REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT UE CBR - pilotaż

Subskrybuj nas na Youtube
VAT UE CBR - pilotaż
VAT UE CBR - pilotaż

REKLAMA

REKLAMA

Pilotaż VAT UE CBR (Cross-Border Rulings) jest nową formą współpracy Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) z podatnikami VAT. Pilotaż ma dać podatnikom pewność co do opodatkowania VAT-em tej samej transakcji w innych państwach członkowskich UE podczas planowania przez nich działań gospodarczych.

Uzgodnienie interpretacji podatkowej dot. VAT z administracją innego państwa członkowskiego UE

Współpraca z administracją innego państwa członkowskiego UE w celu uzgodnienia interpretacji prawa podatkowego w obszarze VAT odbywa się na wniosek podatnika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Uruchomienie przez KAS pilotażu VAT UE CBR ma zmniejszyć ryzyko różnej interpretacji przez współpracujące administracje podatkowe państw członkowskich UE tego samego stanu faktycznego lub prawnego, które dotyczy transakcji wykonywanej przez wnioskodawcę.

Nasze działania powinny przyczynić się do zmniejszenia ryzyka powstania w przyszłości podwójnego opodatkowania podatkiem VAT. Pilotaż VAT UE CBR stanowi więc narzędzie zapobiegania powstawaniu sporów w zakresie opodatkowania VAT, a jego celem jest zapewnienie neutralności fiskalnej – mówi szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.

REKLAMA

Czym jest VAT UE CBR?

Pilotaż VAT UE CBR jest projektem, który został zainicjowany w ramach grupy EU VAT Forum, który jest obecnie realizowany przez 18 państw członkowskich UE (Polskę, Belgię, Danię, Irlandię, Estonię, Hiszpanię, Francję, Włochy, Cypr, Łotwę, Litwę, Maltę, Węgry, Niderlandy, Portugalię, Słowenię, Finlandię i Szwecję).

Celem pilotażu VAT UE CBR jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom podatników VAT, którzy planując działania gospodarcze chcieliby mieć pewność odnośnie do opodatkowania tej samej transakcji w poszczególnych państwach członkowskich UE. Pilotaż VAT UE CBR ma ambicję zmniejszenia ryzyka dokonania przez współpracujące administracje podatkowe państw członkowskich UE różnej interpretacji tego samego stanu faktycznego lub prawnego związanego z dokonywaną przez wnioskodawcę transakcją. Powinno to przyczynić się do zmniejszenia ryzyka powstania w przyszłości podwójnego opodatkowania podatkiem VAT. Pilotaż VAT UE CBR stanowi więc narzędzie zapobiegania powstawaniu sporów w zakresie opodatkowania VAT i jego celem jest zapewnienie neutralności fiskalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski CBR

W związku z przystąpieniem przez Polskę do realizowanego przez niektóre państwa członkowskie UE pilotażu VAT UE CBR wnioskodawcy są uprawnieni do wystąpienia do Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: „KAS”) ze Wstępnym wnioskiem CBR, a po jego akceptacji przez KAS, z Wnioskiem CBR.

Celem wniosku CBR jest uzgodnienie na wniosek podatnika interpretacji prawa podatkowego z obszaru VAT w sprawach o charakterze transgranicznym, z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, które przystąpiło do pilotażu VAT UE CBR (VAT: The list of EU VAT cross-border rulings (CBR) available on line has been updated (europa.eu)).

Proponowane przez KAS formularze Wstępnego wniosku CBR oraz Wniosku CBR mają charakter nieobligatoryjny, jednak rekomendowane jest ich wykorzystanie.

Złożenie Wstępnego wniosku CBR i Wniosku CBR nie podlega opłacie.

Korespondencja w sprawach wszczętych Wstępnym wnioskiem CBR i Wnioskiem CBR odbywa się za pośrednictwem następujących adresów poczty elektronicznej:

  • CBR.poland@mf.gov.pl
  • adresu poczty elektronicznej do korespondencji wskazanego przez wnioskodawcę odpowiednio we Wstępnym wniosku CBR lub Wniosku CBR.

Wstępny wniosek CBR

Wstępny wniosek CBR kieruje się na adres skrzynki pocztowej: CBR.poland@mf.gov.pl.

KAS rekomenduje wykorzystanie formularza CBR-1: Formularz CBR-1 (Wstępny wniosek o wydanie interpretacji CBR) (DOC, 126 kB)

Wstępny wniosek CBR powinien zostać sformułowany w języku polskim.

Wymogi formalne Wstępnego wniosku CBR

Warunkiem procedowania przez KAS Wstępnego wniosku CBR jest łączne spełnienie następujących wymogów formalnych:

  1. sprawa ma charakter transgraniczny;
  2. dotyczy planowanych transakcji, które nie zostały jeszcze dokonane;
  3. KAS stwierdzi duży stopień skomplikowania sprawy;
  4. wniosek dotyczy uzgodnień z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, które przystąpiło do pilotażu VAT UE CBR VAT: The list of EU VAT cross-border rulings (CBR) available on line has been updated (europa.eu));
  5. został podpisany przez podatnika lub osobę przez niego upoważnioną (link do możliwości podpisania WWCBR: Podpisz dokument elektronicznie – wykorzystaj podpis zaufany - Gov.pl - Portal Gov.pl (www.gov.pl);
  6. wnioskodawca wyraził zgodę na:
    • procedowanie przez KAS sprawy z zakresu pilotażu VAT UE CBR
    • przeprowadzenie przez KAS uzgodnień ze wskazaną we wniosku administracją podatkową państwa członkowskiego UE;
    • przetwarzanie swoich danych osobowych przez Szefa KAS;
    • upublicznienie treści uzgodnionej interpretacji CBR po jej anonimizacji na dedykowanych stronach internetowych Komisji Europejskiej.

Realizacja spraw wszczętych Wstępnym wnioskiem CBR

Po otrzymaniu Wstępnego wniosku CBR, KAS dokonuje oceny spełnienia wymogów formalnych. Jeżeli Wstępny wniosek CBR nie spełnia wymogów formalnych KAS poinformuje o tym wnioskodawcę wysyłając wiadomość na wskazany przez niego we Wstępnym wniosku CBR adres poczty elektronicznej do korespondencji wraz ze wskazaniem co należy uzupełnić.

Po otrzymaniu Wstępnego wniosku CBR lub jego uzupełnieniu, KAS zaakceptuje Wstępny wniosek CBR lub odmówi jego przyjęcia z uwagi na niespełnienie wymogów formalnych. O decyzji KAS wnioskodawca zostanie poinformowany poprzez wysłanie informacji na adres poczty elektronicznej wskazanej we Wstępnym wniosku CBR do korespondencji.

Akceptacja Wstępnego wniosku CBR otwiera możliwość złożenia Wniosku CBR.

Wniosek CBR

Wniosek CBR kieruje się na adres skrzynki pocztowej CBR.poland@mf.gov.pl.

KAS rekomenduje wykorzystanie formularza CBR-2: Formularz CBR-2 (Wniosek o wydanie interpretacji CBR) (DOC, 126 kB)

Wniosek CBR powinien zostać sformułowany w języku polskim i angielskim oraz w przypadku jeżeli wymaga tego administracja podatkowa państwa członkowskiego UE, z którą uzgodnienia żąda wnioskodawca, również w języku wymaganym przez to państwo. VAT: The list of EU VAT cross-border rulings (CBR) available on line has been updated (europa.eu))

Wymogi formalne Wniosku CBR

Warunkiem procedowania przez KAS Wniosku CBR jest łączne spełnienie następujących wymogów formalnych:

  1. sprawa ma charakter transgraniczny;
  2. dotyczy planowanych transakcji, które nie zostały jeszcze dokonane;
  3. KAS zaakceptowała Wstępny wniosek CBR;
  4. wniosek dotyczy uzgodnień z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, które przystąpiło do pilotażu VAT UE CBR;
  5. Wniosek CBR został podpisany przez podatnika lub osobę przez niego upoważnioną (link do możliwości podpisania WCBR: Podpisz dokument elektronicznie – wykorzystaj podpis zaufany - Gov.pl - Portal Gov.pl (www.gov.pl));
  6. wnioskodawca wyraził zgodę na:
    • procedowanie przez KAS sprawy z zakresu Pilotażu VAT UE CBR
    • przeprowadzenie przez KAS uzgodnień ze wskazaną we wniosku administracją podatkową państwa członkowskiego UE;
    • przetwarzanie swoich danych osobowych przez Szefa KAS;
    • upublicznienie treści uzgodnionej interpretacji CBR po jej anonimizacji na dedykowanych stronach internetowych Komisji Europejskiej.

Realizacja spraw wszczętych Wnioskiem CBR

Po otrzymaniu Wniosku CBR, KAS dokonuje weryfikacji spełnienia wymogów formalnych i w razie potrzeby zwraca się do wnioskodawcy o ich uzupełnienie przesyłając wiadomość na wskazany przez niego we Wniosku CBR adres poczty elektronicznej do korespondencji wraz z wyjaśnieniem koniecznego zakresu uzupełnienia.

Wniosek CBR na prośbę KAS lub administracji podatkowej państwa członkowskiego UE, z którą wnioskodawca prosi o dokonanie uzgodnień, powinien zostać uzupełniony o dokumenty i informacje niezbędne do analizy sprawy.

KAS przygotuje swoje stanowisko w sprawie i skonsultuje je z administracją podatkową państwa członkowskiego UE wskazanego we Wniosku CBR i poinformuje wnioskodawcę o uzgodnieniu lub nieuzgodnieniu wspólnego stanowiska przez KAS z administracją współpracującą w ramach pilotażu VAT UE CBR. W przypadku uzgodnienia stanowiska przez KAS z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, z którą wnioskodawca prosił o dokonanie uzgodnień, wnioskodawca otrzyma informację o treści uzgodnionej interpretacji VAT UE CBR.

Uzgodniona interpretacja VAT UE CBR po jej anonimizacji podlega publikacji na dedykowanych stronach internetowych Komisji Europejskiej oraz Ministerstwa Finansów.

Szczegółowe informacje nt. pilotażu VAT UE CBR i zasady składania wniosków o uzgodnienie transgranicznej interpretacji VAT przez Szefa KAS z administracją współpracującą państwa członkowskiego UE są dostępne na podatki.gov.pl - Pilotaż VAT UE CBR.

Źródło: Ministerstwo Finansów - Krajowa Administracja Skarbowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA