REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawca zagraniczny a rejestracja na potrzeby VAT w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dostawca zagraniczny a rejestracja na potrzeby VAT w Polsce
Dostawca zagraniczny a rejestracja na potrzeby VAT w Polsce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dostawy towarów dokonywane na terytorium Polski są opodatkowane krajowym podatkiem VAT (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Transakcji takich może dokonywać również podmiot zagraniczny (niemający w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności). Czy taki dostawca jest zobligowany do zarejestrowania się w Polsce na potrzeby podatku VAT.

Wyjątki od obowiązku rejestracji dla potrzeb VAT

Zasadą jest to, że podmioty wykonujące czynności opodatkowane podatkiem VAT są obowiązane do dopełnienia w Polsce obowiązku rejestracyjnego (art. 96 ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14.11.2014 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (dalej jako: rozporządzenie).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Podstawową przesłanką, wynikającą z § 1 pkt 1 rozporządzenia, dla zwolnienia z obowiązku rejestracji jest to, aby dany podmiot nie posiadał w Polsce:

  • siedziby – w przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych;
  • stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu – w przypadku osób fizycznych;
  • stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zaznaczyć przy tym należy, że stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej jest dowolne miejsce – inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej).

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak obowiązku rejestracji na potrzeby VAT dotyczy tylko podmiotów, które wykonują określone czynności, m.in. dostawy towarów, z tytułu których podatnikiem, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, jest ich nabywca (§ 1 pkt 1 lit k rozporządzenia).

Dostawy rozliczane przez nabywcy

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, podstawową przesłanką do tego, aby podatek z tytułu dostawy rozliczał nabywca jest to, aby był on podatnikiem (podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą) z siedzibą lub stałym miejscem prowadzenia działalności w Polsce. Oczywiście siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności nie może wtedy posiadać w Polsce dostawca.

Spółka francuska, niepodsiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, działa jako pośrednik w dostawach towarów. Spółka ta okazjonalnie nabywa i odsprzedaje towary w Polsce (dostawy te mają miejsce na terytorium kraju). Odsprzedaż tych towarów jest opodatkowana polskim VAT. Odbiorcami Spółki są wyłącznie polscy podatnicy. W konsekwencji to oni rozliczają podatek. Spółka francuska nie musi rejestrować się na potrzeby VAT w Polsce.

Spółka francuska, niepodsiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, działa jako pośrednik w dostawach towarów. Spółka ta okazjonalnie nabywa i odsprzedaje towary w Polsce (dostawy te mają miejsce na terytorium kraju). Odsprzedaż tych towarów jest opodatkowana polskim VAT. Odbiorcą towarów jest jednakże podmiot z siedzibą w Czechach (nieposiadający w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności). Z tego powodu polski VAT musi być rozliczony przez dostawcę. W konsekwencji, spółka francuska jest obowiązana do zarejestrowania się w Polsce na potrzeby VAT.

Należy ponadto zastrzec, że VAT z tytułu dostawy towarów będzie rozliczany przez nabywcę, tylko wtedy gdy dostawca nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku w Polsce. Tak więc jeżeli dostawca jest z jakiegokolwiek powodu, zarejestrowany w Polsce to będzie on obowiązany do rozliczania podatku z tytułu takich dostaw.

Spółka Francuska, niepodsiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, działa jako pośrednik w dostawach towarów. Spółka ta okazjonalnie nabywa i odsprzedaje towary w Polsce (dostawy te mają miejsce na terytorium kraju). Odsprzedaż tych towarów jest opodatkowana polskim VAT. Odbiorcami spółki są z zasady polscy podatnicy. Zdarza się jednakże, że spółka sprzedaje towar na rzecz odbiorcy z siedzibą w Czechach (nieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności). Z tego powodu, spółka zarejestrowała się na potrzeby VAT w Polsce. W konsekwencji, rozlicza ona podatek od wszystkich dokonywanych w Polsce dostaw (także tych na rzecz polskich odbiorców).

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA