REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
System VIES, czyli jak sprawdzić podatnika VAT UE
System VIES, czyli jak sprawdzić podatnika VAT UE
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Unijny system internetowy VIES umożliwia sprawdzenie numerów VAT podmiotów gospodarczych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Przydatny jest w przypadku transakcji transgranicznych dotyczących towarów i usług (VAT UE). Podpowiadamy, gdzie go znaleźć i jak z niego skorzystać.

Czym jest i do czego służy system VIES?

System VIES (VAT Information and Exchange System) jest to wyszukiwarka pozwalająca na uzyskanie informacji o VAT. Dzięki niej możliwe jest uzyskanie potwierdzenia aktywności numeru VAT danego podmiotu gospodarczego zarejestrowanego w Unii Europejskiej, zgodnie z art. 31 Rozporządzenia Rady nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Innymi słowy, za pomocą unijnego internetowego narzędzia VIES można sprawdzić, czy dana firma jest zarejestrowana jako prowadząca handel w obrębie Unii Europejskiej.

Informacje do systemu VIES pozyskiwane są z krajowych baz danych VAT. Narzędzie dostępne jest w 23 językach Unii Europejskiej.

Jak działa system/wyszukiwarka VIES?

Korzystanie z systemu/wyszukiwarki VIES jest bardzo proste. Podatnik wpisuje dane kontrahenta oraz swoje jako osoby sprawdzającej. Po natychmiastowej weryfikacji system udziela informacji o ważności danego numeru identyfikacji VAT.

REKLAMA

Wyszukiwarka VIES znajduje się na stronie Komisji Europejskiej, zobacz: potwierdzanie numeru VAT UE (VIES).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyniki wyszukiwania wyświetlają się na dwa sposoby, tj.: informacja o VAT UE istnieje (numer aktywny) lub nie istnieje (numer nieaktywny).

W przypadku gdy uzyskana zostanie odpowiedź prawidłowa, narzędzie VIES wyświetli informację o VAT UE.

Natomiast jeżeli system VIES generuje nieważny status, oznacza to, że numer identyfikacyjny VAT nie jest zarejestrowany w odpowiedniej krajowej bazie danych. Taki status może wynikać z jednego z poniższych powodów:

- numer VAT nie istnieje,

- numer VAT nie został aktywowany dla potrzeb transakcji wewnątrzunijnych,

- rejestracja nie została jeszcze zakończona (niektóre kraje UE wymagają osobnej rejestracji transakcji wewnątrzunijnych).

Warto mieć na uwadze, że zmiany te nie zawsze są widoczne bezpośrednio w krajowych bazach danych i w związku z tym nie ma ich w systemie VIES. W takie sytuacji, w pilnych sprawach, najlepiej skontaktować się z lokalną administracją podatkową w swoim kraju, o czym poniżej.

Dlaczego należy sprawdzać numer VAT UE?

Przypomnijmy, że w celu realizacji zasad opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych przepisy podatkowe (art. 13 ust. 2 pkt 1 i ust. 6 ustawy o VAT) wymagają dla uznania danej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, aby obie strony transakcji były podatnikami zarejestrowanymi dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w różnych krajach członkowskich, tj. aby dostawca towaru był zarejestrowany jako podatnik VAT UE na terytorium Polski, zaś nabywcą towaru winien być podatnik podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż Polska.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Uznaje się, że informacja z systemu VIES, potwierdzająca aktywność numeru VAT UE unijnego kontrahenta, jest wystarczającym dowodem uznania go za podatnika zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Każdorazowo więc, warto zachować dowód tej weryfikacji na wypadek kontroli podatkowej.

Co zrobić, gdy numer VAT UE nie jest zweryfikowany?

Jeżeli kontrahent twierdzi, że zarejestrował się do celów podatku VAT, ale nie potwierdza tego weryfikacja za pomocą systemu VIES, należy zażądać weryfikacji w urzędzie skarbowym jego kraju.

Możliwe, że podmiot będzie musiał dokonać dodatkowej rejestracji jako podatnik VAT dla potrzeb transakcji transgranicznych w obrębie Unii Europejskiej. Procedura ta wygląda w każdym kraju inaczej.


Jak można poprawić swoje dane w systemie VIES?

W przypadku gdy informacje dotyczące twojego numeru VAT są nieaktualne, należy skontaktować się z administracją podatkową w swoim kraju.

Gdy tylko dokona ona odpowiedniej aktualizacji, poprawione dane będą automatycznie widoczne w systemie VIES. Bazy danych z numerami VAT są bowiem prowadzone przez krajowe administracje podatkowe i to one wprowadzają ewentualne poprawki w danych.

Jak uzyskać dodatkowe informacje?

Jeśli w systemie VIES nie możesz znaleźć odpowiednich informacji, chcesz je zweryfikować lub poprawić, powinieneś zwrócić się do krajowych organów administracji.

I tak, podatnicy podatku od towarów i usług zarejestrowani na terytorium Polski dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych mogą potwierdzić numer identyfikacyjny swojego kontrahenta na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w następujący sposób:

1) składając wniosek do Biura Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie za pośrednictwem:

- poczty tradycyjnej: Biuro Wymiany Informacji Podatkowych Izby Skarbowej w Poznaniu, ul. Poznańska 46, 62-510 Konin;

- faksu o numerze (063) 632-401-989;

- poczty elektronicznej o adresie e-mail: numery.vat@mofnet.gov.pl;

- infolinii Krajowej Informacji Podatkowej: z telefonu stacjonarnego: 801 055 055, z telefonu komórkowego: (22) 330 03 30;

2) składając wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Przy czym, osobą  zainteresowaną  może  być  zarówno  sam  podatnik,  jak i  osoba prawna, która takim podatnikiem nie jest, lecz posiada interes prawny w złożeniu takiego wniosku.

Artykuł powstała m.in. na podstawie informacji udostępnianych przez Komisję Europejską i Ministerstwo Finansów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA