REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawca zagraniczny a rejestracja na potrzeby VAT w Polsce

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dostawca zagraniczny a rejestracja na potrzeby VAT w Polsce
Dostawca zagraniczny a rejestracja na potrzeby VAT w Polsce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dostawy towarów dokonywane na terytorium Polski są opodatkowane krajowym podatkiem VAT (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Transakcji takich może dokonywać również podmiot zagraniczny (niemający w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności). Czy taki dostawca jest zobligowany do zarejestrowania się w Polsce na potrzeby podatku VAT.

Wyjątki od obowiązku rejestracji dla potrzeb VAT

Zasadą jest to, że podmioty wykonujące czynności opodatkowane podatkiem VAT są obowiązane do dopełnienia w Polsce obowiązku rejestracyjnego (art. 96 ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14.11.2014 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (dalej jako: rozporządzenie).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Podstawową przesłanką, wynikającą z § 1 pkt 1 rozporządzenia, dla zwolnienia z obowiązku rejestracji jest to, aby dany podmiot nie posiadał w Polsce:

  • siedziby – w przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych;
  • stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu – w przypadku osób fizycznych;
  • stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zaznaczyć przy tym należy, że stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej jest dowolne miejsce – inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej).

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak obowiązku rejestracji na potrzeby VAT dotyczy tylko podmiotów, które wykonują określone czynności, m.in. dostawy towarów, z tytułu których podatnikiem, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, jest ich nabywca (§ 1 pkt 1 lit k rozporządzenia).

Dostawy rozliczane przez nabywcy

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, podstawową przesłanką do tego, aby podatek z tytułu dostawy rozliczał nabywca jest to, aby był on podatnikiem (podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą) z siedzibą lub stałym miejscem prowadzenia działalności w Polsce. Oczywiście siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności nie może wtedy posiadać w Polsce dostawca.

Spółka francuska, niepodsiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, działa jako pośrednik w dostawach towarów. Spółka ta okazjonalnie nabywa i odsprzedaje towary w Polsce (dostawy te mają miejsce na terytorium kraju). Odsprzedaż tych towarów jest opodatkowana polskim VAT. Odbiorcami Spółki są wyłącznie polscy podatnicy. W konsekwencji to oni rozliczają podatek. Spółka francuska nie musi rejestrować się na potrzeby VAT w Polsce.

Spółka francuska, niepodsiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, działa jako pośrednik w dostawach towarów. Spółka ta okazjonalnie nabywa i odsprzedaje towary w Polsce (dostawy te mają miejsce na terytorium kraju). Odsprzedaż tych towarów jest opodatkowana polskim VAT. Odbiorcą towarów jest jednakże podmiot z siedzibą w Czechach (nieposiadający w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności). Z tego powodu polski VAT musi być rozliczony przez dostawcę. W konsekwencji, spółka francuska jest obowiązana do zarejestrowania się w Polsce na potrzeby VAT.

Należy ponadto zastrzec, że VAT z tytułu dostawy towarów będzie rozliczany przez nabywcę, tylko wtedy gdy dostawca nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku w Polsce. Tak więc jeżeli dostawca jest z jakiegokolwiek powodu, zarejestrowany w Polsce to będzie on obowiązany do rozliczania podatku z tytułu takich dostaw.

Spółka Francuska, niepodsiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, działa jako pośrednik w dostawach towarów. Spółka ta okazjonalnie nabywa i odsprzedaje towary w Polsce (dostawy te mają miejsce na terytorium kraju). Odsprzedaż tych towarów jest opodatkowana polskim VAT. Odbiorcami spółki są z zasady polscy podatnicy. Zdarza się jednakże, że spółka sprzedaje towar na rzecz odbiorcy z siedzibą w Czechach (nieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności). Z tego powodu, spółka zarejestrowała się na potrzeby VAT w Polsce. W konsekwencji, rozlicza ona podatek od wszystkich dokonywanych w Polsce dostaw (także tych na rzecz polskich odbiorców).

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA