REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych
Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Jak wyjaśniła podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Dorota Podedworna-Tarnowska w kontekście tej nowelizacji (w odpowiedzi na interpelację poselską nr 33457) stowarzyszenia nieprowadzące działalności gospodarczej, z racji specyfiki swojej działalności, od 1995 r. miały już przyznane znaczne przywileje w stosunku do innych osób prawnych w postaci szczególnych, uproszczonych zasad rachunkowości. Do dnia 5 września 2014 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej. Natomiast z dniem 5 września 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.), uchylająca to rozporządzenie i wprowadzająca opcje uproszczeń w prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych dla określonej grupy jednostek, zwanych jednostkami mikro, w tym m.in. dla stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli organ zatwierdzający ich sprawozdania finansowe podejmie decyzję w tym zakresie (art. 3 ust. 1a pkt 2 ustawy o rachunkowości). Podmiotom tym umożliwiono sporządzanie uproszczonego sprawozdania finansowego, w tym skróconego bilansu i rachunku zysków i strat. Są one zwolnione z obowiązku sporządzania informacji dodatkowej i nie stosują wyceny w wartości godziwej oraz skorygowanej cenie nabycia. Dla stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej ustawa ta zachowała dotychczasowe uproszczenia dla tych jednostek przewidziane w uchylonym ww. rozporządzeniu.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Ważne!

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1100) wprowadziła także uproszczenia dla stowarzyszeń prowadzących działalność gospodarczą - art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o rachunkowości, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku stowarzyszeń rozpoczynających działalność w roku obrotowym, w którym rozpoczęły działalność, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości: 1,5 mln zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 3 mln zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 10 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

Jak ująć w księgach rachunkowych wczasy pod gruszą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ja podkreśla resort finansów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom organizacji pozarządowych o niskim rocznym przychodzie, zgłaszanym przez Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych, a więc nie zawężając się jedynie do stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw przychylono się do propozycji rozwiązań prawnych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, umożliwiających stosowanie przez te podmioty kolejnych uproszczeń ewidencyjnych.

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów

REKLAMA

W wyniku tej nowelizacji (wprowadzając nowy art. 10a w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.), określonej grupie organizacji pozarządowych, umożliwiono prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Uproszczoną ewidencję będą mogły prowadzić organizacje pozarządowe (w tym stowarzyszenia), z wyłączeniem spółek kapitałowych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego, które:

a) działają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

b) nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,

c) nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Zmiana ta dotyczy tych organizacji pozarządowych, które osiągają mały roczny przychód, pierwotnie w wysokości 50 tys. zł, a po przyjęciu poprawki przez Sejm w III czytaniu - 100 tys. zł. Zdaniem ustawodawcy, zmiana ta przyczyni się do usprawnienia działalności tych podmiotów wraz z obniżeniem kosztów ich funkcjonowania, gdyż organizacje te realizują cele statutowe w głównej mierze w oparciu o pracę społeczną swoich członków.

Za przyjęciem progu w wysokości 100 tys. zł przychodów przemawiają następujące informacje:

REKLAMA

- na podstawie badania „Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych - 2012 r.”, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie przez Stowarzyszenie Klon-Jawor, rozkład przychodów organizacji pozarządowych przedstawia się w taki sposób, że 20 % organizacji pozarządowych osiąga przychody do wysokości 1 tys. zł rocznie, natomiast 22% organizacji osiąga przychody od 1 tys. do 10 tys. zł; oznacza to, że 42% podmiotów osiąga roczny przychód do 10 tys. zł,

- na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2012 r. na 83,5 tys. organizacji pozarządowych, aż 63,2% organizacji nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. 52,7 tys. podmiotów) osiągnęło przychód roczny nieprzekraczający 50 tys. zł; natomiast 77% organizacji pozarządowych osiąga przychody łącznie do 100 tys. zł,3) przyjęty próg przychodów w wysokości 100 tys. zł kwalifikujący organizacje pozarządowe do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (niebędących organizacjami pożytku publicznego) dotyczyć będzie 79% ich populacji.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak przewiduje MF, nowe rozwiązania umożliwiające prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast prowadzenia ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych, w tym stowarzyszeń, zaproponowane w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw, dotyczyć będą ponad 70% tych organizacji, gdyż organizacje te są w zdecydowanej większości podmiotami małymi, generującymi niewielkie przychody i realizującymi cele statutowe w głównej mierze w oparciu o społeczną pracę swoich członków.

Po wejściu w życie przedmiotowej nowelizacji, po raz pierwszy określona grupa jednostek posiadających osobowość prawną nie będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a jedynie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.

Dlatego tę propozycję nowych kolejnych uproszczonych rozwiązań ewidencyjnych dla znacznej grupy organizacji pozarządowych, bazującą na progu przychodów w wysokości 100 tys. zł, należy uznać za zasadną i celową.


Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA