REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych
Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Jak wyjaśniła podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Dorota Podedworna-Tarnowska w kontekście tej nowelizacji (w odpowiedzi na interpelację poselską nr 33457) stowarzyszenia nieprowadzące działalności gospodarczej, z racji specyfiki swojej działalności, od 1995 r. miały już przyznane znaczne przywileje w stosunku do innych osób prawnych w postaci szczególnych, uproszczonych zasad rachunkowości. Do dnia 5 września 2014 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej. Natomiast z dniem 5 września 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.), uchylająca to rozporządzenie i wprowadzająca opcje uproszczeń w prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych dla określonej grupy jednostek, zwanych jednostkami mikro, w tym m.in. dla stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli organ zatwierdzający ich sprawozdania finansowe podejmie decyzję w tym zakresie (art. 3 ust. 1a pkt 2 ustawy o rachunkowości). Podmiotom tym umożliwiono sporządzanie uproszczonego sprawozdania finansowego, w tym skróconego bilansu i rachunku zysków i strat. Są one zwolnione z obowiązku sporządzania informacji dodatkowej i nie stosują wyceny w wartości godziwej oraz skorygowanej cenie nabycia. Dla stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej ustawa ta zachowała dotychczasowe uproszczenia dla tych jednostek przewidziane w uchylonym ww. rozporządzeniu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Ważne!

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1100) wprowadziła także uproszczenia dla stowarzyszeń prowadzących działalność gospodarczą - art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o rachunkowości, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku stowarzyszeń rozpoczynających działalność w roku obrotowym, w którym rozpoczęły działalność, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości: 1,5 mln zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 3 mln zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 10 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych wczasy pod gruszą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ja podkreśla resort finansów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom organizacji pozarządowych o niskim rocznym przychodzie, zgłaszanym przez Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych, a więc nie zawężając się jedynie do stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw przychylono się do propozycji rozwiązań prawnych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, umożliwiających stosowanie przez te podmioty kolejnych uproszczeń ewidencyjnych.

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów

W wyniku tej nowelizacji (wprowadzając nowy art. 10a w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.), określonej grupie organizacji pozarządowych, umożliwiono prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Uproszczoną ewidencję będą mogły prowadzić organizacje pozarządowe (w tym stowarzyszenia), z wyłączeniem spółek kapitałowych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego, które:

a) działają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

b) nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,

c) nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Zmiana ta dotyczy tych organizacji pozarządowych, które osiągają mały roczny przychód, pierwotnie w wysokości 50 tys. zł, a po przyjęciu poprawki przez Sejm w III czytaniu - 100 tys. zł. Zdaniem ustawodawcy, zmiana ta przyczyni się do usprawnienia działalności tych podmiotów wraz z obniżeniem kosztów ich funkcjonowania, gdyż organizacje te realizują cele statutowe w głównej mierze w oparciu o pracę społeczną swoich członków.

Za przyjęciem progu w wysokości 100 tys. zł przychodów przemawiają następujące informacje:

- na podstawie badania „Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych - 2012 r.”, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie przez Stowarzyszenie Klon-Jawor, rozkład przychodów organizacji pozarządowych przedstawia się w taki sposób, że 20 % organizacji pozarządowych osiąga przychody do wysokości 1 tys. zł rocznie, natomiast 22% organizacji osiąga przychody od 1 tys. do 10 tys. zł; oznacza to, że 42% podmiotów osiąga roczny przychód do 10 tys. zł,

- na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2012 r. na 83,5 tys. organizacji pozarządowych, aż 63,2% organizacji nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. 52,7 tys. podmiotów) osiągnęło przychód roczny nieprzekraczający 50 tys. zł; natomiast 77% organizacji pozarządowych osiąga przychody łącznie do 100 tys. zł,3) przyjęty próg przychodów w wysokości 100 tys. zł kwalifikujący organizacje pozarządowe do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (niebędących organizacjami pożytku publicznego) dotyczyć będzie 79% ich populacji.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak przewiduje MF, nowe rozwiązania umożliwiające prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast prowadzenia ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych, w tym stowarzyszeń, zaproponowane w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw, dotyczyć będą ponad 70% tych organizacji, gdyż organizacje te są w zdecydowanej większości podmiotami małymi, generującymi niewielkie przychody i realizującymi cele statutowe w głównej mierze w oparciu o społeczną pracę swoich członków.

Po wejściu w życie przedmiotowej nowelizacji, po raz pierwszy określona grupa jednostek posiadających osobowość prawną nie będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a jedynie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.

Dlatego tę propozycję nowych kolejnych uproszczonych rozwiązań ewidencyjnych dla znacznej grupy organizacji pozarządowych, bazującą na progu przychodów w wysokości 100 tys. zł, należy uznać za zasadną i celową.


Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA