REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik VAT UE może zostać wykreślony z rejestru podatników

Kiedy podatnik VAT UE może zostać wykreślony z rejestru podatników /Fot. fotolia
Kiedy podatnik VAT UE może zostać wykreślony z rejestru podatników /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowych nabyć lub dostaw towarów, zarejestrowany jako podatnik VAT UE, może zostać wykreślony z rejestru podatników w kilku przypadkach. Jednym z takich przypadków, skutkującym utratą statusu podatnika, jest brak składania informacji podsumowujących VAT UE przez kolejne trzy miesiące.

REKLAMA

Autopromocja

Wykreślenie na skutek zaprzestania wykonywania działalności

Podatnik, który zamierza dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych, podlega obowiązkowi zarejestrowania jako podatnik VAT UE. Obowiązany jest w tym względzie, przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia, zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym (na formularzu VAT-R) o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Na podstawie zawiadomienia naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot jako podatnika VAT UE i potwierdza zarejestrowanie podmiotu. W związku z czym podmiot zarejestrowany jako podatnicy VAT UE, które uzyskał potwierdzenie, podając numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, obowiązany jest do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Natomiast w przypadku zaprzestania przez podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE wykonywania czynności, podmiot ten jest obowiązany na piśmie zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego. Zgłoszenie składa się w terminie 15 dni, licząc od dnia zaistnienia tej okoliczności.

Zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podmiotu z rejestru jako podatnika VAT UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykreślenie w przypadku nieskładania deklaracji

Poza powyższym trybem wykreślania podatnika VAT UE z rejestru podatników, do utraty statusu podatnika może dojść w trybie wykreślenia z urzędu, po niedopełnieniu przez niego określonych w ustawie o VAT czynności.

Podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE może zostać wykreślony przez urzędnika z rejestru podatników VAT UE, jeżeli nie składa deklaracji VAT za określony okres.

Obecnie, czyli od wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT od 1 stycznia 2017, wykreślenie podmiotu z rejestru podatników VAT UE następuje, jeżeli nie złożył on deklaracji VAT za trzy kolejne miesiące lub jeden kwartał. Wykreślenie może więc mieć miejsce w przypadku nie składania deklaracji VAT-7 lub VAT-8 przez kolejne trzy miesiące lub w przypadku nie składania deklaracji VAT-7K przez jeden kwartał. Wcześniej, czyli zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2016 r., wykreślenie podmiotu z rejestru podatników VAT UE następowało, jeżeli nie złożył one deklaracji VAT za sześć kolejnych miesięcy lub dwa kwartały.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wykreślenie z powodu braku informacji podsumowujących VAT UE

W wyniku wspomnianej nowelizacji, również od początku 2017 r., mamy do czynienia z nowy przepisem dotyczącymi wykreślania z rejestru w przypadku nieskładania informacji podsumowujących VAT UE.

Ze znowelizowanych przepisów wynika, że podmiot, który jest zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowy jako podatnik VAT UE, w przypadku gdy przez okres trzech kolejnych miesięcy nie składał informacji podsumowujących, pomimo istnienia takiego obowiązku, może zostać przez naczelnika urzędu skarbowego z urzędu wykreślany z rejestru podatników.


REKLAMA

Przy czym, co warto podkreślenia, obowiązek składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących dotyczy tylko tych transakcji, które powodują powstanie obowiązku podatkowego. Nie trzeba zatem składać informacji podsumowujących, jeżeli do wykazania jest „0”, czyli „zerowych” informacji podsumowujących VAT UE.

W przepisach nie sprecyzowano, czy nieskładanie przez podatnika „zerowych” informacji podsumowujących może skutkować utratą statusu podatnika VAT. Należy jednak przyjąć, że podatnikom, którzy nie składają takich informacji przez kolejne trzy miesiące, nie powinno grozić wykreślenie z rejestru podatników VAT UE. Nie ma jednak przeszkód, by mimo braku obowiązku podatnicy dobrowolnie składali „zerowe” informacje podsumowujące, by ograniczyć do minimum ryzyko wykreślenia z rejestru.

Dodatkowo, wykreślenie podatnika z rejestru jako podatnika VAT jest równoznaczne z wykreśleniem z rejestru jako podatnika VAT UE. W związku z tym wykreślenie z rejestru podatników VAT UE następuje również w przypadku wykreślenia z rejestru podatników VAT na podstawie przepisów art. 96 ust. 6 i 8-9a ustawy o VAT.

Przywrócenie zarejestrowania

W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że w ustawie o VAT, również z dniem 1 stycznia 2017 r., dodane zostały przepisy o przywracaniu zarejestrowania podatników bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego.

Jak wynika z nowych przepisów, naczelnik urzędu skarbowego przewróci zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT czynnego bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą oraz, w przypadku niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku, niezwłocznie złoży brakujące deklaracje.

Ponadto, przywrócenie zarejestrowania podatnika, bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, nastąpi, jeżeli podatnik wykaże, że prowadzi działalność gospodarczą, a wystawienie tzw. „pustych faktur” było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez wiedzy podatnika.

Jeżeli organ podatkowy odmówi przywrócenia zarejestrowania, podatnikowi przysługuje, po wcześniejszym wezwaniu naczelnika urzędu skarbowego do usunięcia naruszenia prawa, skarga do sądu administracyjnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA