REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych - zmiany od 1 stycznia 2020 r.

Grant Thornton
Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.
Zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych - zmiany od 1 stycznia 2020 r.
Zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych - zmiany od 1 stycznia 2020 r.
International Diesel Service

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje dotyczące rozliczania transakcji transgranicznych. Zmiany są istotne, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, szczególnie w zakresie dokumentów potwierdzających prawo do zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych.

Rada Unii Europejskiej przyjęła zmiany do Dyrektywy VAT UE zmieniające kierunek wymogów dla celów zastosowania przez dostawcę zwolnienia od podatku wewnątrzwspólnotowej dostawy (w Polsce stawka 0%).

REKLAMA

Autopromocja

Przesłanką materialną a nie wymogiem formalnym staje się – oprócz warunku transportu towarów poza państwo członkowskie dostawy – posiadanie przez nabywcę ważnego numeru VAT-UE (aktywnego w VIES). Ponadto dostawca nie będzie mógł skorzystać z preferencji, jeśli nie dopełnił obowiązku składania informacji podsumowującej lub jeżeli złożona przez niego informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych informacji dotyczących danej dostawy.

Zmiany w transakcjach łańcuchowych

W transakcjach łańcuchowych zmiany prowadzą do wspólnego przyjęcia zasady, zgodnie z którą, o ile spełnione zostaną określone warunki, transport towarów należy przypisać jednej dostawie w ramach łańcucha transakcji, a więc transport przypisać należy wyłącznie do dostawy dokonanej do podmiotu pośredniczącego.

Odstępstwem będzie sytuacja, w której podmiot pośredniczący przekaże swojemu dostawcy numer VAT-UE nadany mu przez państwo, z którego towary są wysyłane lub transportowane. Sprecyzowano również podmiot pośredniczący – inny niż pierwszy w kolejności dostawca, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.

Jednolite zasady związane z przemieszczaniem towarów do magazynu typu call-off stock

Wprowadzenie jednolitych zasad związanych z przemieszczaniem towarów do magazynu typu call-off stock pozwala na uniknięcie, jak ma to miejsce obecnie, sytuacji, iż najpierw rozliczane jest przemieszczenie towaru a następie dostawa krajowa. Zatem w przypadku transakcji w tej procedurze pomiędzy dwoma podatnikami będziemy mieli do czynienia z jednym WDT w państwie członkowskim wyjścia i jednym WNT w państwie członkowskim przybycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadniczo nie ma znaczenia cel w jakim kontrahent nabywa towary (produkcja, usługi, handel), niemniej istotny staje się termin, w którym przemieszczone towary zostaną dostarczone nabywcy – jeśli nie nastąpi to w terminie 12 miesięcy po przybyciu towarów do magazynu, to dostawca będzie obowiązany rozliczyć WDT-WNT, chyba że dostawca zarejestruje w odpowiedniej ewidencji powrót towarów.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Podatnicy prowadzący magazyn będą mieli obowiązek w terminie 14 dni od dnia pierwszego wprowadzenia towarów do magazynu elektronicznie zawiadamiać naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu magazynu typu call-off stock, jak też elektronicznie zawiadamiać o zmianach (będzie regulowane rozporządzeniem). Podatnicy przemieszczający towary do magazynów poza terytorium kraju będą obowiązani składać elektronicznie informacje podsumowujące. Podatnicy prowadzący magazyn lub przemieszczający towary do magazynu w innym kraju UE będą również obowiązani do prowadzenia odpowiednich ewidencji.

Dalsza część artykułu dotyczącego zmian w rozliczaniu transakcji transgranicznych

Dorota Borkowska-Chojnacka, Doradca, Doradztwo podatkowe Grant Thornton

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA