REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik VAT UE może zostać wykreślony z rejestru podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy podatnik VAT UE może zostać wykreślony z rejestru podatników /Fot. fotolia
Kiedy podatnik VAT UE może zostać wykreślony z rejestru podatników /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowych nabyć lub dostaw towarów, zarejestrowany jako podatnik VAT UE, może zostać wykreślony z rejestru podatników w kilku przypadkach. Jednym z takich przypadków, skutkującym utratą statusu podatnika, jest brak składania informacji podsumowujących VAT UE przez kolejne trzy miesiące.

REKLAMA

Autopromocja

Wykreślenie na skutek zaprzestania wykonywania działalności

Podatnik, który zamierza dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych, podlega obowiązkowi zarejestrowania jako podatnik VAT UE. Obowiązany jest w tym względzie, przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia, zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym (na formularzu VAT-R) o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Na podstawie zawiadomienia naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot jako podatnika VAT UE i potwierdza zarejestrowanie podmiotu. W związku z czym podmiot zarejestrowany jako podatnicy VAT UE, które uzyskał potwierdzenie, podając numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, obowiązany jest do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Natomiast w przypadku zaprzestania przez podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE wykonywania czynności, podmiot ten jest obowiązany na piśmie zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego. Zgłoszenie składa się w terminie 15 dni, licząc od dnia zaistnienia tej okoliczności.

Zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podmiotu z rejestru jako podatnika VAT UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykreślenie w przypadku nieskładania deklaracji

Poza powyższym trybem wykreślania podatnika VAT UE z rejestru podatników, do utraty statusu podatnika może dojść w trybie wykreślenia z urzędu, po niedopełnieniu przez niego określonych w ustawie o VAT czynności.

Podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE może zostać wykreślony przez urzędnika z rejestru podatników VAT UE, jeżeli nie składa deklaracji VAT za określony okres.

Obecnie, czyli od wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT od 1 stycznia 2017, wykreślenie podmiotu z rejestru podatników VAT UE następuje, jeżeli nie złożył on deklaracji VAT za trzy kolejne miesiące lub jeden kwartał. Wykreślenie może więc mieć miejsce w przypadku nie składania deklaracji VAT-7 lub VAT-8 przez kolejne trzy miesiące lub w przypadku nie składania deklaracji VAT-7K przez jeden kwartał. Wcześniej, czyli zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2016 r., wykreślenie podmiotu z rejestru podatników VAT UE następowało, jeżeli nie złożył one deklaracji VAT za sześć kolejnych miesięcy lub dwa kwartały.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wykreślenie z powodu braku informacji podsumowujących VAT UE

W wyniku wspomnianej nowelizacji, również od początku 2017 r., mamy do czynienia z nowy przepisem dotyczącymi wykreślania z rejestru w przypadku nieskładania informacji podsumowujących VAT UE.

Ze znowelizowanych przepisów wynika, że podmiot, który jest zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowy jako podatnik VAT UE, w przypadku gdy przez okres trzech kolejnych miesięcy nie składał informacji podsumowujących, pomimo istnienia takiego obowiązku, może zostać przez naczelnika urzędu skarbowego z urzędu wykreślany z rejestru podatników.


Przy czym, co warto podkreślenia, obowiązek składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących dotyczy tylko tych transakcji, które powodują powstanie obowiązku podatkowego. Nie trzeba zatem składać informacji podsumowujących, jeżeli do wykazania jest „0”, czyli „zerowych” informacji podsumowujących VAT UE.

W przepisach nie sprecyzowano, czy nieskładanie przez podatnika „zerowych” informacji podsumowujących może skutkować utratą statusu podatnika VAT. Należy jednak przyjąć, że podatnikom, którzy nie składają takich informacji przez kolejne trzy miesiące, nie powinno grozić wykreślenie z rejestru podatników VAT UE. Nie ma jednak przeszkód, by mimo braku obowiązku podatnicy dobrowolnie składali „zerowe” informacje podsumowujące, by ograniczyć do minimum ryzyko wykreślenia z rejestru.

Dodatkowo, wykreślenie podatnika z rejestru jako podatnika VAT jest równoznaczne z wykreśleniem z rejestru jako podatnika VAT UE. W związku z tym wykreślenie z rejestru podatników VAT UE następuje również w przypadku wykreślenia z rejestru podatników VAT na podstawie przepisów art. 96 ust. 6 i 8-9a ustawy o VAT.

Przywrócenie zarejestrowania

W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że w ustawie o VAT, również z dniem 1 stycznia 2017 r., dodane zostały przepisy o przywracaniu zarejestrowania podatników bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego.

Jak wynika z nowych przepisów, naczelnik urzędu skarbowego przewróci zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT czynnego bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą oraz, w przypadku niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku, niezwłocznie złoży brakujące deklaracje.

Ponadto, przywrócenie zarejestrowania podatnika, bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, nastąpi, jeżeli podatnik wykaże, że prowadzi działalność gospodarczą, a wystawienie tzw. „pustych faktur” było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez wiedzy podatnika.

Jeżeli organ podatkowy odmówi przywrócenia zarejestrowania, podatnikowi przysługuje, po wcześniejszym wezwaniu naczelnika urzędu skarbowego do usunięcia naruszenia prawa, skarga do sądu administracyjnego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA