REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT UE CBR - pilotaż

VAT UE CBR - pilotaż
VAT UE CBR - pilotaż

REKLAMA

REKLAMA

Pilotaż VAT UE CBR (Cross-Border Rulings) jest nową formą współpracy Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) z podatnikami VAT. Pilotaż ma dać podatnikom pewność co do opodatkowania VAT-em tej samej transakcji w innych państwach członkowskich UE podczas planowania przez nich działań gospodarczych.

Uzgodnienie interpretacji podatkowej dot. VAT z administracją innego państwa członkowskiego UE

Współpraca z administracją innego państwa członkowskiego UE w celu uzgodnienia interpretacji prawa podatkowego w obszarze VAT odbywa się na wniosek podatnika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Uruchomienie przez KAS pilotażu VAT UE CBR ma zmniejszyć ryzyko różnej interpretacji przez współpracujące administracje podatkowe państw członkowskich UE tego samego stanu faktycznego lub prawnego, które dotyczy transakcji wykonywanej przez wnioskodawcę.

Nasze działania powinny przyczynić się do zmniejszenia ryzyka powstania w przyszłości podwójnego opodatkowania podatkiem VAT. Pilotaż VAT UE CBR stanowi więc narzędzie zapobiegania powstawaniu sporów w zakresie opodatkowania VAT, a jego celem jest zapewnienie neutralności fiskalnej – mówi szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.

REKLAMA

Czym jest VAT UE CBR?

Pilotaż VAT UE CBR jest projektem, który został zainicjowany w ramach grupy EU VAT Forum, który jest obecnie realizowany przez 18 państw członkowskich UE (Polskę, Belgię, Danię, Irlandię, Estonię, Hiszpanię, Francję, Włochy, Cypr, Łotwę, Litwę, Maltę, Węgry, Niderlandy, Portugalię, Słowenię, Finlandię i Szwecję).

Celem pilotażu VAT UE CBR jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom podatników VAT, którzy planując działania gospodarcze chcieliby mieć pewność odnośnie do opodatkowania tej samej transakcji w poszczególnych państwach członkowskich UE. Pilotaż VAT UE CBR ma ambicję zmniejszenia ryzyka dokonania przez współpracujące administracje podatkowe państw członkowskich UE różnej interpretacji tego samego stanu faktycznego lub prawnego związanego z dokonywaną przez wnioskodawcę transakcją. Powinno to przyczynić się do zmniejszenia ryzyka powstania w przyszłości podwójnego opodatkowania podatkiem VAT. Pilotaż VAT UE CBR stanowi więc narzędzie zapobiegania powstawaniu sporów w zakresie opodatkowania VAT i jego celem jest zapewnienie neutralności fiskalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski CBR

W związku z przystąpieniem przez Polskę do realizowanego przez niektóre państwa członkowskie UE pilotażu VAT UE CBR wnioskodawcy są uprawnieni do wystąpienia do Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: „KAS”) ze Wstępnym wnioskiem CBR, a po jego akceptacji przez KAS, z Wnioskiem CBR.

Celem wniosku CBR jest uzgodnienie na wniosek podatnika interpretacji prawa podatkowego z obszaru VAT w sprawach o charakterze transgranicznym, z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, które przystąpiło do pilotażu VAT UE CBR (VAT: The list of EU VAT cross-border rulings (CBR) available on line has been updated (europa.eu)).

Proponowane przez KAS formularze Wstępnego wniosku CBR oraz Wniosku CBR mają charakter nieobligatoryjny, jednak rekomendowane jest ich wykorzystanie.

Złożenie Wstępnego wniosku CBR i Wniosku CBR nie podlega opłacie.

Korespondencja w sprawach wszczętych Wstępnym wnioskiem CBR i Wnioskiem CBR odbywa się za pośrednictwem następujących adresów poczty elektronicznej:

  • CBR.poland@mf.gov.pl
  • adresu poczty elektronicznej do korespondencji wskazanego przez wnioskodawcę odpowiednio we Wstępnym wniosku CBR lub Wniosku CBR.

Wstępny wniosek CBR

Wstępny wniosek CBR kieruje się na adres skrzynki pocztowej: CBR.poland@mf.gov.pl.

KAS rekomenduje wykorzystanie formularza CBR-1: Formularz CBR-1 (Wstępny wniosek o wydanie interpretacji CBR) (DOC, 126 kB)

Wstępny wniosek CBR powinien zostać sformułowany w języku polskim.

Wymogi formalne Wstępnego wniosku CBR

Warunkiem procedowania przez KAS Wstępnego wniosku CBR jest łączne spełnienie następujących wymogów formalnych:

  1. sprawa ma charakter transgraniczny;
  2. dotyczy planowanych transakcji, które nie zostały jeszcze dokonane;
  3. KAS stwierdzi duży stopień skomplikowania sprawy;
  4. wniosek dotyczy uzgodnień z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, które przystąpiło do pilotażu VAT UE CBR VAT: The list of EU VAT cross-border rulings (CBR) available on line has been updated (europa.eu));
  5. został podpisany przez podatnika lub osobę przez niego upoważnioną (link do możliwości podpisania WWCBR: Podpisz dokument elektronicznie – wykorzystaj podpis zaufany - Gov.pl - Portal Gov.pl (www.gov.pl);
  6. wnioskodawca wyraził zgodę na:
    • procedowanie przez KAS sprawy z zakresu pilotażu VAT UE CBR
    • przeprowadzenie przez KAS uzgodnień ze wskazaną we wniosku administracją podatkową państwa członkowskiego UE;
    • przetwarzanie swoich danych osobowych przez Szefa KAS;
    • upublicznienie treści uzgodnionej interpretacji CBR po jej anonimizacji na dedykowanych stronach internetowych Komisji Europejskiej.

Realizacja spraw wszczętych Wstępnym wnioskiem CBR

Po otrzymaniu Wstępnego wniosku CBR, KAS dokonuje oceny spełnienia wymogów formalnych. Jeżeli Wstępny wniosek CBR nie spełnia wymogów formalnych KAS poinformuje o tym wnioskodawcę wysyłając wiadomość na wskazany przez niego we Wstępnym wniosku CBR adres poczty elektronicznej do korespondencji wraz ze wskazaniem co należy uzupełnić.

Po otrzymaniu Wstępnego wniosku CBR lub jego uzupełnieniu, KAS zaakceptuje Wstępny wniosek CBR lub odmówi jego przyjęcia z uwagi na niespełnienie wymogów formalnych. O decyzji KAS wnioskodawca zostanie poinformowany poprzez wysłanie informacji na adres poczty elektronicznej wskazanej we Wstępnym wniosku CBR do korespondencji.

Akceptacja Wstępnego wniosku CBR otwiera możliwość złożenia Wniosku CBR.

Wniosek CBR

Wniosek CBR kieruje się na adres skrzynki pocztowej CBR.poland@mf.gov.pl.

KAS rekomenduje wykorzystanie formularza CBR-2: Formularz CBR-2 (Wniosek o wydanie interpretacji CBR) (DOC, 126 kB)

Wniosek CBR powinien zostać sformułowany w języku polskim i angielskim oraz w przypadku jeżeli wymaga tego administracja podatkowa państwa członkowskiego UE, z którą uzgodnienia żąda wnioskodawca, również w języku wymaganym przez to państwo. VAT: The list of EU VAT cross-border rulings (CBR) available on line has been updated (europa.eu))

Wymogi formalne Wniosku CBR

Warunkiem procedowania przez KAS Wniosku CBR jest łączne spełnienie następujących wymogów formalnych:

  1. sprawa ma charakter transgraniczny;
  2. dotyczy planowanych transakcji, które nie zostały jeszcze dokonane;
  3. KAS zaakceptowała Wstępny wniosek CBR;
  4. wniosek dotyczy uzgodnień z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, które przystąpiło do pilotażu VAT UE CBR;
  5. Wniosek CBR został podpisany przez podatnika lub osobę przez niego upoważnioną (link do możliwości podpisania WCBR: Podpisz dokument elektronicznie – wykorzystaj podpis zaufany - Gov.pl - Portal Gov.pl (www.gov.pl));
  6. wnioskodawca wyraził zgodę na:
    • procedowanie przez KAS sprawy z zakresu Pilotażu VAT UE CBR
    • przeprowadzenie przez KAS uzgodnień ze wskazaną we wniosku administracją podatkową państwa członkowskiego UE;
    • przetwarzanie swoich danych osobowych przez Szefa KAS;
    • upublicznienie treści uzgodnionej interpretacji CBR po jej anonimizacji na dedykowanych stronach internetowych Komisji Europejskiej.

Realizacja spraw wszczętych Wnioskiem CBR

Po otrzymaniu Wniosku CBR, KAS dokonuje weryfikacji spełnienia wymogów formalnych i w razie potrzeby zwraca się do wnioskodawcy o ich uzupełnienie przesyłając wiadomość na wskazany przez niego we Wniosku CBR adres poczty elektronicznej do korespondencji wraz z wyjaśnieniem koniecznego zakresu uzupełnienia.

Wniosek CBR na prośbę KAS lub administracji podatkowej państwa członkowskiego UE, z którą wnioskodawca prosi o dokonanie uzgodnień, powinien zostać uzupełniony o dokumenty i informacje niezbędne do analizy sprawy.

KAS przygotuje swoje stanowisko w sprawie i skonsultuje je z administracją podatkową państwa członkowskiego UE wskazanego we Wniosku CBR i poinformuje wnioskodawcę o uzgodnieniu lub nieuzgodnieniu wspólnego stanowiska przez KAS z administracją współpracującą w ramach pilotażu VAT UE CBR. W przypadku uzgodnienia stanowiska przez KAS z administracją podatkową państwa członkowskiego UE, z którą wnioskodawca prosił o dokonanie uzgodnień, wnioskodawca otrzyma informację o treści uzgodnionej interpretacji VAT UE CBR.

Uzgodniona interpretacja VAT UE CBR po jej anonimizacji podlega publikacji na dedykowanych stronach internetowych Komisji Europejskiej oraz Ministerstwa Finansów.

Szczegółowe informacje nt. pilotażu VAT UE CBR i zasady składania wniosków o uzgodnienie transgranicznej interpretacji VAT przez Szefa KAS z administracją współpracującą państwa członkowskiego UE są dostępne na podatki.gov.pl - Pilotaż VAT UE CBR.

Źródło: Ministerstwo Finansów - Krajowa Administracja Skarbowa

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA