REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, będący podatnikami VAT mają wątpliwości dotyczące rozliczenia VAT w momencie zakończenia (likwidacji) działalności gospodarczej. W szczególności chodzi o możliwość korekty wcześniej złożonych deklaracji VAT-7 i odzyskania VAT naliczonego.


Zakończenie działalności - rozliczenie VAT i korekta deklaracji


Do końca marca 2013 r. prowadziłem działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Z dniem 31 marca 2013 r. zlikwidowałem tę działalność, sporządziłem spis z natury i złożyłem druk VAT-Z. Obecnie, porządkując dokumenty, odnalazłem jeszcze dwie faktury, które wpłynęły do mojej firmy 29 marca 2013 r. Przez przeoczenie nie zostały ujęte w rejestrze zakupów ani w deklaracji VAT-7. Czy mimo zakończenia działalności gospodarczej oraz wykreślenia mnie z rejestru podatników VAT czynnych mógłbym złożyć korektę deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. i powiększyć kwotę podatku naliczonego? Jeżeli jest to możliwe, to czy taką korektę powinienem złożyć standardowo na druku deklaracji VAT-7, czy może po zakończeniu działalności odbywa się to w innej formie?

REKLAMA

Autopromocja

W deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. wykazałem kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy. Zwrot ten już otrzymałem. Ewentualna korekta deklaracji spowoduje zatem powiększenie wykazanej wcześniej nadwyżki. Jak wnioskować o zwrot tej dodatkowej kwoty z urzędu skarbowego?


RADA

Ma Pan prawo złożyć korektę deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. i wykazać w niej nieujęte wcześniej kwoty podatku naliczonego. Zakończenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną i wykreślenie z ewidencji podatników VAT czynnych nie wyklucza prawa do dokonania korekt deklaracji VAT za okresy, w których działalność ta była prowadzona. Jeżeli konsekwencją sporządzonej korekty będzie powiększenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, urząd skarbowy dokona zwrotu różnicy nadwyżki wynikającej z tej korekty. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kwestię korygowania wartości podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Według wskazanego przepisu, jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ustawowo określonych terminach, może to zrobić przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. W Pana przypadku okres, w którym można dokonać korekty, jeszcze nie upłynął.

Uprawnienie do korygowania deklaracji podatkowych wynika natomiast z przepisów art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, który prawo do korekty uprzednio złożonej deklaracji przyznaje podatnikom, płatnikom i inkasentom.

Korekta deklaracji VAT-7 dokonywana po zakończeniu działalności gospodarczej w praktyce nie różni się od standardowych korekt deklaracji. Technicznie korekta będzie polegała na ponownym wypełnieniu druku deklaracji z zaznaczeniem, że jest to deklaracja korygująca.

Należy podkreślić, że według art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej do deklaracji korygującej należy każdorazowo dołączać pisemne wyjaśnienie przyczyn korekty. Jest to warunek niezbędny dla prawidłowego złożenia korekty. Wyjaśnienie może Pan złożyć na gotowym formularzu ORD-ZU „Uzasadnienie przyczyn korekty deklaracji”. Formularz ten nie stanowi wprawdzie wzoru urzędowego określonego w drodze rozporządzenia, ale jest obecnie powszechnie stosowany.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podróż służbowa przedsiębiorcy - jak rozliczyć?

W praktyce podawano niekiedy w wątpliwość prawo do składania korekt deklaracji po zakończeniu działalności gospodarczej. Twierdzono, że osoba występująca jako podmiot niemający już statusu podatnika VAT nie ma prawa do korygowania złożonych wcześniej deklaracji podatkowych. Stanowiska tego nie można jednak zaakceptować i uznać za prawidłowe. Korekta deklaracji składana jest bowiem za okres, w którym dany podmiot posiadał status czynnego podatnika podatku od towarów i usług i ten właśnie status powinien być brany pod uwagę.

 

REKLAMA

Problematyka korekt deklaracji VAT składanych po zakończeniu działalności gospodarczej była kilkakrotnie przedmiotem sporów, które rozstrzygały sądy administracyjne. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 4 listopada 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 852/09) wskazywano, że:

(...) nie może być uznany za słuszny i zgodny z obowiązującym prawem pogląd Ministra Finansów zawarty w zaskarżonej interpretacji, co do braku możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej VAT-7, przez podmiot, którego działalność gospodarcza została wyrejestrowana, w związku z czym występuje jako osoba niemająca statusu podatnika. Rację należy bowiem przyznać stronie skarżącej, że przy składaniu korekty deklaracji podatkowej VAT-7, w rozumieniu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, w której uzewnętrznia się samoobliczenie podatku, należy podmiotowi, który ją składa, przypisać taki status, jaki miał on w okresie, którego dotyczy korekta deklaracji. Skoro bowiem organ podatkowy ma możliwość wszczęcia wobec podmiotu - osoby fizycznej niebędącej już podatnikiem VAT, kontroli podatkowej i postępowania podatkowego, w wyniku czego może skutecznie, przed upływem terminu przedawnienia, doprowadzić do określenia kwoty podatku VAT w prawidłowej wysokości, a tym samym żądać od podatnika prawidłowego wykonania obowiązku podatkowego, to tym samym również podmiot - osoba fizyczna niebędąca już podatnikiem VAT - może złożyć korektę deklaracji podatkowej VAT-7, na mocy art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej.

Jeżeli konsekwencją złożonej korekty deklaracji VAT-7 będzie zwiększenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, urząd skarbowy powinien dokonać zwrotu różnicy między obecnie wykazaną kwotą nadwyżki a kwotą wynikającą z uprzedniej deklaracji.

Podstawą zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy będą przepisy art. 14 ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tymi regulacjami osobom fizycznym zaprzestającym wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanym do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego, oraz osobom, które w dniu rozwiązania były wspólnikami rozwiązanych spółek cywilnych lub handlowych niemających osobowości prawnej, przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku wykazanego w deklaracji podatkowej za okres, w którym odpowiednio te osoby lub spółki były podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

Zwrot różnicy podatku będzie wówczas dokonywany w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia (art. 14 ust. 9d ustawy). W Pana przypadku będzie to termin 60 dni od dnia złożenia korekty deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 14 ust. 9a i 9d, art. 86 ust. 13 oraz art. 87 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 81 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 749; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

Leasing samochodów - niekorzystne zmiany w rozliczeniach podatkowych od 2026 roku. Kup auto w 2025 r. i wprowadź do ewidencji środków trwałych a zostaniesz przy obecnych limitach

Wchodzące w styczniu 2026 roku zmiany w zasadach odliczeń podatkowych za leasing samochodów mogą zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców autami o napędzie elektrycznym - przewidują autorzy raportu Superauto. pl. Na początku 2026 r. zmieni się m.in. limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne odliczenie wydatków na zakup, leasing lub wynajem aut spalinowych. Wysokość odliczeń uzależniona będzie od ilości emitowanego przez samochód dwutlenku węgla.

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych. Rząd przeciw agresywnym praktykom podatkowym

Fundacje rodzinne w Polsce cieszą się rosnącą popularnością, jednak Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany legislacyjne, które mają uszczelnić system podatkowy i zabezpieczyć to narzędzie przed nadużyciami. Chodzi o ochronę uczciwych firm rodzinnych i eliminację prób agresywnej optymalizacji podatkowej.

REKLAMA

Zerowy PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

REKLAMA