REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy ma przynieść 4-6 mld zł wpływów budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rząd szuka dodatkowych pieniędzy. Podatek cyfrowy ma przynieść 4-6 mld zł wpływów budżetowych
Rząd szuka dodatkowych pieniędzy. Podatek cyfrowy ma przynieść 4-6 mld zł wpływów budżetowych
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Podatek cyfrowy jest już na tapecie rządu. Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona jeszcze w tym roku, a wpływy z niego mogą sięgnąć kilku miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

rozwiń >

Podatek cyfrowy już niebawem. Rząd liczy na miliardy złotych wpływów do budżetu państwa z nowej daniny. Projekt ustawy o podatku od usług cyfrowych oferowanych przez technologicznych gigantów zostanie przedstawiony rządowi w tym roku - zapowiedział w poniedziałek 24 marca br. wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Według niego podatek może przynieść miliardy złotych budżetowi państwa. "Za kilka miesięcy przedstawimy koncepcję podatku cyfrowego, nad którym prace rozpoczęły się w Ministerstwie Cyfryzacji i są na etapie konsultacji. Szukamy optymalnego rozwiązania" - zapowiedział wicepremier.

REKLAMA

REKLAMA

Podatek cyfrowy to miliardy złotych. "Jedni mówią, że cztery, inni, że sześć"

Szef resortu cyfryzacji wskazał, że wpływy z tego podatku mogą zostać zainwestowane w technologie cyfrowe. "Jeżeli chcemy pieniędzy na startupy w Polsce, nowe technologie AI, administrację elektroniczną, to musimy je wygenerować w budżecie. Premier powiedział: pracuj, jak będziesz miał ustawę, będziemy rozmawiali" - wskazał.

Gawkowski odniósł się do słów Thomasa Rose'a, nominowanego przez prezydenta Donalda Trumpa na ambasadora USA w Polsce, który zapowiedział, że w razie opodatkowania amerykańskich koncernów cyfrowych Polska musi się liczyć z "odwetem" ze strony USA. "Nie słyszałem o takiej reakcji w stosunku do Francji, Wielkiej Brytanii, Austrii czy innych państw. Tam jakoś nikt nie kiwał palcem i nie mówił, że czegoś nie mogą zrobić. Tam mogą setki milionów euro płynąć do budżetu. Giganci cyfrowi na całym świcie powinni płacić takie same podatki i powinny one iść w setki milionów dolarów" - podkreślił wicepremier.

Gawkowski zaznaczył, że Ministerstwo Cyfryzacji zleciło badania, na temat wielkości możliwych wpływów z podatku. "To kwota wyrażana w miliardach złotych. Jedni mówią, że cztery, inni, że sześć" - powiedział wicepremier.

REKLAMA

Podatek cyfrowy na etapie konsultacji, chodzi o miliardy złotych

"Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad podatkiem cyfrowym, który miałby wprowadzić większe pieniądze do budżetu państwa od dużych korporacji, które tutaj pracują. Te prace się rozpoczęły, są na etapie konsultacji. Przed nami spotkania z tymi, którzy są "za" i "przeciw", a efekty tego pewnie za klika miesięcy" - mówił trzy tygodnie temu Gawkowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wicepremier zaznaczył, że podatek cyfrowy już funkcjonuje w innych państwach Unii Europejskiej, jak Francja, Włochy, Hiszpania, Austria, ale też poza UE - w Wielkiej Brytanii. Gawkowski podkreślił, że nałożenie podatku na big techy dałoby pewnie miliardy złotych wpływów do budżetu państwa, dlatego warto o tym rozmawiać i resort będzie to robił.

Kiedy rząd zdecyduje o podatku od big techów?

"Nie narysujemy mapy kiedy będzie efekt tych prac, bo konsultacje się rozpoczęły. Jesteśmy po pierwszym spotkaniu, na którym byli zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy wprowadzania takich rozwiązań. Przed nami kolejne spotkania. Myślę, że w najbliższych miesiącach będą pierwsze dane, bo też zamówiliśmy odpowiednie analizy. Wtedy przedstawimy koncepcję i będziemy rozmawiali z panem premierem, jak to miałoby dokładnie wyglądać" - powiedział Gawkowski.

Szef MC dodał, że nie jest przesądzone jak będzie obliczany podatek cyfrowy, dlatego resort chce rozmawiać ze wszystkimi interesariuszami na rynku. "To musi być prawo, które będzie dobre dla Polaków, bo będzie wprowadzało pieniądze do budżetu, a też nie obciążając na tyle firm, żeby nie mogły się rozwijać. Szukamy optymalnego rozwiązania. (...) Przed nami za kilka miesięcy decyzje kierunkowe" - dodał.

Sprzeciw USA wobec polskich planów podatkowych

Gawkowski był pytany przez dziennikarzy o wpis na platformie X nominowanego na ambasadora Stanów Zjednoczonych w Polsce Toma Rose'a w sprawie podatku cyfrowego. "To niezbyt mądre! Autodestrukcyjny podatek, który zaszkodzi tylko Polsce i jej relacjom z USA. Prezydent Trump również odpowie odwetem, jak i powinien zrobić. Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!" - napisał Rose.

Wicepremier powiedział, że "Polska ma prawo pracować nad każdym prawem, które będzie dobre dla obywateli polskich i takie prace się toczą". "Nie wyobrażam sobie, żeby jakikolwiek dyplomata mógł traktować Polskę jako swoje lenno i zabraniać politykom pracować nad jakimkolwiek prawem. Prace będą toczyły się zgodnie z harmonogramem i na pewno nie będziemy się oglądali na to, że ktoś mówi nam, że coś możemy albo czegoś nie możemy, bo nikogo lennem nie jesteśmy" - podkreślił Gawkowski.

Tusk: Podatek cyfrowy? Być może...

Premier Donald Tusk powiedział natomiast, że podatek na big techy może zostanie nałożony, a może nie. "Mamy dzisiaj na świecie do czynienia z nowymi trendami jeśli chodzi o politykę celną, podatkową i zgodnie z tym nowym trendem mogę powiedzieć: może te podatki nałożymy, a może nie nałożymy" - oświadczył Tusk.

Jak dodał, "na razie w rządzie nie ma pracy nad takim projektem", ale wicepremier i minister cyfryzacji Gawkowski przygotowuje "ewentualny projekt". Szef rządu zaznaczył, że wspólnie z Gawkowskim myśli "o poważnych inwestycjach na praktycznie każdym polu", od energetyki po kwestie militarne, a do tego potrzebna jest "dobra współpraca".

Gawkowski zapewnił, że Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce. Z kolei minister finansów Andrzej Domański przypomniał, że politykę podatkową kształtuje resort finansów oraz że ministerstwo nie pracuje obecnie nad podatkiem cyfrowym.

Podatek od korporacji cyfrowy w Polsce – szansa czy ryzyko?

Podatek cyfrowy to temat, który od dawna budzi kontrowersje na arenie międzynarodowej. Z jednej strony, jego wprowadzenie pozwoliłoby na większe wpływy do budżetu państwa i ograniczenie nierówności w opodatkowaniu międzynarodowych gigantów technologicznych. Wprowadzenie podobnych regulacji w krajach takich jak Francja czy Hiszpania pokazuje, że można skutecznie egzekwować takie opłaty. Jednak sukces tego rozwiązania zależy od precyzyjnego opracowania zasad, tak aby nie obciążyło ono nadmiernie firm działających w Polsce i nie zniechęciło inwestorów.

Z drugiej strony, podatek cyfrowy może wywołać napięcia międzynarodowe, czego przykładem jest stanowczy sprzeciw przedstawicieli USA. Obawy o ewentualne konsekwencje polityczne i gospodarcze sprawiają, że rząd musi dokładnie przeanalizować wszystkie scenariusze. Premier Tusk wydaje się zachowywać ostrożność, podkreślając, że prace nad podatkiem to dopiero wstępna faza analiz. Ostateczna decyzja wymagać będzie kompromisu – zarówno w ramach polskiej gospodarki, jak i w relacjach z kluczowymi partnerami międzynarodowymi.

Podatek od big techów. Jak to wygląda w poszczególnych krajach?

Wiele państw już wprowadziło podatek cyfrowy, aby zwiększyć wpływy budżetowe i wyrównać warunki konkurencji między międzynarodowymi gigantami technologicznymi a lokalnymi firmami. Oto jak wygląda sytuacja w różnych krajach na chwilę obecną:

Jak Europa wprowadza podatek cyfrowy?

  • Francja – od 2019 r. obowiązuje 3% podatek od obrotów międzynarodowych firm technologicznych o globalnych przychodach powyżej 750 mln euro i przychodach we Francji powyżej 25 mln euro. W 2023 r. przyniósł 700 mln euro wpływów.
  • Belgia – planuje wprowadzenie 3% podatku od usług cyfrowych do 2027 r.
  • Włochy – od 2020 r. obowiązuje 3% podatek od przychodów z działalności internetowej (reklamy, e-commerce, media społecznościowe). Od 2025 r. zniesiono próg dochodowy.
  • Wielka Brytania – od 2020 r. funkcjonuje 2% podatek cyfrowy dla firm o globalnych przychodach powyżej 500 mln funtów, z czego min. 25 mln funtów musi pochodzić z Wielkiej Brytanii.
  • Austria – od 2020 r. obowiązuje 5% podatek cyfrowy, obejmujący reklamy internetowe.
  • Norwegia, Szwecja, Finlandia – brak podatku cyfrowego. Finlandia sprzeciwiła się unijnym planom w obawie o negatywny wpływ na branżę gier komputerowych.
  • Łotwa – rozważano 3% podatek, ale nie podjęto działań legislacyjnych.

Bliski Wschód i Azja - podatek od big techów już tam jest

  • Turcja – od 2020 r. obowiązuje 7,5% podatek od przychodów z usług cyfrowych.
  • Izrael – rozważa 3-5% podatek obrotowy dla big techów, planuje także dołączenie do globalnej inicjatywy minimalnego podatku 15% od 2026 r.
  • Japonia – od 2015 r. obowiązuje 10% podatek na transgraniczną sprzedaż usług cyfrowych.
  • Korea Płd. – 10% VAT na usługi cyfrowe, bez progu minimalnego.
  • Tajwan – 5% podatek od e-usług dla firm z przychodami powyżej 56 tys. zł.
  • Chiny – brak regulacji dotyczących podatku cyfrowego.

Ameryka Północna. Tam tylko Kanada ma podatek cyfrowy

  • Kanada – od 2024 r. obowiązuje 3% podatek cyfrowy. Wcześniej wprowadzono ustawę zobowiązującą platformy cyfrowe do rekompensat dla mediów.
  • USA – brak podatku cyfrowego, silny sprzeciw wobec opodatkowania amerykańskich firm technologicznych przez inne kraje.

Podatek cyfrowy jest aktualnie przedmiotem globalnej debaty. Niektóre państwa widzą w nim sposób na sprawiedliwe opodatkowanie big techów, inne obawiają się konsekwencji gospodarczych i retorsji ze strony USA.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA