REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatki, optymalizacja podatkowa
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

rozwiń >

Darowizna jako forma optymalizacji podatkowej

Darowizny przekazane na rzecz organizacji zajmujących się działalnością pożytku publicznego, datki na cele kultu religijnego czy też na cele charytatywno - opiekuńcze kościoła to najczęściej występujące w Polsce formy dobroczynności. Nie należy mylić darowizny z możliwością przekazania 1,5 % podatku na rzecz wybranych organizacji. Są to bowiem zupełnie różne instytucje.

REKLAMA

REKLAMA

Darowizna oznacza przekazanie świadczenia pieniężnego lub wartościowych przedmiotów na rzecz obdarowanego, nie każda jednak wiąże się z ulgą podatkową. Listę instytucji, których obdarowanie przynosi realne korzyści, określają przepisy podatkowe. Podatnicy wspierający wskazane podmioty mogą skorzystać z ulgi podatkowej polegającej na odliczeniu od dochodu wartości darowizny w wysokości do 6% dochodu. Limit ten nie dotyczy darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą kościoła.

Dowodem darowizny może być m.in. przelew bankowy. Warto jednak pamiętać, że małżonkowie rozliczający się wspólnie powinni wykonać go ze wspólnego konta. W przeciwnym razie urząd skarbowy uzna, że prawo do odliczenia ulgi przysługuje jedynie małżonkowi, który faktycznie dokonał wpłaty.

Odliczenie straty a obniżenie podatków w firmie

Jeżeli przychody z działalności gospodarczej są niższe niż koszty poniesione w celu ich uzyskania, pojawia się strata. Przedsiębiorcy mogą ją rozliczyć w ciągu kolejnych 5 lat kalendarzowych.

Firmy korzystające z mechanizmu odliczenia straty odejmują jej wartość od swoich zobowiązań podatkowych, co oznacza dla nich niższe podatki. Rozliczenia straty można dokonać na 2 sposoby:
1) obniżać dochód o wysokość straty przez kolejne 5 lat kalendarzowych pod warunkiem, że jednorazowa obniżka nie przekroczy 50% wysokości straty
2) obniżyć jednorazowo dochód a w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.Firma, która poniosła stratę, może w jednym z najbliższych pięciu lat podatkowych odliczyć od swojego dochodu jednorazowo do 5 000 000 zł tej straty. Jeśli jednak cała strata jest większa niż 5 mln zł — to to, czego nie udało się odliczyć w tej jednorazowej kwocie, firma może rozliczać przez pozostałe lata z tego pięcioletniego okresu.

Ważne

W każdym kolejnym roku nie można odliczyć więcej niż 50% całkowitej wysokości tej straty.

Jak mówi Marta Zielińska, doradca podatkowy z Kancelarii Podatkowej Marta Zielińska zrzeszonej w Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych:
Odliczenie straty to mechanizm, który pozwala przedsiębiorcom zrekompensować straty poniesione w jednym roku podatkowym poprzez obniżenie podstawy opodatkowania w latach przyszłych. Jest więc ważnym narzędziem w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa, pozwalającym na lepsze radzenie sobie z nieprzewidzianymi stratami i planowanie podatkowe na przyszłość.

REKLAMA

Hipotetyczne odsetki w kosztach (NID)

Kolejne narzędzie zmniejszające podatek dotyczy spółek kapitałowych. Firmy, które wykorzystają swój zysk na inwestycje, otrzymają od państwa “nagrodę”. Jest nią możliwość ujęcia w kosztach określonej wielkości zysku przeznaczonej na kapitał zapasowy. Hipotetyczne odsetki to te, które spółka musiałaby zapłacić, gdyby zamiast własnego finansowania skorzystała z kapitału zewnętrznego, np. kredytu bankowego.

Dla wyliczenia odsetek stosuje się ważny wskaźnik - stopę referencyjną NBP podwyższoną o 1 punkt procentowy. Podatnicy mogą odliczać odsetki przez 3 kolejne lata kalendarzowe. Możliwość odliczenia hipotetycznych odsetek stanowi zachętę dla przedsiębiorstw do korzystania z kapitału własnego zamiast zaciągania długów. Może to prowadzić do stabilniejszej struktury finansowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga na złe długi w podatku od towarów i usług

Prowadzący własne firmy często spotykają się z nieuczciwymi kontrahentami. Nie otrzymują od nich zapłaty, mimo że od sprzedanych towarów i usług musieli odprowadzić należny podatek VAT. Co zrobić w takiej sytuacji?

Ulga na złe długi została tak skonstruowana, aby sprzedawca miał prawo skorygować swój podatek należny i zmniejszyć zobowiązanie podatkowe. Obwarowana jest licznymi warunkami i można z niej skorzystać w ciągu 3 lat, licząc od końca roku, w którym nieopłacona faktura została wystawiona. Przedsiębiorca musi też uprawdopodobnić nieściągalność danej wierzytelności.

Ulga na złe długi w podatku dochodowym

Przedsiębiorcy mogą również skorzystać z ulgi na złe długi w podatku dochodowym. Podatnik - wierzyciel zmniejsza podstawę opodatkowania lub też zwiększa stratę podatkową o wartość wierzytelności zaliczoną uprzednio do przychodów należnych, która nie została uregulowana lub zbyta. Korekty takiej dokonujemy w rozliczeniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze, rachunku lub w umowie. Korekty podstawy opodatkowania lub straty podatkowej dokonuje się pod warunkiem, że do dnia złożenia zeznania podatkowego wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta.

Obniżona stawka CIT 9%

CIT, czyli podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 19%. Istnieją jednak warunki, które uprawniają do płacenia niższej stawki. Preferencyjny CIT 9% w 2024 roku przysługuje w dwóch przypadkach:
1) firma ma status małego podatnika, czyli jej całkowity dochód ze sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczył 2 milionów Euro;
2) firma rozpoczęła swoją działalność i znajduje się w pierwszym roku podatkowym.

Zdaniem doradcy podatkowego Marty Zielińskiej warunki stosowania tej ulgi są stosunkowo proste. Warto zwrócić uwagę na obowiązujące tu zakazy.

Status firmy rozpoczynającej działalność nie przysługuje podmiotowi, który powstał w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki nieposiadającej osobowości prawnej w inny rodzaj działalności. Głównym przeznaczeniem tej ulgi jest możliwość obniżenia zobowiązań podatkowych dla początkujących przedsiębiorstw i dla firm o niższych dochodach.

Przyśpieszona amortyzacja

Osoby prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek mogą skorzystać z przyspieszonej amortyzacji. Ta metoda pozwala na odliczenie wyższych odpisów, co skraca okres amortyzacji. Odpisy zalicza się do kosztów uzyskania przychodów, dlatego ich wartość obniża wysokość dochodów, które podlegają opodatkowaniu.

Aby skorzystać z przyspieszonej amortyzacji, należy po raz pierwszy zaewidencjonować używany lub ulepszony środek trwały. Nie wszystkie środki trwałe spełniają te warunki, np. za używany środek trwały ustawodawca uznał taki, który był używany przez poprzedniego właściciela przez co najmniej 6 miesięcy. Z tego względu każdy przedsiębiorca powinien skonsultować swoje zakupy dla firmy z ekspertem księgowym. Oceni on, czy w konkretnym przypadku możliwe będzie skorzystanie z wyższych odpisów amortyzacyjnych.

Wymienione metody obniżenia podatków mogą wydawać się trudne do zastosowania, zwłaszcza dla małych lub początkujących firm. Dlatego zawsze warto skorzystać z usług sprawdzonych biur rachunkowych. Eksperci z OSCBR pomogą w pełnym wykorzystaniu dostępnych ulg i odliczeń, a ich wiedza z zakresu przepisów podatkowych pozwala zastosować rozwiązania dostosowane do potrzeb klientów, co przyczynia się do obniżenia zobowiązań podatkowych.

Autorzy:
1. Marta Zielińska, doradca podatkowy - Kancelaria Podatkowa Marta Zielińska
2. OSCBR - Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA