REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT handlu elektronicznego w UE - zmiany od 2021 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Opodatkowanie VAT handlu elektronicznego w UE - zmiany od 2021 roku
Opodatkowanie VAT handlu elektronicznego w UE - zmiany od 2021 roku

REKLAMA

REKLAMA

11 grudnia 2018 r. Komisja Europejska przedstawiła szczegółowe przepisy mające ułatwić płynne przejście do nowego systemu VAT dla handlu elektronicznego, który zacznie obowiązywać w styczniu 2021 r. Proponowane przepisy definiują rolę internetowych platform handlowych w walce z oszustwami podatkowymi oraz zmniejszają obciążenia administracyjne dla firm sprzedających towary przez internet.

Inicjatywa Komisji Europejskiej jest lementem reakcji UE na oszustwa w zakresie VAT oraz służą poprawie poboru VAT od sprzedaży przez internet. Mają one pomóc państwom członkowskim odzyskać 5 mld euro przychodów podatkowych rocznie od sprzedaży przez internet. Wartość ta do 2020 r. wzrośnie do 7 mld euro. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierre Moscovici, komisarz do spraw gospodarczych i finansowych, podatków i ceł, stwierdził: W 2021 r. UE wprowadza nowy system podatku VAT, aby ułatwić przedsiębiorstwom sprzedaż towarów przez internet, a państwom członkowskim odzyskanie utraconych dochodów z podatku VAT. Proponowane dzisiaj przepisy pomogą przedsiębiorcom rozwijać sprzedaż, a oszuści i firmy, które uchylają się przed zobowiązaniami, przestaną stanowić nieuczciwą konkurencję. Ważną rolę do odegrania mają przy tym internetowe platformy handlowe.

Strona internetowa DG TAXUD na temat VAT w handlu elektronicznym, akty prawne

Nowy system VAT dla sprzedawców internetowych 

Dzięki zaproponowanym 11 grudnia 2018 r. przepisom wykonawczym nowy system VAT dla przedsiębiorców sprzedających przez internet będzie gotowy zaraz po wejściu w życie nowych ram prawnych w 2021 r. Przedstawiono nowe elementy składowe systemu, które będą niezbędne, aby firmy internetowe mogły w pełni korzystać z jednolitego rynku UE.

REKLAMA

Dzięki elektronicznemu portalowi będącemu „punktem kompleksowej obsługi” przedsiębiorcy sprzedający towary przez internet będą mogli załatwić formalności związane z VAT w UE za pośrednictwem przystępnego portalu internetowego, w swoim własnym języku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przeciwnym razie rejestracja na potrzeby podatku VAT byłaby konieczna w każdym z państw członkowskich UE, w którym prowadzona jest sprzedaż, co jest uważane za jedną z największych barier dla małych firm prowadzących transgraniczną działalność handlową. W przypadku dostawców usług elektronicznych system funkcjonuje już od 2015 r. i działa bardzo dobrze.

VAT 2019

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

Niezależni sprzedawcy korzystający z internetowych platform handlowych też muszą płacić VAT

Od 2021 r. duże internetowe platformy handlowe będą musiały dopilnować, aby VAT był również pobierany w sytuacji, gdy firmy spoza UE sprzedają za ich pośrednictwem towary konsumentom w UE. W ogłoszonych dziś przepisach wyjaśniono, w jakich przypadkach uznaje się, że platformy ułatwiają taką sprzedaż między użytkownikami. Wyszczególniono, jakie dane muszą być przechowywane przez platformy handlowe przy sprzedaży przez ich interfejs. Internetowe platformy handlowe będą ponosić odpowiedzialność za nieuiszczenie VAT-u, organy podatkowe będą więc mogły domagać się zwrotu podatku, jeżeli sprzedawcy spoza UE nie dopełnią swoich obowiązków.

W nowych przepisach przewidziano w szczególności, że prawidłowy VAT będzie naliczany w przypadku towarów z magazynów w UE, nawet jeżeli teoretycznie są one sprzedawane konsumentom przez firmy spoza UE. W obecnej sytuacji państwa członkowskie mają trudności w odzyskaniu VAT-u z tego rodzaju sprzedaży. 

Nowe przepisy techniczne zostały opracowane w porozumieniu z samymi platformami internetowymi i z organami państw członkowskich. Ich uzupełnieniem są uproszczenia w zakresie VAT-u, które ograniczają niepotrzebne obciążenia dla platform handlowych, tak aby mogły one skoncentrować się na swojej podstawowej działalności. 

Dalsze działania

Proponowane przepisy wykonawcze zostaną teraz przesłane do zatwierdzenia państwom członkowskim w Radzie oraz do zaopiniowania Parlamentowi Europejskiemu. Komisja wzywa do szybkiego porozumienia w 2019 r., aby zapewnić przedsiębiorcom płynne przejście na nowy system VAT w handlu elektronicznym w 2021 r. 

Kontekst

Przedłożone 11 grudnia 2018 r. rozporządzenia wykonawcze to szczegółowe przepisy niezbędne do sprawnego wdrożenia przez państwa członkowskie nowego systemu podatku VAT w handlu elektronicznym, uzgodnionego w grudniu 2017 r. i mającego wejść w życie w styczniu 2021 r. 

Przepisy te są kontynuacją propozycji Komisji dotyczących gruntownej reformy unijnego systemu VAT, przedstawionych w październiku 2017 r., oraz planu działania w sprawie VAT w kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT, przedstawionego w kwietniu 2016 r.

Wspólny podatek od wartości dodanej (VAT) odgrywa na europejskim jednolitym rynku ważną rolę. VAT jest ważnym i stale rosnącym źródłem dochodów w UE – w 2015 r. kwota pobrana z tytułu tego podatku wyniosła ponad bilion euro, co odpowiada 7 proc. unijnego PKB. Jeden z zasobów własnych UE również jest oparty na podatku VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA