REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy / Fot. Fotolia
Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Przedsiębiorca zamierzający zatrudnić osobę bezrobotną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy może otrzymać refundację kosztów poniesionych na stworzenie dla niej stanowiska pracy. Ustawa o promocji zatrudnienia reguluje zasady przyznawania przez starostę refundacji, nie wyższej jednak niż 6-krotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia.

Autopromocja

Środki pieniężne otrzymane jako refundacja wydatków poniesionych na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne dokonywane od tych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w części odpowiadającej poniesionym wydatkom zwróconym podatnikowi w formie refundacji.

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Natomiast przychód podatkowy wystąpi w przypadku otrzymania refundacji na wydatki inne niż środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne. Do przychodów nie zalicza się zwróconych wydatków, które nie zostały wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli w związku z utworzeniem stanowiska pracy zakupiono wyposażenie i wydatek ten zaliczono do kosztów uzyskania przychodów, to otrzymana dotacja będzie stanowiła przychód podatkowy.

Z rozporządzenia w sprawie refundacji wynika, że podmiot, który otrzymał refundację, jest zobowiązany do zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego VAT naliczonego, dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania. W przypadku gdy refundacja pokrywa kwotę brutto wydatku, tj. łącznie z VAT, który zostanie przez podatnika odzyskany, to przedsiębiorca otrzymujący refundację jest zobowiązany do zwrotu do urzędu pracy równowartości odzyskanego VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Wpływ przyznanej refundacji na rachunek bieżący jednostki ujmuje się w księgach rachunkowych zapisem: Wn konto Rachunek bankowy oraz Ma konto Pozostałe rozrachunki.

Środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia środków trwałych, jeżeli nie zwiększają kapitałów (funduszy własnych), zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Równolegle do odpisów amortyzacyjnych od zrefundowanych środków trwałych przychody te zwiększają pozostałe koszty operacyjne.

Ze względu na to, że refundacja wpływa na konto jednostki już po zakupie środków trwałych, często po rozpoczęciu ich użytkowania oraz po przeprowadzeniu pierwszych odpisów amortyzacyjnych jednostka powinna w momencie otrzymania refundacji dokonać jej jednorazowej korekty, która będzie odpowiadać kwocie odpisów amortyzacyjnych dokonanych jeszcze przed wpływem refundacji na rachunek jednostki, następującym zapisem księgowym:

– Wn konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” oraz Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Refundację wydatków na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy ujętych w kosztach zużycia materiałów odnosi się bezpośrednio w pozostałe przychody operacyjne zapisem:

– Wn konto 24 „Pozostałe rozrachunki” oraz Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Na koncie 24 „Pozostałe rozrachunki” pozostanie saldo oznaczające VAT podlegający odliczeniu do czasu zwrotu kwoty VAT do urzędu pracy.

Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych

PRZYKŁAD

Wyposażenie stanowiska

W kwietniu 2015 r. jednostka poniosła koszty wyposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego na zakup:

– środka trwałego o wartości 12 300 zł (w tym VAT 2300 zł),

– pozostałego wyposażenia o wartości 3690 zł (w tym VAT 690 zł).

Jednostka jest czynnym podatnikiem VAT, któremu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W maju 2015 r. otrzymała refundację w wysokości 15 990 zł. Zgodnie z postanowieniami umowy o refundację jednostka zwróciła na rachunek urzędu pracy kwotę odliczonego VAT od zakupionego środka trwałego oraz pozostałego wyposażenia. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko w układzie rodzajowym.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. FV – zakup środka trwałego wartość brutto 15 990 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu oraz strona Ma konta Rozrachunki z dostawcami;

2. PK – rozliczenie zakupu:

a) OT – przyjęcie środka trwałego do użytkowania kwota 10 000 zł: strona Wn konta Środki trwałe oraz strona Ma konta Rozliczenie zakupu;

b) PK – wartość wyposażenia kwota 3000 zł: strona Wn konta Zużycie materiałów i energii oraz strona Ma konta Rozliczenie zakupu;

c) VAT naliczony kwota 2990 zł: strona Wn konta VAT naliczony oraz strona Ma konta Rozliczenie zakupu;

3. WB – zapłata zobowiązania wobec dostawcy kwota 15 990 zł: strona Wn konta Rozrachunki z dostawcami oraz strona Ma konta Rachunek bankowy;

4. WB – wpływ refundacji kwota 15 990 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy oraz strona Ma konta Pozostałe rozrachunki;

5. WB – zwrot VAT naliczony na rachunek bankowy urzędu skarbowego kwota 2990 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy oraz strona Ma konta VAT naliczony;

6. PK – rozliczenie refundacji:

a) część dotycząca środka trwałego kwota 10 000 zł: strona Wn konta Pozostałe rozrachunki oraz strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe;

b) część dotycząca wyposażenia kwota 3000 zł: strona Wn konta Pozostałe rozrachunki oraz strona Ma konta Pozostałe przychody operacyjne;

7. WB – zwrot VAT do PUP kwota 2990 zł: strona Wn konta Pozostałe rozrachunki oraz strona Ma konta Rachunek bankowy.

Halina Zabrocka

 specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 149 ze zm.).

Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 23 kwietnia 2012 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 457 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie projektu CPK to zły sygnał także dla mniejszych firm

„Zawieszenie” projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego to zły sygnał również dla mniejszych firm. Czy małe firmy mogą mieć kłopoty przez zawieszenie projektu CPK? Firma zaangażowana w projekt CPK raczej nie dostanie kredytu.

3 czerwca 2024 r. upływa termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Do 3 czerwca 2024 r. przedsiębiorcy mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za ubiegły rok. Jakie są skutki nie zrobienia tego w terminie, co się stanie z nadpłatą?

Zmiana wzoru i miejsc naklejania znaków akcyzy na wyroby winiarskie [KOMENTARZ]

Komentarz prezes Magdaleny Zielińskiej Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa.

Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r.

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

REKLAMA