Kategorie

Podatek cyfrowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Założenia globalnej reformy podatkowej. „To historyczny dzień dla dyplomacji ekonomicznej” – tak w Departamencie Skarbu USA skomentowano decyzję 130 państw produkujących 90% światowego PKB o przyłączeniu się do międzynarodowej reformy podatkowej. Warto przyjrzeć się, jaka jest istota tej reformy, jaka jest w niej rola Waszyngtonu i jakie skutki umowa ta będzie miała dla reszty świata.
Podatek od zysków nadzwyczajnych, czyli opodatkowanie firm zarabiających podczas kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Jest to pomysł, który coraz częściej pojawia się w niemieckich mediach.
Fundusz Odbudowy. W ramach porozumienia UE dotyczącego budżetu i funduszu Komisja zobowiązała się do przedstawienia propozycji nowych opłat i podatków, które mają być zasobami własnymi. Chodzi o graniczny podatek węglowy, opłatę cyfrową czy środki z systemu handlu emisjami CO2. Komisja ma zaproponować również dodatkowe nowe zasoby własne, które mogłyby obejmować podatek od transakcji finansowych oraz wkład finansowy związany z sektorem przedsiębiorstw.
Podatek cyfrowy. Gigant technologiczny Google podjął decyzję o podniesieniu w Hiszpanii o 2 proc. cen reklam - wynika z ustaleń dziennika "El Mundo”. Firma chce w ten sposób odzyskać środki, jakie w ramach tzw. podatku cyfrowego nałożył nań od stycznia rząd Pedro Sancheza.
Podatek cyfrowy. W Hiszpanii od 2021 roku obowiązuje podatek od określonych usług cyfrowych nazywany powszechnie taksą Google. Opodatkowaniu w wysokości 3 proc. podlegają przychody z reklam internetowych, sprzedaży baz danych i usług pośrednictwa internetowego. Hiszpański urząd podatkowy zwrócił się do dużych firm, m.in. związanych z sektorem nowych technologii, o informacje na temat ich rozliczeń za usługi cyfrowe w ostatnich latach. Dane mają pomóc we wprowadzeniu w życie podatku cyfrowego.
Podatek od reklamy. Wiele krajów Europy wprowadziło już w ostatnim czasie tzw. podatki cyfrowe, które obejmują różne formy działalności internetowej, w tym reklamy online. Stawka podatku wynosi 2 proc. w Wielkiej Brytanii; 3 proc. we Francji, Włoszech i Hiszpanii; 5 proc. w Austrii. Podatkiem objęte są firmy, których globalne i krajowe przychody przekraczają określony próg. W Szwecji natomiast istnieje podatek od reklam w formie akcyzy w wysokości od 2,5 proc. do 6,9 proc. Obejmuje on m.in. wydawców oferujących materiały reklamowe i ogłoszenia w tradycyjnych gazetach papierowych.
Rok 2021 będzie stał pod znakiem nowych danin - ocenia Polski Instytut Ekonomiczny. Chodzi m.in. o podatki ponadnarodowe, np. od niepoddanych recyklingowi odpadów z tworzyw sztucznych. Analitycy szacują, że z tego tytułu Polska musiałaby odprowadzić w 2021 roku do kasy UE 600 mln euro.
Podatek cyfrowy. Największe szanse na skuteczne uregulowanie kwestii opodatkowania gospodarki cyfrowej mają kompleksowe rozwiązania na poziomie międzynarodowym lub europejskim - uważa Ministerstwo Finansów.
Połowa 2021 roku to ostateczny termin na globalne porozumienie ws. podatku cyfrowego - oświadczyła szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Jeśli go nie będzie lub będzie niewystarczające, UE wprowadzi własne przepisy - zapowiedziała.
Propozycje wprowadzające podatek cyfrowy w Unii Europejskiej są już gotowe. Niemiecka prezydencja ma nadzieję, że jeszcze w tym roku UE uda się wypracować porozumienie ws. skuteczniejszego ściągania takiego podatku.
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) z siedzibą w Paryżu oświadczyła, że z powodu pandemii koronawirusa i rozbieżności politycznych międzynarodowe rozmowy w sprawie zasad opodatkowania globalnej działalności wielkich spółek internetowych (takich jak Apple czy Google) przedłużyły się. Porozumienie może zostać osiągnięte do połowy 2021 roku.
Tadeusz Kościński deklaruje, że resort finansów nie zamierza podnosić podatków mimo zwiększonych wydatków spowodowanych pandemią. W tym roku zamiast zerowego deficytu ma on wynieść ponad 109 mld zł, choć wielu ekonomistów uważa, że jest to kwota zawyżona. Dodatkowo poluzowana reguła wydatkowa pozwala na pewną swobodę. Minister popiera też wprowadzenie podatku cyfrowego, choć musiałoby to się odbyć na poziomie unijnym, by nie narazić naszego kraju na retorsje Stanów Zjednoczonych.
Opłata od niepoddanych recyklingowi opakowań plastikowych, graniczny podatek węglowy, podatek od transakcji finansowych czy dochody ze sprzedaży uprawień do emisji CO2 - to uzgodnione na szczycie nowe zasoby własne, które mają pomóc UE sfinansować fundusz odbudowy.
Szykują się zmian w podatkach zaplanowane przez Komisję Europejską. Użytkownicy platform internetowych nie ukryją przed fiskusem dochodu z wynajmu czy z przewozów. Deklaracje VAT i inne obowiązki sprawozdawcze zostaną odchudzone, a urzędnicy z poszczególnych krajów zaczną w końcu wymieniać się informacjami o oszustach.
Niektóre kraje Unii Europejskiej nie czekają na regulacje unijne w zakresie podatku cyfrowego. Hiszpania wprowadza 3 proc. podatek cyfrowym od przychodów uzyskanych na hiszpańskim rynku. Prace nad regulacjami w tym zakresie zapowiedziały także Włochy. Natomiast Francja już w ubiegłym roku chciała wprowadzić taki podatek.
Unii Europejskiej zależy na wypracowaniu międzynarodowego porozumienia dotyczącego opodatkowania gospodarki cyfrowej. Chodzi o podatek dla firm technologicznych takich jak Google, Amazon czy Facebook.
Parlament Europejski w Strasburgu przyjął rezolucję, w której domaga się "sprawiedliwszego" opodatkowania gospodarki cyfrowej. Zdaniem europosłów, jeśli nie uda się uzyskać porozumienia na szczeblu międzynarodowym, Unia Europejska powinna wprowadzić własne przepisy w tej kwestii.
Z przeprowadzonego przez organizację Fair Tax Mark badania wynika, że potentat internetowy Amazon jest liderem w kwestii unikania opodatkowania. Pozostałe pięć wielkich firm internetowych - Facebook, Google, Netflix, Apple i Microsoft - wyróżniono jako "agresywnie unikające opodatkowania".
Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że "mamy informację z Komisji Europejskiej, że w najbliższych miesiącach zamierza zaproponować jeden podatek dla całej Unii Europejskiej". Jak dodał, Polska czeka na tę propozycję i bardzo chętnie ją wdroży.
Zdaniem premiera Mateusza Morawieckiego, w kontekście negocjacji w sprawie unijnego budżetu, konieczne jest znalezienie nowych źródeł finansowania priorytetów UE. Wśród nich wymienił m.in. podatek lotniczy, podatek od transakcji finansowych czy podatek cyfrowy.
Minister cyfryzacji Marek Zagórski poinformował, że prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego trwają - przede wszystkim w Ministerstwie Finansów, ale także w resorcie cyfryzacji - już od dłuższego czasu, choć nie zostały jeszcze ukonkretnione. Dochody z takiego podatku nie zostały uwzględnione w projekcie budżetu na 2020 r.
Nowy komisarz Unii Europejskiej ds. gospodarczych i finansowych były premier Włoch Paolo Gentiloni powiedział, że Unia Europejska wprowadzi podatek cyfrowy nawet w sytuacji, gdy nie zostanie wypracowany kompromis z innymi państwami w tej sprawie.
Wiceprezydent USA Mike Pence, który przebywał w Polsce w związku z obchodami 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej, podczas swojego pobytu mówił m.in. że Stany Zjednoczone "z głęboką wdzięcznością przyjęły odrzucenie" przez Polskę propozycji podatku od usług cyfrowych, "które utrudniły wymianę handlową pomiędzy naszymi krajami". Wiceszef Kancelarii Prezydenta Paweł Mucha pytany w TVN24 o te słowa Pence'a odpowiedział, że "to jest wątek ogólnej pochwały tego, jak w Polsce jest prawidłowo zbudowany system podatkowy, jak nasze obciążenia fiskalnie nie hamują możliwości inwestowania w Polsce".
"Ministerstwo Finansów prowadzi prace nad przygotowaniem projektu ustawy o podatku od niektórych usług cyfrowych. Punktem wyjścia do przygotowania projektu ustawy stanowi projekt dyrektywy dotyczącej podatku od usług cyfrowych, zaproponowanej przez Komisję Europejską w marcu 2018 r." - poinformowało PAP biuro prasowe resortu finansów.
11 lipca 2019 r. parlament Francji ostatecznie uchwalił przepisy nakładające podatek w wysokości 3% na wielkie firmy technologiczne jak Google, Amazon, Facebook czy Apple (tzw. podatek GAFA). Ten podatek ma być sposobem na unikanie płacenia podatków przez duże korporacje świadczące usługi cyfrowe.
Ministrowie finansów grupy G20 na spotkaniu w Fukuoce w Japonii 9 czerwca 2019 r. uzgodnili, że należy załatać luki prawne, które umożliwiają wielkim firmom technologicznym, takim jak Google, czy Facebook, obniżanie płaconego przez nie podatku korporacyjnego – wynika z komunikatu ze spotkania. Pomysł na opodatkowanie tych firm opierać się ma na dwóch filarach. Pierwszy filar dotyczy podziału praw do opodatkowania firmy, która sprzedaje towary lub usługi w danym kraju, nawet jeśli nie jest w nim fizycznie obecna. Jeśli mimo to firmy znajdą sposób na księgowanie dochodów w krajach o niskich podatkach, inne państwa mogłyby wtedy zabiegać o ustalenie globalnego minimum stawki podatkowej w ramach drugiego filaru.
Ministerstwo Finansów pracuje nad przepisami regulującymi kwestię opodatkowania przedsiębiorstw cyfrowych, póki co w zakresie tzw. digital advertising tax, czyli opodatkowania reklam cyfrowych - powiedziała dziennikarzom minister finansów Teresa Czerwińska, w kuluarach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Wprowadzenie podatku cyfrowego może być jednym z czynników, który może ograniczyć napływ bezpośrednich inwestycji do Polski - ocenił Kevin Hasset, szef Rady Doradców Ekonomicznych prezydenta USA. Przepisy zakładające opodatkowanie przedsiębiorstw cyfrowych świadczących usługi na terytorium Polski miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.
Od 1 stycznia 2020 r. mają wejść w życie przepisy, zakładające opodatkowanie przychodu przedsiębiorstw cyfrowych świadczących usługi na terytorium Polski. Dochody budżetu z tego tytułu mogą wynieść w 2020 r. ok. 217,5 mln zł - szacuje resort finansów w Aktualizacji Programu Konwergencji (APK) będącej częścią opublikowanego Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2019-2022.
15 marca 2019 r. agencja Reutera poinformowała, że Austria planuje wprowadzić własny 3-procentowy podatek cyfrowy dla wielkich firm technologicznych takich jak Amazon, Google czy Facebook, z uwagi na brak porozumienia w tej sprawie na poziomie całej Unii Europejskiej. Premier Mateusz Morawiecki powiedział 18 marca br., że Polska chce wprowadzić podatek cyfrowy razem z wszystkimi państwami UE, ale jeżeli nie będzie konsensusu, to państwa członkowskie będą musiały podejmować te decyzje samodzielnie.
Ministrowie finansów Unii Europejskiej nie doszli do porozumienia w sprawie propozycji podatku cyfrowego dla całej UE. Podatek miałby obejmować firmy takie jak Google, Facebook czy Amazon. Planowane są jednak dalsze prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego.
Koncepcja wprowadzenia wspólnego unijnego podatku cyfrowego ma zostać zaprezentowana już w grudniu tego roku. Nowy podatek obejmowałby swoim zasięgiem przede wszystkim duże firmy technologiczne takie jak Google czy Facebook. Największym zwolennikiem wprowadzenia podatku cyfrowego jest Francja.