REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie - KE planuje zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie - KE planuje zmiany
VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie - KE planuje zmiany

REKLAMA

REKLAMA

1 grudnia 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła szereg pomysłów legislacyjnych, zmierzających do korzystniejszego opodatkowania VAT sprzedaży towarów i usług w internecie. Dzięki nowym przepisom konsumenci i przedsiębiorstwa, szczególnie start-upy i MŚP, będą mogli łatwiej kupować i sprzedawać towary i usługi przez internet. Jedną z najważniejszych propozycji KE jest wprowadzenie jednakowych zasad opodatkowania e-książek, e-gazet i ich drukowanych odpowiedników

Wprowadzenie ogólnounijnego portalu ds. płatności VAT przez internet (punktu kompleksowej obsługi) pozwoli znacznie zmniejszyć wydatki przedsiębiorstw związane z przestrzeganiem przepisów dotyczących VAT, przynosząc im oszczędności rzędu 2,3 mld euro rocznie w skali całej UE. Zgodnie z nowymi przepisami należności z tytułu VAT będą regulowane w państwie członkowskim konsumenta końcowego, co pozwoli na bardziej sprawiedliwy podział dochodów podatkowych wśród państw UE. Proponowane rozwiązania pozwolą państwom członkowskim zapobiec stratom w dochodach z VAT wynikającym z handlu internetowego, szacowanym obecnie na 5 mld euro rocznie. Przewiduje się, że do 2020 r. straty z tego tytułu sięgną 7 mld euro, dlatego należy działać już teraz.

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz tego, Komisja wywiązuje się w ten sposób z obietnicy, że umożliwi państwom członkowskim stosowanie takiej samej stawki VAT w odniesieniu do publikacji elektronicznych, takich jak e-książki czy e-gazety, jak do ich odpowiedników drukowanych. W tym celu wyeliminowane zostają przepisy, które wyłączały publikacje elektroniczne z preferencyjnych stawek podatkowych, przewidzianych dla tradycyjnych publikacji drukowanych.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Andrus Ansip, wiceprzewodniczący do spraw jednolitego rynku cyfrowego, oznajmił: Obiecaliśmy, że odblokujemy handel elektroniczny w Europie – dziś spełniamy tę obietnicę. Zaproponowaliśmy już przepisy umożliwiające obniżenie cen i poprawę efektywności w zakresie dostarczania paczek, zapewniające ochronę konsumentów dokonujących zakupów w internecie i rozwiązujące problem nieuzasadnionych ograniczeń geograficznych. Teraz przyszła pora na ostatni element układanki – uproszczenie przepisów o VAT. Zaproponowane dziś rozwiązania nie tylko zapewnią rozwój przedsiębiorstw, zwłaszcza tych najmniejszych i start-upów, ale też podniosą efektywność usług publicznych i zwiększą współpracę transgraniczną.

REKLAMA

Pierre Moscovici, komisarz do spraw gospodarczych i finansowych, podatków i unii celnej, powiedział: Unijne przedsiębiorstwa działające w internecie apelowały do nas o uproszczenie obowiązujących przepisów. Wychodzimy dziś naprzeciw tym oczekiwaniom. Zarówno duże, jak i małe firmy zajmujące się handlem elektronicznym za granicą będą teraz rozliczać się z VAT w taki sam sposób, jak w przypadku sprzedaży we własnym kraju. Oznacza to mniejszą stratę czasu, mniej biurokracji i niższe koszty. Upraszczamy także zasady funkcjonowania mikroprzedsiębiorstw i start-upów, ułatwiając im wchodzenie na nowe rynki. Dzięki naszym propozycjom rządy europejskich krajów mają okazję zyskać dodatkowo 100 mln euro tygodniowo, które mogą wydać na świadczenie usług na rzecz swoich obywateli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniane propozycje odzwierciedlają nowe podejście do VAT w handlu elektronicznym i zobowiązania Komisji Europejskiej zawarte w strategii jednolitego rynku cyfrowego dla Europy oraz w planie działania w kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT.

Komisja proponuje:

  • nowe przepisy, które pozwolą przedsiębiorstwom sprzedającym towary przez internet łatwo regulować wszystkie zobowiązania z tytułu VAT z jednego miejsca;

  • uproszczenie przepisów o VAT polegające na tym, że start-upy i mikroprzedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą przez internet będą rozliczały VAT od sprzedaży transgranicznej o wartości poniżej 10 tys. euro w swoim kraju. MŚP – dla ułatwienia – będą mogły korzystać z uproszczonych procedur w odniesieniu do sprzedaży transgranicznej o wartości nieprzekraczającej 100 tys. euro;

  • zwalczanie oszustw związanych z VAT spoza UE, które mogą powodować zakłócenia na rynku i nieuczciwą konkurencję;

  • stworzenie państwom członkowskim warunków do obniżenia stawek VAT w odniesieniu do publikacji elektronicznych, takich jak e-książki i e-gazety.

     

Wszystkie te wnioski legislacyjne zostaną teraz przedłożone Parlamentowi Europejskiemu do konsultacji i Radzie do przyjęcia.

Polecamy: Biuletyn VAT

VAT od e-handlu - szczegóły najważniejszych zmian

Nowe przepisy o VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie: Obecnie przedsiębiorstwa zajmujące się taką sprzedażą muszą się rejestrować jako podatnicy VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których sprzedają swoje towary. Te obowiązki z tytułu VAT – często przywoływane jako jedna z największych przeszkód dla transgranicznego handlu elektronicznego – wiążą się z kosztami dla przedsiębiorstw wynoszącymi około 8 tys. euro na każde państwo unijne, w którym ma miejsce sprzedaż. Proponujemy dziś, aby przedsiębiorstwa składały jedno proste kwartalne rozliczenie z VAT należnego w całej Unii i aby robiły to za pomocą internetowego punktu kompleksowej obsługi ds. VAT. Taki system istnieje już i jest z powodzeniem stosowany w odniesieniu do sprzedaży usług elektronicznych, takich jak aplikacje na urządzenia mobilne. W 2015 r. przyniósł on dochody z VAT w wysokości ponad 3 mld euro. Obciążenia administracyjne dla przedsiębiorstw zostaną zmniejszone w imponującym stopniu – aż o 95 proc. Unijnym przedsiębiorstwom pozwoli to zaoszczędzić 2,3 mld euro, a państwom członkowskim – zwiększyć dochody z VAT o 7 mld euro.

Uproszczenie przepisów o VAT w przypadku mikroprzedsiębiorstw i start-upów: W odniesieniu do sprzedaży przez internet wprowadzony zostanie nowy roczny próg w wysokości 10 tys. euro, w ramach którego przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż zagraniczną będą mogły nadal stosować przepisy o VAT obowiązujące w ich kraju. Ułatwi to przestrzeganie przepisów dotyczących VAT 430 tys. przedsiębiorstw z całej UE, stanowiącym 97 proc. wszystkich mikroprzedsiębiorstw zajmujących się handlem transgranicznym. Drugi nowy roczny próg, wynoszący 100 tys. euro, ułatwi działalność MŚP dzięki uproszczonym zasadom określania miejsca pobytu ich klienta do celów VAT. Progi można będzie zacząć stosować już w 2018 r. – w odniesieniu do usług elektronicznych – i w 2021 r. – w przypadku sprzedaży towarów online. Inne uproszczenia pozwolą najmniejszym przedsiębiorstwom stosować się do tych samych, znanych im przepisów o VAT obowiązujących w ich kraju, np. wymogów dotyczących wystawiania faktur czy księgowości. Punktem pierwszego kontaktu będzie zawsze administracja podatkowa właściwa dla miejsca prowadzenia działalności. Oprócz tego przedsiębiorstwa nie będą już kontrolowane przez wszystkie państwa członkowskie, w których prowadzą sprzedaż.

Zwalczanie oszustw związanych z VAT spoza UE: W przywozie do UE małe przesyłki o wartości mniejszej niż 22 euro są obecnie zwolnione z VAT. Biorąc pod uwagę, że co roku do UE przywożonych jest bez naliczania VAT około 150 mln paczek, system ten otwiera pole do oszustw i nadużyć na olbrzymią skalę, powodujących istotne zakłócenia odczuwane przez unijne przedsiębiorstwa. Po pierwsze, stawia to je w wyraźnie niekorzystnym położeniu, gdyż w odróżnieniu od swoich konkurentów spoza UE są one zobowiązane do naliczenia VAT od każdego centa pochodzącego ze sprzedaży. Po drugie, przywożone towary o wysokiej wartości, takie jak smartfony czy tablety, są stale deklarowane z zaniżoną wartością lub nieprawidłowym opisem w dokumentacji przywozowej, co pozwala skorzystać ze zwolnienia z VAT. Komisja postanowiła zatem znieść to zwolnienie.

Jednakowe zasady opodatkowania e-książek, e-gazet i ich drukowanych odpowiedników: Obecne przepisy pozwalają państwom członkowskim na opodatkowanie publikacji drukowanych, takich jak książki i gazety, według obniżonych stawek lub – w niektórych przypadkach – stawek bardzo niskich bądź zerowych. Z przepisów tych wyłączone są publikacje elektroniczne, przez co produkty takie są opodatkowane według stawki podstawowej. Po zatwierdzeniu nowych zasad przez wszystkie państwa członkowskie będą one mogły – na zasadzie dobrowolności – dostosować stawki dotyczące publikacji elektronicznych do stawek stosowanych w przypadku publikacji drukowanych.

Dodatkowe informacje

Pytania i odpowiedzi dotyczące VAT w handlu elektronicznym

Strategia jednolitego rynku cyfrowego

Plan działania w sprawie VAT – W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA