REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych

Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszty zakupu zwiększają cenę nabycia materiałów. Gdy koszty zakupu są nieistotne, materiały i towary mogą być wyceniane w cenie zakupu. Gdy koszty zakupu są nieistotne, można je zaliczyć bezpośrednio w koszty bieżącego okresu.

Koszty zakupu, nawet jeżeli są istotne i zwiększają cenę nabycia materiałów i/lub towarów, mogą być ewidencjonowane na różne sposoby. Wybrana forma ewidencji powinna wynikać z przyjętej przez jednostkę polityki rachunkowości. Stosowana metoda musi spełnić wymogi ustawy o rachunkowości, tj. materiały i towary wycenia się w cenie nabycia. Jak jednak wynika z art. 34 ust. 1 i 2, jednostki mogą wyceniać materiały i towary w cenie zakupu, jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów ani wyniku finansowego jednostki. Składniki rzeczowych aktywów obrotowych mogą być ujmowane na dzień nabycia w cenach przyjętych do ewidencji, z uwzględnieniem różnic między tymi cenami a rzeczywistymi cenami ich nabycia albo zakupu. Na dzień bilansowy wartość składników rzeczowych aktywów obrotowych wyrażoną w cenach ewidencyjnych należy doprowadzić do poziomu ceny nabycia (zakupu) lub ceny rynkowej, w zależności od tego, która z nich jest niższa. Oznacza to, że stosowana metoda ewidencji musi zapewnić prawidłową wycenę bilansową materiałów/towarów.

REKLAMA

Autopromocja

Koszty usługi transportowej w księgach rachunkowych

Ewidencja materiałów i/lub towarów oraz kosztów zakupu może odbywać się następująco:

• materiały/towary w rzeczywistej cenie nabycia – koszty zakupu ujmuje się na koncie „Materiały” i/lub „Towary”.

• materiały/towary w rzeczywistej cenie nabycia – koszty zakupu ujmuje się na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• materiały/towary w rzeczywistej cenie zakupu – koszty zakupu zalicza się bezpośrednie w koszty bieżącego okresu.

• materiały/towary w stałej cenie ewidencyjnej ustalonej na poziomie ceny zakupu (+/– odchylenie) – koszty zakupu zalicza się w koszty bieżącego okresu.

• materiały/towary w stałej cenie ewidencyjnej ustalonej na poziomie ceny nabycia (+/– odchylenie) – koszty zakupu ujmuje się na koncie „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”.

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych


PRZYKŁAD 1

Materiały/towary w rzeczywistej cenie nabycia
koszty zakupu ujmuje się na koncie „Materiały”/„Towary”

Jednostka otrzymała razem z dostawą fakturę za zakup materiałów. Wartość dostawy: 5000 zł. Następnie otrzymała też fakturę za transport. Wartość netto faktury wynosi 600 zł.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie dostawy:

Wn „Rozliczenie zakupu” 5 000 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 5 000 zł

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF

2. Otrzymanie faktury za transport:

Wn „Rozliczenie zakupu” 600 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 600 zł

3. Przyjęcie materiałów do magazynu:

Wn „Materiały” 5 600 zł

Ma „Rozliczenie zakupu” 5 600 zł

W ten sposób na koncie „Materiały”/„Towary” ujmuje się składniki w rzeczywistej cenie nabycia. Cena nabycia każdej dostawy będzie prawdopodobnie inna, w zależności od ceny zakupu oraz od kosztów zakupu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Więcej na ten temat w Biuletynie Głównego Księgowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA