REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójne opodatkowanie VAT przy WNT. Ważny wyrok TSUE dla firm pośredniczących w obrocie towarami w UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Podwójne opodatkowanie WNT. Ważny wyrok TSUE dla firm pośredniczących w obrocie towarami w UE
Podwójne opodatkowanie WNT. Ważny wyrok TSUE dla firm pośredniczących w obrocie towarami w UE

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 7 lipca 2022 r. wyrok w polskiej sprawie dotyczącej podwójnego opodatkowania WNT równolegle w kraju identyfikacji podatkowej i miejscu zakończenia transportu.

Sprzedaż towarów z Polski do innych państw UE za pośrednictwem spółki holenderskiej

Sprawa C-696/20 dotyczyła spółki z siedzibą w Holandii, która w rozpatrywanym okresie była również zarejestrowana dla celów VAT w Polsce. Zakupując towary od polskiego podatnika podała swój numer VAT UE z prefiksem polskim, towary te jednak transportowane były bezpośrednio z Polski do finalnych odbiorców w innych krajach Unii, a ww. spółka występowała jedynie w roli pośrednika. Pierwszą dostawę w łańcuchu traktowała jako dostawę krajową, od której odliczała VAT, następnie kolejną dostawę dla klientów z różnych krajów UE opodatkowywała stawką 0% dla WDT.

REKLAMA

Stanowisko organu podatkowego

Organ podatkowy uznał jednak, że skoro towary trafiały bezpośrednio do poszczególnych krajów UE, to zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o VAT, spółka powinna była zarejestrować się każdorazowo w kraju zakończenia wysyłki towarów i tam wykazać podatek VAT z tytułu WNT. Dodatkowo stwierdził, że skoro spółka podała dla celów pierwszej transakcji z łańcucha polski numer identyfikacyjny VAT, to powinna jeszcze wykazać VAT z tytułu WNT w Polsce na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie bowiem z tym przepisem podatnik, który poda dla celów transakcji numer identyfikacyjny innego państwa UE niż kraj zakończenia transportu, a jednocześnie nie wykaże opodatkowania w tymże miejscu zakończenia, jest obowiązany zapłacić VAT od WNT w kraju numeru identyfikacji.

Zdaniem organu podatkowego, problem w rozpatrywanej sprawie polegał na tym, że opodatkowanie WNT w kraju zakończenia miało miejsce nie bezpośrednio przez spółkę, lecz jej kontrahentów (finalnych nabywców).

Rozstrzygnięcie sądów polskich

Sąd zgodził się, co do zasady, z konkluzjami organu podatkowego. Jednocześnie, NSA powziął wątpliwość w zakresie zgodności ww. polskich przepisów z unijnymi, które po pierwsze nie zawierają (w przeciwieństwie do Dyrektywy VAT) mechanizmu korygującego pozwalającego na obniżenie podstawy opodatkowania w kraju identyfikacji o VAT zapłacony w miejscu zakończenia wysyłki, po drugie zaś nie uwzględniają wprost faktu, iż to finalni nabywcy, a nie drugi podmiot w łańcuchu wykazali VAT z tytułu WNT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrok TSUE

Trybunał nie podzielił do końca wątpliwości sądu krajowego, niemniej podkreślił, że faktycznie polskie przepisy naruszają zasadę neutralności i proporcjonalności VAT w zakresie, w jakim uniemożliwiają zmianę kwalifikacji pierwszej transakcji w łańcuchu na skutkującą jednokrotnym opodatkowaniem przez drugi podmiot w łańcuchu, tj. bez konieczności wykazywania WNT w kraju identyfikacji, w rezultacie WNT zrealizowanego w kraju zakończenia wysyłki. Jak bowiem podkreślił Trybunał, sprzeczne z ww. zasadami jest  zastosowanie art. 41 Dyrektywy VAT w ten sposób, że prowadzi do dodatkowego opodatkowania WNT będącego wynikiem WDT niepodlegającego zwolnieniu (opodatkowaniu stawką 0%).

Skutki orzeczenia TSUE

Sytuacja, która miała miejsce w rozpatrywanej przez Trybunał sprawie może dotyczyć wielu podmiotów pośredniczących w obrocie towarami wysyłanymi przez ich polskich kontrahentów bezpośrednio do innych krajów Unii Europejskiej. W takim przypadku koniecznym zabiegiem wydaje się przeanalizowanie transakcji pod kątem prawidłowości ich kwalifikacji na gruncie VAT.

Wojciech Ostapowicz, radca prawny i doradca podatkowy w Enodo Advisors

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA