Kategorie

VAT UE

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reforma stawek VAT w UE. Reforma stawek podatku VAT, unia bankowa i usługi finansowe – to tematy posiedzenia Rady ECOFIN, które odbyło się 18 czerwca 2021 r. Dyskutowane przez Radę rozwiązania na tym etapie uwzględniają większość głównych priorytetów negocjacyjnych Polski w zakresie stosowania obniżonych stawek VAT. Polska liczy na ich przyjęcie w trakcie Prezydencji Słowenii w Radzie UE. Było to ostatnie planowane posiedzenie ECOFIN za Prezydencji Portugalii.
Stanowienie przepisów w dobrej wierze. Problem dobrej wiary w procesie stanowienia przepisów prawa, ich interpretacji oraz stosowania prawa podatkowego dopiero od niedawna pojawił się w pracach naukowych i publicystyce prawnej. Należy on jeszcze wciąż do tzw. niepoprawnego nurtu piśmiennictwa stojącego w opozycji do fasadowej, obecnej do dziś narracji, która całkowicie pomija nie tylko ten problem - pisze profesor Witold Modzelewski.
TSUE a VAT. Wiemy już aż nadto dobrze, że proces, który potocznie określa się jako „uszczelnianie” wspólnotowej wersji podatku od towarów i usług, jest bardzo trudny, nie zawsze jest prowadzony jest w dobrej wierze oraz napotyka zorganizowany opór ze strony potężnych i wpływowych obrońców status quo – pisze profesor Witold Modzelewski.
Zapewnienie równego dostępu do obniżonych stawek VAT umożliwi Polsce dalsze wspieranie działań prorodzinnych, poprzez m.in. stosowanie zredukowanych stawek VAT na towary dla dzieci, a zwłaszcza ubrania i buty dziecięce - powiedział podczas pierwszego w tym roku posiedzenia Rady ECOFIN 19 stycznia 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński, odnosząc się do planów prac nad reformą podatku VAT.
Unijny system VIES (VAT Information and Exchange System) pozwala sprawdzić, czy dana firma jest zarejestrowana jako prowadząca handel w obrębie Unii Europejskiej. Jak zweryfikować numer VAT UE?
Prawidłowe rozliczenie transakcji eksportowych jest bardzo istotne z perspektywy podatku VAT, a ewentualne pomyłki mogą generować ryzyko podatkowe dla przedsiębiorców i konieczność opodatkowania eksportu towarów według krajowych stawek VAT, zamiast preferencyjnej stawki dla eksportu w wysokości 0%. Dodatkową komplikację przy rozliczaniu podatkowego eksportu towarów stanowi pobranie od kontrahenta zaliczki, co jest praktyką biznesową.
Spółka świadczyła usługi kompleksowe na rzecz zagranicznego kontrahenta, ale organ podatkowy zakwalifikował je jako dostawę towaru. Wszystko w tym celu, by móc je opodatkować VAT. Sprawa trafiła do sądu administracyjnego.
W ramach cyklu dotyczącego rozliczania podatku VAT od płatności między spółką polską a brytyjską, prezentujemy pierwszy temat, w którym to firma brytyjska fakturuje firmę polską.
Dotychczas wydawało się, że brak rejestracji kontrahenta jako podatnika VAT do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych nie przesądza o utracie prawa do zastosowania stawki 0 % w obrocie unijnym. Odmienne i niekorzystne dla podatników stanowisko w tym przedmiocie zajął niedawno Naczelny Sąd Administracyjny. Przedsiębiorcy, którzy działali w zaufaniu do wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej powinni zweryfikować swoje rozliczenia i przygotować się na kontrolę fiskusa.
Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług. Oprócz nowego wzoru zgłoszenia VAT-R (wersja 14), pojawiły się także nowe wzory VAT-5, VAT-5UE oraz VAT-Z. Rozporządzenie wprowadzające nowe wzory VAT wchodzi w życie 1 kwietnia 2020 r.
Ministrowie finansów państw UE przyjęli 18 lutego 2020 r. w Brukseli nowe, uproszczone zasady VAT dla małych firm. Reforma ma od 1 stycznia 2025 r. zmniejszyć obciążenia administracyjne dla niewielkich przedsiębiorstw. UE uzgodniła też nowe zasady wymiany danych o płatnościach VAT, które wejdą w życie 1 stycznia 2024 r.
21 stycznia 2020 r. podczas posiedzenia Rady ECOFIN w Brukseli, minister finansów Tadeusz Kościński poparł priorytety przedstawione przez chorwacką prezydencję, zwłaszcza te dotyczące podatków. Minister podkreślił jednak, że konieczne jest przyspieszenie prac dot. projektów legislacyjnych w obszarze VAT, szczególnie w zakresie stawek tego podatku. Jednym z ważniejszych tematów rozmów ministrów finansów państw UE było opodatkowanie działalności cyfrowej.
Rada ECOFIN 8 listopada 2019 r. uzgodniła 2 pakiety projektów dot. VAT. Pierwszy ma służyć wzmocnieniu współpracy administracyjnej w celu ograniczenia skali oszustw związanych z VAT w sektorze handlu elektronicznego i wsparciu uczciwej konkurencji na rynku wspólnym. Polska poparła przyjęcie takich regulacji, ponieważ stanowią one narzędzia do skutecznego wykrywania i eliminowania nieuczciwych podatników w sektorze e-commerce. Rada przyjęła także dyrektywę, która umożliwia (pod pewnymi warunkami) korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT transgranicznie przez małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP).
Będzie miało miejsce ujednolicenie zasad korzystania z magazynu call off stock na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2020 r. magazyn call off stock zastąpi magazyn konsygnacyjny. Co to oznacza dla przedsiębiorców?
Od 1 stycznia 2020 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje dotyczące rozliczania transakcji transgranicznych. Zmiany są istotne, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, szczególnie w zakresie dokumentów potwierdzających prawo do zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych.
24 czerwca 2019 r. opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Kodeks karny skarbowy, przygotowany przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ustawy o VAT ma zmienić (uprościć, ujednolicić i uszczelnić) od 1 stycznia 2020 r. niektóre zasady rozliczania VAT w handlu towarami wewnątrz UE. W szczególności ma dojść do wprowadzenia uproszczeń i zharmonizowania zasad korzystania z magazynów typu call-off stock, zharmonizowania regulacji w zakresie tzw. transakcji łańcuchowych, doprecyzowania zasad stosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) przy WDT oraz zniesienia limitu obrotów, od którego uzależniona jest możliwość dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym przez samego sprzedawcę.
Zastosowanie procedury uproszczonej w transakcjach trójstronnych oznacza, że konieczność samoobliczenia VAT z tytułu nabycia towarów spoczywa wyłącznie na rzeczywistym (ostatecznym) nabywcy. Co więcej, uproszczenie zwalnia również drugiego w kolejności uczestnika transakcji trójstronnej z rejestracji oraz obowiązków administracyjnych i sprawozdawczych w VAT w innym państwie UE.
Komisja Europejska proponuje, aby decyzje dotyczące kwestii podatkowych w UE były podejmowane w Brukseli większością kwalifikowaną. Aktualnie wymagana jest jednomyślności wśród państw członkowskich.
11 grudnia 2018 r. Komisja Europejska przedstawiła szczegółowe przepisy mające ułatwić płynne przejście do nowego systemu VAT dla handlu elektronicznego, który zacznie obowiązywać w styczniu 2021 r. Proponowane przepisy definiują rolę internetowych platform handlowych w walce z oszustwami podatkowymi oraz zmniejszają obciążenia administracyjne dla firm sprzedających towary przez internet.
Rada UE przyjęła 4 grudnia 2018 r. nowelizację dyrektywy 2006/112/WE3 oraz dwa rozporządzenia, które wprowadzają zmiany w unijnych przepisach dot. VAT aby do czasu wprowadzenia nowego systemu VAT zaradzić 4 konkretnym problemom. Zmiany te wejdą w życie 1 stycznia 2020 roku.
Unijny system internetowy VIES umożliwia sprawdzenie numerów VAT podmiotów gospodarczych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Przydatny jest w przypadku transakcji transgranicznych dotyczących towarów i usług (VAT UE). Podpowiadamy, gdzie go znaleźć i jak z niego skorzystać.
2 października 2018 r. ministrowie krajów członkowskich UE na spotkaniu w Luksemburgu przyjęli nowe unijne regulacje w sprawie VAT-u. Dotyczą m.in. walki z oszustwami podatkowymi i transakcji transgranicznych.
Z uwagi na niższe koszty pracy w Polsce bardzo popularne jest delegowanie polskich pracowników do pracy w innych państwach członkowskich UE, szczególnie tam, gdzie wykonywanie tych usług nie wymaga dużego zaplecza. Tak jest z usługami usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez określone podmioty, które korzystają ze zwolnienia przedmiotowego art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Sam fakt korzystania z takiego zwolnienia, jak również transgraniczne świadczenie usług, może być źródłem wątpliwości podatkowych w zakresie rozliczenia tych usług.
Kryterium związane z ilością wody w waflach nie jest kryterium odróżniającym te towary (tj. wafle o zawartości wody nieprzekraczającej 10% masy produktu oraz wafle o zawartości wody przekraczającej 10%). Zawartość wody w waflu może się zmieniać, ze skutkami podatkowymi, niezależnie od woli ani producenta ani konsumenta. Ponadto istnieją poważne wątpliwości, jak należy badać zawartość wody w waflu oraz czy świadomy, przeciętny konsument jest w stanie odróżnić wafel nasączony wodą w 9% od wafla nasączonego w 11%.
W dniu 6 lutego 2018 r. Unia Europejska i Norwegia podpisały w Sofii umowę o pogłębieniu współpracy vatowskiej. Umowa tworzy ramy prawne współpracy administracyjnej, by państwa UE i Norwegia mogły zwalczać oszustwa w zakresie VAT i pomagać sobie w odzyskiwaniu wierzytelności VAT-owskich.
Jedno świadczenie złożone z dwóch odrębnych elementów (głównego i dodatkowego), dla których to elementów – gdyby były one świadczone odrębnie – obowiązywałyby różne stawki podatku od wartości dodanej, należy opodatkować według jednej stawki VAT. Ta stawka VAT dla całego świadczenia złożonego powinna być określona wg stawki właściwej dla głównego elementu świadczenia złożonego, i to nawet gdy można zidentyfikować cenę za każdy element składającą się na całkowitą cenę zapłaconą przez konsumenta w celu skorzystania z tego świadczenia.
Komisja Europejska przedstawiła 18 stycznia 2018 r. projekt zmiany przepisów dotyczących podatku VAT. Państwa członkowskie UE mają mieć większą niż dotąd swobodę w ustalaniu stawek VAT. Uchylona ma zostać lista wyjątków towarów i usług, które mogą być objęte obniżonymi stawkami VAT. Ponadto KE planuje wprowadzenie limitu obrotów w wysokości 100 tys. euro, poniżej którego spółki działające w więcej niż jednym państwie członkowskim mogłyby korzystać ze zwolnienia z VAT.
Na fakturze zazwyczaj znajduje się numer identyfikujący podatnika na potrzeby podatku. W określonych sytuacjach musi on być poprzedzony kodem PL lub innym kodem państwa członkowskiego nabywcy - w przypadku świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego.
5 grudnia 2017 r. ministrowie finansów państw członkowskich UE przyjęli nowe przepisy regulujące zasady opodatkowania VAT handlu internetowego (e-handlu). Nowe regulacje mają za zadanie ułatwienie pobierania VAT, gdy klienci kupują produkty czy usługi online, a także walkę z oszustwami podatkowymi.
4 października 2017 r. Komisja Europejska przedstawiła plany największej od 25 lat, reformy unijnych przepisów dotyczących podatku VAT, która ma mieć miejsce w latach 2019-2022. Modernizacja unijnego VAT jest konieczna, bowiem straty w dochodach z VAT sięgają ponad 150 mld euro rocznie. Zdaniem KE ok. 50 mld euro strat pochodzi z transgranicznych oszustw i wyłudzeń związanych z VAT. Są to być może środki, które zasilają organizacje przestępcze i międzynarodowy terroryzm. KE przewiduje, że kwota tych oszustw mogłaby się zmniejszyć o 80 proc. dzięki proponowanym zmianom.
Nowe przepisy w zakresie VAT, które obowiązują od początku tego roku, pozwalają urzędnikom stosunkowo łatwo wykreślić podatnika z rejestru VAT, nawet go o tym nie informując. Takie konsekwencje wywołać może przyjęcie faktury VAT od kontrahenta, który nigdy nie był czynnym podatnikiem lub przestał nim być. Aby ustrzec się przed nimi, należy odpowiednio wcześnie weryfikować kontrahentów w bazach VIES i NIP.
Możliwość zastosowania 0% stawki VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) wymaga spełnienia określonych obowiązków dokumentacyjnych. Jakie wymogi powinna spełniać taka dokumentacja?
W obecnym stanie prawnym istnieje obowiązek odprowadzania podatku VAT, nawet jeśli usługodawca (np. prawnik) nie pobiera z tytułu świadczonych przez siebie usług wynagrodzenia. W świetle ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika.
Przepisy ustawy o VAT pozwalają na stosowanie stawki 0% do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Przy czym zastosowanie takiej stawki wymaga od podatników spełnienia określonych warunków. W przypadku gdy te warunki nie są spełnione wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów są opodatkowane według stawki krajowej.
Wskutek rozwoju Internetu i handlu on-line polscy przedsiębiorcy coraz chętniej dokonują zakupów z zagranicy – nawet spoza Unii Europejskiej. Strony WWW często są przygotowane także w wersji polskiej i o tym, że dostawcą nie jest polski podmiot przedsiębiorca dowiaduje się już po otrzymaniu faktury. Właśnie dlatego, zanim zdecydujemy się na zakup towaru lub usługi, warto sprawdzić kontrahenta. To pozwoli dopełnić wszystkich niezbędnych formalności – jak np. obowiązkowa rejestracja do VAT-UE – i prawidłowo rozliczyć daną transakcję.
Konieczność wprowadzenia ustawy o zmianie ustawy o VAT, obowiązującej od 1 stycznia 2017 r., uzasadniona została potrzebą ograniczenia nadużyć w rozliczaniu VAT. Nowe regulacje powinny więc zwiększyć wpływy do budżetu państwa i wyeliminować nieuczciwe zachowania w obrocie gospodarczym. Ustawa zawiera jednak szereg nieścisłości, znacznie zwiększając ryzyko rozliczeń podatkowych dla uczciwych przedsiębiorców i obsługujących biznes księgowych.
Podmiot, który ma pełnić funkcję przedstawiciela podatkowego, musi spełnić szereg wymagań określonych przepisami ustawy o VAT. Przede wszystkim przedstawicielem podatkowym może być podmiot (osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej albo osoba fizyczna), który ma siedzibę na terytorium kraju i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Jakie warunki należy jeszcze spełniać?
W przypadku nabycia towarów od zagranicznego przedsiębiorcy zarejestrowanego do VAT UE przedsiębiorca z Polski na obowiązek wykazać WNT i dokonać stosownego rozliczenia. Wątpliwości dotyczące sposobu rozliczenia transakcji pojawiają się wówczas, jeżeli sprzedawca nie jest zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej w ramach swojej działalności gospodarczej świadczą usługi na rzecz podmiotów zagranicznych. W jaki sposób prawidłowo rozliczać podatek VAT w przypadku, gdy usługa świadczona jest poza granicami naszego kraju?
Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowych nabyć lub dostaw towarów, zarejestrowany jako podatnik VAT UE, może zostać wykreślony z rejestru podatników w kilku przypadkach. Jednym z takich przypadków, skutkującym utratą statusu podatnika, jest brak składania informacji podsumowujących VAT UE przez kolejne trzy miesiące.
Plik JPK to nie tylko kolejne obciążenie dla przedsiębiorców. Struktura w formacie XML ma za zadanie usprawnić kontrole prowadzone przez organy podatkowe. Dlaczego nie wykorzystać tego na potrzeby autokontroli? Wystarczy zwizualizować JPK_VAT w formie tabeli, aby sprawdzić, czy w rozliczeniach nie ma błędów.
Przed wysłaniem pliku JPK_VAT do urzędu, należy wykonać podstawowy test i sprawdzić, czy dane w pliku JPK uzgadniają się z deklaracją VAT (lub jej korektą) za ten sam okres. Jeżeli nie, należy znaleźć przyczynę błędu i natychmiast skorygować rozliczenia.
W styczniu fiskus wykreślił z rejestru podatników VAT kilka tysięcy firm. W związku z tym, przedsiębiorcy zasadnie zwrócili uwagę na potrzebę weryfikacji, czy ich kontrahenci są wciąż zarejestrowani jako podatnicy VAT. Zarówno dokonanie transakcji krajowej, jak i wewnątrzwspólnotowej z kontrahentem niezarejestrowanym na VAT lub VAT-UE może rodzić poważne konsekwencje. Jeszcze bardziej dotkliwe skutki może spowodować wymiana handlowa z podmiotem nieistniejącym.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym orzekł, że możliwość zastosowania 0-proc. stawki VAT przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie może być uzależniona od tego, czy kontrahent był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT-UE. Wyrok dotyczy portugalskiego fiskusa, ale ma znaczenie dla polskich przedsiębiorców. Polska skarbówka popełnia bowiem identyczne błędy.
Polski podatnik, który jest zobowiązany do rozliczenia WNT, zazwyczaj wykazuje podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona faktura. W rozliczeniu za ten sam okres może odliczyć VAT naliczony, gdy zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Problem pojawia się, gdy otrzymuje fakturę od zagranicznego kontrahenta z opóźnieniem. Po zmianach od 2017 r. takie opóźnienie w pewnych przypadkach będzie niosło ze sobą również konsekwencje finansowe.
1 grudnia 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła szereg pomysłów legislacyjnych, zmierzających do korzystniejszego opodatkowania VAT sprzedaży towarów i usług w internecie. Dzięki nowym przepisom konsumenci i przedsiębiorstwa, szczególnie start-upy i MŚP, będą mogli łatwiej kupować i sprzedawać towary i usługi przez internet. Jedną z najważniejszych propozycji KE jest wprowadzenie jednakowych zasad opodatkowania e-książek, e-gazet i ich drukowanych odpowiedników
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która zawiera rozwiązania ograniczające wyłudzenia VAT poprzez uszczelnienie systemu poboru tego podatku.
Dochowanie należytej staranności i jej właściwe udokumentowanie może uchronić przedsiębiorcę przed negatywnymi skutkami wkręcenia w karuzelę podatkową. Takie podejście potwierdzają wyroki krajowych sądów administracyjnych oraz wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE. Mimo to zdarza się, że organy podatkowe uznają, że zgromadzone dokumenty służą jedynie uwiarygodnieniu przeprowadzonych transakcji mających na celu wyłudzenie VAT.
Sprzedaliśmy w maju 2016 r. towar kontrahentowi ze Słowacji. Podał nam swój NIP, więc uznaliśmy, nie sprawdzając, że jest podatnikiem VAT UE. Dlatego dostawę rozliczyliśmy jako WDT. Została również złożona informacja podsumowująca. Nasza spółka jest podatnikiem VAT UE. Otrzymaliśmy jednak pismo z US, że kontrahent nie był w maju podatnikiem VAT UE, dlatego musimy skorygować deklarację VAT-7 i informację podsumowującą. Skontaktowaliśmy się z kontrahentem. Okazało się, że jest podatnikiem VAT UE dopiero od 15 czerwca 2016 r., ale rozliczył WNT. Czy rzeczywiście musimy korygować rozliczenie? Jeśli tak, to jak to zrobić?
W praktyce gospodarczej uzyskanie opieczętowanego i opatrzonego podpisami zarówno przewoźnika, jak i nabywcy listu przewozowego, potwierdzającego dostawę towaru do nabywcy, jest w wielu przypadkach znacznie utrudnione. Minister Finansów w wydanej interpretacji potwierdził, że dopuszczalne są również inne sposoby i formy dokumentowania dostawy, w tym m.in. dokumentowanie dostawy oświadczeniem odbiorcy towaru i w formie skanu przesyłanym mailem do dostawcy towaru.