REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawca zagraniczny a rejestracja na potrzeby VAT w Polsce

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dostawca zagraniczny a rejestracja na potrzeby VAT w Polsce
Dostawca zagraniczny a rejestracja na potrzeby VAT w Polsce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dostawy towarów dokonywane na terytorium Polski są opodatkowane krajowym podatkiem VAT (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Transakcji takich może dokonywać również podmiot zagraniczny (niemający w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności). Czy taki dostawca jest zobligowany do zarejestrowania się w Polsce na potrzeby podatku VAT.

Wyjątki od obowiązku rejestracji dla potrzeb VAT

Zasadą jest to, że podmioty wykonujące czynności opodatkowane podatkiem VAT są obowiązane do dopełnienia w Polsce obowiązku rejestracyjnego (art. 96 ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14.11.2014 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (dalej jako: rozporządzenie).

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Podstawową przesłanką, wynikającą z § 1 pkt 1 rozporządzenia, dla zwolnienia z obowiązku rejestracji jest to, aby dany podmiot nie posiadał w Polsce:

  • siedziby – w przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych;
  • stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu – w przypadku osób fizycznych;
  • stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zaznaczyć przy tym należy, że stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej jest dowolne miejsce – inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej).

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak obowiązku rejestracji na potrzeby VAT dotyczy tylko podmiotów, które wykonują określone czynności, m.in. dostawy towarów, z tytułu których podatnikiem, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, jest ich nabywca (§ 1 pkt 1 lit k rozporządzenia).

Dostawy rozliczane przez nabywcy

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, podstawową przesłanką do tego, aby podatek z tytułu dostawy rozliczał nabywca jest to, aby był on podatnikiem (podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą) z siedzibą lub stałym miejscem prowadzenia działalności w Polsce. Oczywiście siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności nie może wtedy posiadać w Polsce dostawca.

Spółka francuska, niepodsiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, działa jako pośrednik w dostawach towarów. Spółka ta okazjonalnie nabywa i odsprzedaje towary w Polsce (dostawy te mają miejsce na terytorium kraju). Odsprzedaż tych towarów jest opodatkowana polskim VAT. Odbiorcami Spółki są wyłącznie polscy podatnicy. W konsekwencji to oni rozliczają podatek. Spółka francuska nie musi rejestrować się na potrzeby VAT w Polsce.

Spółka francuska, niepodsiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, działa jako pośrednik w dostawach towarów. Spółka ta okazjonalnie nabywa i odsprzedaje towary w Polsce (dostawy te mają miejsce na terytorium kraju). Odsprzedaż tych towarów jest opodatkowana polskim VAT. Odbiorcą towarów jest jednakże podmiot z siedzibą w Czechach (nieposiadający w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności). Z tego powodu polski VAT musi być rozliczony przez dostawcę. W konsekwencji, spółka francuska jest obowiązana do zarejestrowania się w Polsce na potrzeby VAT.

REKLAMA

Należy ponadto zastrzec, że VAT z tytułu dostawy towarów będzie rozliczany przez nabywcę, tylko wtedy gdy dostawca nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku w Polsce. Tak więc jeżeli dostawca jest z jakiegokolwiek powodu, zarejestrowany w Polsce to będzie on obowiązany do rozliczania podatku z tytułu takich dostaw.

Spółka Francuska, niepodsiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, działa jako pośrednik w dostawach towarów. Spółka ta okazjonalnie nabywa i odsprzedaje towary w Polsce (dostawy te mają miejsce na terytorium kraju). Odsprzedaż tych towarów jest opodatkowana polskim VAT. Odbiorcami spółki są z zasady polscy podatnicy. Zdarza się jednakże, że spółka sprzedaje towar na rzecz odbiorcy z siedzibą w Czechach (nieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności). Z tego powodu, spółka zarejestrowała się na potrzeby VAT w Polsce. W konsekwencji, rozlicza ona podatek od wszystkich dokonywanych w Polsce dostaw (także tych na rzecz polskich odbiorców).

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA