REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji VAT w związku z ewidencją WDT – zasady, termin

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korekta deklaracji VAT w związku z ewidencją WDT – zasady, termin
Korekta deklaracji VAT w związku z ewidencją WDT – zasady, termin

REKLAMA

REKLAMA

Transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegają szczególnym zasadom opodatkowania. Jednak aby zastosować preferencyjną stawkę podatku przy sprzedaży towarów do innego kraju UE należy posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towarów, a ich brak może skutkować korektą deklaracji lub wykazaniem sprzedaży z właściwą krajową stawką podatku VAT.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem posiadania dokumentów potwierdzających wywóz towarów, o których mowa w art. 42 ust. 3-4 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Jeżeli podatnik nie posiada dokumentów potwierdzających wywóz towarów przed upływem terminu do złożenia deklaracji za:

REKLAMA

Autopromocja
  • okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada ww. dowodów;
  • okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada ww. dowodów.

Polecamy: VAT Zmiany od 1 września i 1 listopada 2019 r.

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

Otrzymanie dowodów potwierdzających wywóz towarów upoważnia podatnika do wykazania WDT ze stawką 0% w ewidencji za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej.

Powyższe zagadnienie warto omówić na przykładach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Spółka XYZ sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) sprzedała towar podatnikowi z Niemiec (zwany dalej Klientem). Towar został wywieziony w maju 2019 r., w tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Transakcja spełnia warunki do uznania jej za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (strony transakcji są podatnikami zarejestrowanymi na potrzeby rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowych w dwóch różnych krajach UE). Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 15 czerwca 2019 r. Spółka rozlicza podatek VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe.

W przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz przed upływem terminu do złożenia deklaracji za maj 2019 r., czyli do 25 czerwca 2019 r., wówczas Spółka może rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r.

  1. Spółka sprzedała Klientowi z Niemiec towar, który został wywieziony w maju 2019 r. W tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 20 lipca 2019 r.

W przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz pomiędzy 25.06. a 25.07.2019 r., wówczas Spółka może rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r. poprzez złożenie korekty tej deklaracji.

  1. Spółka sprzedała Klientowi z Niemiec towar, który został wywieziony w maju 2019 r. W tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 30 lipca 2019 r.

W przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz pomiędzy 25.07. a 25.08.2019 r., wówczas Spółka może rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r. poprzez złożenie korekty tej deklaracji.

  1. Spółka sprzedała Klientowi z Niemiec towar, który został wywieziony w maju 2019 r. W tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Transakcja spełnia warunki do uznania jej za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 26 sierpnia 2019 r.

W przypadku, gdy Spółka nie otrzymała dokumentów potwierdzających wywóz do 25.08.2019 r., wówczas Spółka powinna rozliczyć  transakcję z właściwą stawką krajową, np. 23% w deklaracji za lipiec 2019 r. Natomiast w przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz po 25.08.2019 r. – Spółka powinna rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r. poprzez złożenie korekty tej deklaracji oraz skorygować deklarację za lipiec 2019 r., gdzie wykazano transakcję ze stawką krajową, np. 23%.

W odniesieniu do powyższego warto zauważyć, że otrzymanie potwierdzenia deklaracji w okresie pomiędzy 26.06.2019 r. a 25.08.2019 r. wywołuje takie same skutki – Spółka jest uprawniona do korekty deklaracji za maj 2019 r. i wykazania WDT ze stawką 0%. Ustawa o VAT nie precyzuje terminu, w jakim należy złożyć korektę deklaracji (tu w miesiącu otrzymania dokumentów np. lipiec lub sierpień 2019 r.). Istotne jest jednak, aby korektę złożyć przed upływem 25 sierpnia.2019 r., ponieważ przekroczenie tego terminu będzie skutkowało obowiązkiem opodatkowania transakcji wg właściwej krajowej stawki podatku (np. 23%).

Alicja Ziółek, doradca podatkowy w ECDP Tax Mazur i wspólnicy sp. k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Choroba lub wypadek przy pracy zleceniobiorcy – jakie świadczenia przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

REKLAMA