REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie - KE planuje zmiany

VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie - KE planuje zmiany
VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie - KE planuje zmiany

REKLAMA

REKLAMA

1 grudnia 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła szereg pomysłów legislacyjnych, zmierzających do korzystniejszego opodatkowania VAT sprzedaży towarów i usług w internecie. Dzięki nowym przepisom konsumenci i przedsiębiorstwa, szczególnie start-upy i MŚP, będą mogli łatwiej kupować i sprzedawać towary i usługi przez internet. Jedną z najważniejszych propozycji KE jest wprowadzenie jednakowych zasad opodatkowania e-książek, e-gazet i ich drukowanych odpowiedników

Wprowadzenie ogólnounijnego portalu ds. płatności VAT przez internet (punktu kompleksowej obsługi) pozwoli znacznie zmniejszyć wydatki przedsiębiorstw związane z przestrzeganiem przepisów dotyczących VAT, przynosząc im oszczędności rzędu 2,3 mld euro rocznie w skali całej UE. Zgodnie z nowymi przepisami należności z tytułu VAT będą regulowane w państwie członkowskim konsumenta końcowego, co pozwoli na bardziej sprawiedliwy podział dochodów podatkowych wśród państw UE. Proponowane rozwiązania pozwolą państwom członkowskim zapobiec stratom w dochodach z VAT wynikającym z handlu internetowego, szacowanym obecnie na 5 mld euro rocznie. Przewiduje się, że do 2020 r. straty z tego tytułu sięgną 7 mld euro, dlatego należy działać już teraz.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Oprócz tego, Komisja wywiązuje się w ten sposób z obietnicy, że umożliwi państwom członkowskim stosowanie takiej samej stawki VAT w odniesieniu do publikacji elektronicznych, takich jak e-książki czy e-gazety, jak do ich odpowiedników drukowanych. W tym celu wyeliminowane zostają przepisy, które wyłączały publikacje elektroniczne z preferencyjnych stawek podatkowych, przewidzianych dla tradycyjnych publikacji drukowanych.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Andrus Ansip, wiceprzewodniczący do spraw jednolitego rynku cyfrowego, oznajmił: Obiecaliśmy, że odblokujemy handel elektroniczny w Europie – dziś spełniamy tę obietnicę. Zaproponowaliśmy już przepisy umożliwiające obniżenie cen i poprawę efektywności w zakresie dostarczania paczek, zapewniające ochronę konsumentów dokonujących zakupów w internecie i rozwiązujące problem nieuzasadnionych ograniczeń geograficznych. Teraz przyszła pora na ostatni element układanki – uproszczenie przepisów o VAT. Zaproponowane dziś rozwiązania nie tylko zapewnią rozwój przedsiębiorstw, zwłaszcza tych najmniejszych i start-upów, ale też podniosą efektywność usług publicznych i zwiększą współpracę transgraniczną.

REKLAMA

Pierre Moscovici, komisarz do spraw gospodarczych i finansowych, podatków i unii celnej, powiedział: Unijne przedsiębiorstwa działające w internecie apelowały do nas o uproszczenie obowiązujących przepisów. Wychodzimy dziś naprzeciw tym oczekiwaniom. Zarówno duże, jak i małe firmy zajmujące się handlem elektronicznym za granicą będą teraz rozliczać się z VAT w taki sam sposób, jak w przypadku sprzedaży we własnym kraju. Oznacza to mniejszą stratę czasu, mniej biurokracji i niższe koszty. Upraszczamy także zasady funkcjonowania mikroprzedsiębiorstw i start-upów, ułatwiając im wchodzenie na nowe rynki. Dzięki naszym propozycjom rządy europejskich krajów mają okazję zyskać dodatkowo 100 mln euro tygodniowo, które mogą wydać na świadczenie usług na rzecz swoich obywateli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniane propozycje odzwierciedlają nowe podejście do VAT w handlu elektronicznym i zobowiązania Komisji Europejskiej zawarte w strategii jednolitego rynku cyfrowego dla Europy oraz w planie działania w kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT.

Komisja proponuje:

  • nowe przepisy, które pozwolą przedsiębiorstwom sprzedającym towary przez internet łatwo regulować wszystkie zobowiązania z tytułu VAT z jednego miejsca;

  • uproszczenie przepisów o VAT polegające na tym, że start-upy i mikroprzedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą przez internet będą rozliczały VAT od sprzedaży transgranicznej o wartości poniżej 10 tys. euro w swoim kraju. MŚP – dla ułatwienia – będą mogły korzystać z uproszczonych procedur w odniesieniu do sprzedaży transgranicznej o wartości nieprzekraczającej 100 tys. euro;

  • zwalczanie oszustw związanych z VAT spoza UE, które mogą powodować zakłócenia na rynku i nieuczciwą konkurencję;

  • stworzenie państwom członkowskim warunków do obniżenia stawek VAT w odniesieniu do publikacji elektronicznych, takich jak e-książki i e-gazety.

     

Wszystkie te wnioski legislacyjne zostaną teraz przedłożone Parlamentowi Europejskiemu do konsultacji i Radzie do przyjęcia.

Polecamy: Biuletyn VAT

VAT od e-handlu - szczegóły najważniejszych zmian

Nowe przepisy o VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie: Obecnie przedsiębiorstwa zajmujące się taką sprzedażą muszą się rejestrować jako podatnicy VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których sprzedają swoje towary. Te obowiązki z tytułu VAT – często przywoływane jako jedna z największych przeszkód dla transgranicznego handlu elektronicznego – wiążą się z kosztami dla przedsiębiorstw wynoszącymi około 8 tys. euro na każde państwo unijne, w którym ma miejsce sprzedaż. Proponujemy dziś, aby przedsiębiorstwa składały jedno proste kwartalne rozliczenie z VAT należnego w całej Unii i aby robiły to za pomocą internetowego punktu kompleksowej obsługi ds. VAT. Taki system istnieje już i jest z powodzeniem stosowany w odniesieniu do sprzedaży usług elektronicznych, takich jak aplikacje na urządzenia mobilne. W 2015 r. przyniósł on dochody z VAT w wysokości ponad 3 mld euro. Obciążenia administracyjne dla przedsiębiorstw zostaną zmniejszone w imponującym stopniu – aż o 95 proc. Unijnym przedsiębiorstwom pozwoli to zaoszczędzić 2,3 mld euro, a państwom członkowskim – zwiększyć dochody z VAT o 7 mld euro.

Uproszczenie przepisów o VAT w przypadku mikroprzedsiębiorstw i start-upów: W odniesieniu do sprzedaży przez internet wprowadzony zostanie nowy roczny próg w wysokości 10 tys. euro, w ramach którego przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż zagraniczną będą mogły nadal stosować przepisy o VAT obowiązujące w ich kraju. Ułatwi to przestrzeganie przepisów dotyczących VAT 430 tys. przedsiębiorstw z całej UE, stanowiącym 97 proc. wszystkich mikroprzedsiębiorstw zajmujących się handlem transgranicznym. Drugi nowy roczny próg, wynoszący 100 tys. euro, ułatwi działalność MŚP dzięki uproszczonym zasadom określania miejsca pobytu ich klienta do celów VAT. Progi można będzie zacząć stosować już w 2018 r. – w odniesieniu do usług elektronicznych – i w 2021 r. – w przypadku sprzedaży towarów online. Inne uproszczenia pozwolą najmniejszym przedsiębiorstwom stosować się do tych samych, znanych im przepisów o VAT obowiązujących w ich kraju, np. wymogów dotyczących wystawiania faktur czy księgowości. Punktem pierwszego kontaktu będzie zawsze administracja podatkowa właściwa dla miejsca prowadzenia działalności. Oprócz tego przedsiębiorstwa nie będą już kontrolowane przez wszystkie państwa członkowskie, w których prowadzą sprzedaż.

Zwalczanie oszustw związanych z VAT spoza UE: W przywozie do UE małe przesyłki o wartości mniejszej niż 22 euro są obecnie zwolnione z VAT. Biorąc pod uwagę, że co roku do UE przywożonych jest bez naliczania VAT około 150 mln paczek, system ten otwiera pole do oszustw i nadużyć na olbrzymią skalę, powodujących istotne zakłócenia odczuwane przez unijne przedsiębiorstwa. Po pierwsze, stawia to je w wyraźnie niekorzystnym położeniu, gdyż w odróżnieniu od swoich konkurentów spoza UE są one zobowiązane do naliczenia VAT od każdego centa pochodzącego ze sprzedaży. Po drugie, przywożone towary o wysokiej wartości, takie jak smartfony czy tablety, są stale deklarowane z zaniżoną wartością lub nieprawidłowym opisem w dokumentacji przywozowej, co pozwala skorzystać ze zwolnienia z VAT. Komisja postanowiła zatem znieść to zwolnienie.

Jednakowe zasady opodatkowania e-książek, e-gazet i ich drukowanych odpowiedników: Obecne przepisy pozwalają państwom członkowskim na opodatkowanie publikacji drukowanych, takich jak książki i gazety, według obniżonych stawek lub – w niektórych przypadkach – stawek bardzo niskich bądź zerowych. Z przepisów tych wyłączone są publikacje elektroniczne, przez co produkty takie są opodatkowane według stawki podstawowej. Po zatwierdzeniu nowych zasad przez wszystkie państwa członkowskie będą one mogły – na zasadzie dobrowolności – dostosować stawki dotyczące publikacji elektronicznych do stawek stosowanych w przypadku publikacji drukowanych.

Dodatkowe informacje

Pytania i odpowiedzi dotyczące VAT w handlu elektronicznym

Strategia jednolitego rynku cyfrowego

Plan działania w sprawie VAT – W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA