REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2020 r. (Quick Fixes) – co to oznacza dla przedsiębiorców?

Radosław Graboś
Doradca podatkowy, Head of Tax w Kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy
Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2020 r. (Quick Fixes) – co to oznacza dla przedsiębiorców? /Fot. Fotolia
Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2020 r. (Quick Fixes) – co to oznacza dla przedsiębiorców? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wejściem w życie Dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 oraz rozporządzenia wykonawczego 2018/1912, Rządowe Centrum Legislacji opublikowało 24 czerwca 2019 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to kolejny z etapów uszczelniania poboru VAT, ale również projekt wprowadzający istotne modyfikacje dla przedsiębiorców w transakcjach unijnych.

Zmiany dotyczą:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • uproszczenia transakcji łańcuchowych;
  • harmonizacji zasad opodatkowania transakcji z wykorzystaniem magazynów konsygnacyjnych (wprowadzenie procedury call-of stock);
  • zaostrzenia przepisów dotyczących dokumentowania przez przedsiębiorców WDT (Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów) oraz stosowania stawki 0%.

Uproszczenie transakcji łańcuchowych. Czy aby na pewno?

W projektowanych przepisach ustawodawca przypisuje transport do dostawy dokonywanej na rzecz podmiotu pośredniczącego. Problemem dla przedsiębiorców będzie jednak sytuacja, w której podmiotów pośredniczących jest więcej. W takim przypadku niezbędna będzie weryfikacja umów łączących podmioty będące stronami transakcji. Mimo teoretycznego ułatwienia, może to spowodować konieczność identyfikacji kto jest podmiotem pośredniczącym, weryfikacji warunków dostaw, jak również umów handlowych łączących podmioty dokonujące transakcji. Wspomniana regulacja nie dotyczy również transakcji importowych oraz eksportowych.

Można odnieść wrażenie, że modyfikacja przepisów wprowadzi dodatkowe zamieszanie w rozliczeniach podatników dokonujących transakcji łańcuchowych. Co więcej, wiele wydanych wcześniej interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego dotyczących transakcji łańcuchowych straci moc ochronną, co nasuwa dodatkowe obowiązki weryfikacji transakcji transgranicznych.

REKLAMA

Wprowadzenie procedury Call-off Stock

Przepisy dotyczące opodatkowania transakcji z udziałem magazynów konsygnacyjnych funkcjonowały w sposób niezależny w każdym z państw członkowskich UE. Dyrektywa 2018/1910 harmonizuje przepisy dotyczące magazynów konsygnacyjnych w całej Unii Europejskiej i zastępuje je jednolitą procedurą call-off stock.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przede wszystkim niweluje obowiązek rejestracji dostawcy do celów podatku VAT w kraju położenia magazynu call-off stock. Projekt zmian wprowadza również możliwość zastosowania wspomnianej procedury do ogólnie pojętych celów handlowych, a nie tylko w przypadku działalności produkcyjnej, bądź usługowej. Co więcej zagraniczny dostawca będzie mógł przechowywać towary w magazynie typu call-off stock nie dłużej niż 12 miesięcy (wcześniej okres ten wynosił 24 miesiące). W przeciwnym wypadku zobowiązany będzie do rejestracji do celów podatku VAT w Polsce.

Co więcej, procedura magazynu call-off-stock charakteryzuje się tym, że dostawca posiada już zidentyfikowanego nabywcę, który będzie brał udział w transakcji. Ustawodawca umożliwia jednak opcję zastąpienia nabywcy innym podmiotem, jeżeli dojdzie do niego w trakcie 12 miesięcy od wprowadzenia towarów do magazynu.

Powyższe zmiany należy ocenić jako korzystne. Upraszczają one sposób rozliczenia z udziałem magazynu konsygnacyjnego i likwidują potencjalne obowiązki dla przedsiębiorców.

Zmiany w zasadach dokumentowania transakcji WDT

Przede wszystkim obowiązkowym wymogiem zastosowania stawki 0% będzie posiadanie przez nabywcę ważnego numeru VAT oraz ujęcie przez dostawcę transakcji WDT w informacji podsumowującej VAT-UE. Nieumieszczenie nr VAT nabywcy, bądź błędne raportowanie w informacji podsumowującej nie wykluczało wcześniej możliwości zastosowania stawki 0%, gdyż obowiązek ten miał charakter formalny, a nie materialny jak w projektowanych przepisach. Taki sposób rozliczenia powoduje większe problemy dla przedsiębiorcy, który w sposób wnikliwy zobowiązany będzie badać transakcje WDT od strony ryzyka podatkowego. Brak takich elementów na fakturze jak prawidłowy nr VAT nabywcy, czy nieprawidłowo sporządzona informacja podsumowująca VAT-UE może spowodować konieczność opodatkowania dostawy towarów stawką krajową 23%.

Radosław Graboś, Head of Tax w Kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA