Kategorie

WDT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa towarów między oddziałem a siedzibą spółki - rozliczenie VAT. Spółka działająca w branży paliwowej, z siedzibą w Czechach, utworzyła w Polsce oddział zarejestrowany dla potrzeb VAT. Oddział dokonał zakupu urządzeń, które po zakończeniu prowadzonej w Polsce inwestycji zostaną przewiezione do Czech do siedziby spółki, która uiści za nie ustaloną opłatę. Czy można uznać, że taka transakcja stanowi w Polsce WDT i polski oddział może do niej zastosować stawkę VAT 0%?
Brexit, czyli definitywne wyjście Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej rodzi po stronie firm handlujących z brytyjskimi kontrahentami nowe problemy i obowiązki. Obecnie nie mamy już do czynienia z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi, ale importem i eksportem towaru. Niewątpliwie wzrasta zatem liczba formalności i urzędowych wymogów, których należy dopełnić celem prawidłowego rozliczenia VAT oraz należności celnych, a znaczące konsekwencje wystąpią także na gruncie podatków dochodowych.
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT). Czy brak ustalenia rzeczywistego nabywcy towaru w ramach WDT wystarcza, by odmówić spółce prawa do 0% stawki VAT i jednocześnie opodatkować ją stawką VAT 23%?
Brexit a cło, VAT i podatek u źródła. Wielka Brytania opuściła Unię Europejską i stała się dla państw członkowskich tzw. państwem trzecim. Jednakże z uwagi na okres przejściowy, który trwał od 1 lutego do 31 grudnia 2020 r., zasadnicze zmiany w zakresie obrotu towarowego weszły w życie dopiero z początkiem 2021 r. W dalszym ciągu obowiązywać będą zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych umów międzynarodowych. Na chwilę obecną brak jest jednak porozumień ułatwiających procedury celne.
Dokumentowanie WDT dla celów VAT. Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe w sprawie dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dla celów podatku od towarów i usług. Oto treść tych objaśnień.
Nadużycia w transakcjach WDT oraz eksporcie towarów pozostają na celowniku fiskusa. Nieświadomi uwikłania w łańcuch oszukańczych dostaw przedsiębiorcy latami muszą walczyć ze „skarbówką” o zwrot VAT z tytułu nabycia towarów od nierzetelnego kontrahenta. Niedawne rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sygn. C-610/19) dostarcza argumentów uczciwym podatnikom wciągniętym w ciąg „podejrzanych” transakcji.
Fiskus odmówił spółce prawa do 0% stawki VAT przy WDT, bo z dokumentów nie wynikało jednoznacznie, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towaru. Po stronie spółki stanął jednak wojewódzki sąd administracyjny.
Miejsce opodatkowania VAT w przypadku usług na rzeczowym majątku ruchomym uzależnione jest od statusu nabywcy. Zgodnie z ustawą o VAT miejscem opodatkowania usług na rzeczowym majątku ruchomym świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie wykonywane. Co jeszcze warto wiedzieć o usługach dokonywanych na ruchomym majątku rzeczowym?
Od 1 lipca 2020 r., w wyniku nowelizacji ustawy o podatku od towarów usług (ustawa o VAT), wprowadzone zostały m.in. nowe warunki stosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT). Zmiany te stanowiły implementację dyrektywy Rady UE 2018/1910 zmieniającej unijną dyrektywę VAT (tzw. dyrektywa quick fixes, mająca na celu ujednolicić i uprościć określone procedury w handlu wewnątrzwspólnotowym), która nie została implementowana w terminie do dnia 1 stycznia 2020 r. Jednocześnie od 1 stycznia 2020 r. bezpośrednio w całej UE obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912, nowelizujące rozporządzenie wykonawcze wydane do dyrektywy VAT.
Od początku 2020 r. obowiązują w naszym kraju przepisy Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. dotyczące między innymi warunków niezbędnych do zastosowania stawki 0% w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Rozporządzenia takie są bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich i nie wymagają transpozycji.
Jak prawidłowo dokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT)? Jakie dokumenty należy pozyskać aby uniknąć zakwestionowania stawki 0% przez organ podatkowy?
Z dniem 1 lipca 2020 r. wejdą w życie zmiany przepisów o VAT mogące mieć istotne znaczenie dla przedsiębiorców zaangażowanych w handel transgraniczny. Zmiany te dotyczyć będą procedury przemieszczania towarów przez przedsiębiorcę do magazynów znajdujących się na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Prawidłowe rozliczenie VAT z tytułu łańcuchowych dostaw towarów w obrębie UE (WNT/WDT) oraz poza terytorium Wspólnoty (import/eksport towarów) sprawia podatnikom wiele trudności. Ujednolicone na szczeblu unijnym reguły Quick fixes mają pomóc przedsiębiorcom dokonującym wewnątrzwspólnotowych operacji w ustaleniu, które transakcje mogą korzystać ze stawki 0% VAT. Wielu podatników nie zdaje sobie sprawy, jaki wpływ na kalkulację należności podatkowych i celnych mają stosowane w relacjach z kontrahentami warunki dostaw towarów.
Od początku 2020 r. obowiązują nowe wymogi w zakresie dokumentowana wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Zostały one wprowadzone unijnym rozporządzeniem, co powoduje, jak wyjaśnia ekspert Grant Thornton, że regulacje te wiążą w całości i powinny być bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich bez konieczności implementacji do krajowego porządku prawnego.
Aby dokumentować prawo do stosowania stawki 0% do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, konieczne jest gromadzenie albo dokumentów określonych polskimi przepisami, albo dokumentów określonych przepisami unijnymi. Nie ma potrzeby gromadzenia obu rodzajów dokumentów.
Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują nowe przepisy prawne dotyczące opodatkowania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). W szczególności zmianom uległa kwestia formalnych przesłanek zastosowania stawki 0% dla WDT, które stały się przesłankami materialnymi, tzn. warunkującymi zasadniczo możliwość zastosowania stawki preferencyjnej. Powodem zmian jest m.in. implementacja dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r.
Z dniem 1 stycznia 2019 roku do polskiego porządku prawnego wprowadzono przepisy regulujące kwestię właściwej klasyfikacji powszechnie stosowanych kart podarunkowych. Znowelizowane brzmienie ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawy o VAT) wprowadza rozróżnienie na bony jednego oraz różnego przeznaczenia.
Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują nowe regulacje w obszarze procedury magazynu typu call-of-stock, transakcji łańcuchowych oraz warunków niezbędnych do zastosowania stawki 0% VAT z tytułu WDT. Podatnicy mogą wybrać - polskie przepisy VAT albo przepisy unijne.
Zmienione unijne regulacje w zakresie niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi, obowiązujące od 2020 r., wprowadziły nowe, restrykcyjne przepisy w zakresie dokumentowania transakcji WDT.
Na 2020 r. planowane są obszerne zmiany w rozliczaniu podatku VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Modyfikacje w tym zakresie zostały wprowadzone m.in. przez pakiet przepisów nowelizujących dyrektywę VAT 2006/112/WE, określany mianem „Quick fixes”. Jedna z zasadniczych zmian dotyczy ujednolicenia zasad rozliczania transakcji towarowych w Unii Europejskiej przy użyciu magazynu konsygnacyjnego, nazywanego na gruncie dyrektywy VAT magazynem „call of stock”.
Jeśli dostawa towaru do innego kraju UE została zrealizowana, to jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), nawet jeśli kontrahent okazał się oszustem i nie zapłacił polskiemu sprzedawcy – orzekł 29 listopada 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
Z początkiem 2020 roku zaczną obowiązywać kolejne zmiany przepisów podatkowych za sprawą nowej ustawy o VAT. Nowelizacja ustawy o VAT niesie za sobą ważne zmiany, na które przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę. Spójrzmy zatem, co zmieni się od 1 stycznia 2020 roku.
Transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegają szczególnym zasadom opodatkowania. Jednak aby zastosować preferencyjną stawkę podatku przy sprzedaży towarów do innego kraju UE należy posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towarów, a ich brak może skutkować korektą deklaracji lub wykazaniem sprzedaży z właściwą krajową stawką podatku VAT.
Komisja Europejska przyjęła pakiet zmian do Dyrektywy VAT. Nowelizacja ta jest kluczowa zwłaszcza dla podatników dokonujących obrotu towarowego z innymi krajami UE. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że wdroży unijne regulacje do krajowego porządku. Co do zasady zmiana Dyrektywy VAT zostanie wprowadzona, począwszy od 1 stycznia 2020 r.
Każdy przedsiębiorca bez względu na wybraną formę opodatkowania (ryczałt, KPiR, itp.) musi sobie odpowiedzieć na pytanie czy poza rozliczeniem PIT bądź CIT będzie również musiał rozliczać się z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku VAT.
24 czerwca 2019 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt nowelizacji ustawy o VAT wprowadzający m.in. jednolite zasady opodatkowania magazynów konsygnacyjnych oraz transakcji łańcuchowych. Projekt zakłada także dodanie „nowego” warunku zastosowania stawki 0% w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT).
Nowe procedury, dotyczące sposobu opodatkowania dostaw towarów do magazynów typu call-off oraz transakcji łańcuchowych i zasad naliczania stawki 0% w WDT, mają zastąpić dotychczasowe regulacje ustawy o VAT, m.in. w zakresie magazynów konsygnacyjnych. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.
Pod koniec czerwca br. Ministerstwo Finansów przedstawiło kolejny projekt zmian w prawie podatkowym. Zmiany dotyczą struktury magazynu konsygnacyjnego (magazyn call-off stock), wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) oraz regulacji w zakresie transakcji łańcuchowych. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.
Od 1 stycznia 2020 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje dotyczące rozliczania transakcji transgranicznych. Zmiany są istotne, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, szczególnie w zakresie dokumentów potwierdzających prawo do zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych.
W związku z wejściem w życie Dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 oraz rozporządzenia wykonawczego 2018/1912, Rządowe Centrum Legislacji opublikowało 24 czerwca 2019 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to kolejny z etapów uszczelniania poboru VAT, ale również projekt wprowadzający istotne modyfikacje dla przedsiębiorców w transakcjach unijnych.
24 czerwca 2019 r. opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Kodeks karny skarbowy, przygotowany przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ustawy o VAT ma zmienić (uprościć, ujednolicić i uszczelnić) od 1 stycznia 2020 r. niektóre zasady rozliczania VAT w handlu towarami wewnątrz UE. W szczególności ma dojść do wprowadzenia uproszczeń i zharmonizowania zasad korzystania z magazynów typu call-off stock, zharmonizowania regulacji w zakresie tzw. transakcji łańcuchowych, doprecyzowania zasad stosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) przy WDT oraz zniesienia limitu obrotów, od którego uzależniona jest możliwość dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym przez samego sprzedawcę.
W najbliższym czasie Ministerstwo Finansów ma opublikować projekt nowelizacji ustawy dostosowujący krajowe przepisy do szybkich zmian w unijnej dyrektywie w zakresie WDT, transakcji łańcuchowych i magazynów konsygnacyjnych. Zmiany te mają wejść w życie od 2020 roku, zatem na ich wdrożenie pozostało nieco ponad pół roku. Natomiast od 2023 r. w całej Unii Europejskiej ma obowiązywać nowy system towarowych rozliczeń wewnątrzwspólnotowych.
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej dokonują dostawy towarów na rzecz zagranicznych kontrahentów. Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, w których podmioty spoza UE żądają dostarczenia towarów do magazynów mieszących się w granicach Unii Europejskiej. W jaki sposób naleeży traktować taką dostawę na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (VAT)?
Anglia nie zawarła umowy kształtującej relacje z Unią Europejską. Oznacza to tzw. twardy Brexit z dniem 30 marca 2019 r. Wielka Brytania przestanie być członkiem Wspólnoty i uzyska status państwa trzeciego. Jakie skutki podatkowe pociąga za sobą taki rozwój wydarzeń?
Zgodnie z przepisami o podatku VAT obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostarczony zostanie towar. Natomiast otrzymanie zaliczki z tytułu WDT, jak i udokumentowanie tej zaliczki fakturą nie wpływa na powstanie obowiązku podatkowego.
Niejednokrotnie zdarza się, że podatnik nie posiada listu przewozowego, który potwierdzałby dokonanie wywozu towaru poza terytorium kraju. Przechowuje jednak faktury czy też korespondencję mailową z zagranicznym kontrahentem. Czy w takiej sytuacji przedsiębiorca ma prawo zastosować stawkę 0% do dokonanej na terytorium Unii Europejskiej dostawy towarów?
Czy dostawę przerwaną na pewien czas można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT)?
Obecnie obrót zagraniczny nie sprowadza się wyłącznie do sprzedaży i nabywania towarów. Powszechnym jest, że sprzedawcy chcąc sprostać oczekiwaniom kontrahentów oraz wymaganiom nowoczesnego handlu, świadczą na rzecz swoich kontrahentów różne usługi dodatkowe. Dzięki temu ich oferta jest znacznie bardziej korzystna i konkurencyjna w porównaniu do innych sprzedawców. Powstają tu czasem wątpliwości odnośnie właściwej stawki VAT.
W ciągu ostatnich kilku lat zaobserwować można było pozytywny zwrot orzecznictwa sądów administracyjnych w tzw. sprawach karuzelowych. Sądy te uważnie przyglądały się postępowaniu dowodowemu i temu co rzeczywiście udało się KAS wykazać w zakresie zaistnienia transakcji, oceny należytej staranności czy dobrej wiary podatnika.
Propozycje Komisji Europejskiej dotyczące walki z oszustwami w VAT na poziomie UE mogą być skuteczne; administracje podatkowe muszą sobie jednak ufać, a tego nie da się wpisać do dyrektywy - mówi PAP Tomasz Michalik, partner w firmie MDDP.
Jak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 listopada 2017 r. (sygn. akt III SA/Wa 3725/16), dla zastosowania 0% stawki podatku przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) wystarczające jest, by podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o których jest mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT. Dowody te powinny być uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT lub innymi, o ile potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów do nabywcy, znajdującego się na terytorium innego państwa członkowskiego.
Dokonując zakupu towarów często nie zastanawiamy się nad tym jaką drogę przebywa ten towar zanim trafi do ostatecznego odbiorcy, czyli nas zwykłych konsumentów. Jednak w przypadku przedsiębiorstw niezwykle ważne jest dokładne określenie tej drogi. Po dokładnym przeanalizowaniu otrzymanych dokumentów zakupu oraz dokumentów przewozowych może okazać się, że braliśmy udział w transakcji łańcuchowej.
Jak wynika z przepisów ustawy o VAT sprzedawca, dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), może zastosować stawkę 0%, o ile spełnione zostaną w danym przypadku szczególne warunki.
W celu skorzystania z preferencyjnej stawki VAT 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) należy potwierdzić faktyczny wywóz towaru poza terytorium kraju, a zatem spełnić obowiązki dokumentacyjne, które pozwolą na jego wykazanie z tą stawką.
W praktyce podatnicy współpracują z kontrahentami, którzy na ich zlecenie wykonują usługi na powierzonym im towarze. Niejednokrotnie warunki współpracy zakładają, że takie czynności będą fizycznie wykonane przez kontrahenta w jego zakładzie położonym w innym kraju. Jak takie zdarzenia należy klasyfikować na potrzeby VAT?
Przepisy ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów w większości weszły w życie 18 kwietnia. Ten tzw. pakiet przewozowy ma na celu przede wszystkim uszczelnienie systemu podatkowego. Nowe regulacje określają w szczególności zakres obowiązków uczestników systemu monitorowania drogowego przewozu towarów.
Jeżeli przy wystawieniu faktury podatnik popełnił błąd, to ma on możliwość wystawienia faktury korygującej. Jeżeli błąd ten dotyczy danych wskazanych w fakturze (np. stawki lub kwoty podatku) to rozliczenie takiej korekty nie sprawia większych problemów. Wątpliwości mogą pojawić się w odniesieniu do korekt, które zmieniają rodzaj czynności podlegającej opodatkowaniu, np. z transakcji krajowej na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym orzekł, że możliwość zastosowania 0-proc. stawki VAT przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie może być uzależniona od tego, czy kontrahent był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT-UE. Wyrok dotyczy portugalskiego fiskusa, ale ma znaczenie dla polskich przedsiębiorców. Polska skarbówka popełnia bowiem identyczne błędy.
Otrzymanie zaliczki wiąże się, co do zasady, z powstaniem obowiązku podatkowego w VAT. Skutek taki nie nastąpi jednakże w odniesieniu do transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Sprzedaliśmy w maju 2016 r. towar kontrahentowi ze Słowacji. Podał nam swój NIP, więc uznaliśmy, nie sprawdzając, że jest podatnikiem VAT UE. Dlatego dostawę rozliczyliśmy jako WDT. Została również złożona informacja podsumowująca. Nasza spółka jest podatnikiem VAT UE. Otrzymaliśmy jednak pismo z US, że kontrahent nie był w maju podatnikiem VAT UE, dlatego musimy skorygować deklarację VAT-7 i informację podsumowującą. Skontaktowaliśmy się z kontrahentem. Okazało się, że jest podatnikiem VAT UE dopiero od 15 czerwca 2016 r., ale rozliczył WNT. Czy rzeczywiście musimy korygować rozliczenie? Jeśli tak, to jak to zrobić?