Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Krzysztof Gawkowski, podatek cyfrowy
Wicepremier zapowiada nowy podatek. Obejmie cały rynek
ShutterStock

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

W Polsce znów wraca temat długo zapowiadanego podatku cyfrowego. Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, w rozmowie z PAP, potwierdził, że prace nad projektem ustawy wciąż trwają, a nowe regulacje mają objąć szeroki zakres usług działających w przestrzeni cyfrowej. Według założeń, obowiązek podatkowy miałby dotyczyć globalnych gigantów technologicznych, których roczne przychody przekraczają 750 mln euro.

Ministerstwo Cyfryzacji podtrzymuje prace nad ustawą, która – jak zapowiada Krzysztof Gawkowski – obejmie cały rynek cyfrowy

Wicepremier przypomniał, że pierwsze założenia przedstawiono w sierpniu bieżącego roku, a proces legislacyjny jest skomplikowany i angażuje liczne instytucje. Jak powiedział: „W sierpniu wskazywaliśmy, że potrzebujemy pół roku i ten czas jeszcze nie minął. Legislacja obejmie cały rynek i wiele instytucji, więc stworzenie tych przepisów nie jest proste.

Gawkowski podkreślił również, że prace są zaawansowane, a resort zbliża się do przedstawienia finalnego projektu: „Wierzę, że projekt ustawy zostanie przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku”. Po tym etapie ruszą standardowe procedury – konsultacje społeczne, potem prace rządowe i uzgodnienia międzyresortowe.

Dwa proponowane warianty podatku – szeroki obejmujący marketplace’y, aplikacje taksówkarskie i media społecznościowe oraz wąski ograniczony wyłącznie do reklam profilowanych

Resort cyfryzacji zaprezentował dwa możliwe podejścia do konstrukcji podatku cyfrowego. Wariant szeroki zakłada opodatkowanie szerokiej gamy usług, takich jak:

  • usługi interfejsu cyfrowego (np. marketplace’y),
  • aplikacje taksówkarskie,
  • media społecznościowe,
  • profilowane reklamy cyfrowe,
  • usługi przekazywania danych o użytkownikach.

Z kolei wariant wąski przewiduje obciążenie podatkiem wyłącznie reklam profilowanych. Według planów wpływy z podatku trafiłyby bezpośrednio do budżetu państwa i byłyby przeznaczone na rozwój krajowych technologii, innowacji oraz wsparcie wysokiej jakości treści medialnych. PAP Biznes ustalił, że preferowaną stawką ma być 3 proc., co przełożyłoby się na ok. 1,7 mld zł wpływów w 2027 roku oraz nawet ponad 3 mld zł w 2030 roku.

Napięcia między resortami i wcześniejsze deklaracje – Minister Finansów Andrzej Domański zachowywał ostrożność, zwracając uwagę na gospodarcze i polityczne konsekwencje podatku cyfrowego

W marcu tego roku Gawkowski po raz pierwszy zapowiedział wprowadzenie podatku cyfrowego. Ówczesna reakcja Ministerstwa Finansów była jednak ostrożna. Minister Andrzej Domański podkreślał wtedy, że kierowany przez niego resort „nie pracuje nad wprowadzeniem podatku cyfrowego” i przypominał, że to resort finansów odpowiada za politykę podatkową państwa.

W sierpniu jego ton uległ zmianie – choć nadal nie opowiadał się jednoznacznie za nową daniną, wskazywał na potrzebę uczciwej konkurencji i dodatkowych dochodów dla państwa. Jak zaznaczył: „zawsze warto szukać dochodów”. Dodał również, że podatek cyfrowy ma „wagę zarówno gospodarczą, jak i polityczną” oraz że należy rozpatrywać go z pełną odpowiedzialnością: „I dlatego myślę, że należy go rozpatrywać na rządzie z pełną powagą i zdając sobie sprawę ze wszystkich konsekwencji, jakie mogą się z nim wiązać”.

Wicepremier w sierpniu deklarował, że projekt zostanie przedstawiony „do końca tego roku”, jednak złożoność prac oraz konieczność precyzyjnego opisania funkcjonowania podatku sprawiły, że termin uległ przesunięciu. Resort zapowiada jednak konsekwentne dążenie do wdrożenia rozwiązania, które ma zwiększyć sprawiedliwość podatkową i wesprzeć rozwój polskiej gospodarki cyfrowej.

Polska nie jest pionierem – jak inne kraje europejskie wprowadzają podatek cyfrowy?

W kontekście planów Polski warto spojrzeć na doświadczenia innych państw Unii Europejskiej, które już od kilku lat stosują własne wersje podatku cyfrowego. To nie jest eksperyment – wiele krajów zdecydowało się na opodatkowanie globalnych gigantów technologicznych, a ich doświadczenia mogą być cenną wskazówką również dla naszego systemu podatkowego.

Francja – pionier europejskiego podatku cyfrowego

Francja jako jedno z pierwszych państw wprowadziła podatek cyfrowy (DST), który obowiązuje od 2019 roku. Stawka wynosi 3 proc. i obejmuje przychody z usług interfejsów cyfrowych oraz reklam opartych na danych użytkowników. Podatek obowiązuje firmy osiągające co najmniej 750 mln euro przychodów globalnych oraz minimum 25 mln euro przychodów z usług świadczonych na terenie Francji.

Według dostępnych danych wpływy z tego podatku rosną z roku na rok – w 2023 roku Francja zebrała około 668 mln euro. Dodatkowo w 2024 roku wprowadzono nową daninę w wysokości 1,2 proc. dotyczącą usług streamingu muzyki. Objęła ona zarówno platformy płatne, jak i darmowe, pod warunkiem że osiągają co najmniej 20 mln euro przychodów z tego typu działalności.

Włochy – zacieśnienie reguł i poszerzenie zakresu od 2025 roku

We Włoszech podatek cyfrowy funkcjonuje od 1 stycznia 2020 roku i również wynosi 3 proc. Obejmuje on przychody z reklam cyfrowych, działalności marketplace'ów oraz z usług polegających na przesyłaniu danych użytkowników. Początkowo obowiązywał tylko wtedy, gdy firma przekraczała próg 5,5 mln euro przychodów we Włoszech, jednak od 2025 roku próg ten został zlikwidowany.

Oznacza to, że podatek będzie dotyczył każdej firmy przekraczającej globalny próg 750 mln euro, niezależnie od wielkości jej lokalnych przychodów. Zmiana ta ma na celu zwiększenie wpływów fiskalnych oraz poszerzenie liczby podmiotów objętych regulacjami.

Hiszpania – 3 proc. od reklam, pośrednictwa i danych użytkowników

Hiszpania wprowadziła swój podatek cyfrowy 1 stycznia 2021 roku. Stawka, podobnie jak w przypadku Francji i Włoch, wynosi 3 proc. Podatek obejmuje przychody z reklam online, usług pośrednictwa cyfrowego oraz sprzedaży danych użytkowników.

Aby firma została objęta daniną, musi spełnić dwa progi: globalny – 750 mln euro rocznych przychodów, oraz krajowy – około 3 mln euro przychodów z usług opodatkowanych na terytorium Hiszpanii.

Austria – jedna z najwyższych stawek, choć w ograniczonym zakresie

Austria zdecydowała się na wprowadzenie podatku cyfrowego 1 stycznia 2020 roku. Stawka należy do najwyższych w Europie i wynosi 5 proc., choć obejmuje tylko jeden segment rynku – reklamy online. Z podatku korzystają wyłącznie firmy o globalnych przychodach przekraczających 750 mln euro oraz lokalnych przychodach w Austrii wynoszących co najmniej 25 mln euro.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak