REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy ma przynieść 4-6 mld zł wpływów budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rząd szuka dodatkowych pieniędzy. Podatek cyfrowy ma przynieść 4-6 mld zł wpływów budżetowych
Rząd szuka dodatkowych pieniędzy. Podatek cyfrowy ma przynieść 4-6 mld zł wpływów budżetowych
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Podatek cyfrowy jest już na tapecie rządu. Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona jeszcze w tym roku, a wpływy z niego mogą sięgnąć kilku miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.
rozwiń >

Podatek cyfrowy już niebawem. Rząd liczy na miliardy złotych wpływów do budżetu państwa z nowej daniny. Projekt ustawy o podatku od usług cyfrowych oferowanych przez technologicznych gigantów zostanie przedstawiony rządowi w tym roku - zapowiedział w poniedziałek 24 marca br. wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Według niego podatek może przynieść miliardy złotych budżetowi państwa. "Za kilka miesięcy przedstawimy koncepcję podatku cyfrowego, nad którym prace rozpoczęły się w Ministerstwie Cyfryzacji i są na etapie konsultacji. Szukamy optymalnego rozwiązania" - zapowiedział wicepremier.

REKLAMA

Autopromocja

Podatek cyfrowy to miliardy złotych. "Jedni mówią, że cztery, inni, że sześć"

Szef resortu cyfryzacji wskazał, że wpływy z tego podatku mogą zostać zainwestowane w technologie cyfrowe. "Jeżeli chcemy pieniędzy na startupy w Polsce, nowe technologie AI, administrację elektroniczną, to musimy je wygenerować w budżecie. Premier powiedział: pracuj, jak będziesz miał ustawę, będziemy rozmawiali" - wskazał.

Gawkowski odniósł się do słów Thomasa Rose'a, nominowanego przez prezydenta Donalda Trumpa na ambasadora USA w Polsce, który zapowiedział, że w razie opodatkowania amerykańskich koncernów cyfrowych Polska musi się liczyć z "odwetem" ze strony USA. "Nie słyszałem o takiej reakcji w stosunku do Francji, Wielkiej Brytanii, Austrii czy innych państw. Tam jakoś nikt nie kiwał palcem i nie mówił, że czegoś nie mogą zrobić. Tam mogą setki milionów euro płynąć do budżetu. Giganci cyfrowi na całym świcie powinni płacić takie same podatki i powinny one iść w setki milionów dolarów" - podkreślił wicepremier.

Gawkowski zaznaczył, że Ministerstwo Cyfryzacji zleciło badania, na temat wielkości możliwych wpływów z podatku. "To kwota wyrażana w miliardach złotych. Jedni mówią, że cztery, inni, że sześć" - powiedział wicepremier.

Podatek cyfrowy na etapie konsultacji, chodzi o miliardy złotych

"Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad podatkiem cyfrowym, który miałby wprowadzić większe pieniądze do budżetu państwa od dużych korporacji, które tutaj pracują. Te prace się rozpoczęły, są na etapie konsultacji. Przed nami spotkania z tymi, którzy są "za" i "przeciw", a efekty tego pewnie za klika miesięcy" - mówił trzy tygodnie temu Gawkowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wicepremier zaznaczył, że podatek cyfrowy już funkcjonuje w innych państwach Unii Europejskiej, jak Francja, Włochy, Hiszpania, Austria, ale też poza UE - w Wielkiej Brytanii. Gawkowski podkreślił, że nałożenie podatku na big techy dałoby pewnie miliardy złotych wpływów do budżetu państwa, dlatego warto o tym rozmawiać i resort będzie to robił.

Kiedy rząd zdecyduje o podatku od big techów?

"Nie narysujemy mapy kiedy będzie efekt tych prac, bo konsultacje się rozpoczęły. Jesteśmy po pierwszym spotkaniu, na którym byli zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy wprowadzania takich rozwiązań. Przed nami kolejne spotkania. Myślę, że w najbliższych miesiącach będą pierwsze dane, bo też zamówiliśmy odpowiednie analizy. Wtedy przedstawimy koncepcję i będziemy rozmawiali z panem premierem, jak to miałoby dokładnie wyglądać" - powiedział Gawkowski.

Szef MC dodał, że nie jest przesądzone jak będzie obliczany podatek cyfrowy, dlatego resort chce rozmawiać ze wszystkimi interesariuszami na rynku. "To musi być prawo, które będzie dobre dla Polaków, bo będzie wprowadzało pieniądze do budżetu, a też nie obciążając na tyle firm, żeby nie mogły się rozwijać. Szukamy optymalnego rozwiązania. (...) Przed nami za kilka miesięcy decyzje kierunkowe" - dodał.

Sprzeciw USA wobec polskich planów podatkowych

Gawkowski był pytany przez dziennikarzy o wpis na platformie X nominowanego na ambasadora Stanów Zjednoczonych w Polsce Toma Rose'a w sprawie podatku cyfrowego. "To niezbyt mądre! Autodestrukcyjny podatek, który zaszkodzi tylko Polsce i jej relacjom z USA. Prezydent Trump również odpowie odwetem, jak i powinien zrobić. Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!" - napisał Rose.

Wicepremier powiedział, że "Polska ma prawo pracować nad każdym prawem, które będzie dobre dla obywateli polskich i takie prace się toczą". "Nie wyobrażam sobie, żeby jakikolwiek dyplomata mógł traktować Polskę jako swoje lenno i zabraniać politykom pracować nad jakimkolwiek prawem. Prace będą toczyły się zgodnie z harmonogramem i na pewno nie będziemy się oglądali na to, że ktoś mówi nam, że coś możemy albo czegoś nie możemy, bo nikogo lennem nie jesteśmy" - podkreślił Gawkowski.

Tusk: Podatek cyfrowy? Być może...

Premier Donald Tusk powiedział natomiast, że podatek na big techy może zostanie nałożony, a może nie. "Mamy dzisiaj na świecie do czynienia z nowymi trendami jeśli chodzi o politykę celną, podatkową i zgodnie z tym nowym trendem mogę powiedzieć: może te podatki nałożymy, a może nie nałożymy" - oświadczył Tusk.

Jak dodał, "na razie w rządzie nie ma pracy nad takim projektem", ale wicepremier i minister cyfryzacji Gawkowski przygotowuje "ewentualny projekt". Szef rządu zaznaczył, że wspólnie z Gawkowskim myśli "o poważnych inwestycjach na praktycznie każdym polu", od energetyki po kwestie militarne, a do tego potrzebna jest "dobra współpraca".

Gawkowski zapewnił, że Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce. Z kolei minister finansów Andrzej Domański przypomniał, że politykę podatkową kształtuje resort finansów oraz że ministerstwo nie pracuje obecnie nad podatkiem cyfrowym.

Podatek od korporacji cyfrowy w Polsce – szansa czy ryzyko?

Podatek cyfrowy to temat, który od dawna budzi kontrowersje na arenie międzynarodowej. Z jednej strony, jego wprowadzenie pozwoliłoby na większe wpływy do budżetu państwa i ograniczenie nierówności w opodatkowaniu międzynarodowych gigantów technologicznych. Wprowadzenie podobnych regulacji w krajach takich jak Francja czy Hiszpania pokazuje, że można skutecznie egzekwować takie opłaty. Jednak sukces tego rozwiązania zależy od precyzyjnego opracowania zasad, tak aby nie obciążyło ono nadmiernie firm działających w Polsce i nie zniechęciło inwestorów.

Z drugiej strony, podatek cyfrowy może wywołać napięcia międzynarodowe, czego przykładem jest stanowczy sprzeciw przedstawicieli USA. Obawy o ewentualne konsekwencje polityczne i gospodarcze sprawiają, że rząd musi dokładnie przeanalizować wszystkie scenariusze. Premier Tusk wydaje się zachowywać ostrożność, podkreślając, że prace nad podatkiem to dopiero wstępna faza analiz. Ostateczna decyzja wymagać będzie kompromisu – zarówno w ramach polskiej gospodarki, jak i w relacjach z kluczowymi partnerami międzynarodowymi.

Podatek od big techów. Jak to wygląda w poszczególnych krajach?

Wiele państw już wprowadziło podatek cyfrowy, aby zwiększyć wpływy budżetowe i wyrównać warunki konkurencji między międzynarodowymi gigantami technologicznymi a lokalnymi firmami. Oto jak wygląda sytuacja w różnych krajach na chwilę obecną:

Jak Europa wprowadza podatek cyfrowy?

  • Francja – od 2019 r. obowiązuje 3% podatek od obrotów międzynarodowych firm technologicznych o globalnych przychodach powyżej 750 mln euro i przychodach we Francji powyżej 25 mln euro. W 2023 r. przyniósł 700 mln euro wpływów.
  • Belgia – planuje wprowadzenie 3% podatku od usług cyfrowych do 2027 r.
  • Włochy – od 2020 r. obowiązuje 3% podatek od przychodów z działalności internetowej (reklamy, e-commerce, media społecznościowe). Od 2025 r. zniesiono próg dochodowy.
  • Wielka Brytania – od 2020 r. funkcjonuje 2% podatek cyfrowy dla firm o globalnych przychodach powyżej 500 mln funtów, z czego min. 25 mln funtów musi pochodzić z Wielkiej Brytanii.
  • Austria – od 2020 r. obowiązuje 5% podatek cyfrowy, obejmujący reklamy internetowe.
  • Norwegia, Szwecja, Finlandia – brak podatku cyfrowego. Finlandia sprzeciwiła się unijnym planom w obawie o negatywny wpływ na branżę gier komputerowych.
  • Łotwa – rozważano 3% podatek, ale nie podjęto działań legislacyjnych.

Bliski Wschód i Azja - podatek od big techów już tam jest

  • Turcja – od 2020 r. obowiązuje 7,5% podatek od przychodów z usług cyfrowych.
  • Izrael – rozważa 3-5% podatek obrotowy dla big techów, planuje także dołączenie do globalnej inicjatywy minimalnego podatku 15% od 2026 r.
  • Japonia – od 2015 r. obowiązuje 10% podatek na transgraniczną sprzedaż usług cyfrowych.
  • Korea Płd. – 10% VAT na usługi cyfrowe, bez progu minimalnego.
  • Tajwan – 5% podatek od e-usług dla firm z przychodami powyżej 56 tys. zł.
  • Chiny – brak regulacji dotyczących podatku cyfrowego.

Ameryka Północna. Tam tylko Kanada ma podatek cyfrowy

  • Kanada – od 2024 r. obowiązuje 3% podatek cyfrowy. Wcześniej wprowadzono ustawę zobowiązującą platformy cyfrowe do rekompensat dla mediów.
  • USA – brak podatku cyfrowego, silny sprzeciw wobec opodatkowania amerykańskich firm technologicznych przez inne kraje.

Podatek cyfrowy jest aktualnie przedmiotem globalnej debaty. Niektóre państwa widzą w nim sposób na sprawiedliwe opodatkowanie big techów, inne obawiają się konsekwencji gospodarczych i retorsji ze strony USA.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA