REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić numer VAT w systemie VIES?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak sprawdzić numer VAT w systemie VIES?
Jak sprawdzić numer VAT w systemie VIES?

REKLAMA

REKLAMA

Unijny system VIES (VAT Information and Exchange System) pozwala sprawdzić, czy dana firma jest zarejestrowana jako prowadząca handel w obrębie Unii Europejskiej. Jak zweryfikować numer VAT UE?

Czym jest system VIES?

VIES (VAT Information and Exchange System) to system informatyczny umożliwiający weryfikację podatników VAT podmiotów gospodarczych, zarejestrowanych jako dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Autopromocja

Aby sprawdzić kontrahenta w systemie VIES, należy podać państwo członkowskie Unii Europejskiej, z którego pochodzi przedsiębiorca oraz jego numer VAT UE.

Jak zweryfikować numer VAT?

VIES to wyszukiwarka (a nie baza danych) Komisji Europejskiej. Informacje są pozyskiwane z krajowych baz danych VAT, gdy wyszukiwanie jest prowadzone za pomocą narzędzia VIES.

Sprawdź numer VAT w systemie VIES

Wyniki wyszukiwania wyświetlają się na dwa sposoby: informacja o VAT UE istnieje (numer aktywny) lub nie istnieje (numer nieaktywny).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź prawidłowa

Jeśli uzyskana zostanie odpowiedź prawidłowa, narzędzie VIES wyświetli informację o VAT UE.

Odpowiedź nieprawidłowa

Jeżeli system generuje nieważny status, oznacza to, że numer identyfikacyjny VAT, który próbujesz zatwierdzić, nie jest zarejestrowany w odpowiedniej krajowej bazie danych. Wynika to z jednego z poniższych czynników:

  • numer VAT nie istnieje
  • numer VAT nie został aktywowany na potrzeby transakcji wewnątrzunijnych
  • rejestracja nie została jeszcze zakończona (niektóre kraje UE wymagają osobnej rejestracji transakcji wewnątrzunijnych).

Zmiany te nie zawsze są widoczne bezpośrednio w krajowych bazach danych i w związku z tym nie ma ich w systemie VIES. W pilnych sprawach najlepiej skontaktować się z lokalną administracją podatkową w swoim kraju.

Narzędzie VIES dostępne jest w 23 językach Unii Europejskiej.

Co zrobić, jeżeli istniejący numer VAT nie jest zweryfikowany?

Jeżeli Twój klient twierdzi, że zarejestrował się do celów podatku VAT, ale nie potwierdza tego weryfikacja online za pomocą VIES, możesz zażądać weryfikacji w urzędzie skarbowym jego kraju. Możliwe, że Twój klient będzie musiał dokonać dodatkowej rejestracji jako podatnik VAT na potrzeby transakcji transgranicznych w obrębie UE. Procedura ta wygląda w każdym kraju inaczej.

Uzyskanie dodatkowych informacji

Jeśli w VIES nie możesz znaleźć odpowiednich informacji, powinieneś zwrócić się o nie do krajowych organów administracji. Następnie powinieneś być w stanie uzyskać potwierdzenie o tym:

  • czy numer VAT jest ważny, czy też nie jest
  • czy numer VAT jest powiązany z jakąś nazwą i adresem.

Z krajowymi organami administracji można skontaktować się na różne sposoby. W niektórych krajach UE istnieją systemy online, a w innych trzeba skorzystać z telefonu, poczty elektronicznej lub faksu.

Internetowe systemy sprawdzania numerów VAT

Ze względu na ochronę danych osobowych organy krajowe nie ujawniają nazwy ani adresu powiązanych z danym numerem VAT. Mogą one jedynie potwierdzić, że pewna nazwa i adres są powiązane z konkretnym numerem VAT lub nie.

Dane niedostępne w systemie VIES

Zdarza się, że narzędzie VIES jest niedostępne ze względu na konieczność konserwacji krajowych baz danych. Komisja we współpracy z państwami członkowskimi stara się zapewnić, aby czas, w którym połączenie z krajową bazą danych nie jest możliwe, był ograniczony do minimum. Jeżeli otrzymasz tego rodzaju komunikat o błędzie, powinieneś spróbować ponownie po kilku minutach lub godzinach.

Możliwe nieścisłości w VIES

Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za prawdziwość informacji uzyskanych za pośrednictwem internetowego narzędzia VIES ze względu na to, że informacje pochodzą z krajowych baz danych, nad którymi Komisja nie ma kontroli. Komisja Europejska nie może sprawdzać, poprawiać, uzupełniać ani usuwać krajowych numerów VAT.

Informacje dodatkowe o systemie VIES

Należy zachować dowód tej weryfikacji na wypadek kontroli podatkowej.

Więcej informacji można znaleźć w najczęściej zadawanych pytaniach na stronie systemu VIES.

Klauzula o wyłączeniu odpowiedzialności w odniesieniu do weryfikacji numerów identyfikacyjnych VAT w systemie VIES

Źródło: strona internetowa Unii Europejskie

Polecamy: Komplet Nowy JPK_VAT + 2 ebooki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA