REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2020 r. (Quick Fixes) – co to oznacza dla przedsiębiorców?

Radosław Graboś
Doradca podatkowy, Head of Tax w Kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy
Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2020 r. (Quick Fixes) – co to oznacza dla przedsiębiorców? /Fot. Fotolia
Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2020 r. (Quick Fixes) – co to oznacza dla przedsiębiorców? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wejściem w życie Dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 oraz rozporządzenia wykonawczego 2018/1912, Rządowe Centrum Legislacji opublikowało 24 czerwca 2019 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to kolejny z etapów uszczelniania poboru VAT, ale również projekt wprowadzający istotne modyfikacje dla przedsiębiorców w transakcjach unijnych.

Zmiany dotyczą:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • uproszczenia transakcji łańcuchowych;
  • harmonizacji zasad opodatkowania transakcji z wykorzystaniem magazynów konsygnacyjnych (wprowadzenie procedury call-of stock);
  • zaostrzenia przepisów dotyczących dokumentowania przez przedsiębiorców WDT (Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów) oraz stosowania stawki 0%.

Uproszczenie transakcji łańcuchowych. Czy aby na pewno?

W projektowanych przepisach ustawodawca przypisuje transport do dostawy dokonywanej na rzecz podmiotu pośredniczącego. Problemem dla przedsiębiorców będzie jednak sytuacja, w której podmiotów pośredniczących jest więcej. W takim przypadku niezbędna będzie weryfikacja umów łączących podmioty będące stronami transakcji. Mimo teoretycznego ułatwienia, może to spowodować konieczność identyfikacji kto jest podmiotem pośredniczącym, weryfikacji warunków dostaw, jak również umów handlowych łączących podmioty dokonujące transakcji. Wspomniana regulacja nie dotyczy również transakcji importowych oraz eksportowych.

Można odnieść wrażenie, że modyfikacja przepisów wprowadzi dodatkowe zamieszanie w rozliczeniach podatników dokonujących transakcji łańcuchowych. Co więcej, wiele wydanych wcześniej interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego dotyczących transakcji łańcuchowych straci moc ochronną, co nasuwa dodatkowe obowiązki weryfikacji transakcji transgranicznych.

REKLAMA

Wprowadzenie procedury Call-off Stock

Przepisy dotyczące opodatkowania transakcji z udziałem magazynów konsygnacyjnych funkcjonowały w sposób niezależny w każdym z państw członkowskich UE. Dyrektywa 2018/1910 harmonizuje przepisy dotyczące magazynów konsygnacyjnych w całej Unii Europejskiej i zastępuje je jednolitą procedurą call-off stock.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przede wszystkim niweluje obowiązek rejestracji dostawcy do celów podatku VAT w kraju położenia magazynu call-off stock. Projekt zmian wprowadza również możliwość zastosowania wspomnianej procedury do ogólnie pojętych celów handlowych, a nie tylko w przypadku działalności produkcyjnej, bądź usługowej. Co więcej zagraniczny dostawca będzie mógł przechowywać towary w magazynie typu call-off stock nie dłużej niż 12 miesięcy (wcześniej okres ten wynosił 24 miesiące). W przeciwnym wypadku zobowiązany będzie do rejestracji do celów podatku VAT w Polsce.

Co więcej, procedura magazynu call-off-stock charakteryzuje się tym, że dostawca posiada już zidentyfikowanego nabywcę, który będzie brał udział w transakcji. Ustawodawca umożliwia jednak opcję zastąpienia nabywcy innym podmiotem, jeżeli dojdzie do niego w trakcie 12 miesięcy od wprowadzenia towarów do magazynu.

Powyższe zmiany należy ocenić jako korzystne. Upraszczają one sposób rozliczenia z udziałem magazynu konsygnacyjnego i likwidują potencjalne obowiązki dla przedsiębiorców.

Zmiany w zasadach dokumentowania transakcji WDT

Przede wszystkim obowiązkowym wymogiem zastosowania stawki 0% będzie posiadanie przez nabywcę ważnego numeru VAT oraz ujęcie przez dostawcę transakcji WDT w informacji podsumowującej VAT-UE. Nieumieszczenie nr VAT nabywcy, bądź błędne raportowanie w informacji podsumowującej nie wykluczało wcześniej możliwości zastosowania stawki 0%, gdyż obowiązek ten miał charakter formalny, a nie materialny jak w projektowanych przepisach. Taki sposób rozliczenia powoduje większe problemy dla przedsiębiorcy, który w sposób wnikliwy zobowiązany będzie badać transakcje WDT od strony ryzyka podatkowego. Brak takich elementów na fakturze jak prawidłowy nr VAT nabywcy, czy nieprawidłowo sporządzona informacja podsumowująca VAT-UE może spowodować konieczność opodatkowania dostawy towarów stawką krajową 23%.

Radosław Graboś, Head of Tax w Kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA