REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych
Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Jak wyjaśniła podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Dorota Podedworna-Tarnowska w kontekście tej nowelizacji (w odpowiedzi na interpelację poselską nr 33457) stowarzyszenia nieprowadzące działalności gospodarczej, z racji specyfiki swojej działalności, od 1995 r. miały już przyznane znaczne przywileje w stosunku do innych osób prawnych w postaci szczególnych, uproszczonych zasad rachunkowości. Do dnia 5 września 2014 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej. Natomiast z dniem 5 września 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.), uchylająca to rozporządzenie i wprowadzająca opcje uproszczeń w prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych dla określonej grupy jednostek, zwanych jednostkami mikro, w tym m.in. dla stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli organ zatwierdzający ich sprawozdania finansowe podejmie decyzję w tym zakresie (art. 3 ust. 1a pkt 2 ustawy o rachunkowości). Podmiotom tym umożliwiono sporządzanie uproszczonego sprawozdania finansowego, w tym skróconego bilansu i rachunku zysków i strat. Są one zwolnione z obowiązku sporządzania informacji dodatkowej i nie stosują wyceny w wartości godziwej oraz skorygowanej cenie nabycia. Dla stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej ustawa ta zachowała dotychczasowe uproszczenia dla tych jednostek przewidziane w uchylonym ww. rozporządzeniu.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Ważne!

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1100) wprowadziła także uproszczenia dla stowarzyszeń prowadzących działalność gospodarczą - art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o rachunkowości, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku stowarzyszeń rozpoczynających działalność w roku obrotowym, w którym rozpoczęły działalność, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości: 1,5 mln zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 3 mln zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 10 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

Jak ująć w księgach rachunkowych wczasy pod gruszą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ja podkreśla resort finansów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom organizacji pozarządowych o niskim rocznym przychodzie, zgłaszanym przez Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych, a więc nie zawężając się jedynie do stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw przychylono się do propozycji rozwiązań prawnych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, umożliwiających stosowanie przez te podmioty kolejnych uproszczeń ewidencyjnych.

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów

REKLAMA

W wyniku tej nowelizacji (wprowadzając nowy art. 10a w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.), określonej grupie organizacji pozarządowych, umożliwiono prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Uproszczoną ewidencję będą mogły prowadzić organizacje pozarządowe (w tym stowarzyszenia), z wyłączeniem spółek kapitałowych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego, które:

a) działają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

b) nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,

c) nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Zmiana ta dotyczy tych organizacji pozarządowych, które osiągają mały roczny przychód, pierwotnie w wysokości 50 tys. zł, a po przyjęciu poprawki przez Sejm w III czytaniu - 100 tys. zł. Zdaniem ustawodawcy, zmiana ta przyczyni się do usprawnienia działalności tych podmiotów wraz z obniżeniem kosztów ich funkcjonowania, gdyż organizacje te realizują cele statutowe w głównej mierze w oparciu o pracę społeczną swoich członków.

Za przyjęciem progu w wysokości 100 tys. zł przychodów przemawiają następujące informacje:

REKLAMA

- na podstawie badania „Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych - 2012 r.”, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie przez Stowarzyszenie Klon-Jawor, rozkład przychodów organizacji pozarządowych przedstawia się w taki sposób, że 20 % organizacji pozarządowych osiąga przychody do wysokości 1 tys. zł rocznie, natomiast 22% organizacji osiąga przychody od 1 tys. do 10 tys. zł; oznacza to, że 42% podmiotów osiąga roczny przychód do 10 tys. zł,

- na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2012 r. na 83,5 tys. organizacji pozarządowych, aż 63,2% organizacji nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. 52,7 tys. podmiotów) osiągnęło przychód roczny nieprzekraczający 50 tys. zł; natomiast 77% organizacji pozarządowych osiąga przychody łącznie do 100 tys. zł,3) przyjęty próg przychodów w wysokości 100 tys. zł kwalifikujący organizacje pozarządowe do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (niebędących organizacjami pożytku publicznego) dotyczyć będzie 79% ich populacji.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak przewiduje MF, nowe rozwiązania umożliwiające prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast prowadzenia ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych, w tym stowarzyszeń, zaproponowane w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw, dotyczyć będą ponad 70% tych organizacji, gdyż organizacje te są w zdecydowanej większości podmiotami małymi, generującymi niewielkie przychody i realizującymi cele statutowe w głównej mierze w oparciu o społeczną pracę swoich członków.

Po wejściu w życie przedmiotowej nowelizacji, po raz pierwszy określona grupa jednostek posiadających osobowość prawną nie będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a jedynie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.

Dlatego tę propozycję nowych kolejnych uproszczonych rozwiązań ewidencyjnych dla znacznej grupy organizacji pozarządowych, bazującą na progu przychodów w wysokości 100 tys. zł, należy uznać za zasadną i celową.


Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA