REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizny na cele charytatywne w księgach rachunkowych

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pozytywną zmianą jest nowelizacja art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, która przewiduje zwolnienie dla darowizny produktów spożywczych na cele charytatywne. Do tej pory ze zwolnienia mógł korzystać tylko producent tych produktów. Zmiany wprowadziła ustawa z 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Zapraszamy na webinarium „Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze” - 8 października 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Darowizny produktów spożywczych na cele charytatywne


Po zmianie ze zwolnienia może korzystać każdy podatnik przekazujący produkty spożywcze:

• na rzecz organizacji pożytku publicznego,

• z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

REKLAMA

Cel przekazania i podmiot, który może być obdarowany, nie uległy zmianie. Przekazując produkty, nadal będziemy musieli sprawdzać, czy organizacja ma status organizacji pożytku publicznego. Potwierdzeniem nabycia tego statusu przez organizację jest odpowiedni wpis do KRS. Na wyciągu z KRS, w polu „status opp”, jest wpisane słowo „TAK”. Wykaz organizacji pożytku publicznego prowadzi Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej: http://www.mpips.gov.pl/bip/wykaz-organizacji-pozytku-publicznego/.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostawiono wyłączenie, że ze zwolnienia nie korzysta przekazanie:

• napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz

• napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%.

Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT

VAT od towarów przekazanych na cele marketingowe można odzyskać


UWAGA!

Nadal przekazanie produktów spożywczych bezpośrednio potrzebującym nie może korzystać ze zwolnienia z VAT.


Dokumentacja potwierdzająca dokonanie dostawy


Aby zastosować zwolnienie, nadal będzie potrzebna dokumentacja potwierdzająca dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację. Nowe przepisy nie wyjaśniają, jaka to ma być dokumentacja, ale ich brzmienie wskazuje na złagodzenie tego warunku. Po pierwsze, darczyńca ma posiadać dokumentację, a nie prowadzić dokumentację. Po drugie, ustawodawca zrezygnował z określenia, że ma to być „szczegółowa” dokumentacja. Dlatego wystarczający będzie dokument potwierdzający przekazanie, z oświadczeniem, że otrzymane produkty zostaną przekazane na cele działalności charytatywnej.

Odpowiedzialność za wykorzystanie otrzymanych towarów niezgodnie z przeznaczeniem będzie ponosić obdarowana organizacja. Jak wynika z nowo dodanego ust. 12a art. 43 ustawy, zwolnienia nie stosuje się, jeżeli:

1) określenie przeznaczenia otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nie jest możliwe na podstawie prowadzonej przez tę organizację dokumentacji lub

2) wykorzystanie otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nastąpiło na cele inne niż cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Przepis ten sugeruje, że odpowiedzialność poniesie darczyńca, gdy później okaże się, że obdarowana organizacja rozporządziła otrzymanymi towarami niezgodnie z przeznaczeniem. Tak jednak nie będzie. Jak wynika z art. 108 ust. 3 ustawy o VAT, gdy te warunki zostaną naruszone, do zapłaty podatku jest obowiązana organizacja pożytku publicznego.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Udostępnienie leasingowanych samochodów pracownikom nie podlega VAT

Nie zmienił się natomiast art. 86 ust. 8 pkt 3 ustawy o VAT. Oznacza to, że można odliczyć VAT od nabycia produktów, których przekazanie korzysta ze zwolnienia. Dostawa ta nie wpływa również na prawo do odliczenia VAT od pozostałych zakupów firmy, gdyż jest to dostawa, w związku z którą przysługuje prawo do odliczenia VAT. Gdy przekazywane produkty będą miały status prezentów o małej wartości (cena jednostkowa nie przekracza 10 zł w przypadku prezentów nieewidencjonowanych), ich przekazanie nadal nie podlega opodatkowaniu VAT (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Nowe zasady korzystania ze zwolnień obowiązują od 1 października 2013 r.

 


PRZYKŁAD

Spółka handlowa zajmująca się sprzedażą produktów spożywczych nabyła słodkie ciastka od producenta o wartości 2000 zł netto. Stawka VAT wynosi 23% (patrz stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z 7 maja 2013 r., sygn. akt i FSK 78/13).

Następnie spółka przekazała część produktów spożywczych o wartości 1000 zł na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Ewidencja księgowa

Wariant 1 - jednostka nie jest producentem

1. Zakup produktów

a) rozliczanie faktury zakupu

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 460 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2 460 zł

b) rozliczanie zakupu - przyjęcie towarów

Wn „Zapasy - produkty spożywcze” 2 000 zł

Wn „Rozrachunki z VAT naliczonego” 460 zł

Ma „Rozliczenie zakupu” 2 460 zł

2. Przekazanie produktów na podstawie np. faktury wewnętrznej lub innego dokumentu wewnętrznego. Jeżeli jednostka nie jest producentem przekazanych produktów spożywczych, wówczas ewidencja księgowa będzie zawsze taka sama, niezależnie od stosowanego rachunku kosztów.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000 zł

Ma „Zapasy - produkty spożywcze” 1 000 zł

Wariant 2 - jednostka jest producentem przekazanych produktów spożywczych

Saldo konta „Zapasy - produkty spożywcze” wynosi 2000 zł.

1. Przekazanie produktów spożywczych - jednostka stosuje konta zespołu 4 i 5

a) wyksięgowanie zapasów

Wn „Koszty obrotów wewnętrznych” 1 000 zł

Ma „Zapasy - produkty spożywcze” 1 000 zł

b) księgowanie analogiczne - zamykanie kręgu kosztów

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000 zł

Ma „Obroty wewnętrzne” 1 000 zł


Które jednostki gmin nie będą mogły same rozliczać się z VAT


Odwrotne obciążenie w VAT


Druga najważniejsza zmiana dotyczy złomu i odpadów. Gdy przedmiotem sprzedaży są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, tzw. złom i odpady, zasadą jest, że VAT rozlicza nabywca, a nie sprzedawca (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT). Zasada ta nie uległa zmianie po ostatniej nowelizacji. Nadal nabywca towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy rozlicza VAT za sprzedawcę, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

• dokonującym ich dostawy jest podatnik VAT niekorzystający ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów (podatnik czynny),

• nabywcą jest podatnik również korzystający ze zwolnienia,

• dostawa nie jest objęta zwolnieniem przewidzianym dla towarów używanych.

Po zmianie znacznie rozszerzony został katalog towarów, w stosunku do których na nabywcę przechodzi obowiązek rozliczenia VAT

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Joanna Dmowska

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

REKLAMA

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA