REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje
Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

Co przeszkadza w podjęciu pracy na stanowisku księgowego

Obok mnogości zmian podatkowych oraz narastającego zmęczenia zawodowego respondenci dostrzegają także inne powody, dla których w branży księgowej brakuje specjalistów. Na brak atrakcyjnych warunków zatrudnienia – takich jak wysokie zarobki, elastyczny czas pracy czy benefity pozapłacowe – wskazuje 47% badanych. Dodatkowo niemal co piąty upatruje przyczyn niedoboru specjalistów w niskim poziomie automatyzacji procesów księgowych, a 17% zwraca uwagę na niewystarczające możliwości rozwoju kariery.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chęci są, ale czasu jak na lekarstwo

Księgowi chcą zdobywać nowe umiejętności, uczestniczyć w szkoleniach czy uczyć się obsługi nowych programów. Jednak z powodu nadmiaru obowiązków często brakuje im na to czasu. Dwóch na pięciu badanych (41%) deklaruje, że może poświęcić na rozwój zawodowy nie więcej niż godzinę tygodniowo, a co dziesiąty w ogóle nie znajduje na to czasu. Co więcej, w ciągu ostatnich trzech miesięcy tylko 7% ankietowanych nie odczuło przeciążenia wynikającego z natłoku codziennych zadań. Dziesięciokrotnie więcej respondentów (70%) borykało się z takim poczuciem często lub bardzo często.

Technologia rozwiązuje problemy, ale nie wszystkie

Choć jeden na pięciu badanych zwraca uwagę na niewystarczający poziom cyfryzacji w obszarze księgowości, technologia jest obecna w ich codziennej pracy. Zdecydowana większość ankietowanych (94%) biorących udział w badaniu SaldeoSMART korzysta z programów do automatyzacji dokumentów, popularne są również systemy ERP oraz kadrowo-płacowe (60%), a także narzędzia OCR służące do odczytywania danych z faktur i dokumentów (55%). Wciąż są jednak w tym obszarze pola do poprawy. Niemal co trzeci badany (30%) spędza powyżej sześciu godzin tygodniowo na ręcznym przepisywaniu danych do systemów IT, z czego 19% poświęca na te czynności nawet ¼ tygodnia pracy.

Ponad 40 godzin miesięcznie poświęcanych na żmudne, powtarzalne czynności administracyjne to wyraźny sygnał, że wiele firm wciąż ma jeszcze przed sobą zadanie jakim jest cyfryzacja – mówi Edyta Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta SaldeoSMART. I dodaje: Automatyzacja i elektroniczny obieg dokumentów to nie luksus, a fundament każdego sprawnie działającego działu księgowego, szczególnie w dobie zbliżającego się KSeFu. Nowoczesne rozwiązania cyfrowe pozwalają usprawnić codzienne procesy, ograniczyć liczbę błędów i odblokować czas specjalistów tak, by mogli zająć się zadaniami, które wymagają zaawansowanej analizy danych, doradztwa optymalizacyjnego czy rozwoju kompetencji.

REKLAMA

AI pomoże?

Zapytani o wykorzystanie sztucznej inteligencji w codziennej pracy, respondenci najczęściej deklarują brak regularnego kontaktu z tymi narzędziami. Mniej niż jedna piąta (17%) badanych używa rozwiązań bazujących na AI, które umożliwiają klasyfikację dokumentów czy analizę danych. Z kolei 28% podkreśla, że miało okazjonalny kontakt z tego typu narzędziami, a 29% o nich słyszało, ale jeszcze nie miało z nimi styczności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie sztuczna inteligencja budzi wśród badanych księgowych bardzo pozytywne skojarzenia. Dziewięciu na dziesięciu respondentów ocenia potencjał wykorzystania narzędzi AI w księgowości jako wysoki, a 44% z nich uważa, że technologia ta może znacząco odciążyć pracowników i zwiększyć ich efektywność. Nie oznacza to jednak, że badani przyjmują sztuczną inteligencję bezkrytycznie. Trzech na czterech zwraca uwagę, że wykorzystanie AI niesie za sobą ryzyko błędów w interpretacji danych, a 57% obawia się o bezpieczeństwo zasobów. Dodatkowo połowa ankietowanych dostrzega zagrożenie w postaci braku kontroli nad poprawnością procesów księgowych, a 28% wyraża niepokój, że sztuczna inteligencja przyczyni się do utraty miejsc pracy.

Ostrożność w podejściu do sztucznej inteligencji jest całkowicie zrozumiała, zwłaszcza w tak odpowiedzialnej branży jak księgowość – podkreśla Edyta Wojtas. – Nie powinno to jednak blokować wdrażania rozwiązań, które realnie mogą odciążyć pracowników i usprawnić ich codzienną pracę. Dobrym sposobem na oswajanie nowych technologii jest postawienie na współpracę z dostawcami, którzy już oferują funkcje AI w ramach swoich narzędzi. Dzięki temu można w pełni przekonać się, jak działają takie rozwiązania i jakie oferują korzyści mając jednocześnie pewność, że praca odbywa się w kontrolowanym i zaufanym środowisku.

Więcej przestrzeni na doradztwo i rozwój

Nowe technologie mogą odegrać kluczową rolę w odbudowie potencjału branży księgowej. Warunkiem jest jednak przełamanie barier: zarówno tych technologicznych, jak i mentalnych. Z badania SaldeoSMART wynika, że 44% respondentów nie potrafi jednoznacznie ocenić swojego poziomu gotowości do pracy z narzędziami bazującymi na AI, a kolejne 17% przyznaje się, że nie jest przygotowane. Kluczowym w najbliższych latach będzie nie tylko wdrażanie nowych rozwiązań, ale również ich odpowiednie oswajanie i pogłębianie kompetencji wśród pracowników.

***

O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2025 roku przez SaldeoSMART w formie ankiety internetowej. Wzięli w nim udział specjaliści ds. finansów i księgowości zatrudnieni zarówno po stronie firm, jak i biur rachunkowych. Celem badania było uchwycenie bieżących wyzwań zawodowych, a także poznanie podejścia środowiska księgowych do wykorzystania nowoczesnych technologii, w tym m.in. automatyzacji i sztucznej inteligencji.

Polecamy: Szkolenie: KSeF 2.0 – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur od 1 lutego 2026 roku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA