Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli
- Artykuł partnerski

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur.
Typowy dzień w biurze rachunkowym. Pani Anna, właścicielka, zaczyna pracę od otwarcia skrzynki mailowej. Czeka tam już kilkadziesiąt wiadomości od klientów. Załączniki to faktury kosztowe: PDF-y wygenerowane z systemu kontrahenta, skany pośpiesznie zrobione telefonem, czasem nawet zdjęcia pomiętych paragonów. Równolegle kurier przynosi kopertę z dokumentami papierowymi od klienta, który nie ma czasu na maile.
Każdy taki dokument to początek procesu. Trzeba go pobrać, otworzyć, zweryfikować, a potem ręcznie wprowadzić do programu księgowego lub w lepszym wypadku, przepuścić przez system OCR (optyczne rozpoznawanie znaków), który odczyta dane. W międzyczasie dzwoni telefon. Pani Aniu, czy doszła faktura od firmy X? Czy możemy już zrobić przelew? Jaki wyszedł nam VAT? – sypią się pytania. Każde pytanie wymaga przerwania wprowadzania danych i sprawdzenia statusu jakiegoś dokumentu. To ciągła walka o koncentrację i walka z czasem, by zdążyć przed dniem rozliczenia z fiskusem. Ten model pracy, choć męczący i nieefektywny, jest przynajmniej znany i oswojony.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli
Materiały prasowe
KSeF: koniec świata, jaki znamy
Już wkrótce ten rytuał przestanie istnieć. Od 1 lutego 2026 r. duże przedsiębiorstwa będą zobowiązane do wystawiania faktur wyłącznie w KSeF, a jednocześnie wszyscy podatnicy – niezależnie od wielkości – będą musieli odbierać faktury wystawione przez te duże podmioty właśnie w Krajowym Systemie e-Faktur. Od 1 kwietnia 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie pozostałych podatników, z wyłączeniem podatników najmniejszych. Ostatecznie od 1 stycznia 2027 r. wystawianie faktur w KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich. W efekcie sposób pracy z fakturami i obiegu dokumentów zmieni się całkowicie.
Rewolucja polega na tym, że faktura przestanie być dokumentem wysyłanym mailem czy przekazywanym z ręki do ręki. Stanie się ustrukturyzowanym plikiem XML, który nabierze mocy prawnej dopiero w momencie wysłania go do centralnego, rządowego systemu. Co to oznacza dla biura rachunkowego? Koniec maili z fakturami kosztowymi. Koniec PDF-ów. Większość faktur zakupowych klientów będzie trafiać bezpośrednio do KSeF. Brzmi dobrze, tyle że dla wielu zaganianych w codziennych obowiązkach klientów to na razie jest czarna magia. Za chwilę zaczną pytać, co mają robić…

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli
Materiały prasowe
Biura rachunkowe w poszukiwaniu odpowiedzi
Biuro rachunkowe nie będzie już biernym odbiorcą dokumentów. W zależności od zasad współpracy ustalonych z klientami, będzie na przykład musiało aktywnie pobrać je z systemu. To nie jest drobna zmiana techniczna, ale wywrócenie dotychczasowego porządku do góry nogami. Cały proces, budowany i utrwalany przez lata, musi zostać zdefiniowany na nowo.
Biuro rachunkowe staje przed kluczowymi pytaniami, na które musi znaleźć odpowiedzi, i to szybko, bo zegar tyka nieubłaganie. Jak zapanować nad dokumentami, które nie spływają już na skrzynkę mailową, ale rezydują w zewnętrznej bazie? Czy księgowy będzie musiał codziennie logować się do rządowej platformy dla każdego ze stu klientów z osobna, aby ręcznie sprawdzać, czy pojawiły się nowe faktury? Co z akceptacją kosztów? Dotychczas klient przesyłając fakturę mailem, niejako potwierdzał, że ją akceptuje. Teraz pojawi się ona w systemie automatycznie. Jak zbudować proces jej weryfikacji i akceptacji po stronie klienta, zanim zostanie zaksięgowana? Co z dokumentami, które nie są fakturami KSeF – polisami, dowodami wewnętrznymi czy fakturami od zagranicznych kontrahentów?
Strach przed chaosem jest uzasadniony. Bez odpowiedniego przygotowania biuro może utonąć w nowej biurokracji, tym razem cyfrowej. Zamiast usprawnienia, praca może się podwoić. To moment krytyczny, w którym trzeba wybrać narzędzia, które nie tylko obsłużą KSeF, ale przede wszystkim pomogą zarządzić całym procesem zmiany.
Od rewolucji do ewolucji: partner w zmianie
Pierwszą, odruchową myślą może być: potrzebuję modułu KSeF do swojego programu księgowego. To jednak rozwiązuje tylko ułamek problemu – zazwyczaj wysyłkę faktur sprzedażowych. Prawdziwym wyzwaniem jest zarządzanie transformacją całego biura, obsługą faktur kosztowych i integracją procesów.
Biura rachunkowe mogą jednak skorzystać z narzędzia, które nie tylko ułatwia prosto zaadaptować się do nowych realiów związanych z KSeF, ale pozwala zautomatyzować procesy księgowe w nowej skali. SaldeoSMART to aplikacja, która od 2009 roku wspiera biura rachunkowe i firmy w cyfrowej transformacji. Z rozwiązania korzysta już ponad 300 tysięcy użytkowników. Platforma oferuje wygodne fakturowanie, zaawansowany OCR do odczytu danych z dokumentów, elektroniczny obieg dokumentów oraz bezpieczną i wygodną integrację z KSeF, oraz programami finansowo-księgowymi.
Siłą rozwiązania jest automatyzacja i prostota. Integracja z KSeF dla wielu klientów i firm może potrwać parę chwil – wystarczy token uwierzytelniający lub od 1 lutego 2026 certyfikat i można działać. Nie trzeba konfigurować skomplikowanych ustawień ani dokupować dodatkowych modułów, ponieważ wszystko, co niezbędne, jest już w pakiecie. Użytkownicy nie ponoszą żadnych dodatkowych opłat za integrację, wysyłanie ani pobieranie faktur z KSeF.
Dodatkowa wartość dla biura
KSeF to jedynie źródło danych. Prawdziwą wartość dla biznesu wnoszą systemy, które potrafią je efektywnie przetworzyć. Platforma SaldeoSMART oferuje funkcje wykraczające poza system centralny. Mowa tu o płatności za fakturę z poziomu dokumentu, monitoringu płatności za wystawione faktury, kontroli rozrachunków, zarządzaniu dostępem do faktur czy automatyzacji procesów księgowania i akceptacji lub odrzuceniu faktury po stronie firmy. Poza tym użytkownik może liczyć na elektroniczny obieg wewnątrz firmy, automatyczne rozliczenie transakcji bankowych, automatyczne raporty czy obciążenie pozycji budżetowych.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli
Materiały prasowe
W porównaniu z modułami KSeF wbudowanymi w poszczególne programy księgowe, zewnętrzne platformy oferują dużo większą elastyczność i swobodę działania. SaldeoSMART współpracuje z ponad 40 różnymi systemami finansowo-księgowymi, dzięki czemu biuro rachunkowe może obsługiwać klientów korzystających z różnych programów, zachowując jednolity i ustandaryzowany proces obsługi faktur z KSeF.
Zmiana systemu księgowego przez klienta przestaje być problemem, ponieważ z SaldeoSMART posiada integrację z ponad 40 systemami finansowo-księgowymi dostępnymi na rynku, a w razie potrzeby można korzystać nawet z kilku naraz.
Bezpieczeństwo jest zaletą chmury
Warto podkreślić, że w przypadku oprogramowania chmurowego (SaaS) to producent dba o wszystkie kwestie techniczne: aktualizacje, dostosowanie systemu do nowych wymogów Ministerstwa Finansów, poprawne działanie w trybach awaryjnych czy offline. Użytkownik nie musi kontrolować tych zmian ani ręcznie aktualizować programu. Jednocześnie bezpieczeństwo danych pozostaje wspólną odpowiedzialnością - dostawca zabezpiecza system, a użytkownik dba o bezpieczne korzystanie z niego.
Biura rachunkowe wybierające SaldeoSMART mogą także korzystać z panelu do komunikacji z klientem, a dostęp do bazy wiedzy, instrukcji i szkoleń online otrzymują bezpłatnie. To znacznie ułatwia wdrożenie i codzienną pracę.
Nadchodząca rewolucja KSeF to nieunikniona zmiana. Jednak dzięki nowoczesnym narzędziom biura rachunkowe mogą nie tylko sprostać nowym obowiązkom, ale także wykorzystać je jako szansę do głębokiej automatyzacji, redukcji błędów i podniesienia efektywności swojej pracy. W ten sposób cała zmiana zamiast problemem, może okazać się szansą.