REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy ma przynieść 4-6 mld zł wpływów budżetowych

Rząd szuka dodatkowych pieniędzy. Podatek cyfrowy ma przynieść 4-6 mld zł wpływów budżetowych
Rząd szuka dodatkowych pieniędzy. Podatek cyfrowy ma przynieść 4-6 mld zł wpływów budżetowych
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Podatek cyfrowy jest już na tapecie rządu. Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona jeszcze w tym roku, a wpływy z niego mogą sięgnąć kilku miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

rozwiń >

Podatek cyfrowy już niebawem. Rząd liczy na miliardy złotych wpływów do budżetu państwa z nowej daniny. Projekt ustawy o podatku od usług cyfrowych oferowanych przez technologicznych gigantów zostanie przedstawiony rządowi w tym roku - zapowiedział w poniedziałek 24 marca br. wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Według niego podatek może przynieść miliardy złotych budżetowi państwa. "Za kilka miesięcy przedstawimy koncepcję podatku cyfrowego, nad którym prace rozpoczęły się w Ministerstwie Cyfryzacji i są na etapie konsultacji. Szukamy optymalnego rozwiązania" - zapowiedział wicepremier.

REKLAMA

REKLAMA

Podatek cyfrowy to miliardy złotych. "Jedni mówią, że cztery, inni, że sześć"

Szef resortu cyfryzacji wskazał, że wpływy z tego podatku mogą zostać zainwestowane w technologie cyfrowe. "Jeżeli chcemy pieniędzy na startupy w Polsce, nowe technologie AI, administrację elektroniczną, to musimy je wygenerować w budżecie. Premier powiedział: pracuj, jak będziesz miał ustawę, będziemy rozmawiali" - wskazał.

Gawkowski odniósł się do słów Thomasa Rose'a, nominowanego przez prezydenta Donalda Trumpa na ambasadora USA w Polsce, który zapowiedział, że w razie opodatkowania amerykańskich koncernów cyfrowych Polska musi się liczyć z "odwetem" ze strony USA. "Nie słyszałem o takiej reakcji w stosunku do Francji, Wielkiej Brytanii, Austrii czy innych państw. Tam jakoś nikt nie kiwał palcem i nie mówił, że czegoś nie mogą zrobić. Tam mogą setki milionów euro płynąć do budżetu. Giganci cyfrowi na całym świcie powinni płacić takie same podatki i powinny one iść w setki milionów dolarów" - podkreślił wicepremier.

Gawkowski zaznaczył, że Ministerstwo Cyfryzacji zleciło badania, na temat wielkości możliwych wpływów z podatku. "To kwota wyrażana w miliardach złotych. Jedni mówią, że cztery, inni, że sześć" - powiedział wicepremier.

REKLAMA

Podatek cyfrowy na etapie konsultacji, chodzi o miliardy złotych

"Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad podatkiem cyfrowym, który miałby wprowadzić większe pieniądze do budżetu państwa od dużych korporacji, które tutaj pracują. Te prace się rozpoczęły, są na etapie konsultacji. Przed nami spotkania z tymi, którzy są "za" i "przeciw", a efekty tego pewnie za klika miesięcy" - mówił trzy tygodnie temu Gawkowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wicepremier zaznaczył, że podatek cyfrowy już funkcjonuje w innych państwach Unii Europejskiej, jak Francja, Włochy, Hiszpania, Austria, ale też poza UE - w Wielkiej Brytanii. Gawkowski podkreślił, że nałożenie podatku na big techy dałoby pewnie miliardy złotych wpływów do budżetu państwa, dlatego warto o tym rozmawiać i resort będzie to robił.

Kiedy rząd zdecyduje o podatku od big techów?

"Nie narysujemy mapy kiedy będzie efekt tych prac, bo konsultacje się rozpoczęły. Jesteśmy po pierwszym spotkaniu, na którym byli zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy wprowadzania takich rozwiązań. Przed nami kolejne spotkania. Myślę, że w najbliższych miesiącach będą pierwsze dane, bo też zamówiliśmy odpowiednie analizy. Wtedy przedstawimy koncepcję i będziemy rozmawiali z panem premierem, jak to miałoby dokładnie wyglądać" - powiedział Gawkowski.

Szef MC dodał, że nie jest przesądzone jak będzie obliczany podatek cyfrowy, dlatego resort chce rozmawiać ze wszystkimi interesariuszami na rynku. "To musi być prawo, które będzie dobre dla Polaków, bo będzie wprowadzało pieniądze do budżetu, a też nie obciążając na tyle firm, żeby nie mogły się rozwijać. Szukamy optymalnego rozwiązania. (...) Przed nami za kilka miesięcy decyzje kierunkowe" - dodał.

Sprzeciw USA wobec polskich planów podatkowych

Gawkowski był pytany przez dziennikarzy o wpis na platformie X nominowanego na ambasadora Stanów Zjednoczonych w Polsce Toma Rose'a w sprawie podatku cyfrowego. "To niezbyt mądre! Autodestrukcyjny podatek, który zaszkodzi tylko Polsce i jej relacjom z USA. Prezydent Trump również odpowie odwetem, jak i powinien zrobić. Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!" - napisał Rose.

Wicepremier powiedział, że "Polska ma prawo pracować nad każdym prawem, które będzie dobre dla obywateli polskich i takie prace się toczą". "Nie wyobrażam sobie, żeby jakikolwiek dyplomata mógł traktować Polskę jako swoje lenno i zabraniać politykom pracować nad jakimkolwiek prawem. Prace będą toczyły się zgodnie z harmonogramem i na pewno nie będziemy się oglądali na to, że ktoś mówi nam, że coś możemy albo czegoś nie możemy, bo nikogo lennem nie jesteśmy" - podkreślił Gawkowski.

Tusk: Podatek cyfrowy? Być może...

Premier Donald Tusk powiedział natomiast, że podatek na big techy może zostanie nałożony, a może nie. "Mamy dzisiaj na świecie do czynienia z nowymi trendami jeśli chodzi o politykę celną, podatkową i zgodnie z tym nowym trendem mogę powiedzieć: może te podatki nałożymy, a może nie nałożymy" - oświadczył Tusk.

Jak dodał, "na razie w rządzie nie ma pracy nad takim projektem", ale wicepremier i minister cyfryzacji Gawkowski przygotowuje "ewentualny projekt". Szef rządu zaznaczył, że wspólnie z Gawkowskim myśli "o poważnych inwestycjach na praktycznie każdym polu", od energetyki po kwestie militarne, a do tego potrzebna jest "dobra współpraca".

Gawkowski zapewnił, że Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce. Z kolei minister finansów Andrzej Domański przypomniał, że politykę podatkową kształtuje resort finansów oraz że ministerstwo nie pracuje obecnie nad podatkiem cyfrowym.

Podatek od korporacji cyfrowy w Polsce – szansa czy ryzyko?

Podatek cyfrowy to temat, który od dawna budzi kontrowersje na arenie międzynarodowej. Z jednej strony, jego wprowadzenie pozwoliłoby na większe wpływy do budżetu państwa i ograniczenie nierówności w opodatkowaniu międzynarodowych gigantów technologicznych. Wprowadzenie podobnych regulacji w krajach takich jak Francja czy Hiszpania pokazuje, że można skutecznie egzekwować takie opłaty. Jednak sukces tego rozwiązania zależy od precyzyjnego opracowania zasad, tak aby nie obciążyło ono nadmiernie firm działających w Polsce i nie zniechęciło inwestorów.

Z drugiej strony, podatek cyfrowy może wywołać napięcia międzynarodowe, czego przykładem jest stanowczy sprzeciw przedstawicieli USA. Obawy o ewentualne konsekwencje polityczne i gospodarcze sprawiają, że rząd musi dokładnie przeanalizować wszystkie scenariusze. Premier Tusk wydaje się zachowywać ostrożność, podkreślając, że prace nad podatkiem to dopiero wstępna faza analiz. Ostateczna decyzja wymagać będzie kompromisu – zarówno w ramach polskiej gospodarki, jak i w relacjach z kluczowymi partnerami międzynarodowymi.

Podatek od big techów. Jak to wygląda w poszczególnych krajach?

Wiele państw już wprowadziło podatek cyfrowy, aby zwiększyć wpływy budżetowe i wyrównać warunki konkurencji między międzynarodowymi gigantami technologicznymi a lokalnymi firmami. Oto jak wygląda sytuacja w różnych krajach na chwilę obecną:

Jak Europa wprowadza podatek cyfrowy?

  • Francja – od 2019 r. obowiązuje 3% podatek od obrotów międzynarodowych firm technologicznych o globalnych przychodach powyżej 750 mln euro i przychodach we Francji powyżej 25 mln euro. W 2023 r. przyniósł 700 mln euro wpływów.
  • Belgia – planuje wprowadzenie 3% podatku od usług cyfrowych do 2027 r.
  • Włochy – od 2020 r. obowiązuje 3% podatek od przychodów z działalności internetowej (reklamy, e-commerce, media społecznościowe). Od 2025 r. zniesiono próg dochodowy.
  • Wielka Brytania – od 2020 r. funkcjonuje 2% podatek cyfrowy dla firm o globalnych przychodach powyżej 500 mln funtów, z czego min. 25 mln funtów musi pochodzić z Wielkiej Brytanii.
  • Austria – od 2020 r. obowiązuje 5% podatek cyfrowy, obejmujący reklamy internetowe.
  • Norwegia, Szwecja, Finlandia – brak podatku cyfrowego. Finlandia sprzeciwiła się unijnym planom w obawie o negatywny wpływ na branżę gier komputerowych.
  • Łotwa – rozważano 3% podatek, ale nie podjęto działań legislacyjnych.

Bliski Wschód i Azja - podatek od big techów już tam jest

  • Turcja – od 2020 r. obowiązuje 7,5% podatek od przychodów z usług cyfrowych.
  • Izrael – rozważa 3-5% podatek obrotowy dla big techów, planuje także dołączenie do globalnej inicjatywy minimalnego podatku 15% od 2026 r.
  • Japonia – od 2015 r. obowiązuje 10% podatek na transgraniczną sprzedaż usług cyfrowych.
  • Korea Płd. – 10% VAT na usługi cyfrowe, bez progu minimalnego.
  • Tajwan – 5% podatek od e-usług dla firm z przychodami powyżej 56 tys. zł.
  • Chiny – brak regulacji dotyczących podatku cyfrowego.

Ameryka Północna. Tam tylko Kanada ma podatek cyfrowy

  • Kanada – od 2024 r. obowiązuje 3% podatek cyfrowy. Wcześniej wprowadzono ustawę zobowiązującą platformy cyfrowe do rekompensat dla mediów.
  • USA – brak podatku cyfrowego, silny sprzeciw wobec opodatkowania amerykańskich firm technologicznych przez inne kraje.

Podatek cyfrowy jest aktualnie przedmiotem globalnej debaty. Niektóre państwa widzą w nim sposób na sprawiedliwe opodatkowanie big techów, inne obawiają się konsekwencji gospodarczych i retorsji ze strony USA.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA