REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizny na cele charytatywne w księgach rachunkowych

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pozytywną zmianą jest nowelizacja art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, która przewiduje zwolnienie dla darowizny produktów spożywczych na cele charytatywne. Do tej pory ze zwolnienia mógł korzystać tylko producent tych produktów. Zmiany wprowadziła ustawa z 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Zapraszamy na webinarium „Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze” - 8 października 2013 r.

REKLAMA

Autopromocja


Darowizny produktów spożywczych na cele charytatywne


Po zmianie ze zwolnienia może korzystać każdy podatnik przekazujący produkty spożywcze:

• na rzecz organizacji pożytku publicznego,

• z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Cel przekazania i podmiot, który może być obdarowany, nie uległy zmianie. Przekazując produkty, nadal będziemy musieli sprawdzać, czy organizacja ma status organizacji pożytku publicznego. Potwierdzeniem nabycia tego statusu przez organizację jest odpowiedni wpis do KRS. Na wyciągu z KRS, w polu „status opp”, jest wpisane słowo „TAK”. Wykaz organizacji pożytku publicznego prowadzi Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej: http://www.mpips.gov.pl/bip/wykaz-organizacji-pozytku-publicznego/.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostawiono wyłączenie, że ze zwolnienia nie korzysta przekazanie:

• napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz

• napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%.

Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT

VAT od towarów przekazanych na cele marketingowe można odzyskać


UWAGA!

Nadal przekazanie produktów spożywczych bezpośrednio potrzebującym nie może korzystać ze zwolnienia z VAT.


Dokumentacja potwierdzająca dokonanie dostawy


Aby zastosować zwolnienie, nadal będzie potrzebna dokumentacja potwierdzająca dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację. Nowe przepisy nie wyjaśniają, jaka to ma być dokumentacja, ale ich brzmienie wskazuje na złagodzenie tego warunku. Po pierwsze, darczyńca ma posiadać dokumentację, a nie prowadzić dokumentację. Po drugie, ustawodawca zrezygnował z określenia, że ma to być „szczegółowa” dokumentacja. Dlatego wystarczający będzie dokument potwierdzający przekazanie, z oświadczeniem, że otrzymane produkty zostaną przekazane na cele działalności charytatywnej.

Odpowiedzialność za wykorzystanie otrzymanych towarów niezgodnie z przeznaczeniem będzie ponosić obdarowana organizacja. Jak wynika z nowo dodanego ust. 12a art. 43 ustawy, zwolnienia nie stosuje się, jeżeli:

1) określenie przeznaczenia otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nie jest możliwe na podstawie prowadzonej przez tę organizację dokumentacji lub

2) wykorzystanie otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nastąpiło na cele inne niż cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Przepis ten sugeruje, że odpowiedzialność poniesie darczyńca, gdy później okaże się, że obdarowana organizacja rozporządziła otrzymanymi towarami niezgodnie z przeznaczeniem. Tak jednak nie będzie. Jak wynika z art. 108 ust. 3 ustawy o VAT, gdy te warunki zostaną naruszone, do zapłaty podatku jest obowiązana organizacja pożytku publicznego.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Udostępnienie leasingowanych samochodów pracownikom nie podlega VAT

Nie zmienił się natomiast art. 86 ust. 8 pkt 3 ustawy o VAT. Oznacza to, że można odliczyć VAT od nabycia produktów, których przekazanie korzysta ze zwolnienia. Dostawa ta nie wpływa również na prawo do odliczenia VAT od pozostałych zakupów firmy, gdyż jest to dostawa, w związku z którą przysługuje prawo do odliczenia VAT. Gdy przekazywane produkty będą miały status prezentów o małej wartości (cena jednostkowa nie przekracza 10 zł w przypadku prezentów nieewidencjonowanych), ich przekazanie nadal nie podlega opodatkowaniu VAT (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Nowe zasady korzystania ze zwolnień obowiązują od 1 października 2013 r.

 


PRZYKŁAD

Spółka handlowa zajmująca się sprzedażą produktów spożywczych nabyła słodkie ciastka od producenta o wartości 2000 zł netto. Stawka VAT wynosi 23% (patrz stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z 7 maja 2013 r., sygn. akt i FSK 78/13).

Następnie spółka przekazała część produktów spożywczych o wartości 1000 zł na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Ewidencja księgowa

Wariant 1 - jednostka nie jest producentem

1. Zakup produktów

a) rozliczanie faktury zakupu

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 460 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2 460 zł

b) rozliczanie zakupu - przyjęcie towarów

Wn „Zapasy - produkty spożywcze” 2 000 zł

Wn „Rozrachunki z VAT naliczonego” 460 zł

Ma „Rozliczenie zakupu” 2 460 zł

2. Przekazanie produktów na podstawie np. faktury wewnętrznej lub innego dokumentu wewnętrznego. Jeżeli jednostka nie jest producentem przekazanych produktów spożywczych, wówczas ewidencja księgowa będzie zawsze taka sama, niezależnie od stosowanego rachunku kosztów.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000 zł

Ma „Zapasy - produkty spożywcze” 1 000 zł

Wariant 2 - jednostka jest producentem przekazanych produktów spożywczych

Saldo konta „Zapasy - produkty spożywcze” wynosi 2000 zł.

1. Przekazanie produktów spożywczych - jednostka stosuje konta zespołu 4 i 5

a) wyksięgowanie zapasów

Wn „Koszty obrotów wewnętrznych” 1 000 zł

Ma „Zapasy - produkty spożywcze” 1 000 zł

b) księgowanie analogiczne - zamykanie kręgu kosztów

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000 zł

Ma „Obroty wewnętrzne” 1 000 zł


Które jednostki gmin nie będą mogły same rozliczać się z VAT


Odwrotne obciążenie w VAT


Druga najważniejsza zmiana dotyczy złomu i odpadów. Gdy przedmiotem sprzedaży są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, tzw. złom i odpady, zasadą jest, że VAT rozlicza nabywca, a nie sprzedawca (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT). Zasada ta nie uległa zmianie po ostatniej nowelizacji. Nadal nabywca towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy rozlicza VAT za sprzedawcę, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

• dokonującym ich dostawy jest podatnik VAT niekorzystający ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów (podatnik czynny),

• nabywcą jest podatnik również korzystający ze zwolnienia,

• dostawa nie jest objęta zwolnieniem przewidzianym dla towarów używanych.

Po zmianie znacznie rozszerzony został katalog towarów, w stosunku do których na nabywcę przechodzi obowiązek rozliczenia VAT

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Joanna Dmowska

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA