Kategorie

Korekta deklaracji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zeznanie podatkowe PIT. Ministerstwo Finansów przypomina, że zeznania podatkowe PIT za 2020 r. trzeba złożyć w nieprzekraczalnym terminie do 30 kwietnia 2021 r. Można to zrobić przez usługę Twój e-PIT, system e-Deklaracje lub w formie papierowej.
Organy podatkowe wskazują, że zasadniczo korekta treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Czasem jednak wystawiona faktura nie została wprowadzona do "obrotu prawnego" co oznacza, że wystawca nadal posiada 2 egzemplarze faktury i nie wysłał nikomu (np. kontrahentowi) żadnego jej egzemplarza. W takiej sytuacji nie ma podstaw do poprawienia błędów w fakturze poprzez wystawienie faktury korygującej ale za to można anulować taką fakturę.
Czy po złożeniu korekty deklaracji po kontroli podatkowej lub celno-skarbowej nie grożą nam inne sankcje prawne? Niestety, nie. Warto wiedzieć, jakie są związki między prawem karnym a korektą deklaracji podatkowej.
Istnieje możliwość złożenia korekty zeznania podatkowego PIT w związku z odliczeniami od dochodu wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Konieczne jest jednak spełnienie jednego z warunków, tj. posiadanie dokumentów stwierdzających poniesienie wydatków.
Transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegają szczególnym zasadom opodatkowania. Jednak aby zastosować preferencyjną stawkę podatku przy sprzedaży towarów do innego kraju UE należy posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towarów, a ich brak może skutkować korektą deklaracji lub wykazaniem sprzedaży z właściwą krajową stawką podatku VAT.
Organy podatkowe mają obowiązek kontrolować m.in. czy podatnicy nie zawyżają kosztów uzyskania przychodu, a tym samym, czy celowo nie zmniejszają podstawy opodatkowania. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podatnik ma prawo do złożenia korekty (deklaracji, zeznania podatkowego), a jeżeli korekta nie zostanie złożona, organ wyda decyzję wymiarową w postępowaniu podatkowym.
W deklaracji VAT-7 składanej za luty 2019 r. podatnik błędnie odliczył VAT z faktury zakupowej od małego podatnika (metoda kasowa). Podatnik zapłacił za tę fakturę w marcu 2019 r. Zamierza on złożyć korektę pliku JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7 za luty i marzec 2019 r. W związku z tymi korektami podatnik będzie zobowiązany do zapłaty zaległości podatkowej za luty 2019 r., ale także powstanie nadpłata za marzec 2019 r. Czy w tej sytuacji podatnik jest zobowiązany złożyć w urzędzie skarbowym pismo o zaliczenie nadpłaty za marzec 2019 r. na poczet zaległości za luty 2019 r.? Czy organ rozliczy nadpłatę z urzędu?
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują przepisy regulujące zasady dokonywania korekty kosztów (art. 15 ust. 4i-4l ustawy o CIT). Z przepisów tych wynika, że każda korekta przychodu lub kosztu, która nie będzie spowodowana błędem rachunkowym lub oczywistą omyłką, ma być dokonywana na bieżąco. Przepisy o korekcie kosztów mają zastosowanie również przy korygowaniu kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed 1 stycznia 2016 r. Wcześniej według ugruntowanego stanowiska organów podatkowych i sądów, korekty przychodów i kosztów należało dokonywać zawsze wstecz - bez względu na przyczynę (por. wyrok NSA z 25 kwietnia 2014 r., sygn. II FSK 4/13). Dla podatników oznaczało to obowiązek korygowania prowadzonych ewidencji i zeznań podatkowych niejednokrotnie nawet za kilka lat.
Podatnik, który otrzyma wynik kontroli celno-skarbowej, tylko raz będzie mógł skorygować złożoną deklarację podatkową. Jeśli później uzna, że dokonane przez niego rozliczenia wbrew opinii kontrolujących były jednak prawidłowe, to ponowna deklaracja, w zakresie, jakim cofa ustalenia kontroli, będzie już bezskuteczna.
Najnowsza nowelizacja (z 9 listopada 2018 r.) ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw wprowadza zdaniem ekspertów podatkowych ważne i raczej niekorzystne dla podatników zmiany. Ważniejsze zmiany to m.in. ograniczenie możliwości złożenia ponownej korekty deklaracji podatkowej po kontroli celno‑skarbowej, poszerzenie kręgu podmiotów mogących podlegać kontroli krzyżowej, zwiększenie dostępu fiskusa do informacji o kontach bankowych.
Prawo do korekty deklaracji podatkowej jest proceduralnym odzwierciedleniem prawa podmiotowego do uzyskania zwrotu podatku VAT. Jednocześnie okoliczności pozbawienia podatnika prawa do korekty nie może usprawiedliwiać wydanie przez organ podatkowy postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu podatku po upływie tego terminu.
Podatnicy VAT zmyleni przez fiskusa mają rok więcej na korektę deklaracji. Podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji tego, że nie poprawił deklaracji, zawierzając skarbówce, iż nie ma takiego prawa – orzekł NSA w wyroku z 16 listopada 2017 r. (sygn. akt I FSK 326/17). To bardzo ważne dla podatników, którzy po wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (niekoniecznie we własnej sprawie) chcą ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.
Jeżeli po zmniejszeniu kwoty kosztów uzyskania przychodów, należność zostanie uregulowana, spółka będąca wspólnikiem spółki osobowej będzie uprawniona do zwiększenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę uregulowanego zobowiązania w proporcji do udziału tej spółki w zysku na dzień uregulowania zobowiązania.
Przedmiotem rozstrzygania organów skarbowych zostało zagadnienie relacji pomiędzy wpłaceniem do depozytu sądowego należności wobec kontrahenta a obowiązkiem przeprowadzenia korekty odliczonego podatku od towarów i usług i jego kosztów. W jaki sposób depozyt sądowy wpływa na korektę VAT?
Od 1 stycznia 2017 r. rozszerzono katalog usług objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia. Coraz szersze zastosowanie tego mechanizmu może prowadzić do różnego rodzaju błędów w rozliczeniach, które należy odpowiednio skorygować. Wyjaśniamy jak to zrobić.
W 2015 r. zmianie uległy przepisy nakazujące korektę kosztów uzyskania przychodu w wyniku braku terminowej zapłaty z tytułu nabytych towarów i usług. Obecnie przedsiębiorcy zobligowani są do kontroli swoich zobowiązań pod kątem sposobu uiszczenia zapłaty.
Jeżeli dochodzi do komercjalizacji projektu badawczego pierwotnie prowadzonego w ramach działalności statutowej, wówczas podatnicy mają prawo do korekty deklaracji VAT uwzględniającej korektę podatku naliczonego. Możliwość takiej korekty wskazuje na ostateczny zakres prawa do odliczenia na podstawie rzeczywistego końcowego przeznaczenia towaru lub usługi.
Ministerstwo Finansów ostrzega przed skutkami nieterminowego regulowania należności lub niepłacenia należności w zakresie odliczonego VAT. MF przypomina o korygowaniu podatku naliczonego w takich sytuacjach.
Gdy nasza deklaracja VAT zawiera błędy możemy dokonać jej korekty. Należy wówczas złożyć deklaracje korygującą do urzędu skarbowego. Nie we wszystkich przypadkach jest jednak taka możliwość. W niektórych sytuacjach nie mamy prawa do złożenia korekty.
Czasami może się zdarzyć, że nasza deklaracja VAT posiada błędy. Podatnik sam może poprawić swoją deklarację VAT składając korektę, także naczelnik urzędu skarbowego może dokonać korekty deklaracji.
Przesyłanie szeregu deklaracji i podań drogą elektroniczną będzie możliwe bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego - takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów. Podpis kwalifikowany nie będzie potrzebny m.in. przy składaniu niektórych deklaracji VAT.
Niektóre zdarzenia powodują, że podatnik traci prawo do odliczenia VAT. Dotyczyć to może w szczególności wystąpienia niedoborów. Kiedy podatnik powinien skorygować odliczony VAT od niedoborów, a kiedy nie będzie takiej konieczności?
Od 1 stycznia 2017 r. nowe grupy towarów i usług zostały objęte odwrotnym obciążeniem. Często podatnicy mają problem z korektą tych świadczeń. Ustawodawca nie ułatwia zadania, gdyż wiele kwestii nadal nie jest wprost określone w ustawie. Pomocne mogą być wyjaśnienia MF dotyczące rozliczenia transakcji objętych odwrotnym obciążeniem.
Na gruncie ustawy Ordynacja podatkowa występuje możliwość dokonania korekt tych deklaracji podatkowych PIT, które zostały już złożone do urzędu skarbowego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami korekta nie jest jednak możliwa w każdym przypadku. Jak zatem prawidłowo złożyć korektę deklaracji podatkowej?
Spółka w związku z otrzymaniem w lutym 2017 r., końcowej faktury rozliczeniowej za energię elektryczną, która w 2016 r. rozliczana była na podstawie faktur prognoz, powzięła wątpliwość co do momentu ujęcia jej w kosztach uzyskania przychodów.
Jeżeli przy wystawieniu faktury podatnik popełnił błąd, to ma on możliwość wystawienia faktury korygującej. Jeżeli błąd ten dotyczy danych wskazanych w fakturze (np. stawki lub kwoty podatku) to rozliczenie takiej korekty nie sprawia większych problemów. Wątpliwości mogą pojawić się w odniesieniu do korekt, które zmieniają rodzaj czynności podlegającej opodatkowaniu, np. z transakcji krajowej na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W związku z dokonaniem korekty wysokości należnych składek na ubezpieczenie i powstaniem nadpłaty tych składek, jak również w odniesieniu do podatku od nieruchomości, spółka jest uprawniona do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w podatku CIT w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymała zwrot powstałej nadpłaty na rachunek bankowy lub kwota nadpłaty została zarachowana na przyszłe zobowiązania (tzw. korekta „na bieżąco”).
Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której ewidencjonuję sprzedaż na kasie fiskalnej. Przy sprzedaży pewnego towaru stosowałem stawkę VAT w wysokości 23%, podczas gdy prawidłowa stawka to 8%. Czy mam prawo skorygować podatek od dokonanej sprzedaży ze względu na zawyżenie stawki VAT?
Skorygowanie deklaracji VAT-7 z wykazaną kwotą do zwrotu na rachunek bankowy, jeszcze przed jego otrzymaniem, skutkuje przesunięciem terminu zwrotu. Termin ten jest wówczas ustalany na nowo, licząc od dnia złożenia deklaracji korygującej. W takich przypadkach warto rozważyć wstrzymanie się ze składaniem deklaracji korygującej i dokonanie odpowiedniej zmiany rozliczenia dopiero po otrzymaniu kwoty zwrotu różnicy VAT.
Złożenie prawnie skutecznej korekty deklaracji podatkowej, które skutkuje umorzeniem postępowania, możliwe jest także po wszczęciu postępowania karnego skarbowego.
Sprzedaliśmy w maju 2016 r. towar kontrahentowi ze Słowacji. Podał nam swój NIP, więc uznaliśmy, nie sprawdzając, że jest podatnikiem VAT UE. Dlatego dostawę rozliczyliśmy jako WDT. Została również złożona informacja podsumowująca. Nasza spółka jest podatnikiem VAT UE. Otrzymaliśmy jednak pismo z US, że kontrahent nie był w maju podatnikiem VAT UE, dlatego musimy skorygować deklarację VAT-7 i informację podsumowującą. Skontaktowaliśmy się z kontrahentem. Okazało się, że jest podatnikiem VAT UE dopiero od 15 czerwca 2016 r., ale rozliczył WNT. Czy rzeczywiście musimy korygować rozliczenie? Jeśli tak, to jak to zrobić?
Wydanie weksla stanowi uregulowanie należności, w myśl przepisów ustawy o VAT, a tym samym, podatnik wystawiając i wręczając wierzycielowi weksel własny, przed upływem terminu, po upływie którego byłby zobowiązany do korekty podatku VAT, nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu zakupu składników majątkowych.
Polska Spółka XYZ nabyła usługę marketingową od podatnika z Niemiec. Usługa została wykonana 31.03.2016 r. Kontrahent wystawił fakturę 15.04.2016 r. Spółka XYZ ujęła przedmiotową transakcję w rozliczeniu za marzec b.r. (odliczyła podatek naliczony w całości). Kolejno, strony zadecydowały, że usługodawca otrzyma wyższe wynagrodzenie. Spółka XYZ nie otrzymała jednak faktury (noty) korygującej od niemieckiego podatnika. Czy XYZ jest uprawniona do skorygowania rozliczenia i na jakiej podstawie?
Mimo wypełnienia kodeksowych znamion przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego nie zawsze dochodzi do ukarania sprawcy. Kodeks karny skarbowy wymienia przypadki, gdy następuje takie zaniechanie, a mianowicie w sytuacji stwierdzenia czynnego żalu, dobrowolnego poddania się odpowiedzialności, złożenia korekty deklaracji podatkowej lub odstąpienia przez sąd od wymierzenia kary.
Zwracając niewykorzystany bilet wstępu do muzeum czy galerii klient zazwyczaj przedstawia sprzedawcy paragon fiskalny stanowiący dowód zakupu. Na tej podstawie zwracana jest mu całość dokonanej zapłaty. Na gruncie VAT nie ma jednak przeszkód aby uznać reklamację również wtedy, gdy klient nie posiada paragonu fiskalnego.
Na podstawie leasingu operacyjnego używaliśmy samochodu ciężarowego, który został skradziony spod siedziby naszej firmy. Czy w takiej sytuacji raty uiszczone po kradzieży stanowią koszt? Czy należy skorygować VAT?
Brak zapłaty za otrzymaną fakturę w terminie 150 dni od dnia upływu wyznaczonego terminu płatności zobowiązuje kupującego do korekty odliczonego VAT. Zasady korekty są mocno sformalizowane. Dlatego dłużnik, aby być zwolnionym z tego obowiązku, musi przestrzegać wskazanych w ustawie terminów.
Spółka ma wobec jednego z dostawców dług, dla którego w marcu 2016 r. upłynął 150 dzień, licząc od upływu terminu płatności. Pod koniec lutego 2016 r. spółka zawarła z tym dostawcą ugodę, na mocy której zwolnił on spółkę z zapłaty długu. Czy mimo to spółka ma obowiązek skorygować podatek odliczony z faktury dotyczącej tego długu?
Z dniem 1 stycznia 2016 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) wprowadzone zostały nowe przepisy, które wskazują, w którym okresie rozliczeniowym podatnik zobowiązany jest uwzględnić skutki wystawianych lub otrzymywanych faktur korygujących.
Skorygowanie deklaracji dla podatku od towarów i usług następuje poprzez złożenie jej korekty. Prawo do korekty deklaracji ulega jednak zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej w zakresie objętym tą kontrolą. Po zakończeniu kontroli podatnikowi będzie ponownie przysługiwało prawo do korekty deklaracji. Jeśli podatnik zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi, nie powinien zwlekać z korektą i zapłatą zaległego podatku. Od 1 stycznia 2016 r. w takiej sytuacji może być zobowiązany do zapłaty podwyższonej stawki odsetek.
Najważniejsze zasady przeprowadzenia postępowania kontrolnego, w tym właściwe organy kontroli skarbowej, wszczęcie i zakończenie postępowania, przedstawiają eksperci z zespołu do spraw postępowań spornych i doradztwa regulacyjnego PwC.
Skorygowanie deklaracji dla podatku od towarów i usług następuje poprzez złożenie jej korekty. Prawo do korekty deklaracji ulega jednak zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej w zakresie objętym tą kontrolą. Po zakończeniu kontroli podatnikowi będzie ponownie przysługiwało prawo do korekty deklaracji. Jeśli podatnik zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi, nie powinien zwlekać z korektą i zapłatą zaległego podatku. Od 1 stycznia 2016 r. w takiej sytuacji może być zobowiązany do zapłaty podwyższonej stawki odsetek.
Podatnicy VAT i akcyzy, którzy dokonają korekty i zapłaty zaległego podatku dopiero po interwencji organu podatkowego, zapłacą podwyższone odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych. Wynoszą one 150% stawki podstawowej. Również stosowanie stawki obniżonej jest ograniczone w czasie. Dlatego MF zachęca do weryfikacji rozliczeń VAT i składania korekt deklaracji.
25 lutego 2016 r. mija termin złożenia deklaracji za styczeń, w której należy dokonać korekty rocznej za 2015 r. Korektę tę mają obowiązek przeprowadzić podatnicy, którzy w 2015 r. stosowali proporcję oraz zmienili przeznaczenie środków trwałych.
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowa, obniżona do 4% stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Z preferencyjnej stawki odsetek można korzystać tylko przez 6 miesięcy od dnia upływu terminu na złożenie deklaracji.
18 stycznia 2016 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych. Zakłada on centralizację rozliczeń VAT samorządów z podległymi im jednostkami, co w uproszczeniu oznacza, że dany samorząd oraz wszystkie podległe mu jednostki zobowiązane będą do składania jednej deklaracji VAT-7.
25 lutego 2016 r. mija termin złożenia deklaracji za styczeń, w której należy dokonać korekty rocznej za 2015 r. Korektę tę mają obowiązek przeprowadzić podatnicy, którzy w 2015 r. stosowali proporcję oraz zmienili przeznaczenie środków trwałych.
Organy podatkowe mają obowiązek zawiadomić kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie siedmiu dni i nie później niż po upływie 30 dni od doręczenia zawiadomienia. W czasie pomiędzy zawiadomieniem o kontroli a wszczęciem procedury możliwe jest skorygowanie ewentualnych błędów w dokumentacji podatkowej oraz zapłata zaległości.
Prezydencki projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej wnosi szereg zmian do tego aktu prawnego. Jedną z nowości jest na przykład brak konieczności uzasadniania złożenia korekty deklaracji podatkowej. Nowe regulacje w tym zakresie wejdą w życie już w styczniu 2016 r.
Do składanej korekty VAT-27 nie należy składać wyjaśnień przyczyn jej złożenia. Tak wynika z komunikatu wydanego przez Ministerstwo Finansów.