REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych - zmiany od 1 stycznia 2020 r.

Grant Thornton
Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.
Zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych - zmiany od 1 stycznia 2020 r.
Zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych - zmiany od 1 stycznia 2020 r.
International Diesel Service

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje dotyczące rozliczania transakcji transgranicznych. Zmiany są istotne, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, szczególnie w zakresie dokumentów potwierdzających prawo do zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych.

Rada Unii Europejskiej przyjęła zmiany do Dyrektywy VAT UE zmieniające kierunek wymogów dla celów zastosowania przez dostawcę zwolnienia od podatku wewnątrzwspólnotowej dostawy (w Polsce stawka 0%).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przesłanką materialną a nie wymogiem formalnym staje się – oprócz warunku transportu towarów poza państwo członkowskie dostawy – posiadanie przez nabywcę ważnego numeru VAT-UE (aktywnego w VIES). Ponadto dostawca nie będzie mógł skorzystać z preferencji, jeśli nie dopełnił obowiązku składania informacji podsumowującej lub jeżeli złożona przez niego informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych informacji dotyczących danej dostawy.

Zmiany w transakcjach łańcuchowych

W transakcjach łańcuchowych zmiany prowadzą do wspólnego przyjęcia zasady, zgodnie z którą, o ile spełnione zostaną określone warunki, transport towarów należy przypisać jednej dostawie w ramach łańcucha transakcji, a więc transport przypisać należy wyłącznie do dostawy dokonanej do podmiotu pośredniczącego.

Odstępstwem będzie sytuacja, w której podmiot pośredniczący przekaże swojemu dostawcy numer VAT-UE nadany mu przez państwo, z którego towary są wysyłane lub transportowane. Sprecyzowano również podmiot pośredniczący – inny niż pierwszy w kolejności dostawca, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.

REKLAMA

Jednolite zasady związane z przemieszczaniem towarów do magazynu typu call-off stock

Wprowadzenie jednolitych zasad związanych z przemieszczaniem towarów do magazynu typu call-off stock pozwala na uniknięcie, jak ma to miejsce obecnie, sytuacji, iż najpierw rozliczane jest przemieszczenie towaru a następie dostawa krajowa. Zatem w przypadku transakcji w tej procedurze pomiędzy dwoma podatnikami będziemy mieli do czynienia z jednym WDT w państwie członkowskim wyjścia i jednym WNT w państwie członkowskim przybycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadniczo nie ma znaczenia cel w jakim kontrahent nabywa towary (produkcja, usługi, handel), niemniej istotny staje się termin, w którym przemieszczone towary zostaną dostarczone nabywcy – jeśli nie nastąpi to w terminie 12 miesięcy po przybyciu towarów do magazynu, to dostawca będzie obowiązany rozliczyć WDT-WNT, chyba że dostawca zarejestruje w odpowiedniej ewidencji powrót towarów.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Podatnicy prowadzący magazyn będą mieli obowiązek w terminie 14 dni od dnia pierwszego wprowadzenia towarów do magazynu elektronicznie zawiadamiać naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu magazynu typu call-off stock, jak też elektronicznie zawiadamiać o zmianach (będzie regulowane rozporządzeniem). Podatnicy przemieszczający towary do magazynów poza terytorium kraju będą obowiązani składać elektronicznie informacje podsumowujące. Podatnicy prowadzący magazyn lub przemieszczający towary do magazynu w innym kraju UE będą również obowiązani do prowadzenia odpowiednich ewidencji.

Dalsza część artykułu dotyczącego zmian w rozliczaniu transakcji transgranicznych

Dorota Borkowska-Chojnacka, Doradca, Doradztwo podatkowe Grant Thornton

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA