REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizny na cele charytatywne w księgach rachunkowych

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pozytywną zmianą jest nowelizacja art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, która przewiduje zwolnienie dla darowizny produktów spożywczych na cele charytatywne. Do tej pory ze zwolnienia mógł korzystać tylko producent tych produktów. Zmiany wprowadziła ustawa z 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Zapraszamy na webinarium „Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze” - 8 października 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA


Darowizny produktów spożywczych na cele charytatywne


Po zmianie ze zwolnienia może korzystać każdy podatnik przekazujący produkty spożywcze:

• na rzecz organizacji pożytku publicznego,

• z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

REKLAMA

Cel przekazania i podmiot, który może być obdarowany, nie uległy zmianie. Przekazując produkty, nadal będziemy musieli sprawdzać, czy organizacja ma status organizacji pożytku publicznego. Potwierdzeniem nabycia tego statusu przez organizację jest odpowiedni wpis do KRS. Na wyciągu z KRS, w polu „status opp”, jest wpisane słowo „TAK”. Wykaz organizacji pożytku publicznego prowadzi Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej: http://www.mpips.gov.pl/bip/wykaz-organizacji-pozytku-publicznego/.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostawiono wyłączenie, że ze zwolnienia nie korzysta przekazanie:

• napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz

• napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%.

Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT

VAT od towarów przekazanych na cele marketingowe można odzyskać


UWAGA!

Nadal przekazanie produktów spożywczych bezpośrednio potrzebującym nie może korzystać ze zwolnienia z VAT.


Dokumentacja potwierdzająca dokonanie dostawy


Aby zastosować zwolnienie, nadal będzie potrzebna dokumentacja potwierdzająca dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację. Nowe przepisy nie wyjaśniają, jaka to ma być dokumentacja, ale ich brzmienie wskazuje na złagodzenie tego warunku. Po pierwsze, darczyńca ma posiadać dokumentację, a nie prowadzić dokumentację. Po drugie, ustawodawca zrezygnował z określenia, że ma to być „szczegółowa” dokumentacja. Dlatego wystarczający będzie dokument potwierdzający przekazanie, z oświadczeniem, że otrzymane produkty zostaną przekazane na cele działalności charytatywnej.

Odpowiedzialność za wykorzystanie otrzymanych towarów niezgodnie z przeznaczeniem będzie ponosić obdarowana organizacja. Jak wynika z nowo dodanego ust. 12a art. 43 ustawy, zwolnienia nie stosuje się, jeżeli:

1) określenie przeznaczenia otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nie jest możliwe na podstawie prowadzonej przez tę organizację dokumentacji lub

2) wykorzystanie otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nastąpiło na cele inne niż cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Przepis ten sugeruje, że odpowiedzialność poniesie darczyńca, gdy później okaże się, że obdarowana organizacja rozporządziła otrzymanymi towarami niezgodnie z przeznaczeniem. Tak jednak nie będzie. Jak wynika z art. 108 ust. 3 ustawy o VAT, gdy te warunki zostaną naruszone, do zapłaty podatku jest obowiązana organizacja pożytku publicznego.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Udostępnienie leasingowanych samochodów pracownikom nie podlega VAT

Nie zmienił się natomiast art. 86 ust. 8 pkt 3 ustawy o VAT. Oznacza to, że można odliczyć VAT od nabycia produktów, których przekazanie korzysta ze zwolnienia. Dostawa ta nie wpływa również na prawo do odliczenia VAT od pozostałych zakupów firmy, gdyż jest to dostawa, w związku z którą przysługuje prawo do odliczenia VAT. Gdy przekazywane produkty będą miały status prezentów o małej wartości (cena jednostkowa nie przekracza 10 zł w przypadku prezentów nieewidencjonowanych), ich przekazanie nadal nie podlega opodatkowaniu VAT (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Nowe zasady korzystania ze zwolnień obowiązują od 1 października 2013 r.

 


PRZYKŁAD

Spółka handlowa zajmująca się sprzedażą produktów spożywczych nabyła słodkie ciastka od producenta o wartości 2000 zł netto. Stawka VAT wynosi 23% (patrz stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z 7 maja 2013 r., sygn. akt i FSK 78/13).

Następnie spółka przekazała część produktów spożywczych o wartości 1000 zł na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Ewidencja księgowa

Wariant 1 - jednostka nie jest producentem

1. Zakup produktów

a) rozliczanie faktury zakupu

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 460 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2 460 zł

b) rozliczanie zakupu - przyjęcie towarów

Wn „Zapasy - produkty spożywcze” 2 000 zł

Wn „Rozrachunki z VAT naliczonego” 460 zł

Ma „Rozliczenie zakupu” 2 460 zł

2. Przekazanie produktów na podstawie np. faktury wewnętrznej lub innego dokumentu wewnętrznego. Jeżeli jednostka nie jest producentem przekazanych produktów spożywczych, wówczas ewidencja księgowa będzie zawsze taka sama, niezależnie od stosowanego rachunku kosztów.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000 zł

Ma „Zapasy - produkty spożywcze” 1 000 zł

Wariant 2 - jednostka jest producentem przekazanych produktów spożywczych

Saldo konta „Zapasy - produkty spożywcze” wynosi 2000 zł.

1. Przekazanie produktów spożywczych - jednostka stosuje konta zespołu 4 i 5

a) wyksięgowanie zapasów

Wn „Koszty obrotów wewnętrznych” 1 000 zł

Ma „Zapasy - produkty spożywcze” 1 000 zł

b) księgowanie analogiczne - zamykanie kręgu kosztów

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000 zł

Ma „Obroty wewnętrzne” 1 000 zł


Które jednostki gmin nie będą mogły same rozliczać się z VAT


Odwrotne obciążenie w VAT


Druga najważniejsza zmiana dotyczy złomu i odpadów. Gdy przedmiotem sprzedaży są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, tzw. złom i odpady, zasadą jest, że VAT rozlicza nabywca, a nie sprzedawca (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT). Zasada ta nie uległa zmianie po ostatniej nowelizacji. Nadal nabywca towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy rozlicza VAT za sprzedawcę, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

• dokonującym ich dostawy jest podatnik VAT niekorzystający ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów (podatnik czynny),

• nabywcą jest podatnik również korzystający ze zwolnienia,

• dostawa nie jest objęta zwolnieniem przewidzianym dla towarów używanych.

Po zmianie znacznie rozszerzony został katalog towarów, w stosunku do których na nabywcę przechodzi obowiązek rozliczenia VAT

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Joanna Dmowska

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA