REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System VIES, czyli jak sprawdzić podatnika VAT UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
System VIES, czyli jak sprawdzić podatnika VAT UE
System VIES, czyli jak sprawdzić podatnika VAT UE
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Unijny system internetowy VIES umożliwia sprawdzenie numerów VAT podmiotów gospodarczych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Przydatny jest w przypadku transakcji transgranicznych dotyczących towarów i usług (VAT UE). Podpowiadamy, gdzie go znaleźć i jak z niego skorzystać.

Czym jest i do czego służy system VIES?

System VIES (VAT Information and Exchange System) jest to wyszukiwarka pozwalająca na uzyskanie informacji o VAT. Dzięki niej możliwe jest uzyskanie potwierdzenia aktywności numeru VAT danego podmiotu gospodarczego zarejestrowanego w Unii Europejskiej, zgodnie z art. 31 Rozporządzenia Rady nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Innymi słowy, za pomocą unijnego internetowego narzędzia VIES można sprawdzić, czy dana firma jest zarejestrowana jako prowadząca handel w obrębie Unii Europejskiej.

Informacje do systemu VIES pozyskiwane są z krajowych baz danych VAT. Narzędzie dostępne jest w 23 językach Unii Europejskiej.

Jak działa system/wyszukiwarka VIES?

Korzystanie z systemu/wyszukiwarki VIES jest bardzo proste. Podatnik wpisuje dane kontrahenta oraz swoje jako osoby sprawdzającej. Po natychmiastowej weryfikacji system udziela informacji o ważności danego numeru identyfikacji VAT.

REKLAMA

Wyszukiwarka VIES znajduje się na stronie Komisji Europejskiej, zobacz: potwierdzanie numeru VAT UE (VIES).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyniki wyszukiwania wyświetlają się na dwa sposoby, tj.: informacja o VAT UE istnieje (numer aktywny) lub nie istnieje (numer nieaktywny).

W przypadku gdy uzyskana zostanie odpowiedź prawidłowa, narzędzie VIES wyświetli informację o VAT UE.

Natomiast jeżeli system VIES generuje nieważny status, oznacza to, że numer identyfikacyjny VAT nie jest zarejestrowany w odpowiedniej krajowej bazie danych. Taki status może wynikać z jednego z poniższych powodów:

- numer VAT nie istnieje,

- numer VAT nie został aktywowany dla potrzeb transakcji wewnątrzunijnych,

- rejestracja nie została jeszcze zakończona (niektóre kraje UE wymagają osobnej rejestracji transakcji wewnątrzunijnych).

Warto mieć na uwadze, że zmiany te nie zawsze są widoczne bezpośrednio w krajowych bazach danych i w związku z tym nie ma ich w systemie VIES. W takie sytuacji, w pilnych sprawach, najlepiej skontaktować się z lokalną administracją podatkową w swoim kraju, o czym poniżej.

Dlaczego należy sprawdzać numer VAT UE?

Przypomnijmy, że w celu realizacji zasad opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych przepisy podatkowe (art. 13 ust. 2 pkt 1 i ust. 6 ustawy o VAT) wymagają dla uznania danej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, aby obie strony transakcji były podatnikami zarejestrowanymi dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w różnych krajach członkowskich, tj. aby dostawca towaru był zarejestrowany jako podatnik VAT UE na terytorium Polski, zaś nabywcą towaru winien być podatnik podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż Polska.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Uznaje się, że informacja z systemu VIES, potwierdzająca aktywność numeru VAT UE unijnego kontrahenta, jest wystarczającym dowodem uznania go za podatnika zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Każdorazowo więc, warto zachować dowód tej weryfikacji na wypadek kontroli podatkowej.

Co zrobić, gdy numer VAT UE nie jest zweryfikowany?

Jeżeli kontrahent twierdzi, że zarejestrował się do celów podatku VAT, ale nie potwierdza tego weryfikacja za pomocą systemu VIES, należy zażądać weryfikacji w urzędzie skarbowym jego kraju.

Możliwe, że podmiot będzie musiał dokonać dodatkowej rejestracji jako podatnik VAT dla potrzeb transakcji transgranicznych w obrębie Unii Europejskiej. Procedura ta wygląda w każdym kraju inaczej.


Jak można poprawić swoje dane w systemie VIES?

W przypadku gdy informacje dotyczące twojego numeru VAT są nieaktualne, należy skontaktować się z administracją podatkową w swoim kraju.

Gdy tylko dokona ona odpowiedniej aktualizacji, poprawione dane będą automatycznie widoczne w systemie VIES. Bazy danych z numerami VAT są bowiem prowadzone przez krajowe administracje podatkowe i to one wprowadzają ewentualne poprawki w danych.

Jak uzyskać dodatkowe informacje?

Jeśli w systemie VIES nie możesz znaleźć odpowiednich informacji, chcesz je zweryfikować lub poprawić, powinieneś zwrócić się do krajowych organów administracji.

I tak, podatnicy podatku od towarów i usług zarejestrowani na terytorium Polski dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych mogą potwierdzić numer identyfikacyjny swojego kontrahenta na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w następujący sposób:

1) składając wniosek do Biura Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie za pośrednictwem:

- poczty tradycyjnej: Biuro Wymiany Informacji Podatkowych Izby Skarbowej w Poznaniu, ul. Poznańska 46, 62-510 Konin;

- faksu o numerze (063) 632-401-989;

- poczty elektronicznej o adresie e-mail: numery.vat@mofnet.gov.pl;

- infolinii Krajowej Informacji Podatkowej: z telefonu stacjonarnego: 801 055 055, z telefonu komórkowego: (22) 330 03 30;

2) składając wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Przy czym, osobą  zainteresowaną  może  być  zarówno  sam  podatnik,  jak i  osoba prawna, która takim podatnikiem nie jest, lecz posiada interes prawny w złożeniu takiego wniosku.

Artykuł powstała m.in. na podstawie informacji udostępnianych przez Komisję Europejską i Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA