REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT UE CBR - pilotaż

VAT UE CBR - pilotaż
VAT UE CBR - pilotaż

REKLAMA

REKLAMA

Pilotaż VAT UE CBR (Cross-Border Rulings) jest nową formą współpracy Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) z podatnikami VAT. Pilotaż ma dać podatnikom pewność co do opodatkowania VAT-em tej samej transakcji w innych państwach członkowskich UE podczas planowania przez nich działań gospodarczych.

Uzgodnienie interpretacji podatkowej dot. VAT z administracją innego państwa członkowskiego UE

Współpraca z administracją innego państwa członkowskiego UE w celu uzgodnienia interpretacji prawa podatkowego w obszarze VAT odbywa się na wniosek podatnika.

REKLAMA

Autopromocja

Uruchomienie przez KAS pilotażu VAT UE CBR ma zmniejszyć ryzyko różnej interpretacji przez współpracujące administracje podatkowe państw członkowskich UE tego samego stanu faktycznego lub prawnego, które dotyczy transakcji wykonywanej przez wnioskodawcę.

Nasze działania powinny przyczynić się do zmniejszenia ryzyka powstania w przyszłości podwójnego opodatkowania podatkiem VAT. Pilotaż VAT UE CBR stanowi więc narzędzie zapobiegania powstawaniu sporów w zakresie opodatkowania VAT, a jego celem jest zapewnienie neutralności fiskalnej – mówi szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.

Czym jest VAT UE CBR?

Pilotaż VAT UE CBR jest projektem, który został zainicjowany w ramach grupy EU VAT Forum, który jest obecnie realizowany przez 18 państw członkowskich UE (Polskę, Belgię, Danię, Irlandię, Estonię, Hiszpanię, Francję, Włochy, Cypr, Łotwę, Litwę, Maltę, Węgry, Niderlandy, Portugalię, Słowenię, Finlandię i Szwecję).

Celem pilotażu VAT UE CBR jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom podatników VAT, którzy planując działania gospodarcze chcieliby mieć pewność odnośnie do opodatkowania tej samej transakcji w poszczególnych państwach członkowskich UE. Pilotaż VAT UE CBR ma ambicję zmniejszenia ryzyka dokonania przez współpracujące administracje podatkowe państw członkowskich UE różnej interpretacji tego samego stanu faktycznego lub prawnego związanego z dokonywaną przez wnioskodawcę transakcją. Powinno to przyczynić się do zmniejszenia ryzyka powstania w przyszłości podwójnego opodatkowania podatkiem VAT. Pilotaż VAT UE CBR stanowi więc narzędzie zapobiegania powstawaniu sporów w zakresie opodatkowania VAT i jego celem jest zapewnienie neutralności fiskalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski CBR

W związku z przystąpieniem przez Polskę do realizowanego przez niektóre państwa członkowskie UE pilotażu VAT UE CBR wnioskodawcy są uprawnieni do wystąpienia do Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: „KAS”) ze Wstępnym wnioskiem CBR, a po jego akceptacji przez KAS, z Wnioskiem CBR.

Celem wniosku CBR jest uzgodnienie na wniosek podatnika interpretacji prawa podatkowego z obszaru VAT w sprawach o charakterze transgranicznym, z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, które przystąpiło do pilotażu VAT UE CBR (VAT: The list of EU VAT cross-border rulings (CBR) available on line has been updated (europa.eu)).

Proponowane przez KAS formularze Wstępnego wniosku CBR oraz Wniosku CBR mają charakter nieobligatoryjny, jednak rekomendowane jest ich wykorzystanie.

Złożenie Wstępnego wniosku CBR i Wniosku CBR nie podlega opłacie.

Korespondencja w sprawach wszczętych Wstępnym wnioskiem CBR i Wnioskiem CBR odbywa się za pośrednictwem następujących adresów poczty elektronicznej:

  • CBR.poland@mf.gov.pl
  • adresu poczty elektronicznej do korespondencji wskazanego przez wnioskodawcę odpowiednio we Wstępnym wniosku CBR lub Wniosku CBR.

Wstępny wniosek CBR

Wstępny wniosek CBR kieruje się na adres skrzynki pocztowej: CBR.poland@mf.gov.pl.

KAS rekomenduje wykorzystanie formularza CBR-1: Formularz CBR-1 (Wstępny wniosek o wydanie interpretacji CBR) (DOC, 126 kB)

Wstępny wniosek CBR powinien zostać sformułowany w języku polskim.

Wymogi formalne Wstępnego wniosku CBR

Warunkiem procedowania przez KAS Wstępnego wniosku CBR jest łączne spełnienie następujących wymogów formalnych:

  1. sprawa ma charakter transgraniczny;
  2. dotyczy planowanych transakcji, które nie zostały jeszcze dokonane;
  3. KAS stwierdzi duży stopień skomplikowania sprawy;
  4. wniosek dotyczy uzgodnień z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, które przystąpiło do pilotażu VAT UE CBR VAT: The list of EU VAT cross-border rulings (CBR) available on line has been updated (europa.eu));
  5. został podpisany przez podatnika lub osobę przez niego upoważnioną (link do możliwości podpisania WWCBR: Podpisz dokument elektronicznie – wykorzystaj podpis zaufany - Gov.pl - Portal Gov.pl (www.gov.pl);
  6. wnioskodawca wyraził zgodę na:
    • procedowanie przez KAS sprawy z zakresu pilotażu VAT UE CBR
    • przeprowadzenie przez KAS uzgodnień ze wskazaną we wniosku administracją podatkową państwa członkowskiego UE;
    • przetwarzanie swoich danych osobowych przez Szefa KAS;
    • upublicznienie treści uzgodnionej interpretacji CBR po jej anonimizacji na dedykowanych stronach internetowych Komisji Europejskiej.

Realizacja spraw wszczętych Wstępnym wnioskiem CBR

REKLAMA

Po otrzymaniu Wstępnego wniosku CBR, KAS dokonuje oceny spełnienia wymogów formalnych. Jeżeli Wstępny wniosek CBR nie spełnia wymogów formalnych KAS poinformuje o tym wnioskodawcę wysyłając wiadomość na wskazany przez niego we Wstępnym wniosku CBR adres poczty elektronicznej do korespondencji wraz ze wskazaniem co należy uzupełnić.

Po otrzymaniu Wstępnego wniosku CBR lub jego uzupełnieniu, KAS zaakceptuje Wstępny wniosek CBR lub odmówi jego przyjęcia z uwagi na niespełnienie wymogów formalnych. O decyzji KAS wnioskodawca zostanie poinformowany poprzez wysłanie informacji na adres poczty elektronicznej wskazanej we Wstępnym wniosku CBR do korespondencji.

Akceptacja Wstępnego wniosku CBR otwiera możliwość złożenia Wniosku CBR.

Wniosek CBR

Wniosek CBR kieruje się na adres skrzynki pocztowej CBR.poland@mf.gov.pl.

KAS rekomenduje wykorzystanie formularza CBR-2: Formularz CBR-2 (Wniosek o wydanie interpretacji CBR) (DOC, 126 kB)

Wniosek CBR powinien zostać sformułowany w języku polskim i angielskim oraz w przypadku jeżeli wymaga tego administracja podatkowa państwa członkowskiego UE, z którą uzgodnienia żąda wnioskodawca, również w języku wymaganym przez to państwo. VAT: The list of EU VAT cross-border rulings (CBR) available on line has been updated (europa.eu))

Wymogi formalne Wniosku CBR

Warunkiem procedowania przez KAS Wniosku CBR jest łączne spełnienie następujących wymogów formalnych:

  1. sprawa ma charakter transgraniczny;
  2. dotyczy planowanych transakcji, które nie zostały jeszcze dokonane;
  3. KAS zaakceptowała Wstępny wniosek CBR;
  4. wniosek dotyczy uzgodnień z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, które przystąpiło do pilotażu VAT UE CBR;
  5. Wniosek CBR został podpisany przez podatnika lub osobę przez niego upoważnioną (link do możliwości podpisania WCBR: Podpisz dokument elektronicznie – wykorzystaj podpis zaufany - Gov.pl - Portal Gov.pl (www.gov.pl));
  6. wnioskodawca wyraził zgodę na:
    • procedowanie przez KAS sprawy z zakresu Pilotażu VAT UE CBR
    • przeprowadzenie przez KAS uzgodnień ze wskazaną we wniosku administracją podatkową państwa członkowskiego UE;
    • przetwarzanie swoich danych osobowych przez Szefa KAS;
    • upublicznienie treści uzgodnionej interpretacji CBR po jej anonimizacji na dedykowanych stronach internetowych Komisji Europejskiej.

Realizacja spraw wszczętych Wnioskiem CBR

Po otrzymaniu Wniosku CBR, KAS dokonuje weryfikacji spełnienia wymogów formalnych i w razie potrzeby zwraca się do wnioskodawcy o ich uzupełnienie przesyłając wiadomość na wskazany przez niego we Wniosku CBR adres poczty elektronicznej do korespondencji wraz z wyjaśnieniem koniecznego zakresu uzupełnienia.

Wniosek CBR na prośbę KAS lub administracji podatkowej państwa członkowskiego UE, z którą wnioskodawca prosi o dokonanie uzgodnień, powinien zostać uzupełniony o dokumenty i informacje niezbędne do analizy sprawy.

KAS przygotuje swoje stanowisko w sprawie i skonsultuje je z administracją podatkową państwa członkowskiego UE wskazanego we Wniosku CBR i poinformuje wnioskodawcę o uzgodnieniu lub nieuzgodnieniu wspólnego stanowiska przez KAS z administracją współpracującą w ramach pilotażu VAT UE CBR. W przypadku uzgodnienia stanowiska przez KAS z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, z którą wnioskodawca prosił o dokonanie uzgodnień, wnioskodawca otrzyma informację o treści uzgodnionej interpretacji VAT UE CBR.

Uzgodniona interpretacja VAT UE CBR po jej anonimizacji podlega publikacji na dedykowanych stronach internetowych Komisji Europejskiej oraz Ministerstwa Finansów.

Szczegółowe informacje nt. pilotażu VAT UE CBR i zasady składania wniosków o uzgodnienie transgranicznej interpretacji VAT przez Szefa KAS z administracją współpracującą państwa członkowskiego UE są dostępne na podatki.gov.pl - Pilotaż VAT UE CBR.

Źródło: Ministerstwo Finansów - Krajowa Administracja Skarbowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA