REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizny na cele charytatywne w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pozytywną zmianą jest nowelizacja art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, która przewiduje zwolnienie dla darowizny produktów spożywczych na cele charytatywne. Do tej pory ze zwolnienia mógł korzystać tylko producent tych produktów. Zmiany wprowadziła ustawa z 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Zapraszamy na webinarium „Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze” - 8 października 2013 r.

REKLAMA

Autopromocja


Darowizny produktów spożywczych na cele charytatywne


Po zmianie ze zwolnienia może korzystać każdy podatnik przekazujący produkty spożywcze:

• na rzecz organizacji pożytku publicznego,

• z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Cel przekazania i podmiot, który może być obdarowany, nie uległy zmianie. Przekazując produkty, nadal będziemy musieli sprawdzać, czy organizacja ma status organizacji pożytku publicznego. Potwierdzeniem nabycia tego statusu przez organizację jest odpowiedni wpis do KRS. Na wyciągu z KRS, w polu „status opp”, jest wpisane słowo „TAK”. Wykaz organizacji pożytku publicznego prowadzi Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej: http://www.mpips.gov.pl/bip/wykaz-organizacji-pozytku-publicznego/.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostawiono wyłączenie, że ze zwolnienia nie korzysta przekazanie:

• napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz

• napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%.

Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT

VAT od towarów przekazanych na cele marketingowe można odzyskać


UWAGA!

Nadal przekazanie produktów spożywczych bezpośrednio potrzebującym nie może korzystać ze zwolnienia z VAT.


Dokumentacja potwierdzająca dokonanie dostawy

REKLAMA


Aby zastosować zwolnienie, nadal będzie potrzebna dokumentacja potwierdzająca dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację. Nowe przepisy nie wyjaśniają, jaka to ma być dokumentacja, ale ich brzmienie wskazuje na złagodzenie tego warunku. Po pierwsze, darczyńca ma posiadać dokumentację, a nie prowadzić dokumentację. Po drugie, ustawodawca zrezygnował z określenia, że ma to być „szczegółowa” dokumentacja. Dlatego wystarczający będzie dokument potwierdzający przekazanie, z oświadczeniem, że otrzymane produkty zostaną przekazane na cele działalności charytatywnej.

Odpowiedzialność za wykorzystanie otrzymanych towarów niezgodnie z przeznaczeniem będzie ponosić obdarowana organizacja. Jak wynika z nowo dodanego ust. 12a art. 43 ustawy, zwolnienia nie stosuje się, jeżeli:

1) określenie przeznaczenia otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nie jest możliwe na podstawie prowadzonej przez tę organizację dokumentacji lub

2) wykorzystanie otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nastąpiło na cele inne niż cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Przepis ten sugeruje, że odpowiedzialność poniesie darczyńca, gdy później okaże się, że obdarowana organizacja rozporządziła otrzymanymi towarami niezgodnie z przeznaczeniem. Tak jednak nie będzie. Jak wynika z art. 108 ust. 3 ustawy o VAT, gdy te warunki zostaną naruszone, do zapłaty podatku jest obowiązana organizacja pożytku publicznego.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Udostępnienie leasingowanych samochodów pracownikom nie podlega VAT

Nie zmienił się natomiast art. 86 ust. 8 pkt 3 ustawy o VAT. Oznacza to, że można odliczyć VAT od nabycia produktów, których przekazanie korzysta ze zwolnienia. Dostawa ta nie wpływa również na prawo do odliczenia VAT od pozostałych zakupów firmy, gdyż jest to dostawa, w związku z którą przysługuje prawo do odliczenia VAT. Gdy przekazywane produkty będą miały status prezentów o małej wartości (cena jednostkowa nie przekracza 10 zł w przypadku prezentów nieewidencjonowanych), ich przekazanie nadal nie podlega opodatkowaniu VAT (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Nowe zasady korzystania ze zwolnień obowiązują od 1 października 2013 r.

 


PRZYKŁAD

Spółka handlowa zajmująca się sprzedażą produktów spożywczych nabyła słodkie ciastka od producenta o wartości 2000 zł netto. Stawka VAT wynosi 23% (patrz stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z 7 maja 2013 r., sygn. akt i FSK 78/13).

Następnie spółka przekazała część produktów spożywczych o wartości 1000 zł na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Ewidencja księgowa

Wariant 1 - jednostka nie jest producentem

1. Zakup produktów

a) rozliczanie faktury zakupu

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 460 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2 460 zł

b) rozliczanie zakupu - przyjęcie towarów

Wn „Zapasy - produkty spożywcze” 2 000 zł

Wn „Rozrachunki z VAT naliczonego” 460 zł

Ma „Rozliczenie zakupu” 2 460 zł

2. Przekazanie produktów na podstawie np. faktury wewnętrznej lub innego dokumentu wewnętrznego. Jeżeli jednostka nie jest producentem przekazanych produktów spożywczych, wówczas ewidencja księgowa będzie zawsze taka sama, niezależnie od stosowanego rachunku kosztów.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000 zł

Ma „Zapasy - produkty spożywcze” 1 000 zł

Wariant 2 - jednostka jest producentem przekazanych produktów spożywczych

Saldo konta „Zapasy - produkty spożywcze” wynosi 2000 zł.

1. Przekazanie produktów spożywczych - jednostka stosuje konta zespołu 4 i 5

a) wyksięgowanie zapasów

Wn „Koszty obrotów wewnętrznych” 1 000 zł

Ma „Zapasy - produkty spożywcze” 1 000 zł

b) księgowanie analogiczne - zamykanie kręgu kosztów

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000 zł

Ma „Obroty wewnętrzne” 1 000 zł


Które jednostki gmin nie będą mogły same rozliczać się z VAT


Odwrotne obciążenie w VAT


Druga najważniejsza zmiana dotyczy złomu i odpadów. Gdy przedmiotem sprzedaży są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, tzw. złom i odpady, zasadą jest, że VAT rozlicza nabywca, a nie sprzedawca (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT). Zasada ta nie uległa zmianie po ostatniej nowelizacji. Nadal nabywca towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy rozlicza VAT za sprzedawcę, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

• dokonującym ich dostawy jest podatnik VAT niekorzystający ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów (podatnik czynny),

• nabywcą jest podatnik również korzystający ze zwolnienia,

• dostawa nie jest objęta zwolnieniem przewidzianym dla towarów używanych.

Po zmianie znacznie rozszerzony został katalog towarów, w stosunku do których na nabywcę przechodzi obowiązek rozliczenia VAT

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Joanna Dmowska

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady kasowego PIT – to przełom dla przedsiębiorców

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

REKLAMA