki wynika, że na potrzeby urządzenia swojej siedziby i w celu prowadzenia działalności statutowej (lub gospodarczej) organizacje pozarządowe najczęściej wynajmują budynki lub lokale. Są wówczas ich najemcami. Organizacje wynajmują lub podnajmują też budynki, lokale lub ich części innym podmiotom – występują wtedy w roli wynajmującego. W każdym przypadku najem musi zostać udokumentowany odpowiednio zawartą umową. W dużym stopniu od umowy będzie też zależał sposób kwalifikacji i ewidencji najmu w księgach rachunkowych organizacji.

Rozliczenie księgowe delegacji zagranicznych w organizacji non profit

Organizacje pozarządowe coraz częściej kierują swoich pracowników i współpracowników na wyjazdy zagraniczne. Zasady zwrotu kosztów takich podróży powinny zostać określone przez organizację w układzie zbiorowym, regulaminie wynagradzania, albo w umowie o pracę lub w innym dokumencie wewnętrznym. W przeciwnym wypadku obowiązują zasady określone w rozporządzeniu dotyczącym pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej.

Jakie podatki i opłaty płaci organizacja non profit

Organizacje pozarządowe mają obowiązek – poza podatkami dochodowymi i VAT – opłacać także inne podatki i opłaty, które w większości stanowią dochód budżetów samorządowych. Warto pamiętać, że w przypadku wielu z tych podatków i opłat ngo mogą korzystać ze zwolnień.

Jak ewidencjonować wydatki finansowane dotacją unijną

Organizacje ubiegające się o dotacje ze środków unijnych muszą pamiętać, że jednym z podstawowych warunków, które muszą spełnić w trakcie realizacji projektu, jest księgowe wyodrębnienie każdej operacji gospodarczej finansowanej dotacją.

Jak zaksięgować zaległe składki na ZUS

Nasze stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego. Środki na realizację celów statutowych pozyskujemy m.in. z wpłat sponsorskich. Z uwagi na konieczność wcześniejszego planowania budżetu, umowy ze sponsorami zawierane są na piśmie. Pomimo to jeden z naszych sponsorów - ze względu na przejściowe problemy - nie wpłacił kolejnej raty wynikającej z umowy, co spowodowało, że nie uregulowaliśmy naszych zobowiązań wobec ZUS. W jaki sposób rozliczyć w księgach rachunkowych zaległe składki?

Kurs walutowy przy rozliczaniu podróży zagranicznych

W ramach prowadzonej działalności fundacja deleguje pracowników w podróże służbowe poza granice Polski. Fundacja wypłaca pracownikom zaliczki w walucie obcej z rachunku walutowego lub kupuje waluty z rachunku złotowego. W celu rozliczenia kosztów podróży pracownik załącza rachunki potwierdzające poszczególne wydatki. Czy do rozliczania takich zagranicznych podróży służbowych należy stosować kurs średni NBP z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia delegacji przez pracownika?

Udokumentowanie używania przez organizację prywatnego samochodu pracownika

Organizacje pozarządowe do swej działalności bardzo często wykorzystują prywatne samochody pracowników. Większość takich działań ma charakter sporadyczny i wynika z „potrzeby chwili”. Pracownicy na ogół nie roszczą wówczas pretensji do zwrotu kosztów paliwa i kosztów eksploatacji samochodu.

Jak rozliczyć ubezpieczenie siedziby organizacji

Ubezpieczenie siedziby organizacji pozarządowej to najpowszechniejszy chyba zakres współpracy z instytucjami ubezpieczeniowymi. Koszty tych ubezpieczeń majątkowych są rozliczane w księgach rachunkowych za pośrednictwem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Należy pamiętać, że koszty te również z reguły wymagają rozliczenia w czasie.

Jak ewidencjonować rozliczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych

Rozrachunki z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych wchodzą w zakres rozrachunków publicznoprawnych - obok podatków, dotacji, ceł i innych świadczeń. Dlatego niezwykle ważna jest ich prawidłowa i staranna ewidencja.

Jak rozliczyć zakupy służbowe opłacone prywatnymi pieniędzmi pracownika

Często zdarza się sytuacja, że pracownik dokonuje zakupów służbowych na potrzeby działalności jednostki za swoje własne pieniądze. Następnie po przedłożeniu w księgowości faktur zakupu (wystawionych na organizację) otrzymuje zwrot poniesionych wydatków. Wypisuje się wtedy dokument - Kasa wypłaci (KW) i pracownik kwituje, że otrzymał gotówkę za zrobione zakupy.

Jak zmienić zakładowy plan kont w jednostce non profit

Zakładowy plan kont, jako jeden z podstawowych dokumentów opisujących zasady (politykę) rachunkowości, zawiera normy zapewniające prawidłowe sporządzanie sprawozdań finansowych jednostki. W miarę rozwoju działalności jednostki non profit może wystąpić potrzeba aktualizacji lub zmiany stosowanego w tej jednostce planu kont.

Nieruchomości na wynajem w księgach rachunkowych organizacji - kwalifikacja i wycena

Składnikami majątku jednostek non profit są często grunty, prawa wieczystego użytkowania gruntów, budowle i budynki (w tym lokale użytkowe lub mieszkalne) oraz prawa do lokali spółdzielczych. Aktywa te mogą być pozyskiwane, między innymi, w drodze: darowizny, nieodpłatnego otrzymania, zakupu, przyjęcia w leasing, budowy czy ulepszenia, i być wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności statutowej lub na wynajem (traktowane jako źródło przychodów). W zależności od charakteru, przeznaczenia i okresu użytkowania różna będzie ich kwalifikacja i wycena w księgach rachunkowych organizacji.

Kiedy nastąpi utrata wartości aktywów

Wycena bilansowa aktywów i pasywów jest najważniejszą czynnością zamknięcia ksiąg rachunkowych. Oznacza to aktualizację ich wartości do realnej wysokości, tak aby sprawozdanie finansowe przedstawiało rzetelny obraz sytuacji finansowej i majątkowej jednostki. Wycena bilansowa, w tym ustalenie ewentualnej utraty wartości, należy chyba do najtrudniejszych zagadnień w rachunkowości.

Najem lokalu w księgach rachunkowych jednostek non profit

Prowadzenie działalności statutowej i ewentualnie gospodarczej przez jednostkę non profit wymaga dysponowania stosownym lokalem. Najczęściej są to pomieszczenia wynajmowane przez organizację. Efektem zawarcia umowy najmu lokalu jest powstanie różnorakich operacji gospodarczych, które - z uwagi na ich istotność - muszą być ujęte w księgach rachunkowych.

Kontrola dowodów księgowych w jednostce non-profit

Dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej stanowią podstawę zapisów w księgach rachunkowych - zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Prawidłowość ksiąg rachunkowych zależy więc między innymi od tego, czy zapisy księgowe są udokumentowane prawidłowymi dowodami księgowymi, spełniającymi wymogi określone w przepisach. Przy czym należy zwrócić uwagę, że ich prawidłowości nie należy sprawdzać tylko w konfrontacji z przepisami ustawy o rachunkowości. Podczas kontroli należy wziąć pod uwagę również przepisy podatkowe, gospodarcze, branżowe itp.

Ewidencja prowizji kredytu bankowego

Odsetki i prowizje zapłacone przez jednostkę non profit od zaciągniętych kredytów i pożyczek są zaliczane do kosztów finansowych albo wchodzą w skład ceny nabycia rzeczowych aktywów trwałych i obrotowych, wartości niematerialnych i prawnych lub kosztu wytworzenia produktów.

Badanie sprawozdania finansowego organizacji non profit

Badanie sprawozdań jednostek non profit może być dokonywane na mocy obowiązku, wynikającego z ustawy o rachunkowości i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego, lub dobrowolnie - z wyboru. Nawet jeśli organizacja nie ma obowiązku poddania sprawozdania badaniu, warto to zrobić, ponieważ coraz większe znaczenie dla partnerów, darczyńców, fundatorów, kontrahentów i wreszcie członków ma wiarygodność i przejrzystość prowadzonej przez organizację działalności.

Rachunkowe i podatkowe obowiązki jednostki po zawarciu umowy leasingu

Leasing stał się równie popularną metodą finansowania środków trwałych nabywanych przez jednostki, jak kredyt. Zawarcie umowy leasingu powoduje określone konsekwencje dla księgowości jednostki. W odpowiedzi na Państwa pytania przedstawiamy rozwiązania ewidencyjne i podatkowe umowy leasingu operacyjnego i finansowego.

Jak zaksięgować rabat cenowy na zakupione towary

Fundacja prowadząca działalność gospodarczą otrzymała od swojego stałego dostawcy rabat cenowy na zakupione towary. Jak należy to zaksięgować?

Jak dokonać i rozliczyć wpłaty na PFRON

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i którzy nie osiągają odpowiedniego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zobowiązani są do złożenia deklaracji miesięcznej i rocznej oraz dokonania wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Alternatywne metody ujmowania i rozliczania kosztów w organizacjach non profit

W poprzednim numerze ogólnie opisaliśmy zasady ewidencji kosztów w działalności organizacji non profit. O ile przepisy o rachunkowości nie narzucają określonego sposobu ewidencji kosztów - i jednostki mają tu dużą swobodę - to jednak wybrana metoda rachunku zysków i strat w pewnym stopniu ukierunkowuje sposób ewidencji kosztów.

Ewidencja kosztów działalności jednostek non profit

Opisujemy ewidencję kosztów działalności jednostek non-profit - w uproszczonym wariancie rodzajowym i kalkulacyjnym oraz w rozwiniętym rachunku kosztów.

Budżet i budżetowanie w organizacjach non profit

Każda jednostka, niezależnie od wielkości i od rodzaju prowadzonej działalności, realizuje określone cele strategiczne i operacyjne. Dlatego bardzo istotna jest wiedza o zaangażowanych do działalności zasobach oraz o możliwościach ich wykorzystania w działalności. Na podstawie takich informacji organizacja może ustalić długo- i krótkookresowe plany alokacji posiadanych zasobów, czyli budżet. Proces tworzenia, akceptowania oraz kontroli jego realizacji nazywamy budżetowaniem. Poniżej wyjaśniamy, jak przebiega proces budżetowania w jednostkach non profit.

Ewidencja części niewykorzystanej dotacji w księgach stowarzyszenia

W 2007 r. otrzymaliśmy dotację z gminy na realizację projektu, który kończył się 31 grudnia 2007 r. Wydano tylko część tej dotacji i rozliczono projekt, w związku z tym do zwrotu podlegała kwota 2000 zł. Czy mogę pomniejszyć pod datą 31 grudnia 2007 r. przychody o te 2000 zł i zaksięgować je na konto 840 „Przychody przyszłych okresów”, a w 2008 r. - kiedy je oddam do gminy - zaksięguję 840/130? Można było zaksięgować to w inny sposób - w 2007 r. przyjąć do przychodów całą otrzymaną dotację, z czego powstanie wynik finansowy większy, niż gdybym postąpiła jak wyżej - a w 2008 r., przy zwrocie tych środków, pomniejszyłabym fundusz. Proszę o interpretację.

Dokumentacja kosztów działalności jednostek non profit i ich rozliczenie

Koszty działalności jednostek non profit muszą być właściwie dokumentowane przy zastosowaniu odpowiednich dowodów księgowych. Wynika to przede wszystkim z przepisów prawa bilansowego oraz przepisów podatkowych.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - skutki dla organizacji pozarządowych w 2008 r.

23 stycznia 2008 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości. Od tego roku zastosowanie będą miały tylko niektóre przepisy nowelizacji - najważniejsze zmiany będą dotyczyły roku 2009. Jednak już w tym roku wchodzi w życie kilka regulacji, na które organizacje powinny zwrócić szczególną uwagę.

Ewidencja otrzymanego nieodpłatnie zadłużonego lokalu

Organizacje pozarządowe, prowadzące działalność społecznie użyteczną na określonym terenie, mają niekiedy swoje siedziby w lokalach pozyskanych od organów samorządu terytorialnego. Jeśli przekazany lokal jest zadłużony i warunkiem przekazania darowizny jest spłata zadłużenia czynszu, mamy do czynienia z dwoma zdarzeniami gospodarczymi: otrzymaniem darowizny, ale również przejęciem długu. Oba te zdarzenia należy odpowiednio rozliczyć w księgach rachunkowych organizacji.

Organizacja non profit rozlicza pracowników i współpracowników

Zatrudniając pracowników lub współpracując na podstawie umów cywilnoprawnych, organizacja powinna pamiętać o obowiązkach związanych z rozliczeniem rocznym tych osób. Będąc płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, organizacja w określonych sytuacjach będzie miała obowiązek dokonać rocznego obliczenia podatku lub sporządzić informację o dochodach.

Rozliczenie kosztów działalności, wydatków i nakładów w organizacji non profit

Poniżej przedstawiamy zasady rozliczenia wydatków środków pieniężnych oraz nakładów, a także zagadnienia związane z kosztami podatkowymi.

Rozliczenie kosztów działalności, wydatków i nakładów jednostki non profit

Każda jednostka non profit, prowadząc działalność statutową (lub jednocześnie działalność statutową i gospodarczą), ponosi koszty, wydatki i nakłady konieczne do realizacji jej celów. Nie każdy wydatek jest kosztem, ale właściwie każdy koszt wiąże się z wydatkiem (niekoniecznie w tym samym czasie co powstanie kosztu). Z kolei nakłady to wydatkowane w procesie produkcji kapitały przeznaczone na zakup niezbędnych środków i przedmiotów (infrastruktura, surowce, materiały, narzędzia, energia, robocizna).

Jak sporządzić bilans oraz rachunek zysków i strat wspólnoty mieszkaniowej

Przepisy nie określają formy sprawozdania finansowego wspólnoty, ani też zakresu informacji, które powinny być przedstawiane członkom wspólnoty. Może to więc być rodzaj raportu, który jednak co roku powinien być sporządzany według tego samego schematu, tak aby zapewnić porównywalność danych.

Zdarzenia po dacie bilansu w jednostkach non profit

Między dniem bilansowym a datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego w jednostce non profit następują różne zdarzenia, które mogą mieć istotny wpływ na realność danych w nim ujętych. Takie zdarzenia określa się mianem zdarzeń po dacie bilansu, zdarzeń po dniu bilansowym albo zdarzeń późniejszych. Na pytanie, jak należy postępować ze zdarzeniami po dacie bilansu, odpowiada art. 54 ustawy o rachunkowości oraz MSR 10 „Zdarzenia następujące po dniu bilansowym”.

Zbiórka darów i żywności w ewidencji księgowej organizacji charytatywnej

Okres przedświąteczny w wielu organizacjach pozarządowych to okres zbiórek darów rzeczowych, przekazywanych później w formie paczek świątecznych najbardziej potrzebującym. Przedmiotem zbiórki mogą być też pieniądze. Zebraną kwotę wpłaca się do kasy lub na rachunek bankowy fundacji (stowarzyszenia). Następnie środki te przeznacza się na zakup paczek świątecznych.

Ustalenie i rozliczenie wyniku finansowego w organizacjach non profit

Ustalenie i odpowiednie rozliczenie wyniku finansowego budzi wiele wątpliwości, w szczególności w jednostkach non profit prowadzących działalność gospodarczą.

Zanim powierzysz kasę, podpisz umowę - odpowiedzialność kasjera, ewidencja niedoborów i nadwyżek kasowych

Za prawidłowe zabezpieczenie mienia jednostki, a więc i za prawidłową organizację gospodarki kasowej, zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości, odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Zatem to kierownik jednostki decyduje o tym, komu zostanie powierzone prowadzenie kasy.

Otrzymane darowizny to przychody

Fundacja prowadząca dom opieki społecznej otrzymuje darowizny artykułów żywnościowych. Jak należy ująć w księgach rachunkowych takie darowizny?

REKLAMA