REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy / Fot. Fotolia
Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Przedsiębiorca zamierzający zatrudnić osobę bezrobotną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy może otrzymać refundację kosztów poniesionych na stworzenie dla niej stanowiska pracy. Ustawa o promocji zatrudnienia reguluje zasady przyznawania przez starostę refundacji, nie wyższej jednak niż 6-krotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Środki pieniężne otrzymane jako refundacja wydatków poniesionych na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne dokonywane od tych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w części odpowiadającej poniesionym wydatkom zwróconym podatnikowi w formie refundacji.

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Natomiast przychód podatkowy wystąpi w przypadku otrzymania refundacji na wydatki inne niż środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne. Do przychodów nie zalicza się zwróconych wydatków, które nie zostały wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli w związku z utworzeniem stanowiska pracy zakupiono wyposażenie i wydatek ten zaliczono do kosztów uzyskania przychodów, to otrzymana dotacja będzie stanowiła przychód podatkowy.

REKLAMA

Z rozporządzenia w sprawie refundacji wynika, że podmiot, który otrzymał refundację, jest zobowiązany do zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego VAT naliczonego, dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania. W przypadku gdy refundacja pokrywa kwotę brutto wydatku, tj. łącznie z VAT, który zostanie przez podatnika odzyskany, to przedsiębiorca otrzymujący refundację jest zobowiązany do zwrotu do urzędu pracy równowartości odzyskanego VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Wpływ przyznanej refundacji na rachunek bieżący jednostki ujmuje się w księgach rachunkowych zapisem: Wn konto Rachunek bankowy oraz Ma konto Pozostałe rozrachunki.

Środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia środków trwałych, jeżeli nie zwiększają kapitałów (funduszy własnych), zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Równolegle do odpisów amortyzacyjnych od zrefundowanych środków trwałych przychody te zwiększają pozostałe koszty operacyjne.

Ze względu na to, że refundacja wpływa na konto jednostki już po zakupie środków trwałych, często po rozpoczęciu ich użytkowania oraz po przeprowadzeniu pierwszych odpisów amortyzacyjnych jednostka powinna w momencie otrzymania refundacji dokonać jej jednorazowej korekty, która będzie odpowiadać kwocie odpisów amortyzacyjnych dokonanych jeszcze przed wpływem refundacji na rachunek jednostki, następującym zapisem księgowym:

– Wn konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” oraz Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Refundację wydatków na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy ujętych w kosztach zużycia materiałów odnosi się bezpośrednio w pozostałe przychody operacyjne zapisem:

– Wn konto 24 „Pozostałe rozrachunki” oraz Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Na koncie 24 „Pozostałe rozrachunki” pozostanie saldo oznaczające VAT podlegający odliczeniu do czasu zwrotu kwoty VAT do urzędu pracy.

Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych

PRZYKŁAD

Wyposażenie stanowiska

W kwietniu 2015 r. jednostka poniosła koszty wyposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego na zakup:

– środka trwałego o wartości 12 300 zł (w tym VAT 2300 zł),

– pozostałego wyposażenia o wartości 3690 zł (w tym VAT 690 zł).

Jednostka jest czynnym podatnikiem VAT, któremu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W maju 2015 r. otrzymała refundację w wysokości 15 990 zł. Zgodnie z postanowieniami umowy o refundację jednostka zwróciła na rachunek urzędu pracy kwotę odliczonego VAT od zakupionego środka trwałego oraz pozostałego wyposażenia. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko w układzie rodzajowym.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. FV – zakup środka trwałego wartość brutto 15 990 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu oraz strona Ma konta Rozrachunki z dostawcami;

2. PK – rozliczenie zakupu:

a) OT – przyjęcie środka trwałego do użytkowania kwota 10 000 zł: strona Wn konta Środki trwałe oraz strona Ma konta Rozliczenie zakupu;

b) PK – wartość wyposażenia kwota 3000 zł: strona Wn konta Zużycie materiałów i energii oraz strona Ma konta Rozliczenie zakupu;

c) VAT naliczony kwota 2990 zł: strona Wn konta VAT naliczony oraz strona Ma konta Rozliczenie zakupu;

3. WB – zapłata zobowiązania wobec dostawcy kwota 15 990 zł: strona Wn konta Rozrachunki z dostawcami oraz strona Ma konta Rachunek bankowy;

4. WB – wpływ refundacji kwota 15 990 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy oraz strona Ma konta Pozostałe rozrachunki;

5. WB – zwrot VAT naliczony na rachunek bankowy urzędu skarbowego kwota 2990 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy oraz strona Ma konta VAT naliczony;

6. PK – rozliczenie refundacji:

a) część dotycząca środka trwałego kwota 10 000 zł: strona Wn konta Pozostałe rozrachunki oraz strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe;

b) część dotycząca wyposażenia kwota 3000 zł: strona Wn konta Pozostałe rozrachunki oraz strona Ma konta Pozostałe przychody operacyjne;

7. WB – zwrot VAT do PUP kwota 2990 zł: strona Wn konta Pozostałe rozrachunki oraz strona Ma konta Rachunek bankowy.

Halina Zabrocka

 specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 149 ze zm.).

Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 23 kwietnia 2012 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 457 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA