REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszty zakupu zwiększają cenę nabycia materiałów. Gdy koszty zakupu są nieistotne, materiały i towary mogą być wyceniane w cenie zakupu. Gdy koszty zakupu są nieistotne, można je zaliczyć bezpośrednio w koszty bieżącego okresu.

Koszty zakupu, nawet jeżeli są istotne i zwiększają cenę nabycia materiałów i/lub towarów, mogą być ewidencjonowane na różne sposoby. Wybrana forma ewidencji powinna wynikać z przyjętej przez jednostkę polityki rachunkowości. Stosowana metoda musi spełnić wymogi ustawy o rachunkowości, tj. materiały i towary wycenia się w cenie nabycia. Jak jednak wynika z art. 34 ust. 1 i 2, jednostki mogą wyceniać materiały i towary w cenie zakupu, jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów ani wyniku finansowego jednostki. Składniki rzeczowych aktywów obrotowych mogą być ujmowane na dzień nabycia w cenach przyjętych do ewidencji, z uwzględnieniem różnic między tymi cenami a rzeczywistymi cenami ich nabycia albo zakupu. Na dzień bilansowy wartość składników rzeczowych aktywów obrotowych wyrażoną w cenach ewidencyjnych należy doprowadzić do poziomu ceny nabycia (zakupu) lub ceny rynkowej, w zależności od tego, która z nich jest niższa. Oznacza to, że stosowana metoda ewidencji musi zapewnić prawidłową wycenę bilansową materiałów/towarów.

REKLAMA

Koszty usługi transportowej w księgach rachunkowych

Ewidencja materiałów i/lub towarów oraz kosztów zakupu może odbywać się następująco:

• materiały/towary w rzeczywistej cenie nabycia – koszty zakupu ujmuje się na koncie „Materiały” i/lub „Towary”.

• materiały/towary w rzeczywistej cenie nabycia – koszty zakupu ujmuje się na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• materiały/towary w rzeczywistej cenie zakupu – koszty zakupu zalicza się bezpośrednie w koszty bieżącego okresu.

• materiały/towary w stałej cenie ewidencyjnej ustalonej na poziomie ceny zakupu (+/– odchylenie) – koszty zakupu zalicza się w koszty bieżącego okresu.

• materiały/towary w stałej cenie ewidencyjnej ustalonej na poziomie ceny nabycia (+/– odchylenie) – koszty zakupu ujmuje się na koncie „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”.

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych


PRZYKŁAD 1

Materiały/towary w rzeczywistej cenie nabycia
– koszty zakupu ujmuje się na koncie „Materiały”/„Towary”

Jednostka otrzymała razem z dostawą fakturę za zakup materiałów. Wartość dostawy: 5000 zł. Następnie otrzymała też fakturę za transport. Wartość netto faktury wynosi 600 zł.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie dostawy:

Wn „Rozliczenie zakupu” 5 000 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 5 000 zł

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF

2. Otrzymanie faktury za transport:

Wn „Rozliczenie zakupu” 600 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 600 zł

3. Przyjęcie materiałów do magazynu:

Wn „Materiały” 5 600 zł

Ma „Rozliczenie zakupu” 5 600 zł

W ten sposób na koncie „Materiały”/„Towary” ujmuje się składniki w rzeczywistej cenie nabycia. Cena nabycia każdej dostawy będzie prawdopodobnie inna, w zależności od ceny zakupu oraz od kosztów zakupu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Więcej na ten temat w Biuletynie Głównego Księgowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA