REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie - KE planuje zmiany

VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie - KE planuje zmiany
VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie - KE planuje zmiany

REKLAMA

REKLAMA

1 grudnia 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła szereg pomysłów legislacyjnych, zmierzających do korzystniejszego opodatkowania VAT sprzedaży towarów i usług w internecie. Dzięki nowym przepisom konsumenci i przedsiębiorstwa, szczególnie start-upy i MŚP, będą mogli łatwiej kupować i sprzedawać towary i usługi przez internet. Jedną z najważniejszych propozycji KE jest wprowadzenie jednakowych zasad opodatkowania e-książek, e-gazet i ich drukowanych odpowiedników

Wprowadzenie ogólnounijnego portalu ds. płatności VAT przez internet (punktu kompleksowej obsługi) pozwoli znacznie zmniejszyć wydatki przedsiębiorstw związane z przestrzeganiem przepisów dotyczących VAT, przynosząc im oszczędności rzędu 2,3 mld euro rocznie w skali całej UE. Zgodnie z nowymi przepisami należności z tytułu VAT będą regulowane w państwie członkowskim konsumenta końcowego, co pozwoli na bardziej sprawiedliwy podział dochodów podatkowych wśród państw UE. Proponowane rozwiązania pozwolą państwom członkowskim zapobiec stratom w dochodach z VAT wynikającym z handlu internetowego, szacowanym obecnie na 5 mld euro rocznie. Przewiduje się, że do 2020 r. straty z tego tytułu sięgną 7 mld euro, dlatego należy działać już teraz.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Oprócz tego, Komisja wywiązuje się w ten sposób z obietnicy, że umożliwi państwom członkowskim stosowanie takiej samej stawki VAT w odniesieniu do publikacji elektronicznych, takich jak e-książki czy e-gazety, jak do ich odpowiedników drukowanych. W tym celu wyeliminowane zostają przepisy, które wyłączały publikacje elektroniczne z preferencyjnych stawek podatkowych, przewidzianych dla tradycyjnych publikacji drukowanych.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Andrus Ansip, wiceprzewodniczący do spraw jednolitego rynku cyfrowego, oznajmił: Obiecaliśmy, że odblokujemy handel elektroniczny w Europie – dziś spełniamy tę obietnicę. Zaproponowaliśmy już przepisy umożliwiające obniżenie cen i poprawę efektywności w zakresie dostarczania paczek, zapewniające ochronę konsumentów dokonujących zakupów w internecie i rozwiązujące problem nieuzasadnionych ograniczeń geograficznych. Teraz przyszła pora na ostatni element układanki – uproszczenie przepisów o VAT. Zaproponowane dziś rozwiązania nie tylko zapewnią rozwój przedsiębiorstw, zwłaszcza tych najmniejszych i start-upów, ale też podniosą efektywność usług publicznych i zwiększą współpracę transgraniczną.

REKLAMA

Pierre Moscovici, komisarz do spraw gospodarczych i finansowych, podatków i unii celnej, powiedział: Unijne przedsiębiorstwa działające w internecie apelowały do nas o uproszczenie obowiązujących przepisów. Wychodzimy dziś naprzeciw tym oczekiwaniom. Zarówno duże, jak i małe firmy zajmujące się handlem elektronicznym za granicą będą teraz rozliczać się z VAT w taki sam sposób, jak w przypadku sprzedaży we własnym kraju. Oznacza to mniejszą stratę czasu, mniej biurokracji i niższe koszty. Upraszczamy także zasady funkcjonowania mikroprzedsiębiorstw i start-upów, ułatwiając im wchodzenie na nowe rynki. Dzięki naszym propozycjom rządy europejskich krajów mają okazję zyskać dodatkowo 100 mln euro tygodniowo, które mogą wydać na świadczenie usług na rzecz swoich obywateli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniane propozycje odzwierciedlają nowe podejście do VAT w handlu elektronicznym i zobowiązania Komisji Europejskiej zawarte w strategii jednolitego rynku cyfrowego dla Europy oraz w planie działania w kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT.

Komisja proponuje:

  • nowe przepisy, które pozwolą przedsiębiorstwom sprzedającym towary przez internet łatwo regulować wszystkie zobowiązania z tytułu VAT z jednego miejsca;

  • uproszczenie przepisów o VAT polegające na tym, że start-upy i mikroprzedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą przez internet będą rozliczały VAT od sprzedaży transgranicznej o wartości poniżej 10 tys. euro w swoim kraju. MŚP – dla ułatwienia – będą mogły korzystać z uproszczonych procedur w odniesieniu do sprzedaży transgranicznej o wartości nieprzekraczającej 100 tys. euro;

  • zwalczanie oszustw związanych z VAT spoza UE, które mogą powodować zakłócenia na rynku i nieuczciwą konkurencję;

  • stworzenie państwom członkowskim warunków do obniżenia stawek VAT w odniesieniu do publikacji elektronicznych, takich jak e-książki i e-gazety.

     

Wszystkie te wnioski legislacyjne zostaną teraz przedłożone Parlamentowi Europejskiemu do konsultacji i Radzie do przyjęcia.

Polecamy: Biuletyn VAT

VAT od e-handlu - szczegóły najważniejszych zmian

Nowe przepisy o VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie: Obecnie przedsiębiorstwa zajmujące się taką sprzedażą muszą się rejestrować jako podatnicy VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których sprzedają swoje towary. Te obowiązki z tytułu VAT – często przywoływane jako jedna z największych przeszkód dla transgranicznego handlu elektronicznego – wiążą się z kosztami dla przedsiębiorstw wynoszącymi około 8 tys. euro na każde państwo unijne, w którym ma miejsce sprzedaż. Proponujemy dziś, aby przedsiębiorstwa składały jedno proste kwartalne rozliczenie z VAT należnego w całej Unii i aby robiły to za pomocą internetowego punktu kompleksowej obsługi ds. VAT. Taki system istnieje już i jest z powodzeniem stosowany w odniesieniu do sprzedaży usług elektronicznych, takich jak aplikacje na urządzenia mobilne. W 2015 r. przyniósł on dochody z VAT w wysokości ponad 3 mld euro. Obciążenia administracyjne dla przedsiębiorstw zostaną zmniejszone w imponującym stopniu – aż o 95 proc. Unijnym przedsiębiorstwom pozwoli to zaoszczędzić 2,3 mld euro, a państwom członkowskim – zwiększyć dochody z VAT o 7 mld euro.

Uproszczenie przepisów o VAT w przypadku mikroprzedsiębiorstw i start-upów: W odniesieniu do sprzedaży przez internet wprowadzony zostanie nowy roczny próg w wysokości 10 tys. euro, w ramach którego przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż zagraniczną będą mogły nadal stosować przepisy o VAT obowiązujące w ich kraju. Ułatwi to przestrzeganie przepisów dotyczących VAT 430 tys. przedsiębiorstw z całej UE, stanowiącym 97 proc. wszystkich mikroprzedsiębiorstw zajmujących się handlem transgranicznym. Drugi nowy roczny próg, wynoszący 100 tys. euro, ułatwi działalność MŚP dzięki uproszczonym zasadom określania miejsca pobytu ich klienta do celów VAT. Progi można będzie zacząć stosować już w 2018 r. – w odniesieniu do usług elektronicznych – i w 2021 r. – w przypadku sprzedaży towarów online. Inne uproszczenia pozwolą najmniejszym przedsiębiorstwom stosować się do tych samych, znanych im przepisów o VAT obowiązujących w ich kraju, np. wymogów dotyczących wystawiania faktur czy księgowości. Punktem pierwszego kontaktu będzie zawsze administracja podatkowa właściwa dla miejsca prowadzenia działalności. Oprócz tego przedsiębiorstwa nie będą już kontrolowane przez wszystkie państwa członkowskie, w których prowadzą sprzedaż.

Zwalczanie oszustw związanych z VAT spoza UE: W przywozie do UE małe przesyłki o wartości mniejszej niż 22 euro są obecnie zwolnione z VAT. Biorąc pod uwagę, że co roku do UE przywożonych jest bez naliczania VAT około 150 mln paczek, system ten otwiera pole do oszustw i nadużyć na olbrzymią skalę, powodujących istotne zakłócenia odczuwane przez unijne przedsiębiorstwa. Po pierwsze, stawia to je w wyraźnie niekorzystnym położeniu, gdyż w odróżnieniu od swoich konkurentów spoza UE są one zobowiązane do naliczenia VAT od każdego centa pochodzącego ze sprzedaży. Po drugie, przywożone towary o wysokiej wartości, takie jak smartfony czy tablety, są stale deklarowane z zaniżoną wartością lub nieprawidłowym opisem w dokumentacji przywozowej, co pozwala skorzystać ze zwolnienia z VAT. Komisja postanowiła zatem znieść to zwolnienie.

Jednakowe zasady opodatkowania e-książek, e-gazet i ich drukowanych odpowiedników: Obecne przepisy pozwalają państwom członkowskim na opodatkowanie publikacji drukowanych, takich jak książki i gazety, według obniżonych stawek lub – w niektórych przypadkach – stawek bardzo niskich bądź zerowych. Z przepisów tych wyłączone są publikacje elektroniczne, przez co produkty takie są opodatkowane według stawki podstawowej. Po zatwierdzeniu nowych zasad przez wszystkie państwa członkowskie będą one mogły – na zasadzie dobrowolności – dostosować stawki dotyczące publikacji elektronicznych do stawek stosowanych w przypadku publikacji drukowanych.

Dodatkowe informacje

Pytania i odpowiedzi dotyczące VAT w handlu elektronicznym

Strategia jednolitego rynku cyfrowego

Plan działania w sprawie VAT – W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA